2 maal bouwverslag Beech D18 Nick Ziroli.!

Hoi Han,

Wat balen en zonde van zo'n mooie kist.
Gelukkig dat de oorzaak inmiddels bekend is en dat ze herbouwd wordt.
Bewonder je doorzettingsvermogen.
Succes.
Gr. Ronald

Kijk eindelijk duidelijkheid al dat geluid dan wel aan mijn oren liggen.

Verder zou ik toch al die electro zooi die niet persé nodig is uit die kist gooien.
Het resultaat is dacht ik nu wel bekent er gaat iedere keer wat anders van dat spul kapot.
Zelf ben ik wat electronika betreft helemaal naar de basic en tot nu toe idiaal.
Hopelijk is dit nu het laatste wat kapot moest.
En kan je met je nieuwe 2 motorige kisten jaren vliegen.

Veel succes met het bouwen ik ben benieuwd wat voor moois je weer allemaal bedacht heb.

Han, super dat er een nieuwe Beech komt, een van mijn favoriete kisten.

Maar alle discussie over de motor daargelaten, het valt mij op dat er niemand kijkt naar wat er op het flimpje nou vliegtechnisch te zien is. Ik heb jou en Erik nu al regelmatig met die juweeltjes zien vliegen, en ondanks dat de kist vroeg los kwam, is dat normaal nooit een probleem. Nu echter, ontstaat er voor de overtrek van de linkervleugel een beweging rond de topas. Dat is gewoon heel duidelijk op het flilmpje te zien.
Het geluid doet er helemaal niet toe. Dus volgens mij is de oorzaak, zoals bijna altijd met ongelukken, een samenloop van omstandigeheden. Ongeacht welke electronica er nu een probleem had.
1 Je had een normale start rechtuit.
2 de kist komt iets vroeg los, en zoals je zelf zegt niet met volgas, maar je bent nog gas aan het geven.
3 dan de beweging rond de topas. Ik denk dat dit onstaat door een verschil in vermogen of trekkracht aan de linkerkant.
4 De linkervleugel overtrekt meteen, want die zat maar net boven overtreksnelheid.
5 Ook na de overtrek zet de beweging om de topas zich voort.
De rest is history.
Samengevat een zgn, spiral of death, zich voordoende op het moment dat je kist het meest kwetsbaar was, net na de start.
Dat heeft al ontelbare slchtoffers geeist, en het is niet verwonderlijk dat piloten voor het twinbrevet voornamelijk hier op oefenen.

Kleine toelichting op de effecten van kleine vermogenschommelingen bij een twin. Die ondervind ik zelf regelmatig bij de Harmony. Die heeft twee Saito 62a, en soms houden verbrandingsmotoren wel eens even in. Normaal is dat niet zo erg, maar in de take off ben ik er altijd erg op bedacht dat ik niet te vroeg trek, want de effecten van zo'n hikje zijn duidelijk en onmiddelijk te zien als een beweging om de topas. Zolang de kist een veilige snelheid heeft, niets aan de hand, maar omstreeks de overtreksnelheid.....linke soep.

Laatst bewerkt:
Dit begint ondertussen een aardige casus te worden in de zin van 'waarheidsvinding': wat is waar / wat is niet waar, en dan vooral de instelling / houding van sommige mensen daarin.

Als 'aanhanger' van Karl Popper zou ik zegen: probeer (Hezik?) met alle middelen aan te tonen dat de nieuwe theorie van Han onjuist is.

Niet om te kunnen zeggen: "Jij hebt ongelijk!" :agrue:, maar om onze kennis verder te helpen.

Lukt dat niet (het falsificeren), dat heeft Han waarschijnlijk gelijk . . .

jan.

Dit begint ondertussen een aardige casus te worden in de zin van 'waarheidsvinding': wat is waar / wat is niet waar, en dan vooral de instelling / houding van sommige mensen daarin.

Als 'aanhanger' van Karl Popper zou ik zegen: probeer (Hezik?) met alle middelen aan te tonen dat de nieuwe theorie van Han onjuist is.

Niet om te kunnen zeggen: "Jij hebt ongelijk!" :agrue:, maar om onze kennis verder te helpen.

Lukt dat niet (het falsificeren), dat heeft Han waarschijnlijk gelijk . . .

jan.

zou je kunnen doen maar.....

zonde van de tijd.....

ik bouw liever :mrgreen:

Frank

Yep, soms moet je het gewoon laten rusten en je bezig houden met echt belangrijke zaken in dit leven.

BOUWEN DUS ;-)

En Han die paar servo's die in de Beech zitten hebben echt geen powerbox nodig, als je de spanning terug wil regelen naar 5.5 volt zijn daar simpelere dingen voor en dan kun je ook alles via de ontvanger laten lopen dat scheelt fets en muizekeutels in je toestel :rolleyes::rolleyes:

En Han die paar servo's die in de Beech zitten hebben echt geen powerbox nodig, als je de spanning terug wil regelen naar 5.5 volt zijn daar simpelere dingen voor en dan kun je ook alles via de ontvanger laten lopen dat scheelt fets en muizekeutels in je toestel :rolleyes::rolleyes:

Kijk dat bedoel ik dus er uit met die zooi.
Als er voor je gevoel toch te veel of te zware servo's inzitten,
zou ik er gewoon 2 ontvangers inleggen met 2 ontvangeraccu's

Anders kan het inderdaad wel eens te veel voor je worden dat bouwen.
Het moet ten slotte wel leuk blijven.

Maar we verwachten hier natuurlijk wel weer veel plaatjes van de nieuwe ;)

powerbox

Wat Rosé zegt, nergens voor nodig, misschien in een dikke 3D kist maar absoluut niet in de 'normale' vliegerij kisten, heb zo'n ding nog nooit gebruikt, zelfs niet in die straalkachels waar ik wel eens mee vlieg, en die servotjes krijgen toch iets meer op hun brood dan in die Beech van jou.( main power moet je omleiden direct naar de servos i.p.v. via de RX)
KISS Han. (Keep it simple, stupid)
PS die ESC's in de Beech stonden toch al op slow starting, rustig aanlopen, dus altijd goed starten?
Ger.

Ter info:
RX instalatie in mijn Bitch
10 servo's
Ik heb 2 ontvanger accus 2400NiMh 5 cellen via een Smartfly powerregulator (maakt er 5,2V (max 15Amp) van en is meteen ook failsafe on/of switch) en die voedt nu de AR9100 ontvanger met 2 satelietjes
(tot voor de overstap naar 2,4Ghz zaten er 2 MPX IPD ontvangers in)
ps een aantal servo's krijgen rechtstreeks voeding van de regulator om niet TE veel stroom door de ontvanger te laten gaan tevens worden die gebruikt om de ontvanger te voeden op meerdere ingangen.

RX in de Mustang (bud nosen)
10 servo's
2 ontvanger Accus 2400 enerloop 5cellen rechtstreeks op de 2 accu ingangen van de AR9200 (heeft ingebouwde accuweiche)
De enerloops gaan eruit en komen subcellen NiMh voor in de plaats
(ze hebben het afgelopen jaar goed gewerkt maar twijfel of ze voldoende stroom kunnen leveren als )

RX in de Pipercub TC
9 servo's
1 ontvanger accu 5 cellen direct op AR9100

**Han heeft er weer duidelijk zin in en heeft een mooie manier om zijn spantjes licht en toch sterk te maken.

probeer (Hezik?) met alle middelen aan te tonen dat de nieuwe theorie van Han onjuist is.

Daar zit helemaal niemand op te wachten. Han wil persé niet dat het aan de motoren ligt, dus ligt het daar niet aan. Ik hoop dat ie daar gelijk in heeft, het ging mij maar om 1 ding; straks is er een nieuwe beech, veel werk, weer zo'n schitterend toestel, die moet wel heelblijven!

Voor mij is het duidelijk. Het filmpje laat er geen twijfel over bestaan wat er daadwerkelijk gebeurd. Als daar niets aan gedaan wordt, zal de volgende Beech vanzelf hetzelfde lot krijgen. De 'emcotec-theorie' is heel makkelijk onderuit te schoffellen, had ik ook al gedaan. Fet's fluiten niet zo als ze opgeblazen worden en dan was ie na het 1e piepje de controle totaal kwijtgeraakt. Dat was niet zo, dus was dat het probleem niet.

Als je naar het filmpje kijkt. Han geeft gas. Han geeft een tandje meer gas -> piep -> toestel zwenkt naar links -> piep houdt op -> toestel trekt weer recht (je hoort ook weer 2 props) --> han geeft een tandje meer gas -> piep -> toestel zwenkt naar links --> piep houdt op -> je hoort nog 1 prop -> han geeft nog tandje gas bij -> toestel gaat nog harder naar links zwenken en duikt de grond in.

Dat is echt overduidelijk te zien en te horen allemaal. Veel duidelijker kun je het niet krijgen. Elke keer gaat er precies iets piepen op het moment als Han gas bij geeft en elke keer zwenkt het toestel dan naar links. Ook raakt de linkervleugeltip/linkermotor de grond zo'n beetje het eerst, volgens Han dus met draaiende motor, maar is uit de schadefoto's te zien dat de linkerprop nog heel is.

Maar goed, dit is het laatste wat ik er over gezegd heb, het is Han's toestel en zoals gezegd heeft Han alle spullen daar liggen. Ik ga de bouw van de volgende aanschouwen met diepe bewondering en de volgende crash weer even tenenkrommend bekijken.

Nu, dan ben ik de zeiker die gelijk wil hebben ofzo.. bekijk het hoe je wil. Ik zie het anders; ik probeer ook mee te denken over wat er nu echt misgegaan is, ipv maar een beetje met Han mee te praten en stroop te smeren. Als er straks weer een beech in tandestokers ligt, heeft Han daar niets aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jongens, gebeurd is gebeurd.

We kunnen er niets meer aan veranderen.

Ik neem mijn petje af dat Han zo sterk in zijn schoenen staat dat ie weer een nieuwe gaat bouwen.

Hey han Succes met de herbouw van de Beach.

Daar zit helemaal niemand op te wachten. Han wil persé niet dat het aan de motoren ligt, dus ligt het daar niet aan. Ik hoop dat ie daar gelijk in heeft, het ging mij maar om 1 ding; straks is er een nieuwe beech, veel werk, weer zo'n schitterend toestel, die moet wel heelblijven!

Voor mij is het duidelijk. Het filmpje laat er geen twijfel over bestaan wat er daadwerkelijk gebeurd. Als daar niets aan gedaan wordt, zal de volgende Beech vanzelf hetzelfde lot krijgen. De 'emcotec-theorie' is heel makkelijk onderuit te schoffellen, had ik ook al gedaan. Fet's fluiten niet zo als ze opgeblazen worden en dan was ie na het 1e piepje de controle totaal kwijtgeraakt. Dat was niet zo, dus was dat het probleem niet.

Als je naar het filmpje kijkt. Han geeft gas. Han geeft een tandje meer gas -> piep -> toestel zwenkt naar links -> piep houdt op -> toestel trekt weer recht (je hoort ook weer 2 props) --> han geeft een tandje meer gas -> piep -> toestel zwenkt naar links --> piep houdt op -> je hoort nog 1 prop -> han geeft nog tandje gas bij -> toestel gaat nog harder naar links zwenken en duikt de grond in.

Dat is echt overduidelijk te zien en te horen allemaal. Veel duidelijker kun je het niet krijgen. Elke keer gaat er precies iets piepen op het moment als Han gas bij geeft en elke keer zwenkt het toestel dan naar links. Ook raakt de linkervleugeltip/linkermotor de grond zo'n beetje het eerst, volgens Han dus met draaiende motor, maar is uit de schadefoto's te zien dat de linkerprop nog heel is.

Maar goed, dit is het laatste wat ik er over gezegd heb, het is Han's toestel en zoals gezegd heeft Han alle spullen daar liggen. Ik ga de bouw van de volgende aanschouwen met diepe bewondering en de volgende crash weer even tenenkrommend bekijken.

Nu, dan ben ik de zeiker die gelijk wil hebben ofzo.. bekijk het hoe je wil. Ik zie het anders; ik probeer ook mee te denken over wat er nu echt misgegaan is, ipv maar een beetje met Han mee te praten en stroop te smeren. Als er straks weer een beech in tandestokers ligt, heeft Han daar niets aan.

Hezerik kan zijn naam wel veranderen in DOORDRAMMERTJE ;)

Idd.. mensen die alleen maar nutteloze en ruziezoekende postings maken, heb ik niets mee :)

Terug naar de Beech.. is ie al klaar Han? :)

:offtopic:
Dat klopt, maar je drijft het wel door om achter de waarheid te komen en dat is ook knap lastig.
En vliegman heeft wel gelijk, dat je anders je naam moet veranderen, het zal wel niet kwaad zijn bedoeld maar ik denk dat hij zich ook stoorde aan jouw opstelling om Han maar uit zijn tent te lokken.

:ontopic:Dus nu weer verder met het bouwen van Han zijn Beech.

Back