2 meter F3A setup, advies.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ander puntje; bij ons op de club hebben we geen 230V, en als je 12V wilt moet de generator aan, wat bijna nooit gebeurt. Nu zat ik te denken om de auto-accu te vervangen door een nieuwe (exacte type weet ik ff niet, is een 1.6 benzine) en die accu te gaan gebruiken om op een mooie vliegdag minimaal 3 accu's te laden (dus eigenlijk 6x 5s accu's van 5000mah) dat moet een auto-accu toch makkelijk kunnen trekken neem ik aan?

Ik neem ook aan dat ik met de infinity III de auto-accu na zo'n dag gewoon weer kan laden als een 12V loodaccu? (met hoeveel Ampere zal ik dat doen? heb geen idee wat een autodynamo opwekt)

Grt.

Het ligt er een beetje aan hoe 'zwaar" je accu is. Die van een 1.6 benzine zal niet heel stevig zijn. Ik gebruik een vergelijkbare accu en kan daar vlot 4x een 5s 4000 mee laden. Daarna gaat ie aan de de acculader, gewoon een goedkoop ding dat overgaat op druppelladen zodat je 'm in principe continu eraan kan hangen.
 
gewoon een goedkoop ding dat overgaat op druppelladen zodat je 'm in principe continu eraan kan hangen.

Maar een inf III kan toch ook neem ik aan? heb zo'n ladertje pas nog zien liggen in de autoshop inderdaad, maar voordat ie gaat druppelen, laadt ie dan wel stevig de boel vol weer? (ik zal waarschijnlijk 4/5x in de week gaan trainen met mooi weer, dus de accu moet iedere dag weer vol zijn)

Grt.
 
neem dan maar startkabels mee ;)
Ik denk dat het verstandig is om een voeding te kopen als je van plan bent zoveel te laden..
 
Mijn ervaring is dat een auto accu absoluut niet geschikt is om diep ontladen te worden.
dat heeft iets te maken met de dikte van de platen.

Bij het laden van een 10S pakket op 4Ampere trek je ongeveer 15 ampere uit je accu.
Het laden duurt +/- 1 uur dus zeg dat 1 pakket laden ongeveer 15Ah uur 'kost'

dat betekent dat je om drie pakketen te laden, zo'n 45 Ah kwijt bent.
Auto accu;s mogen niet verder als 60% ontladen worden (anders gaan ze stuk)
dus je hebt iets van een 100Ah accu nodig..... Ga maar sjouwen....



Beter alternatef is een klein 12 volt aggregaat, 1000watt is voldoende.

b.v een Kipor 1300 (KIPOR KGE1300TC KGE2000TC KGE3000TC GOEDKOOP)

of koop voldoende lipo packs, zodat je 3 a 4 vluchten kan maken en thuis lekker kan laden....
 
Dit is inderdaad een groot nadeel als je geen 220 op het veld hebt.......Bij ons is het ook niet voorhanden en dat gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Nu moet je een aggregaat van 15 kilo gaan meesjouwen en alsnog brandstof gaan verstoken om electro te kunnen vliegen:mrgreen:.

Ik kies er dan voor om wat meer paketten aan te schaffen en af en toe (3 tot 4 keer) een lipo op het veld te laden... Maar goed, de hele middag doorvliegen als je wat grotere pakketten hebt gaat dus niet.......
(Nog) het enige maar mi wel grote nadeel t.o.v brandstof.
 
neem dan maar startkabels mee ;)
Ik denk dat het verstandig is om een voeding te kopen als je van plan bent zoveel te laden..

Je hebt niet gelezen wat ik schreef....

Nu zat ik te denken om de auto-accu te vervangen door een nieuwe (exacte type weet ik ff niet, is een 1.6 benzine) en die accu te gaan gebruiken om op een mooie vliegdag minimaal 3 accu's te laden

Aan de auto-accu kom ik helemaal niet.

Henri, er komt binnenkort een leuk F3A electrosetje te koop.

Die van mij? Nee hoor, dan desnoods meer accu's kopen:p:mrgreen:

Als ik 2 accupakketten heb, dan zou ik ze allebei wel 1x kunnen laden op de accu misschien, dan kan ik 4 vluchten maken op een dag, moet genoeg zijn.

Ik kijk wel ff, die accu komt in ieder geval vrij (de auto is 5 jaar oud, dus wil de accu sowieso preventief vervangen) en weggooien kan altijd nog:)

Grt.
 
Alex, je zult hiermee je accu 3 tot max 4 maal kunnen laden, ik denk dat het een 60 amps batterij is die in je wegen steekt, dat is een gemiddelde.

Maar tevens zoals Winfried aangeeft, zijn gewone loodaccu's niet gemaakt om diep te ontladen.

in onze club hebben ze ook enkel 230v met een aggregaat, deze mag niet opgezet worden om alleen maar te laden, dus ik ga in mijn aanhangwagen zonnepalen plaatsen, gekoppeld aan een aantal loodaccu's.

misschien gaat het voor jou ook interessant zijn met die grote kisten om uit te zien naar een aanhangwagen.
 
Je hebt niet gelezen wat ik schreef....
Nu zat ik te denken om de auto-accu te vervangen door een nieuwe (exacte type weet ik ff niet, is een 1.6 benzine) en die accu te gaan gebruiken om op een mooie vliegdag minimaal 3 accu's te laden
Aan de auto-accu kom ik helemaal niet.
Das voor interpretatie vatbaar natuurlijk, Maar eigenlijk staat er dat je je auto-accu gaat vervangen door een nieuwe en die gaat gebruiken om te laden.

Maar soit, mijn excuses dat ik op "Meneer Alexzzz" durfde reageren, ik zal er onmiddelijk opnieuw mee stoppen.
 
Yep, enorm.. (mss maar beter niet meer vanop het werk reageren)
1e Reactie was nochtans goed bedoeld, als je 5 keer 10s5000 aan 5A gaat laden (teruggerekend naar 12V zijn dat een hoop meer A'tjes) ga je niet lang plezier hebben van een loodaccu, ongeacht of ze al dan niet in de auto zit..
Intussen is het hierboven al berekend; +- 60Ah met 4x laden, dan moet je al een heel dikke accu hebben om niet onder de hierboven aangegeven 60% te komen..
 
Njah, ik zal morgen even onder de motorkap kijken wat er precies in zit, heb er nooit op gelet eigenlijk:) Ik ga (volgende week ofzo) in ieder geval 2 pakketten bestellen (dus 4x 5s 5000) en als ik die in ieder geval allemaal 1x kan laden ermee, dan kan ik daar 4 vluchten mee maken, dat is voor mij al voldoende voor voorlopig, heb net ff uitgerekend wat ik totaal kwijt ben aan het f3a "kissie" en dat valt toch tegen:D
 
Dat doet het zeker..

Als je 3 paketten hebt hoef je natuurlijk wel maar 2x te laden om 5x te vliegen, dat valt al wat beter mee..
 
Nou.. stel je voor die alliance.. die in aanschaf nog iets duurder was en na 8 vluchten total loss.. heb ik nooit het totaal van uitgerekend en ga ik ook niet doen :P
 
Nou.. stel je voor die alliance.. die in aanschaf nog iets duurder was en na 8 vluchten total loss.. heb ik nooit het totaal van uitgerekend en ga ik ook niet doen :P

Na een crash is het nog zuurder inderdaad, ik doe het meestal vooraf:D Ik heb overigens nooit angst gehad tijdens het vliegen omdat ik met iets "duurs" vlieg, maar bij een crash zul je mij bij een duurder model wel net ff wat harder horen schelden dan bij een goedkopere, maar goed, that's all part of the hobby:mrgreen:
 
Yup, hoort er allemaal bij. Of zoals we bij ons op de club zeggen. Als je met je model naar het veld komt is ie al afgeschreven......:)
Kan het nooit meer tegenvallen;)
 
Betreft de stroomvoorziening: Je kunt ook de Einhell revolution aggregraat nemen, deze was een tijd geleden in de aanbieding bij de Praxis (100EUR). Ik heb 'm zelf in de aanbieding gekocht en hij werkt perfect. 650W continu, piek 850W (Hoewel, hij kan ook de Senseo van bijna 1200W aan :P). Enige nadeel is een relatief hoog gewicht (15kg?).

Groet,

Julius
 
Das wel erg goedkoop, ga zelf sterk er over denken.
Hoewel ik her en der heb gelezen dat voedingen op generatoren kapot kunnen gaan, Heb je er nog een beveiliging tussen?
Ik heb een mooie regelbare geschakelde voeding die ik zeker niet kapot wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top