2 meter F3A setup, advies.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat kan zijn, maar die generator staat wel constant aan. Dat is best irritant hoor, zo'n diepe brom, de hele dag door:D (oplossing zou een verlengsnoer zijn, dan zet je dat ding gewoon 40m verderop)
     
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
  3. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Dus als je veel vliegt met echt grote pakketten.
    En je hebt geen berg met pakketten.
    Wat bij de meeste is want die 5-6 cell waarvan er dan ook nog 2 gebruikt worden bij de echt grote modellen zijn wel duur natuurlijk.

    * Dan moet je of niet meer dan 4-5x vliegen.
    of kunnen laden op 240 v


    Als je dan 240v laad dan moet dat op het veld aanwezig zijn of vanuit een aggregaat.


    Nu moet ik persoonlijk zeggen dat ik een aggregaat laten lopen om een lader te kunnen voorzien van stroom wat ver vind gaan.
    Al moet ik zeggen dat ik de power die uit lipo/lifepo komt super vind.

    Nu is het natuurlijk ook zo ook al is er 240V van de centrale dat dit best duur kan worden als iedereen aan het laden gaat.
    als er een paar zware laders staan....

    MAAAR stel je neemt je 2 meter kist mee en je kan 4-5 keer vliegen dan is het ook leuk om tussen door met een kleinere te vliegen op b.v 3 cell lipo.
    En dan kun je in een keer zo 15x vliegen ofwel de hele dag.



    _________________________________________

    Nu vlieg ik met 3 cell lipo pakketten.
    Maar als je echt grote pakketten wil gaat dan ook nog best een verbruik aan stroom worden...

    Is dat dan eigenlijk nog goedkoper als op benzine?
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha als je die 100 meter door de vloer van het clubgebouw legt, heb je gelijk vloerverwarming :D:D:D
     
  5. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Ik denk dat je niet meer dan 4 a 5 pakketten nodig hebt. Wanneer je serieus gaat trainen voor F3A heeft het weinig zin om meer dan 5 vluchten te maken. Het is vermoeiend genoeg om je 5 keer voor de volle 100% te concentreren. De keren daarna zul je niet meer zo scherp zijn en zul je dus minder resultaat boeken. Vaak ga je bepaalde fouten maken die je normaal niet maakt. Ik denk dus dat het meer in de kwaliteit van trainen gezocht moet worden dan in de kwantiteit!

    Dus 5 pakketten thuis laden en lekker leeg vliegen op het veld.
     
  6. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Ja oke maar de meeste vliegen geen F3A maar gewoon voor de fun.
    En dan is het andere koek. Voor de persoon die gewoon een goede dag wil vliegen en lekker rond fladdert.

    Punt is natuurlijk dat de techniek er is met lipo/lifepo om heel de dag te kunnen vliegen mits je kan laden op het veld.

    Maarre 5 pakketten om 5x te vliegen op 10 of 12 cell.
    Dan praten we dus eigenlijk over 10 pakketten van 5 of 6 cell.....:confused:
    Dat is niet niks.

    Ik vind dit wel een leuk topic omdat ik zelf dan wel een beginner ben maar uiteindelijk ook door de tijd groter wil en het liefst op accu,s.
    (motor, servo,s liggen al klaar voor een .50 model uhm...:))
    En daarna weer groter...


    Maar als je niet kan laden op het veld is er wel een groot nadeel.
    Als je veel wil vliegen met zon grote kist.

    Maar ja ik ben zover nog niet.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ik wil juist electro, omdat je dan, in dit formaat, meer vluchten kunt maken per dag, althans, financieel gesproken.

    De methode van trainen verschilt per persoon, denk ik, ik zou 5 vluchten wel weinig vinden, maar gelukkig hebben wij 240v op het veld en een behoorlijke accu.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als ze werkelijk na 100 vluchten al op zijn (accu) dan weet ik het zo net nog niet. Tenzij je het vergelijkt met een brandstofmotor die veel nitro verstookt, maar nitro is ook niet noodzakelijk...
     
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Dat is ook de reden dat ik in de LiFePoo ben overgestapt naar de grotere modellen (vanaf .40 formaat) heb 2 jaar met een 6s pakket in een Calmato40sport gevlogen voordat ik die doorverkocht in nieuwstaat konditie. Pakketje is ongeveer 110 euro, maar daar staat tegenover dat de celfabrikant 1000 ladingen opgeeft bij snelladen(10A) en 3000-5000 keer bij normaal gebruik. Laten het er in werkelijkheid 400 zijn dan is het voor mij ook goed. Dit verwacht ik niet want ik blijf thermisch onder de 50 graden. Tegen de tijd dat ik 400 vluchten heb gemaakt ben ik dus weer een aantal jaren verder, hoewel de aantal vluchten op een zaterdag middagje toch wel snel doortikken. Ik hoef dan ook niet het pakketje uit het model te halen om te laden.
    Voor de volgende modellen ben ik nu dus ook met hetzelfde pakket ( nu 9s) aan het bouwen zodat alles super modulair wordt. Ik gebruik nu in mijn Jepe Spit, Calmato, Wonder en straks in de Hots dus een 9s pakket met overal dezelfde regelaar en motor. Alleen de propmaat verandert. Zo blijft er dus geld over voor een heftige lader. Dat ik de motor en regelaar binnen een paar minuten om moet kunnen bouwen voor eventuele toekomstige modellen is dan ook een topic.

    Voor het stroomgebruik en de kosten zou ik me niet zoveel zorgen maken. Dat is ongeveer 1kwh=23 cent geloof ik dus als je 2200mAh bijlaad blijft er een heel net bedrag over. Dat wordt heel anders met een generator.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2009
  10. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Alex,

    mijn eerste set accu's van Flightpower heb ik sinds mei 2007, daar train ik nu nog steeds mee. Er moet gezegd worden dat met veel wind ze nu te kort komen. Maar er zitten toch >200 cycles op. Dat is dus altijd goedkoper dan de goedkoopste manier van brandstof vliegen. Ja, je moet er met zorg mee omgaan, goed wegleggen tijdens de winter periode en nooit verder leegvliegen dan 70 a 80 %. Met een P09 verbruik ik tussen 2300 en 2600 mA. Voor F09 tussen de 2700 en 3200 mA. Van de 5350mA beschikbaar in de Flightpowers.

    Uiteraard worden de accu's door technologische verbeteringen steeds beter, dus electro vliegen gaat alleen nog goedkoper worden in de toekomst. Daarnaast geeft het heel veel rust, wanneer je niet bezig hoeft te zijn met je motor loop tijdens de figuren.

    groet
    job
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Met lipo's is het nooit zeker hoeveel cycles ze meegaan. Hangt erg af van het type en of je geluk hebt in de serie :( A123 blijven een stuk langer presteren, dat is wel zeker.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat ben ik met 200 vluchten op de 160FX ook nooit geweest, gewoon een kwestie van goed afstellen:D

    Maar goed om te weten dat een pakket met 200 vluchten erop nog bruikbaar is om te trainen, dan zijn ze niet helemaal nutteloos dus.

    In de winter leg je de pakketten gewoon halfvol weg neem ik aan? (hoor ook wel eens koelkastverhalen enzo, maar daar begin ik niet aan:))
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Tip: Saito FG36, de kampioen goedkoop vliegen.
     
  14. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    hoi allemaal,
    ik heb zaterdag en vandaag wezen vliegen met mijn extra 300 op de zippy "lightmax" lipo's 5 cellen 5000 30 C.
    Ik moet zeggen dat ze weer beter zijn dan de voorgangers.
    Ze zijn wat kleiner van formaat en lichter ,ongeveer 70 gram op 10 cellen.
    Heb vandaag met de zippy 5000 20 c, zippy 4800 25 c en met de zippy lightmax 30 c gevlogen , en voor mijn gevoel zijn de lightmax tot nu toe de beste.
    De extra weegt 7,4 kg en dan heb ik een vliegtijd van ondeveer 8 a 9 min. gewoon acro, de laatste vlucht heb ik rustig gevlogen en er 14 min mee gevlogen ,ook dan nog acro er tussen door.

    ik hoop dat we wat aan deze info hebben , en hoop dat er meerderen piloten het zelfde gaan onder vinden.

    gr vosje :)
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Lang gezocht naar het plaatje, maar hier dus een 5014DPS in een electro-Spark;

    [​IMG]

    Maar goed, ik heb de 5114, maar met de 5014 gaat het dus ook.....
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, volgende punt; Als ik mijn accu (2x 5s 5000Mah) wil laden vanaf een generator, met 5A (2 laders dus), hoeveel watt generator heb ik dan minimaal nodig?
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Nou, dat valt nog te bezien. Die motor krijg je niet cadeau en hij moet zich nog wel helemaal bewijzen. De brandstof is goedkoop, maar er moet olie bij.

    Verder zag ik toch wat vette zooi op de Merlin II en trilt het ding ook, dus na een jaar ofzo zul je ws ook tandwielen moeten vervangen etc.

    Goed, als je laders etc meerekent, heb je gelijk. Als je van iemand uitgaat die dat allemaal al heeft (zoals Alexzzz) en je niet uitgaat van een hacker cq plettenberg-aandrijving of flightpowerlipo's, en van 2 packs.

    Dan denk ik dat de F36 het in het kampioenschap goedkoop vliegen het toch gaat afleggen... maar veel zal het niet schelen idd :)
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    5ax42v=210W, :0,7 voor je lader, :0,8 voor je voeding (+-worse case) = 375W en omdat je de generator niet op vol wilt laten werken neem je 500W als minimum.
    Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele generator onder de 650W gezien.

    Persoonlijk zou ik 1Kw als minimum houden, de max van mijn voeding.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, super! Heb 2ehands een 500W gezien, dit leek mij zo weinig, maar zelfs dat is dus al voldoende...
     
  20. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986

    Je gaat tegelijk dus 2x 5s 5000mah laden, wat je als 1x 10s 5000mah kunt zien. Een volgeladen 10s pakket is +- 42,5V.
    5 x 42,5V = 210 Watt

    Natuurlijk wel even de warmte ontwikkeling (=verlies) van de voeding en lader meenemen....
    Groet,

    Julius

    EDIT: Nando was mij net voor :p
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina