Dr
Heel eerlijk: toen ik mijn eerste ontsteking kocht dacht ik ook dat het zo was (ik heb vermoedelijk dezelfde site gelezen) maar het blijkt gewoon allemaal niet waar te zijn. Ik heb nu 6 motoren lopen, eentje met een 5 mm magneet, 4 met een "Eigen ontwerp" metaaldetector op het carterdeksel, en eentje met een 3 mm magneet, en ze lopen allemaal hetzelfde. Één ervan is een viertakt, en ook dat blijkt geen drol uit te maken.
Een van de forumleden hier, Boris100, heeft de code van die processor van RCeXL uitgelezen, en het is maar een heel simple code, zit niks in wat met dwell time rekening houd (overigens werd beweerd dat die dwell time gebruikt werd voor een delay in de éérste omwenteling, ofwel om het starten te vergemakkelijken) maar dat blijkt allemaal domweg niet zo te zijn. Er zit een toerenafhankelijke vertraging in, en meer niet. Dus die info klopt inderdaad niet (en ik ben er voorheen ook glorieus ingestonken).
Echter die vorm van die vervroegingscurve, die KAN het voor Stef zijn motor behoorlijk in de war schoppen....
En dat is het enige waarvoor ik wil waarschuwen: als de ontsteking op het bovenste dode punt gezet wordt, zoals de ontwerper suggereert, zal bij een bepaald toerental de ontsteking in één klap 15~17 graden NA top komen, en 99% kans dat de motor dan van het ene moment op het andere ophoud met ontsteken (benzinemotoren ontsteken niet of héél moeilijk als de vonk ná top valt), tót hij weer onder dat toerental zakt....
Beste wat ik kan aanraden is de ontsteking op plm 17 graden voor top af te stellen maar de kans bestaat dan dat het ding slecht regelbaar wordt.
Of hij bouwt het schema wat Jinny geplaatst heeft. Daar zit geen processor, en DUS geen curve in....
Groet, Bert
Draadje vervuilen.... het kan wel het verschil uitmaken tussen een wel en niet goed lopende motor....Dan heb ik er (nog) niets van begrepenof idd wat ik heb gelezen op een andere site klopt niet, want daar hebben ze het wel degelijk over die zg. "dwell-time" ...........
Laten we de mooie blog van Stef niet vervuilen , maar zijn ervaringen gewoon afwachten![]()
Heel eerlijk: toen ik mijn eerste ontsteking kocht dacht ik ook dat het zo was (ik heb vermoedelijk dezelfde site gelezen) maar het blijkt gewoon allemaal niet waar te zijn. Ik heb nu 6 motoren lopen, eentje met een 5 mm magneet, 4 met een "Eigen ontwerp" metaaldetector op het carterdeksel, en eentje met een 3 mm magneet, en ze lopen allemaal hetzelfde. Één ervan is een viertakt, en ook dat blijkt geen drol uit te maken.
Een van de forumleden hier, Boris100, heeft de code van die processor van RCeXL uitgelezen, en het is maar een heel simple code, zit niks in wat met dwell time rekening houd (overigens werd beweerd dat die dwell time gebruikt werd voor een delay in de éérste omwenteling, ofwel om het starten te vergemakkelijken) maar dat blijkt allemaal domweg niet zo te zijn. Er zit een toerenafhankelijke vertraging in, en meer niet. Dus die info klopt inderdaad niet (en ik ben er voorheen ook glorieus ingestonken).
Echter die vorm van die vervroegingscurve, die KAN het voor Stef zijn motor behoorlijk in de war schoppen....
En dat is het enige waarvoor ik wil waarschuwen: als de ontsteking op het bovenste dode punt gezet wordt, zoals de ontwerper suggereert, zal bij een bepaald toerental de ontsteking in één klap 15~17 graden NA top komen, en 99% kans dat de motor dan van het ene moment op het andere ophoud met ontsteken (benzinemotoren ontsteken niet of héél moeilijk als de vonk ná top valt), tót hij weer onder dat toerental zakt....
Beste wat ik kan aanraden is de ontsteking op plm 17 graden voor top af te stellen maar de kans bestaat dan dat het ding slecht regelbaar wordt.
Of hij bouwt het schema wat Jinny geplaatst heeft. Daar zit geen processor, en DUS geen curve in....
Groet, Bert