2 trex 700 nitro naar benzine bouwverslag

voor de geinteresseerde hier wat info over een trex 700 nitro die ik omgebouwd heb naar benzine met een zenoah 26cc benzine motor met behulp van de gasserman conversie kit (the poormans kit)

Ook zal hier komen te staan het opnieuw opbouwen van een 700 nitro die is omgebouwd naar de andere kit van gasserman met een zenoah 23cc benzine motor. (niet zelf gebouwd maar uit noodzaak moeten herbouwen)

Ik vlieg pas sinds begin 2011 en bouwen heb ik nooit gedaan. (pas half jaar geleden voor het eerst van mijn leven in een bouwmarkt geweest en ik ben 42 jaar!) Het was dus veel onderzoek , internetten en lezen en plaatjes afkijken.

oktober 2011:
de 26cc met de setup:

- trex 700 nitro pro limited edition
- Gasserman AE000400 Conversion T700 PUH231
- motor: Zenoah g260pum 26cc
- zimmerman uitlaat

- Align ds610 op de swash
- Align ds650 op de staart
- Futaba s9202 op het gas
- Align gp780 gyro
- Align rce-b6x voltage regulator
- Futaba r617fs ontvanger

- Spider landinggear
- Dom racing air filter ufo "purple"
- G-force Tail Servo Mount
- Quickuk Canopy Mounting Set

full

toen wist ik nog niet wat intake en return was.

de 23cc met de setup:

- trex 700 nitro pro limited edition
- Gasserman AE000500 Conversion T-REX 700 Gasser 231RC
- motor: Zenoah g231rc1 23cc
- zimmerman uitlaat

- Align ds610 op de swash
- Futaba bls251 op de staart
- Futaba s3152 op het gas
- Futaba 611 gyro
- Gryphon extreme-heli dual linear voltage regulator
- Futaba r617fs ontvanger

- Drc x-monitor hm1 hour meter
- K&N luchtfilter
- G-force Tail Servo Mount
- Quickuk Canopy Mounting Set

Toen wist ik nog niet wat intake en return was:
full

full

samen:
full

full

december 2011:
het bouwen schiet al op , onderdelen bestellen , afwerkspullen kopen zoals protective sleeve, tictoc vloeistof (de rode)
ik doe alles lekker rustig en schroef pas wat vast als ik zeker weet dat het goed is.
duurt allemaal wel lang maar wil het in 1 keer goed doen.
verschillende benzine slangen geprobeerd , die van gasserman en die van een duitser op ebay maar heb nu
tygon , dat spul is het beste. Heli's weer helemaal uit elkaar om de tygon aan te sluiten want bij het middelste aanknooppunt van de tank kan je slecht bij.

februari 2012:
Ondertussen zijn ze klaar voor maiden en ben nu het verslag aan het typen , tussen de bedrijven door dan want wacht op de geboorte van mijn eerste kindje en heb de eerste alweer uit elkaar vanwege gebroken koppeling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heli1: spider

aiden gedaan met diegene die ik zelf omgebouwd heb naar benzine.
Diegene met dat spidergear.
Op de club alles nagekeken en getankt. Ben als de dood dat iets los zit, dat is een probleem als je er nieuw in ben, wat fouten die ik gemaakt heb tijdens het bouwen:
- red locktite over het hele schroefdraad gebruiken.
- vast is niet vast dus schroeven breken en dan met ijzerzaag het eruit halen.
- onderdelen vergeten binnenin te schroeven dus heli weer uit elkaar.
- domme tankrubbers losgeschoten dus heli weer uit elkaar.
- dunne stugge benzineslang gebruikt dus heli weer uit elkaar.
- waar moet de tailservo in godsnaam?
- 2 grote onderdelen over van de gassermankit maar weet niet waar het moet.
- geen duidelijke handleiding dus veeeeel foto's en interrnet bekeken.

Anyway , ik had voor deze heli een mooie luchtfilter gekocht met flens. (de paarse)
De mainblades uit voorzorg eraf gehaald gehaald en proberen te starten.
Geen krimp, helemaal niets.
Bougie eruit en kijken of hij vonkt, merkte dat hij verzopen was dus trekstarten gebruiken en benzine spoot er uit, verzopen dus. Hield de bogie en draad vast en kreeg schok dus okay, hij vonkt. Even rust gehouden want die trekstarter is leuk als hij start anders best zwaar.

Weer proberen en geen krimp, bougie eruit en nu echt kijken voor vonk, clublid erbij die de bougie vasthield en boem , dikke vlam en klein fikkie, blazen en uit.
We hebben dus vonk, hehehehe
De choke maar even nakijken zei een clublid dus filter eraf en zagen dat deze dichtstond, openzetten ging niet omdat het gat van de flens te groot is. Bingo, gevonden dus.
De andere heli ook even daaop nakijken en Zagen dat die flens groter was dus flensen overgezet en choke gaat nu wel goed open en dicht. Deze heli heeft een 26cc motor en die andere een 23cc.
Gestart en liep eigenlijk meteen. Helaas zit er bij stationair veel grip op de koppeling dus kop draait, wel geprobeerd tegen te houden en soms ook gedaan maar komt best kracht op.
Aangezien de motor nieuw is een minuut of 5 laten draaien. Uitgezet en bladen erop.
Naar de hoverplek gelopen en gestart en op laten toeren. Iets te weinig toeren op 0 pitch dus throttlecurve wat aangepast. Oproeren en hoveren. Lekker strak allemaal en stabiel.
Staart wat bewogen en hoorde een harde tik. Raar neergezet en bekeken , kon niets zien dus weer opgetoert en soms weer een harde tik, even 2 mins gehoverd maar vertrouwde het niet om de staart te bewegen dus heli op de grond gezet.

Zag meteen al 3 dingen die raar waren:
- demper was iets gedraaid in de houder. (header , dan teflonbuis en dan demper)
- ontluchtingsslang met de nippel was er afgeslagen)
- nippel van demper eraf?

En dan de harde tik af en toe, thuis eens kijken.

Written vanuit het ziekenhuis waar de vrouw de weeën opgewekt wordt vanwege 41 weken zwanger.

Yep, succes in het ziekenhuis, dat lijkt me nu toch allemaal net even iets belangrijker.

Dat dat maar goed mag gaan, en als dat achter de rug is, hoop ik uiteraard dat je die heli's ook op orde krijgt.

Succes en sterkte!

Groet, Bert

Toch wel nieuwsgierig: Hoe is het met vrouw en kind? Alles goed hoop ik?

Groet, Bert

bedankt allemaal,

de kleine is geboren , genaamd Indy
Binnenkort maar eens een 2de helizender kopen dan kan ik de jongen heli les geven.

alles gezond en wel zaterdagochtend op de aarde gekomen.
zondag toch maar even naar de club (zonder vliegspul) en daar was gerrit:
Friendship helitech helicopter with jakadofsky turbine (light 3D) - YouTube

man man , wel heel gaaf zo'n turbine helicopter en dan gewoon 3d vliegen.
anyway , ik ben deze week nog lekker vrij dus probeer binnenkort in de slaaptijden van Indy even wat te schrijven , werk is al klaar alleen de tekst nog en pictures.

Trex700

Gefeliciteerd met de kleine, vliegmaat van me.

Ja nu ga je direct een zender voor de kleine kopen en hem vanaf begin leren 3D en he?
Dan vliegt die kleine net als Alan Szabo ons er met een paar jaar uit.............haha

En wat betreft tikken van de 700, mijn heli tikt ook in de lucht maar dan in een tictoc haha.

bedankt allemaal,

de kleine is geboren , genaamd Indy
Binnenkort maar eens een 2de helizender kopen dan kan ik de jongen heli les geven.

alles gezond en wel zaterdagochtend op de aarde gekomen.
zondag toch maar even naar de club (zonder vliegspul) en daar was gerrit:
Friendship helitech helicopter with jakadofsky turbine (light 3D) - YouTube

man man , wel heel gaaf zo'n turbine helicopter en dan gewoon 3d vliegen.
anyway , ik ben deze week nog lekker vrij dus probeer binnenkort in de slaaptijden van Indy even wat te schrijven , werk is al klaar alleen de tekst nog en pictures.

gefeliciteerd,met de geboorte van Indy,en dat je het heli bloed maar doorgegeven heb.

Leuk filmpje trouwens van gerrit met zijn "eigen" heli,het is niet zo leuk als het allemaal gegaan is maar wat een powerheli zeg.

greetz,

jeroen

@arjan: tiktok? jij , man je bent al weken lid maar zie helemaal niets hehehe.
@bert: bedankt man.
@jeroen: ja vervelend allemaal voor zowel Herman als Gerrit.

nou,
De heli thuis uit elkaar gehaald om de clutchbel even na te kijken of die wel goed was.
Nou moe , de clutch is gebroken , man man , blij dat ik de heli tijdig neer heb gezet.
Ik had nog een clutch liggen van Marcel dus die erop gezet.
Als de clutch nou weer kapot gaat dan maar zo'n lynx heli innovations clutch kopen.
misschien dat de clutch en clutchbel niet helemaal recht op elkaar zitten.
De heli weer in elkaar gezet en een nieuwe nippel van metaal voor de afgebroken ontluchtingsslang erop gezet.
Ik heb zo'n turnigy remote on/off die ik tussen de bobine en blabla wil plaatsen als failsafe om de heli
wat beter te beveiligen want de andere benzine trex 700 is namelijk door of kapotte servo of lage spanning ontvangerslipo
bij het opstarten op hol geslagen en dat had toen leuk wat schade.
De turnigy remote aangesloten en buiten de heli wat getankt om te kijken of die werkt zonder de mainblades ofcourse.
tanken , tanken en ongeveer halfvol liep de benzine er met bakken uit , what the hell , kijken en ja hoor de pickup nippel
in de tank geschoten tijdens het bouwen van clutch/clutchbel gedoe.
crap , heli ligt nu weer uit elkaar en de nippel zit weer goed , 1 frameplaat eraf gehaald om de tank er uit te halen.
wordt gek van die nippels , je krijgt ze er bijna niet normaal in en ze schieten echt makkelijk door in de tank.

anyway , nu met de kleine hoop ik morgen de heli op te bouwen en dan zondag remaiden.
De andere trex neem ik dan ook mee om die een maiden te geven maar ben toch wel bang dat de clutch weer breekt.
bij deze spiderheli pakte de clutch meteen de clutchbell en stonden de bladen niet stil bij stationair draaien van de motor.
Heb de kop toch wel zeker 10 mins bij elkaar vastgehouden met de motor stationair (motor is NIEUW), zou dat de clutch kapot gemaakt hebben?

vraag: de clutchbel zit op de clutch en de startpin valt in de clutch. moet die startpin makkelijk te draaien zijn met de hand of
is het belangrijk dat de clutchbell makkelijk vrij te draaien is?
en hoe stel ik dat anders goed af want als de motor staionair draait is het toch wel lekker dat er geen kracht op de kop komt of is dat
normaal bij benzine?

vraag: is die lynx heli clutch wat?

thanks

De andere trex neem ik dan ook mee om die een maiden te geven maar ben toch wel bang dat de clutch weer breekt.
bij deze spiderheli pakte de clutch meteen de clutchbell en stonden de bladen niet stil bij stationair draaien van de motor.
Heb de kop toch wel zeker 10 mins bij elkaar vastgehouden met de motor stationair (motor is NIEUW), zou dat de clutch kapot gemaakt hebben?

vraag: de clutchbel zit op de clutch en de startpin valt in de clutch. moet die startpin makkelijk te draaien zijn met de hand of
is het belangrijk dat de clutchbell makkelijk vrij te draaien is?
en hoe stel ik dat anders goed af want als de motor staionair draait is het toch wel lekker dat er geen kracht op de kop komt of is dat
normaal bij benzine?

vraag: is die lynx heli clutch wat?

thanks

Hi,

De Lynx clutch is zeker wat!ik heb deze ook gemonteerd op de Nitro versie maar zou niet weten hoe deze zich gedraagd op een benzine motor.
De Clutch bel moet zeker soepel rond draaien op de clutch en zeker niet aan grijpen als je deze met de hand rond draaid
starter pin gebruik je toch niet meer?je gebuik toch de trekstarter van de motorzelf?om hem te starten
als het goed is gaat je starterpen(die vervallen is,omdat je een trekstarter heb) die je met nitro motoren gebruik ,met een shaft door de clutch bel heen die dan de koppeling rond zou draaien en daarmee de motor aan gang slingert,doordat de koppeling vast zit op de motor,volgens mij is dit bij gasserman vervallen die startershaft,omdat je de motor aan slingert met de trekstarter en die vervolgens de vast gemonteerde clutch de bell weer mee neemt,en dus geen startershaft meer heb en dus ook geen starterpen.
Is je voering die in de clutch bel zit geplakt niet te dik?

Als ik het fout heb dan hoor ik het graag,maar de Lynx is wel een goede koppeling.

S6

Jeroen

@Jeroen: klopt, de startpen heb ik wel gemonteerd maar gebruik ik niet voor de start, hij valt ook in de clutch dus alignement is dan beter dacht ik zelf
De clutchbel kon ik makkelijk rond de clutch draaien , ik zou die startpen wel kunnen verwijderen denk ik

Heli2: gryphon:

afgelopen zondag de heli afgesteld op het veld en geprobeerd (deze heeft een 23cc zenoah) , bij op toeren lekker schudden dus maar even gestopt , gelukkig was Gerrit de Gram er die me even hielp , de swash stond nog niet recht dus die met subtrim rechtgezet (wist ik maar vergeten). de 611 gyro moest nog op de zender afgesteld worden en de endpoints van de tail , gerrit was er zo klaar mee, lekker zo'n vent met 15 jaar heli ervaring op het veld. Ook de throttlecurve aangepast , ik had 20 op midstick maar dat was te weinig, deze op de 50 gezet.
Heli weer op het veld en gerrit toerde hem op en ja hoor hoveren , ik heb de zender overgenomen en lekker even gehoverd. Hij doet het , mijn eigen herbouwde heli , trots op dus.

Nu thuis eerst die startpen eruit want Gerrit vond dat die totaal niet nodig is en voor extra wrijving zorgt.

Nog even genoten van het 3d'en van Gerrit met zijn helitech turbine heli en zelf daarna mijn 700 nitro even in de lucht gegooid. Lekker bezig en even afgedwaald in gedacht naar mijn zoon en BAFFF , heli de grond in , crap
Baalde meer van mijn eer dan de schade, mijn 2de schade sinds ik nu een jaar bezig ben.

Daarna toch nog even de Henseleit de lucht in gegooid om het vertrouwen terug te krijgen , dat ging gelukkig allemaal goed dus toch tevreden naar huis.
foto's komen vanavond hoop ik.

Zonde dat ie weer gecrashd is maar je kan je gedachte met heli vliegen niet op 2 plaatsen tegelijk houden.
lekker dat ie door een ervare piloot is na gekeken en zo hoort het ook!

S6 met de weder opbouw ervan

greetz,

Jeroen

Zonde dat ie weer gecrashd is maar je kan je gedachte met heli vliegen niet op 2 plaatsen tegelijk houden.
lekker dat ie door een ervare piloot is na gekeken en zo hoort het ook!

S6 met de weder opbouw ervan

greetz,

Jeroen

niet 1 van mijn benzine heli's is naar beneden gekomen hoor , had namelijk nog een fbl 700 nitro die naar beneden is gekomen.

niet 1 van mijn benzine heli's is naar beneden gekomen hoor , had namelijk nog een fbl 700 nitro die naar beneden is gekomen.

MAAR ook DAT is zonde,niet teveel meer aan andere dingen denken dan maar tijdens het vliegen anders loop je portomonnee zo leeg:oops:

Succes met het weder opbouwen van je nitro bird,

Greetz,

Jeroen

suc6 erik met de 700 benzine heli zo te zien stond alle goed en hij voelde goed aan in de hoover ik ga je snel weer zien in dalfsen..........grtz gerrit

Ombouwen Trex 600 Pro naar benzine

Hee Erik,

Heb ook een conversiekit gekocht om mijn Trex 600 Pro Limited Edition om te gaan bouwen naar benzine.
Jaaaaa, eindelijk van die nitro zooi af:p:p

Ben nog opzoek naar een zenoah Z231 motor, weet jij een adresje?
De Z26H kan er ook in,welke zal ik nemen?

Vlieggroeten:

Arjantjuhhhh

Ten allen tijde de 23 cc.... heeft een beduidend lager trillingsniveau....

De Vario uitvoering is zelfs extra gebalanceerd en heeft een andere, beter voor heli's geschikte carburateur, maar kost ook gelijk een hoop meer. Echter voor de meerprijs kun je hem niet laten balanceren en de Carb vervangen.

Als je zelf een motor kunt balanceren, maakt het niet zo heel veel uit.

Van de Nitro-zooi af, klopt, en het gebruiksgemak is erg groot. Maar je krijgt een goeie kilo extra gewicht en een hoop trillingen op de koop toe.
Dus uiteindelijk ruil je het ene probleem in voor het andere.... En dat met een heli die er niet speciaal voor gemaakt is....

Groet, Bert (2 benzine heli's...)

Laatst bewerkt:
Back