Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Arno,
het is jou draadje
Verzoek/vraagje,
Als jij nu eens de waarden invult zoals jij het hebt voor alle vlieg fase's in de tabel Phase Settings.
Hebben we in ieder geval met deze winterse dagen weer stof om over na te denken. !!
Lijkt mij in ieder geval interessant om te lezen .
Hoi, je weet dat jij refereert naar een Xplorer 2 en de tabel is van de 3 (romp)?
Het zwaartepunt van de 3 ligt bij mij (nog?) inderdaad op 135 mm. De 2 (kortere romp) en ik veronderstel dat je een variant met vast stabilo hebt vlieg ik op 132 max.
Wat me naast de opmerkingen van Arno opvalt over de flapstanden (eens) is de opgave rem. Staat voor kleppen max, ik kom bewust niet verder dan 67 mm om de simpele reden dat de kist anders volkomen dood valt. Zie ook de opmerkingen van Peter in een ander draadje. Wederom, smaken verschillen, maar heb de verkeerde neiging de knuppel in de maag te trekken.
Hoogteroer uitslagen in de tabel kan ik eveneens niet plaatsen. Meer dan max 7 mm up en 10 mm down (5 mm normaal max voor kraai) zal het niet zijn. Ik gebruik geen snap-flap. Bevalt mij niet, andere meningen zijn er ook.
Welving mix ik mee met rol, maar alleen 2 mm naar boven. Geen uitslag naar onderen dus, heb het gevoel dat de kist remt door het lichte gewicht.
Wat ons verder op de weinige mooie dagen die ons nog zijn gegund is opgevallen met de 3 romp is dat het zadel 0.4 mm dieper is ter hoogte van de achterlijst, dus een grotere instelhoek dan de 2x varianten terwijl het opgegeven zwaartepunt nog verder naar achteren dient te liggen. Na het invliegen hadden we achtelijk veel downtrim. Zelf heb ik de vleugel dan ook ter hoogte van de achterlijst 0.5 mm hoger gelegd (minder downtrim) Bob is hier nog mee aan het experimenteren (blind vertrouwen in de fabrikant
)
Zoiets dus, geef je /jullie kritiek maar, wordt het mogelijk beter van.
johnny
Hoi, je weet dat jij refereert naar een Xplorer 2 en de tabel is van de 3 (romp)?
Het zwaartepunt van de 3 ligt bij mij (nog?) inderdaad op 135 mm. De 2 (kortere romp) en ik veronderstel dat je een variant met vast stabilo hebt vlieg ik op 132 max.
Wat me naast de opmerkingen van Arno opvalt over de flapstanden (eens) is de opgave rem. Staat voor kleppen max, ik kom bewust niet verder dan 67 mm om de simpele reden dat de kist anders volkomen dood valt. Zie ook de opmerkingen van Peter in een ander draadje. Wederom, smaken verschillen, maar heb de verkeerde neiging de knuppel in de maag te trekken.
Hoogteroer uitslagen in de tabel kan ik eveneens niet plaatsen. Meer dan max 7 mm up en 10 mm down (5 mm normaal max voor kraai) zal het niet zijn. Ik gebruik geen snap-flap. Bevalt mij niet, andere meningen zijn er ook.
Welving mix ik mee met rol, maar alleen 2 mm naar boven. Geen uitslag naar onderen dus, heb het gevoel dat de kist remt door het lichte gewicht.
Wat ons verder op de weinige mooie dagen die ons nog zijn gegund is opgevallen met de 3 romp is dat het zadel 0.4 mm dieper is ter hoogte van de achterlijst, dus een grotere instelhoek dan de 2x varianten terwijl het opgegeven zwaartepunt nog verder naar achteren dient te liggen. Na het invliegen hadden we achtelijk veel downtrim. Zelf heb ik de vleugel dan ook ter hoogte van de achterlijst 0.5 mm hoger gelegd (minder downtrim) Bob is hier nog mee aan het experimenteren (blind vertrouwen in de fabrikant
)
Zoiets dus, geef je /jullie kritiek maar, wordt het mogelijk beter van.
johnny
Zelf heb ik de vleugel dan ook ter hoogte van de achterlijst 0.5 mm hoger gelegd (minder downtrim) Bob is hier nog mee aan het experimenteren (blind vertrouwen in de fabrikant)
Nou ik heb mijn romp ingekort. Klusje viel me mee.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Morgen kijken hoe hij er uit komt.
Vanavond de vleugel maar eens klaar maken.
En dan ben ik klaar voor kampen
De motor komt te ver naar voren waardoor je niet uitkomt met het zwaartepunt. Een lichtere motor werkt niet aangezien Erik net als ik deze versie juist voor zwaarder weer + ballast voor ogen heeft waardoor er (te veel) lood in de staart moet. De epoxy heeft lang niet het effect van 100 gram motor 7 cm verder naar voren.
Om wat voor gewicht lood ging het wat er bij moest achter "om"de staart ?
Nee... de romp voor is ECHT te lang, met een 80 grams motor kom je net (niet) uit, maar dan kom je met 1900 gram net aan de 150 meter in 30 seconden.