2017 dio

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door amazone, 23 feb 2014.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Verstandig dat je het bij een halfsteens verband houdt. Kruisverband zou te overheersend worden denk ik. En dan te bedenken dat het langste pakhuis 1,5m lang is. Dat zijn heel wat stootvoegen.
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ja weet het dit zal; in zen mode moeten gebeuren.

    denk dat het verstandig is dat ik alle stenen in de muren maak en ze schilder zo zijn ze allemaal het zelvde.

    dan kunnen de stukken muur naar de bouwers waar zij de ramen en deuren uitsnijden en maken en de muren volgens het plan in elkaar zetten. anders krijgen we allemaal verschillende muren met verschillende verf gemaakt en dat lijkt me niet echt mooi.

    dit is het plan op de side van het muzea

    [​IMG]

    de vraag is of ik dit gewoon op cad kan tekenen maar dan is het waarschijnlijk niet op schaal 1;100 zoals de anderen. de vraag is of je dit dan ook kan verschalen naar 1:87 ?
     
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Verschalen is geen probleem. Je kan jpg, pdf e.d. in autocad laden en met behulp van een paar bekende maten in elke schaal zetten die je wilt.
     
  4. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    opmerkelijk fenomeen gevonden in de tekening.
    waar de pijl staat is geen uitsprong in de muur maar een gewoon rechte muur.

    [​IMG]

    is dit een fout van de tekenaar ?
     
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ook deze prent geeft het zelfde weer
    achteraan is ook een uitsprong zie ik

    [​IMG]

    mischien hebben ze het veranderd na de brand
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    op de prent de vermeestering van de katteburg kan je het net niet zien. wat wel spijtig is.

    en dat zijn ijgelijk ook al de oude prenten die ik gevonden heb

    [​IMG]
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat was ook mijn eerste gedachte.
     
  8. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Gevonden in wikepedia:
    Het vierkante magazijn heeft vier vrijwel identieke buitengevels. Oorspronkelijk had alleen de voor- en achtergevel twee met timpanen bekroonde middenrisalieten. In de frontons zijn gebeeldhouwde figuren te zien.

    In 1740 verkeerde het magazijn in slechte staat. Door het gewicht van de kanonnen begon het gebouw te verzakken, waarna het door een thans nog bestaande zware gemetselde beer rondom werd gesteund. Niet alleen door de steunberen werd het gebouw verstevigd, ook werden er aan de zijkanten middenrisalieten gebouwd, waardoor het gebouw een nog symmetrischer uiterlijk kreeg.
     
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    oke thx erik moet ik niet verder zoeken en kunnen de 2 zijkanten recht blijven zonder uitsprong.
     
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    nog info van henk gekregen van beagle forum


    thx henk zeer waardevolle info. ook blz 729 die gaat over ( scheepstimmerwerf ) moet je eens lezen.

    en er staat wel degelijk een grote smitse in het midden zoals ik ook dacht :D

    Beschryvinge van Amsterdam: zynde een naukeurige verhandelinge van desselfs ... - Caspar Commelin - Google Boeken

    blz 727
    ook het hokje voor de pakhuizen had ik goed geraden dat daar potten met teer in stonden voor het touw te teren


    de onderste band van de pakhuizen zou zwart geteert zijn dus ook dat is goede info.

    zal zeker nog wel eens verder lezen 8)

    het scheepsvaart muzeum 220x200 voet 8)

    op 9 maanden gebouwt :shock:
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Kom daar nu nog maar eens om... 9 maanden is alleen al de tijd om de neuzen één kant uit te krijgen voor een nieuwbouw..
     
  12. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ja het is haast niet te geloven en toen hadden ze geen bouwkraan maar moest alle steen met de hand op een plankje naar boven geshouwt worden en dan nog een muur van 2.5 steen dik,
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    ik zoek een goede howto dakpannen maken op ho schaal.
    niet pan voor pan a.u.b of ik ben binnen 10 jaar nog bezig :lol:

    moest je iets tegen komen laat het gerust weten :wink:
     
  14. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zag een reactie van Jack op één van de andere fora met de tip van de figuurtjes van Artitec in HO

    http://www.depsite.eu/Artitec-60006-Zeelieden-17e-eeuw-187/-H0

    Op deze site vond ik ook verschillende huizen en dakpannen uit de 17e eeuw van Artitec. Je zou hier mallen van kunnen maken en in grote aantallen reproduceren.

    Artitec

    Of als alternatief kijken of we korting bij Artitec zelf kunnen fixen ;)
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    een mal maken is zeker een alternatief en een stuk goed koper dan alles kant en klaar kopen.
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik kwam deze nog tegen. €20,25 voor 12000 stuks. Leek wel aardig. Totdat ik uitrekende dat lange gevel pakhuis 4 al €115 aan steentjes zou kosten.

    [​IMG]
    2,8x1,3x0,8mm per steen
     
  17. hgb1967

    hgb1967

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Terwolde
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    de ho muren van conrad of welke andere winkel dan ook zijn zeker heel mooi .
    maar er zit wel een nadeel aan en heb het niet over de euros dat het kost maar je hebt nergens strikken boven de ramen als je vertrekt van een rechthoekige plaat.
    ook boven de gebogen poorten lopen de stenen gewoon recht door.
    er komen honderden ramen in de gebouwen je hebt 12 meter gevel nodig en je hebt bijna de helft afval aan de muren waar je niets mee kan doen en moet weggooien wegen niet hooggenoeg voor 1 deel of te hoog voor de lage gebouwen.

    de losse steentjes was eerst ook in me opgekomen maar dat is gekke werk als je 12 meter gevel moet gaan maken nog gezwegen wat alles gaat kosten.

    ik ben muurtjes aan het prepareren en germt zal een stuk mee brengen naar de forum dag dan kunnen jullie ginder al eens oordelen want kan er zelf niet bij zijn.

    voor de pannen heb ik ook materiaal gevonden en ga vandaag al eens wat pannen leggen op de smitse die ik gebruik als oefen huis om dingen op uit te proberen
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    een eerste test met pannen de kleur is gewoonhet kleur van het golf papier dus moet je niet naar kijken er is 3mm zigbaar van elke pan dit is ook de afstand van een echte pan uit die tijt
     
  20. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Het geeft zo al een heel goed resultaat. Alleen de nok springt eruit (tenzij daar nog iets overheen komt). Hier worden normaal nokvorsten voor gebruikt. Ook bij de kepers kan je deze toepassen

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina