2e F5B Wedstrijd: RMF - Dalfsen (21 April)

OK Theo.

't Asje heb ik net gebeld, staat weer gereserveerd als de groep F5B vliegers.
Graag voor 13.00 even doorgeven aan de wedstrijdleiding of je wel of niet mee uit eten gaat.
Ons kind is er niet bij, Markje heeft andere verplichtingen, dus geen paraplutjes of vuurwerk dit keer.

GJ

Vergeet niet een 2e ontvanger op hetzelfde kanaal (of gebonden aan de zender) want die 2e ontvanger wordt op een boxje gezet die het gas bewaakt dmv de laptop.
Liefst ook nog een kort verlengkabeltje in het gaskanaal van je ontvanger prikken.

2e ontvanger net gebonden (2,4GHz). Deze werkt gelijktijdig met vliegtuigontvanger.

Waar is dat korte verlengkabeltje voor? De Unilog?
Ik heb een Unilog2 en die zit er al in. Weet alleen niet of ik hem goed geprogrammeerd heb.

Dalfsen

Leen me effe een kist, kan ik ook vliegen...
Het kriebelt..GJ

Je mag wel met mijn Enigma/V-Max vliegen als ik zelf niet vlieg GJ.
Ligt er puur aan of mijn ogen morgen meewerken na een forse verkoudheid mijnerzijds.

Ik zie jullie morgen,

Rob Hermens

Nee, het verlengkabeltje moet in je 2e ontvanger zitten.
In het kanaal waar je gas op zit.
Dat is makkelijker inprikken bij het inlezen voor de start.
In de zenuwen kan het wel eens gebeuren dat je iets scheef prikt in je ontvanger.

Je moet dus meenemen:
een vliegend model (limiter is voor jou nog niet verplicht)
2e ontvanger die tegelijk werkt met je ontvanger in je model.
10cm verlengkabeltje (niet echt nodig maar wel handig)

Lader met snoertjes (12 en 230V is op de club aanwezig)
Zender
Reservedelen (boutjes voor de vleugel).
Goed humeur
Kaplaarzen / paraplu
Evt stopwatch voor de coach.

@Rob , jij vliegt Mode 1?
Dus aileron rechts, hoogte links?

GJ

Het verlengkabeltje doe je op het gaskanaal van de 2e ontvanger. Dat maakt het aansluiten van de computer voor het rakkentellen wat makkelijker.

De limiter voor de Unilog hoef je nog niet in te stellen. In Nederland geldt de afspraak dat dit moet als je op een eerdere wedstrijd 33 rakken hebt gevlogen. Maar je mag hem natuurlijk wel instellen.

Als er iemand een (flinke) 220V Haspel mee zou kunnen nemen zou dat mooi zijn.

(Voor het rakkensysteem in de wedstrijdtent)

Gerben

Wij willen wel graag meedoen volgens de regels. De Unilog met limiter zit erin, dus dan gebruiken we hem ook. Is het zo dat de limiter helemaal afschakelt bij 1750W en daarna geen motorgebruik meer toelaat?
Of heb je nadien nog over om bijvoorbeeld bij het landen 1 keer gas te geven zodat je het eindpunt wel kunt halen?

Jan Jaap, de regels zijn dat je pas als je 33 rakken of meer gevlogen hebt je de limiter moet gebruiken.
Als de limiter ingrijpt is het over, je krijgt je motor niet meer aan het lopen.
Je vliegt met Futaba he?
Ik wil dan ook wel eerst even zien of de limiter goed ingrijpt.
Niet om je bang te maken hoor maar het kan zijn dat je regelaar gereversed staat in je zender, dan zou, als je limiter ingrijpt, je motor aan kunnen blijven staan, in plaats van dat ie uitgaat.
Dus dat eerst even testen.

Zet je limiter dus maar even uit.

GJ

Zooo, de auto staat weer vol, alle spulletjes voor de rakken etc erbij, volle bak :)

Tot straks allemaal, ik heb er zin in :)

Gerben

Ik heb een poging gedaan om vroeg op te staan.. maar ik ga weer terug bed in.
Ik kom wel later.

GJ

Hehe, ook weer thuis en bijgekomen. Was een winderig koud dagje. M'n doel is helaas weer net niet gehaald. Ook m'n b95 heeft gevlogen. Eten bij het Asje was ook weer gezellig. Eten en bediening waren weer top.

Ik ben ook weer thuis.
Helaas heb ik het etentje moeten missen wegens werkzaamheden, gelukkig nog wel even kunnen genieten in het Asje.
Waar is de foto van dat blonde meisje??

Iedereen had het zo te zien weer naar zijn zin.
Ik mis nog een verhaaltje van Team Kampen, die eigenlijk wel een verpletterende indruk achtergelaten hebben.
Netjes vliegwerk gezien, de snelheid komt vanzelf wel.
Maar hulde!!

Ik ga nu slapen, ben kapot.

GJ

Hier weer half wakker, nog een beetje bijkomen van een dagje RMF Dalfsen.

Nadat in Wijk en Aalburg er om 09:00 gebeld werd waar ik bleef met de rakkenspullen, zou me dat niet nog een keer gebeuren, dus ditmaal kwam ik om 8:30 aan, wat vroeg genoeg was, er was nog niemand. Rustig aan alle spulletjes uitgepakt en tegen de tijd dat het opbouwen kon beginnen was Theo er al. Samen met de binnendruppelende deelnemers de boel opgezet en rond 10:30 konden we van start. Was nog even zoeken naar helpers op de rakken, maar gelukkig lostte dat zichzelf op. Er werd goed gevlogen, op een enkele afzwaaier na, en er zijn zelfs wat PB's gevlogen. Tussendoor een lekker bakkie of hamburger in het clubgebouw en zo ging de dag snel. Met de voorspellingen van 80% regen viel het allemaal reuze mee, een regenbuitje van 5 minuten (waar Marcel net in stond, volgende keer probeer ik sneller te komen met de paraplu Marcel ;) ) en een hagelbuitje, voor de variatie en dat was het voor de hele dag. De wind was stevig, maar was vooral lastig voor Jan en Anja, die het toch wel frisjes kregen in de wedstrijdtent.
Onder leiding van Jan liep het lekker door op een ontspannen manier, en natuurlijk ruim tijd om lekker bij te praten met iedereen, en natuurlijk kennis te maken met team Kampen, die ook nog een aardig potje kunnen vliegen :).
Na de wedstrijd zijn we voor de volgende 3 ronden richting het Asje verhuisd, was weer erg gezellig (en lekker.....), hoewel GJVO dacht dat het leuker zou zijn op een parkeervak langs de A15 en vroeg weg moest.

Bedoel je deze GJ?

GroteFoto-HBEDGPR6.jpg

Deze heb je nog gemist denk ik:

GroteFoto-TSF77KE4.jpg

Het eten smaakte goed:

GroteFoto-KHYJNO44.jpg

GroteFoto-GOLJ3CRS.jpg

GroteFoto-JOAIONG3.jpg

GroteFoto-EM4AX6WJ.jpg

En we hebben ook nog aan Mark gedacht:

GroteFoto-4P6SMZMV.jpg

Iedereen bedankt, op naar Thumaide (Belgie) en Vught!

Gerben

We hebben met z'n drieën een prachtige dag gehad. Wij vonden het wel erg koud en bij ons op de club hadden we waarschijnlijk niet gevlogen.

Het was voor ons helemaal nieuw. Vorig jaar in Dalfsen hebben we voor het eerst een F5B wedstrijd gezien en eind van dat jaar de knoop doorgehakt om een F5B kist te kopen en te bouwen.
De Alex was net vorige week klaar en vorige week zaterdag hebben de kist en de piloten de vuurdoop gehad. Frans heeft toen 2 keer gevlogen en Klaas maar 1 keer. Het filmpje van de maiden staat in mijn andere draadje.
Tja en dan kom je op de wedstrijd en daar sta je dan tussen de cracks met je vliegtuigje. De eerste ronde heb ik op het A-rak gezeten en dan zie je alles van dichtbij, hoe het moet en waar de gevaarzones liggen zoals de safety line, waar toch een aantal keren overheen gevlogen is.
De start is door de onervarenheid van piloot, werper en groot ontzag voor de prop een tricky punt. Dit gaan we op de club nog zeker oefenen.
De patronen vliegen gaat goed maar het klaarleggen voor de bocht, het doordraaien naar 110 graden zijn nog geen automatismen. Daarna het rak uitvliegen, gas geven, een mooie bocht maken waarbij het model net voor het invliegen van de bocht snelheid gaat maken, zijn nog punten van aandacht.

Bij de zweeftaak viel bij beide piloten de druk van de schouders en de zweeftaak gaat beiden makkelijk af. Ook daar zijn nog punten te behalen door minder motorloop te gebruiken. Het op tijd landen en de doellanding is aardig gelukt.

Kortom een hele leuke dag, veel geleerd en nog heel veel te verbeteren. Het model is heel gebleven (dat was de eerste opdracht) en de veiligheid staat toch boven alles.

Allen bedankt voor de hulp/tips en coaching en ook voor de gastvrijheid van Friendship

Groeten en tot een volgende keer.
Frans, Klaas en Jan Jaap

Ondanks het winderige weer, was t toch weer aangenaam bij de
mooiste vliegklasse van Nederland !!
En weer erg gezellig bij t eten in t Blonde Asje.

Gr uit Winterswijk eo

Back