2takt met 75 Db mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
Tip: geen lange slang tussen demper en nademper, slang is geluidslek. Paar mm ruimte tussen de dempers is genoeg om trillingen op te vangen.

Vergeet de carburateur niet, een notoire herrieschopper.

Tsja, gevoel en verstand gaan niet helemaal samen geloof ik. tuurlijk zegt de luitenant dat 4takt verstandiger is bij ons cluppie....en makkelijker onder de 80 Db te houden, en op de club is nou eenmaal meer verstand van 4taktjes....

Maar mijn bloed kruipt waar het misschien niet mag gaan, en wil ik het toch eens gaan proberen of het lukt met een 2takt. Alleen......van 2taktjes heb ik geen verstand, behalve van mijn Zundapp vroeger.....

Dus hierbij vraag ik jullie om advies voor een 2takt. Het is dus een kist waar een 2stroke .46 tot .50 op kan, deze Oxalys. Hier de vragen

kan/moet/is het verstandig om dit eventueel te "overpoweren"?
Welk merk 2takt levert goede uitlaten, die een goede reductie van geluid kunnen geven?

laat jullie meningen maar komen, enne....zondag allemaal naar Hulten komen he? het is een SUPER programma wat te zien valt!!

Groetjes van Robert
Goirle

OK, neem een goede betrouwbare tweetakt, OS max.
Neem de standaard demper, geen duurdere silent demper.
Als je geld uit wilt geven, koop een Hatori bocht en pijp.
Als je simpel aan de gang wilt:

Motor op rubbers, standaard demper met nademper.
Grote maat prop.
Alle trillingen in de kist oplossen, dus rubber demping onder de vleugel, stuurkabels trillingvrij maken, wielen trillingvrij maken.
Geen spinner gebruiken, die zorgt voor meer herrie.

En dan duimen dat je onder de 75 dB zit.

GJ

Robert,

De propellorkeuze zal belangrijk zijn, niet te grote diameter want hoge omtreksnelheid aan de tips geeft meer geluid.
Een iets kleinere diameter en een wat grotere spoed geeft je wat meer vliegsnelheid, of zo je wilt, "rag"snelheid.

En een niet te zware overpowering, die Oxalys zal naar ik vermoed niet teveel ruimte in de romp geven om met accu het zwaartepunt te kunnen corrigeren vanwege een te zware motor voorop.
Tweetakt-kennis is er overigens nog steeds hoor op je clubbie. zal wel meer de oude garde zijn denk ik.

Greetz,
Frank

Gezien het feit dat je met nadempen vermogen verliest.. ik zou dan een OS 61FX pakken, op rubbers zetten, standaard OS uitlaat en nademper.. dan een drieblads APC erop en voor de rest alles wat kan trillen of geluid kan veroorzaken vastzetten.

Ideaal is de .55 AX maar als ik even geloof dat die qua vermogen onder een .62 viertakt komt als je 'm gaat nadempen, dan is dat te weinig.

De FX61 is zwaar, maar de combo vliegt wel.. er vliegt wel iemand mee hier..

In dat geval kun je er net zo goed een 91fx opschroeven, is net zo zwaar als een 61 fx........Wellicht hoef je dan wat minder van de motor te vragen en blijft het geluid dan ook binnen de perken.

Tsja, over de FX91 had ik wat gemopper gelezen tav. tikkende bijgeluiden, vandaar dat ik die niet genoemd had.. maar als die motor verder goed is, is dat ook een optie.

Is wel veel te zwaar eigenlijk, zonde om het toestel zo te vernaggelen.. ik zou toch heel serieus nog even over viertakt of electro nadenken..

Heb mijn boekje over de Oxalys eens goed doorgespit en las dat ik een 4t moet gebruiken die tussen de .52 en .61 zit. De viertakt dan he? Omdat ik hem makkelijk van de Calmato sport kan afslopen, kan ik dit eerst proberen voordat er een andere op komt. Helaas is het al laat nu, anders had hij er opgezeten voor onze fly inn a.s. zondag

Maar na alles nog eens nagelezen lijkt een 4t toch de beste keus..... eerst mijn .56 maar eens proberen, deze is toch al ingelopen. Gewoon de kap er af laten, en eens kijken wat hij doet....

maar dat NA het weekend, eerst vliegen!

Hij zal er best mee vliegen, maar voor echte kunstvlucht ga je dan gewoon tekort komen, ongeacht wat er in het boekje staat. Een Oxalys weegt vliegklaar grofweg 2.4kg en dat gaat een .56 viertakt gewoon niet ongelimiteerd verticaal trekken.

Niet dat dat perse moet, maar je zult er wel erg compact door moeten gaan vliegen en de vaart erin houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
geluid

Hallo,

Wat wij bij ons op de club doen aan het geluid is een afdichtingsbandje tussen de vleugel en de romp,dat wil zeggen aan beide kanten op de romp een banje plakken.Verder doen wij aan de voor en achterkant in de romp dikke schuim uit bijvoorbeeld een stoelkussen,wel even mooi insnijden voor de stuurstangen.En natuurlijk de motor in de rubbers zetten.Het meeste geluid komt van het vliegtuig zelf door resonantie,tenmiminste dat zijn onze ervaringen op de club en ook een jongen met een oxalys heeft dat voorelkaar gekregen.

Gr Bert.

Motor dwars plaatsen. De vleugel zal dan meer in de zijn lengterichting trillen dan omhoog en omlaag. Het trillend oppervlak is dan kleiner, minder geluidsafstraling.

Welke methoden zijn er in gebruik voor het dempen van het carburateurgeluid?

motor dwars plaatsen? wist niet dat zoiets ook kon helpen, de motor draait toch rond?

maar welk 4t moet ik inbouwen om voldoende kracht te hebben voor een Oxalys .50 te hebben? ik dacht; laat ik de specs maar volgen.....

Als we alle mogelijkheden van de kist willen gebruiken...
Een YS63 zou erg mooi zijn maar niet te koop in Nederland.
Anders een Saito 82A.
Of de nieuwe OS FS81 maar die is ook veel te duur in Nederland.

GJ

Wat een motor kost vind ik minder interessant, of 't een goede keuze is voor de kist is veel belangrijker.

Eigenlijk hoor ik alleen OS en SAITO op de club...zijn er nog goede andere dan? ik laat me verassen............

Ja, YS 63 4takt (Yamada).
Maar dat is een exoot, kom je in de winkel niet tegen.
Ik heb wel een adres in China en Japan.
Of je haalt hem uit de US.
Erg mooie motor met meer vermogen dan een .63 tweetakt.
Helaas lust ie vanaf 15% nitro.

Andere en misschien wel betere optie is electro.
Hacker A50 met een 5 of 6S lipo.
Stroom is dan ongeveer 45 A.

GJ

De Oxalys is eigenlijk gemaakt voor de YS .63, maar die is dus lastig te krijgen.. maar de Saito FA-82a doet het er erg goed op hoor!

En de Saito is lichter in gewicht...
En loopt lekker op 10% nitro.
Aangezien nitro dus echt schaars begint te worden, ik kan al niet eens Coolpower geleverd krijgen van de distributeur.

GJ

heb m al gevonden op het www. volgens mij is deze wel te bestellen, maar als je onverhoopt onderdelen nodig hebt.........lijkt me lastig, of vergis ik me? Trouwens, verrekte knap van jullie dat jullie zoveel weten van die kist, wordt snel wijzer hier.

Gister bij de BLC zag ik diverse 2takten, die een grote mooie glimmende uitlaat hadden, en niet veel lawaai maken. Weet iemand waar deze vandaan komen? of worden die allemaal custom made gemaakt? zaten trouwens onder de heli's

Denk dat de glimmende pijpen Zimmerman dempers waren.
Voor een 2 takt is een Hatori erg goed (ook voor 4takt).

De YS is goed te kopen hoor, ook de onderdelen is geen probleem.
Ik zit langer op OS onderdelen te wachten hier in Nederland dan dat ik op YS onderdelen wacht uit de US of Japan.
En het is een stuk goedkoper.
Maar de YS is geen beginners motor.
Als ie niet lekker loopt heb je echt een probleem.
Zitten zoveel afstelmogelijkheden op.

Als je nieuw bent met 4takt een een redelijke motor wil hebben dan moet je een Saito kopen.
Een OS is kwalitatief beter maar veel duurder, iets zwaarder en iets minder sterk.
Ze gaan wel jaren mee, zonder onderhoud (mijne is 17 jaar oud, heb vorige week eindelijk klepveertjes moeten vervangen).

GJ

laten wij die YS maar afvallen, want ik ben pas een jaartje bezig met Saito en OS 4t motoren, en ik kan ze nog niet eens in elkaar zetten, dat laat ik aan Lt Lowenfast over.........

ehh, mijn saito ging na 2 tankjes als slecht lopen, dit was tijdens mijn brevetvliegen trouwens. Dat ik geslaagd was, leek puur geluk. Nog 2 rondjes en de motor zou er echt mee ophouden.

hebben jullie een site van die uitlaten? en wordt deze vaker onder vliegtuigen gebouwd?

Back