2takt met 75 Db mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
Ik kom niet aan solderen toe.. ben een videozender aan het bouwen... en dan steeds weer email.

Zimmerdempers kan je zien bij Flycam in Lexmond.
Hatori wordt verkocht bij Hobby in.

Er zijn ook nog andere merken zoals Krumscheid, Bolly.

Je moet niet naar het blingbling gehalte kijken maar naar de demping.

GJ

@Robert

Robert, op onze Fly-In vloog een rood,wit,blauwe X-Tra 60 met een 2-takt OS91, die was in geluidsemissie 78 dB(A). weet niet of je hem nog voor de geest kunt halen?
En daar moet je dan nog 3 dB(A) onder duiken... ik geef t je te doen.

Die X-tra was al erg stil, nog lager in niveau lijkt me erg moeilijk hoor....

Groeten,
Frank

ja die weet ik nog wel, die klonk ook heel stil. Maar dat was een 91 2t. een .55 zal toch wel een stukkie stiller zijn? zat daar dan ook zon stille uitlaat op?

hier op het forum denkt men toch dat het zou kunnen lukken met de juiste uitlaat en rubbers.

en die 2t heli haalt het toch ook volgens mij

mwah, wat een leuke uitdaging zie ik hier............

Robert, een .55 krijg je wel op of onder de 75 dB (als je echt alles er aan doet zoals ik verteld heb).
Een 91 krijg je echt niet onder de grens.
Een .61 gaat al niet lukken.

"Pannekoek" gaat foto's maken en plaatsen hoe hij zijne stil gekregen heeft.
Hij heeft net weer gevlogen en de kist is echt extreem stil.

GJ

Het probleem is alleen, dat tegen de tijd dat je die .55 onder de 75dB(a) gekregen hebt, hij niet meer voldoende vermogen over heeft om 'echte kunstvlucht' met het toestel te doen.

laten we daar dan maar eens voor gaan, die .55 2t, ik zit al te zoeken op het www. ik denk niet dat het veel uitmaakt welke fabrikant deze levert, dus lijkt me OS de meest makkelijke keuze

of vergis ik me? ik zit natuurlijk wel met de aasluiting voor de uiltaat. of maakt dat niet uit?

Ja maar vermogensverlies was al bekend en vermeld.
Op zich valt het vermogensverlies wel mee.
12x6 prop draait 300 toeren minder met nademper.
Maar een 4takt is gewoon wat rendement veel beter.

GJ

laten we daar dan maar eens voor gaan, die .55 2t, ik zit al te zoeken op het www. ik denk niet dat het veel uitmaakt welke fabrikant deze levert, dus lijkt me OS de meest makkelijke keuze

De OS .55 AX is een dijk van een motor dus nooit een slechte keuze. Wat betreft de uitlaat zul je toch er mee aan de slag moeten, dus dan maakt de motor op zich niet zoveel uit.

Een OS 55 FX met demper is 122 euro.
Daar hang je een nadempertje achter (om te maken een euro of 5), je koopt een setje rubbers (11,15) en hij is redelijk stil.
Dan nog alle resonantie uit je vliegtuig halen en je zit op of onder de 75dB

Ik vind een 4takt een betere keus voor F3A figuren maar als je per se 2 takt wil, OK.

GJ

De Saito 82a zou een betere keuze zijn, of electro, maar ja, hij wil graag de uitdaging aan om 'm 2 takt onder de 75 te houden he ;)

Een 160FX zou wellicht iets te zwaar zijn voor de Calmato.. maar dan gaat ie wel onbeperkt verticaal!

Nademper bouwen

Ik heb net de gegevens van "Pannekoek" van het forum hoe hij zijn nademper gebouwd heeft.
Hij had het allemaal mooi in een Word documentje gezet met foto's, ik heb er een pdfje van gemaakt en met toestemming op het internet gezet.

De gebruikte "lijm" (Steelfix) is te verkrijgen via "Pannekoek".

Hier staan de testgegevens en de bouwbeschrijving:

http://www.ackfoto.nl/special/nademper.pdf

Gert-Jan
Hier is de link

Zou het verlies in vermogen kleiner worden als je als busje iets groters neemt dan zo'n brise one touch blikje? Ik zit bv. te denken aan de bekende deobus, dan kun je in je doorvoerleiding meer gaatjes maken met als gevolg een in z'n geheel minder 'restrictive' demper..

of is dat te eenvoudig gedacht?

Hezik, we experimenteren bij ons behoorlijk, dus ook met deobusjes.
Op de een of andere manier maakt de grootte van het busje weinig uit.
Denk dat je een bepaalde frequentie eruit filtert.
De deobus dempertjes klinken wat blik achtig.
Die van Pannekoek klinkt erg mooi, lijkt wel electro.
Ik ga zelf nog even proberen met een carbon buisje, kijken of dat gaat.

GJ

Ron, we hebben bijna alles al geprobeerd wat er beschreven staat, al 10 jaar zijn we bezig met dempertjes om toch maar met 2 takt te kunnen vliegen.
Maar rubbers, deobus werken het best, en nu dus de hele onlogische oplossing van Pannekoek.

Het werkt trouwens alleen maar als echt alles ook stil is, dus geen resonaties in het vliegtuig.

GJ

wauw, wat een info!

kijk, hier hebben we nog eens wat aan! goede info van collega's. hulp bij ideeen en eigen ervaringen! heerlijk om te lezen, en om verder over te kletsen.

gisteren even naar de shop geweest om voor een 2takt te shoppen. kosten: 155 euri's zonder demper. voor een .55. daarna maar eens goed naar mijn Calmato gekeken, en bedacht hoe lang hij het nog zou kunnen volhouden. ehhmm ........

Nou heb ik deze de laatste maanden behoorlijk gaar gevlogen, en soms denk ik tijdens het vliegen dat ik een sleepje aan het vliegen ben. Eenmaal geland blijkt het opnieuw een stuk folie te zijn die loslaat. en aangezien ik nu niet meer verder kan bouwen aan de Oxalys, zo zonder motor ga ik deze toch maar gauw op de oxalys bouwen vanavond. Kost niets en motor is perfect.

ach, kan er altijd nog een andere op bouwen toch?

Ik weet niet wat er op je Calmato zit, wat de maten er van zijn, maar ik zou er nog even goed over nadenken als ik jou was. Op je Oxalys zit dezelfde folie als op je Calmato..

Voor die 155 euro heb je ook een electro motor en een regelaar en zelfs al een groot gedeelte van je 1e lipo pack. Qua totaalkosten zou je voor een electrosetup ongeveer hetzelfde kwijt zijn, mits je al een lader hebt voor dat soort pakketten.

Eenmaal gemonteerd heb je gaten geboord en gaten in je kap gemaakt voor uitlaat enzovoort. Later iets anders monteren kan altijd, daar heb je helemaal gelijk in, maar mooier wordt het er niet van.

Back