2takt met 75 Db mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
Zo, zaken aan de Oxalys zijn bijgesteld, en de motor staat nu uitgericht in centerlijn.......zo moet het kunnen volgens mij. Kan ik dit weekend 2 kisten vliegen! Lt Lowenfast, bent U aanwezig dit weekend? Kunnen we gelijk de P51 Dago Red nog eens laten vliegen.

groetjes Robert

Welke verstandeloze idioot heeft de regen uitgevonden dat je met een viertakt meer geluid mag maken?
De irritatie van een viertakt legt veel hoger dan een rustig lopende tweetakt.
Je kan volgens mij diegene die deze idiote regel verzonnen heeft en vast blijft houden op een zijspoor plaatsen.
Volgens mij is het een oude regel van toen de tweetakten hoogtoerig waren.
Ik denk dat je dus bij de bron moet beginnen.
Maar ja het is even offtopic.
Maar ik stoor me enorm aan die regel.

@Bertus

Bertus, het is in ieder geval geen modelvlieger geweest die dat heeft verzonnen.
Het is ons dwingend opgelegd door de gemeente.

Persoonlijk vind ik een 4-takt prettiger in t gehoor liggen dan een 2-takt, maar da's zoals gezegd persoonlijk, heeft verder niets met het 5 dB(A) emissieverschil te maken.
Maar eerlijk is eerlijk, er zijn ook wel sommige 4-taktvliegers die nog nooit van een fatsoenlijke demper hebben gehoord hoor...

Greetz,
Frank

geluid

Overigens mag je met een 4-takt bij ons niet meer geluid maken dan een 2-takt...maar moet je minder geluid maken met je 2-takt dan een 4-takt.......
Je moet t net effe anders zien ;-)

Greetz,
Frank

hetzelfde of niet hezelfde

precies Robert, zo bedoel ik het ook.
"Read between the lines" zeggen ze dan in goed Frans :-)

Greetz,
Frank

Ik vlieg zelf met een OS Max 10cc 2takt met extreem demper en die maakt 76 dba en dat zonder verdere aanpassingen. Zit gewoon op een normale motordrager gemonteerd zonder verdere rubbers of zo dus zo moeilijk is het niet om 75 dba met een 2 takt te krijgen.

Maar wat is nu die extreem demper dan? Want dat is hetgeen ik naar zoek, in comb met een andere motor. De .56 4t voldoet geenszins, en ik neig sterk naar een Yamada toe op het moment

Ik wil het wel eens zien, met een geijkte dB meter, op de juiste manier gemeten.
Een extreem demper is een demper met een heel klein gaatje aan het eind, waardoor je weer wat vermogen verliest.
En 76dB is nog geen 75 dB.

GJ

kun je die ene db niet met wat kunst en vliegwerk wegwerken dan? En doet die extreme demper dan niet enorm de motor knijpen?

1dB is best veel.

Als ie echt 75 dB zou maken dan zou je met rubbers die ene dB wel pakken.
Maar eerst zien, dan geloven.

GJ

Back