2xAirco DH-2 in schaal 1/5,5 1 brandstof & 1 electrisch

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
JOEPIE. hij is binnen.
Bedankt Teus.
Heb de tekeningen even snel zitten bekijken.
Dit wordt heel leuk bouwen omdat ik bouwtechnieken en methodes heb gezien die het geheel erg licht kwa gewicht en zeer sterk maken.
Zoals het vleugellijstwerk,het hoogteroer en richtingsroer. Dat wordt in 3 lagen gelamineerd.
Er wordt hier dus van bouwtechnieken en methodes gebruik gemaakt die in de vrijevlucht kistjes normaal zijn.

Start je zelf een draadje, of gaan we er een gezamelijk bouwdraadje van maken?

:idea: Dan maken we er in de Titel gewoon 2 Airco DH-2 van.

Ik vindt het wel een leuk idee om het met z'n tweeén te doen.
Jij de brandstofversie en ik de elektroversie.
Stuur je even een pb'tje.
Mvgr Hans

Heb de tekeningen eens nu eens goed zitten bekijken en ik moet op een bouw verandering die ik zou toepassen terugkomen.
Vleugels i.d.d in één geheel maken en niet deelbaar.
De reden hiervan is dat het vervoersvriendelijk maken van deze kist al is gedaan door de tekenaar.
Wel ga ik de staartbomen van hout maken i.p.v Aluminium(populierenhout)
De liggers van de vleugels worden van balsahout i.p.v vurenhout zo ook het gelamineerde lijstwerk van de vleugels.
De ribben van de vleugels en de staartvlakken ook ietsjes dunner.
Het lattenwerk op het kleine rompje wordt ook van balsahout i.p.v vurenhout.
Zo, voorlopig even genoeg veranderingen prijsgegeven.

hannesie zei:
Wel ga ik de staartbomen van hout maken i.p.v Aluminium(populierenhout).

Ik ga ook geen alluminium gebruiken, maar koolstofbuis :idea: Je hebt ze dun- en dikwandig, moet nog even in de winkel gaan bekijken welke het gaat worden.

hannesie zei:
De liggers van de vleugels worden van balsahout i.p.v vurenhout

Verlies je misschien niet teveel aan stijfheid? Misschien is het een idee om het 50/50 te doen, de helft vuren, de helft balsa.

Gr. Teus

Die koolstofbuizen zouden i.d.d ook toepasbaar zijn Teus.Heb zelf de ervaring met koolstofbuis dat het bij beschadiging gemakkelijk kan scheuren of splijten(ga toch lekker voor het oude vertrouwde hout).
Ikzelf boor gaatjes van zo'n 2mm in de kopse kanten en lijm er een stukje draadeind in van 2mm.
Daarna omwikkel ik het met dun touw zodat het lekker stevig is bij de koppelingen(uiteraard ook vastlijmen).
Wat de liggers betreft ben ik niet zo bang dat ik teveel aan stijfheid verlies omdat de vleugels vol in de rigging staat.Daar haal ik ook de nodige stijfheid vandaan.
De vleugels ga ik bespannen met japanse zijde.
Dit geeft ook weer extra stevigheid en stijfheid.
Ook een voordeel van deze bespanning is dat het erg licht is en een mooie oltimer uitstraling heeft(is wel prijzig maar loont de moeite).
Voordat je het misschien goede ideeën vindt bedenkt wel dat jij met een 15cc saito viertakt wil gaan vliegen en ik ga met een BM 3520/670kv vliegen.
JIj zal veel meer trillingen hebben dan ik.

hannesie zei:
Wat de liggers betreft ben ik niet zo bang dat ik teveel aan stijfheid verlies omdat de vleugels vol in de rigging staat.Daar haal ik ook de nodige stijfheid vandaan.
helemaal mee eens, zeker met een een 2e interwingstrut wordt het een heel stijf geheel wat hoofdzakelijk door de draden verkregen wordt

Ben erg benieuwd naar jullie voortgang
erg leuk dat er meteen 2 komen! :banana:

Hoe meer linnen en spandraden hoe beter :thumbsup:

@Hannesie, jij gaat toch wel voor de sound module he?
Zo'n geluidloze brushless (je hoort alleen de prop en de spandraden (ik ben er al eens geweest) en dat doet een hoop afbreuk aan een prachtig WW1-model)
Dan zou je beter voor een park-flyer kunnen gaan :hammer:
Dus beiden een realistisch motor geluid aub :wink:
(Saito 15cc klinkt in ieder geval erg mooi, heb er zelf ook een gehad op mijn Flair DVII

De weg is vrij voor U heren! laat maar komen die foto's :P

Groeten, Ralf

Ik ga daar ook een sound module inbouwen ja
Moet er ook nog eentje in m'n pup monteren maar dat gaat pas volgende maand gebeuren.
Ik ga één van de sound modules die RBC heeft erin zetten.
Ben zeer benieuwt naar het resultaat.
Moet trouwens wel even vermelden wat zo'n prop(15x7, 16x6 ,16x5) nog voor lawaai maakt.
Vindt het een mooi geluid zoals die propellertippen de lucht doorsnijden.
Ga trouwen ook nog eens met een trommelpotje experimenteren.
Op zo'n manier zou je toch het rotatiemotor effect kunnen oproepen.
O ja Strutter.Heb je toevallig ook geen zin om zo'n kistje te bouwen?

hannesie zei:
O ja Strutter.Heb je toevallig ook geen zin om zo'n kistje te bouwen?

:D de zin is er wel, zo'n mooie kist! (en 3 stuks tegelijk is natuurlijk wel errruuugg leuk)
echter wil ik eerst mijn Camel vliegklaar maken en bovendien heb ik er op het moment geen passende motor voor liggen

(zit meer aan een 1/4 schaal DVII te denken als er toch iets nieuws komt) :P

Maar ik ga zeker genieten van hetgeen jullie me gaan voorschotelen

Groeten, Ralf

Ha die Ralf,

Ik ben ff op vakantie geweest, :D :D en Teus heeft bijna een nwe kist klaar :P

Ik doe mijn sschaal 1:4 fokker DVII niet weg.( of waren die kleine lettertjes niet voor mij... :?: :?: Moet je een nwe bestellen... Kunnen we daar ook formatie mee gaan vliegen.

Moeten zsm afspreken om het foermatievliegen te gaan starten :music:

Ik ga weer verder aan mijn eurolight Spitfire hij moet eerder vliegen dan die van Frank :sleeping:

Martin

Martin Barbier zei:
Ik doe mijn sschaal 1:4 fokker DVII niet weg.( of waren die kleine lettertjes niet voor mij... :?: :?: Moet je een nwe bestellen... Kunnen we daar ook formatie mee gaan vliegen.

Frits heeft er nog 1 gereed staan voor de maiden (al bijna een jaar) :D Kzal hem eens vragen wat hij er mee doet als er intresse is.

We dwalen een beetje af van de DH2 maar het blijft gelukkig wel in de WW1 sfeer
Heb vorige week de 1/4 DVII tekening van Gary Allen besteld (zelfde als de Arizona Model Aircrafters)
Deze schijnt beter te vliegen dan de Balsa USA heb ik begrepen (daar moest de instelhoek van het stabilo vergroot worden)
Van de Allen-set heeft ook eens een review gestaan in een oude Model Airplane news
deze had ik al destijds al verslonden (echt eentje voor op de must-do list)
Verwacht de set eerdaags, dan kan ik eens gaan kijken of het de moeite waard is hem te gaan bouwen :P

Laat maar eens horen Teus wat Frits wil?

@Martin, goed dat je weer terug bent
Edwin nog ontmoet op Malta?
En ik had al van je begrepen dat je jouw DVII niet weg deed, daarom had ik de tek. set al besteld

Ook maar eens kijken welke motor er goed in past ZG38/45
Ben je alweer een beetje hersteld/aan het werk Teus?

Groeten, Ralf

Het is een klein beginnetje maar heb de staartbomen vandaag even op de zaak op maat gezaagt(10x8mm) en uiteraard van mahonie.
Ik ga wel beginnen met de staartvlakken.

Mvgr Hans.

Ha die Teus,

Kijk eens op de volgende site: www:midlandcountiessuperstore.com Is een engelse boeken / dvd zaak.
In de laatste folder staat een boek van het royal flying Corpshandbook, met zo een houtje touwtje vliegtuig wat je nu aan het bouwen bent. :newbie:
Misschien heb je er wat aan. Ze hebben zo wie zo een grote collectie DVD's :proost:

Ralf, 30 september zou een goede kunnen zijn, Ik ben nog lid van hoofddorp. :zon: Maar dan zou Frank niet mogen :?: :?:

Martin

Martin Barbier zei:
Ralf, 30 september zou een goede kunnen zijn, Ik ben nog lid van hoofddorp. :zon: Maar dan zou Frank niet mogen
Sad but true, maar het zijn niet mijn regels
met z'n 3-en gaat vast ook wel weer eens lukken

Zo en nu weer :ontopic:

Ralf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back