3 D print en airbrush in truckbouw van Rolf

Discussie in 'Model truckers' gestart door trialrolf, 18 dec 2019.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Hey Mark, dat is wat omslachtiger dan nu maar ook een mogelijkheid. Dank je wel!

    Ik heb het Bruder Hekwerkprintwerk voorlopig afgesloten. Ik heb voor de voetrekken nog een afdekplaat gemaakt dus. Hier in oranje geprint.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om een idee te geven hoe dit dan met transport en laden zou kunnen gaan.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En mochten nu een aantal van jullie denken... Die? ja? RC Modders? 3D print onderdelen? yep!
     
    Ein Trucker, bvdh, Björn D. en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed bezig Rolf met je uitleg van het 3D tekenen.
    het zal zeker een aantal mensen hier helpen om een beter inzicht te krijgen in het 3D wereldje
    helder en leuk net zoals je onderdelen welke je geprint hebt.
    :beer:
     
  3. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    ziet er mooi uit rolf

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie heren, ben blij dat het aanslaat.

    Ik heb inmiddels wel weer het een en ander te delen met mijn lezers. Ik heb inmiddels ervaren dat het slim indelen van je printen in verschillende materialen wel handig is. De overgang van PLA naar PETG is niet zo spannend maar dat PETG (is dat zwarte wat ik gebruik voor o.a. de dieplader) is wel een vies goedje. Doordat je dit ook bij een hogere temperatuur gebruikt (nozzle 235 graden) is bij de overstap naar PLA (nozzle 205 graden) het belangrijk dat je eerst alle PETG resten op, in en rond de nozzle hebt verwijderd. Als er nog resten zijn en je verwarmd naar 205 graden voor PLA dan smelt de PETG niet en zorgt voor verstopping.. Het beste is bij de overstap van PETG naar PLA de nozzle te verwijderen en schoon te maken danwel te vervangen door een nieuwe/schone.

    Het mooiste zou zijn 2 printers. 1 voor PETG en 1 voor PLA. Tja, wensen moeten er blijven.

    Daarnaast heb ik het idee dat het printbed zoals mijn printer het gebruikt bij PETG sneller slijt. De temperatuur van het bed is ook 80 graden in plaats van 50 graden bij PLA. Mogelijk dat voor PETG een glasplaat beter zou zijn?

    Zodra vakantie/belastinggeld er is ga ik wat geld uittrekken om nog wat meer te experimenteren en ook om wat reserveonderdelen te kopen. In NL is niet alles op voorraad en als je op zondag een aandrijfriem breekt dan is het handig wat op voorraad te hebben. Op zich zijn alle onderdelen niet zo duur hoor.
    10 stuks 0,4 mm nozzles zijn € 4,65 incl verzenden en 2 aandrijfriemen € 7,50. Zo'n magnetische printplaat voor mijn printer is € 8,00. Ook wil ik een glasplaat (laten) maken en daarmee aan de slag. Ik hoop ook dat volgende week BIGTREETECH eindelijk contact met me opneemt over dat moederbord.

    Het valt dus allemaal erg mee. Verder moet ik zeggen dat behalve de nozzles er ook nog niets vervangen is. Ik heb wel een 2e printbed in gebruik genomen maar de eerste is nog niet kapot ofzo. Ook de riemen zijn pas 1x bijgesteld en de looprollen vertonen ook geen enkele slijtage. De printkwaliteit is ook zeker niet minder geworden. Denk dat het apparaat er wel zo'n 500 uur minimaal op heeft zitten.

    Ik heb ook wat geëxperimenteerd met de instellingen nu ik een object had wat zich daar voor leende. Ik was wat aan het zoeken geweest op Thingiverse en had daar inserts gevonden voor Tamiya velgen. Je maakt daarmee van de velgen zogenaamde Trilexvelgen (imitatie en niet zo mooi als van Wil)
    Omdat deze velgen details had dacht ik ga er eens mee aan de slag.

    [​IMG]

    Ik hoop goed zichtbaar maar dit is de standaard instelling in Cure slicer. 0,2 mm laaghoogte/dikte. Verder niets spannends.

    [​IMG]

    Dit is dan de hoogste kwaliteit qua standaardinstelling. 0,12 laaghoogte/dikte. Best een aanzienlijk verschil. Bij grotere opbjecten is het verschil niet zo groot maar bij dit soort zaken best aanzienlijk.

    [​IMG]

    Ik denk dat ik mijn lowboy in ieder geval van deze velginserts ga voorzien. In het bouwverslag daarover meer. De flatbed moet ook nog wat anders hebben.
    Ik vind de standaard chroomvelgen van Tamiya gewoon niet zo mooi en vooral komen ze me te vaak voor! Om nu op alle trailers alu velgen te doen....

    [​IMG]

    Ik hoor het wel weer als er vragen zijn!

    tot de volgende !
     
    hobbyvanrobbie, M@rcel, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Drenthe
    Die Trilex naven zijn heel mooi voor op je model Rolf, maar in het echt zou ik er niet graag in de buurt komen, wat een monsters zijn dat. Kwamen ook hoofdzakelijk voor op Amerikanen, en laat mijn werkgever (toen) juist die dingen importeren.
    Heel veel ellende mee gehad.

    Maar nogmaals, op je model zal het echt wel authentiek staan, en zeker anders dan anders! Ik mis alleen nog wel de kikkerplaatjes en de moeren, maar dat komt vast nog wel.....
    Succes er mee.
    Cor
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  6. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Vraag Norbert eens.. Die heeft ook trilex velgen...
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  7. c500

    c500

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    13
    Rolf,
    die messing nozzle,s gewoon flink heet stoken bij verstopping ofzo.
    Als het echt niet anders meer wil,draai ik ze eruit en stook ze flink heet met een gasvlam.
    Brand alle plastic resten weg als het maar warm genoeg wordt.
    Ik pak ze in een tang en houdt ze gewoon in de vlam,dat messing kan er wel tegen.
    Ik heb in 2015 net na de bouw een paar extra 0.3mm nozzle,s besteld en die gebruik ik nu nog.
    Pla doe ik soms ook warmer dan 205 trouwens,hangt een beetje van het object af.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  8. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    He Rolf, dat verschil in laagdikte/hoogte is zeker erg groot, die 0.12 ziet er echt veel strakker uit.
    kost alleen wat meer printtijd denk ik maar is zeker de moeite waard om te doen
    nice inserts
     
  9. volvo/ben

    volvo/ben

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb zelf ook een x aantal voetstukken liggen en iets van 30 bruder hekken haha ik weet wat voor werk je er dan aan hebt om ze uit te printen voor je zelf:p
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Op zich vallen dit soort kleine stukken mee. Toch 4 sterren en doppen ruim 4 uur. Ruim een uur meer dan standaard hoogte van 0,2 mm.

    Tijd is bij het printen gewoon altijd grootste issue. Effe snel gaat niet of je moet kiezen voor veel lagere kwaliteit. Wil ook daar mee experimenteren een keer. Alleen voor experimenteren heb je ook tijd nodig .....
     
    arm1948 en volvo/ben vinden dit leuk.
  11. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ach 4 uur valt nog mee, is te doen
     
    arm1948 en trialrolf vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Had vanavond een teststukkie van 8 minuten 32 seconden......
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Op het moment weer contact met China over het moederbord. Er zit ergens een reset knopje verborgen. Deze heb ik gevonden. Het moederbord weer opnieuw ingebouwd en vol goede moed op het knopje gedrukt....... nakkes nada!

    Dus filmpje gemaakt en alles weer naar China gemaild. Nu maar hopen dat ze snel reageren.
     
  14. sebastiaanvonk

    sebastiaanvonk

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    92
    Ik kan ook ff niks met de printer ligt momenteel uit elkaar voor een upgrade voor een nieuwe moederbord die niet simpel is achteraf.
     
  15. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi Rolf,

    Ik heb je topic al een paar keer doorgelezen en ben mede daardoor enthousiast geworden. Heb afgelopen vrijdag dan ook de Ender3 pro besteld. Helaas waren ze net door de voorraad heen. De verwachting is is dat ze 10 juni weer beschikbaar zijn dus ik moet nog even wachten voordat ik me ook kan storten op het 3D printen. Tot die tijd (en ook daarna hoor) blijf ik je topic volgen!
     
  16. andre van der weide

    andre van der weide Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Helmond Netherlands
    gelukkig houd mijn printer het nog steeds vol print wel alleen pla dus geen petg net weer een nieuw ontwerp gemaakt voor een dubbele servo houder stuur en versnelling servo kan je gewoon een normale servo gebruiken en een mini voor de versnelling 20200526_151730.jpg
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Das weer knudde he Sebastiaan. Ik heb de mijne wederom weer teruggebouwd en wacht weer. Ik heb diverse malen de leverancier gemaild maar geen reactie. Toen een klacht bij Aliexpress zelf. Dat werd op de bekende chineze manier afgehandeld......volledig automatisch had ik binnen 5 minuten mijn geld terug inclusief dat van de niet defecte uitschakelrelais...... Ze lezen je klacht niet eens maar kijken gewoon...goede klant.....veel besteld...... weinig mopper meteen geld terug. Problemen lossen ze daar niet op.

    Maar ik wil toch dat nieuwe board wel hebben. Hier in europa leveren enkele het voor ruim de dubbele prijs. Ik vind dat echt gewoon te gek want zij bestellen het ook gewoon in China dus....ik dan ook maar weer. Echter is er ook maar 1 leverancier en dat is die ene BigTreeTech. Al lijkt het dat er verschillende shops binnen Aliexpress zijn die het leveren het is allemaal dezelfde. Dus bij de bevestiging merkte ik dat ook.....Maar binnen 2 dagen was het verzonden ook. Maar op mijn klachtenmails boven de verzendbevestiging was nog steeds niet gereageerd. Om met mijn Gallische vrienden te spreken....Rare jongens die Romei....eh chinezen.

    Maar printen moet doorgaan en inmiddels ben ik aardig bedreven. Moederbordje uit en in ca 10 minuten.

    Mooi Dennis dat jij nu ook aan de printer gaat! Ben benieuwd naar jou berichten en ervaringen.

    En Andre ik vind PLA ook mooier printen als PETG. Echter is PETG wel een stukje sterker. Echter voor kleinere zaken en zeker met voldoende infill is PLA goed zat. Ben nu met de velgen bezig. Dat behandel ik op zich in het bouwverslag van de truck verder.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  18. sebastiaanvonk

    sebastiaanvonk

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    92
    Ik had besloten om wat meer uit te geven, maar het valt wel vies tegen het is niet echt plug&play wat ik dus dacht dat is mijn fout. En ik heb ook nog een foutje gemaakt met de software, alleen ik heb nog een extra probleem heb hier eentje die steeds de laptop in pikt dus weinig kans om het in orde te maken. Maar ik weet wel dat ik een leuk bord heb met genoeg mogelijkheden.
     
  19. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    606
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Je hebt niet de laptop nodig om te printen toch?
    Je kan vaak de taak ook starten middels een SD kaart?

    Welk type heb je gekocht dan @sebastiaanvonk ?
     
  20. sebastiaanvonk

    sebastiaanvonk

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    92
    Duet3d wifi en je heb wel degelijk de laptop nodig om de bord te installeren ook voor de software van de bord en als alles goed werkt heb ik geen sd kaart meer nodig @Mark300
     

Deel Deze Pagina