Dank jullie heren, ben blij dat het aanslaat.
Ik heb inmiddels wel weer het een en ander te delen met mijn lezers. Ik heb inmiddels ervaren dat het slim indelen van je printen in verschillende materialen wel handig is. De overgang van PLA naar PETG is niet zo spannend maar dat PETG (is dat zwarte wat ik gebruik voor o.a. de dieplader) is wel een vies goedje. Doordat je dit ook bij een hogere temperatuur gebruikt (nozzle 235 graden) is bij de overstap naar PLA (nozzle 205 graden) het belangrijk dat je eerst alle PETG resten op, in en rond de nozzle hebt verwijderd. Als er nog resten zijn en je verwarmd naar 205 graden voor PLA dan smelt de PETG niet en zorgt voor verstopping.. Het beste is bij de overstap van PETG naar PLA de nozzle te verwijderen en schoon te maken danwel te vervangen door een nieuwe/schone.
Het mooiste zou zijn 2 printers. 1 voor PETG en 1 voor PLA. Tja, wensen moeten er blijven.
Daarnaast heb ik het idee dat het printbed zoals mijn printer het gebruikt bij PETG sneller slijt. De temperatuur van het bed is ook 80 graden in plaats van 50 graden bij PLA. Mogelijk dat voor PETG een glasplaat beter zou zijn?
Zodra vakantie/belastinggeld er is ga ik wat geld uittrekken om nog wat meer te experimenteren en ook om wat reserveonderdelen te kopen. In NL is niet alles op voorraad en als je op zondag een aandrijfriem breekt dan is het handig wat op voorraad te hebben. Op zich zijn alle onderdelen niet zo duur hoor.
10 stuks 0,4 mm nozzles zijn € 4,65 incl verzenden en 2 aandrijfriemen € 7,50. Zo'n magnetische printplaat voor mijn printer is € 8,00. Ook wil ik een glasplaat (laten) maken en daarmee aan de slag. Ik hoop ook dat volgende week BIGTREETECH eindelijk contact met me opneemt over dat moederbord.
Het valt dus allemaal erg mee. Verder moet ik zeggen dat behalve de nozzles er ook nog niets vervangen is. Ik heb wel een 2e printbed in gebruik genomen maar de eerste is nog niet kapot ofzo. Ook de riemen zijn pas 1x bijgesteld en de looprollen vertonen ook geen enkele slijtage. De printkwaliteit is ook zeker niet minder geworden. Denk dat het apparaat er wel zo'n 500 uur minimaal op heeft zitten.
Ik heb ook wat geëxperimenteerd met de instellingen nu ik een object had wat zich daar voor leende. Ik was wat aan het zoeken geweest op Thingiverse en had daar inserts gevonden voor Tamiya velgen. Je maakt daarmee van de velgen zogenaamde Trilexvelgen (imitatie en niet zo mooi als van Wil)
Omdat deze velgen details had dacht ik ga er eens mee aan de slag.
Ik hoop goed zichtbaar maar dit is de standaard instelling in Cure slicer. 0,2 mm laaghoogte/dikte. Verder niets spannends.
Dit is dan de hoogste kwaliteit qua standaardinstelling. 0,12 laaghoogte/dikte. Best een aanzienlijk verschil. Bij grotere opbjecten is het verschil niet zo groot maar bij dit soort zaken best aanzienlijk.
Ik denk dat ik mijn lowboy in ieder geval van deze velginserts ga voorzien. In het bouwverslag daarover meer. De flatbed moet ook nog wat anders hebben.
Ik vind de standaard chroomvelgen van Tamiya gewoon niet zo mooi en vooral komen ze me te vaak voor! Om nu op alle trailers alu velgen te doen....
Ik hoor het wel weer als er vragen zijn!
tot de volgende !