360° Schottel/Boegschroef aansturing...

Thruster bed.

Hoi ron.

Inderdaad wat jij zegt het moet mogelijk zijn dit te verbeteren.
Mijn thr draaien ongeveer 400 gr.
Met wat aanpassingen in oa. de verb tussen servo en thr is het systeem gewoon bruikbaar ook als hoofdbesturing.

Alleen ik heb zelf ook ooit echt met schottels gevaren maar het is gewoon moeilijk je echt in te leven in de besturing op afstand.
Ik denk als je deze ervaring niet hebt en gewoon met grote bedieningsstik op draaischijf op de zender is daar prima mee te varen.

Alleen wat heel belangrijk is, is de zender, je hebt minimaal een MC 19 of evt FC 16 nodig.

Maar het is leuk om nu op afstand mee te lezen wat er allemaal wordt gezegd over problemen en oplossingen welke ik heb meegemaakt.

Ben wel blij dat hetvolgende model gewoon vestelbare schroeven heeft en 2 bow en 2 stern thrusters.

succes.

gr leen.

(Voor geintresseerden de MM is ook op de WSD aanwezig.)
 
Hallo Leen,

Bedankt voor de foto's.
Het blijft een mooie vloot bij elkaar ;-)

Hallo Allen,

Ik heb maar even een schaalverdeling gemaakt, zoals die er uit gaat zien bij deze aansturing:
full


De groene en de rode lijnen zijn de geleidingsbanen van de 2 potmeters.
Zoals je ziet, staan ze contra van elkaar, dit om een volledige berijk te hebben over die 360gr.
Het oranje deel, is uiteraard de positie.

Als de positie zich bevind waar die nu staat (A-zijde), dan zal de potmeter in het groen de info verstrekken.
Als het aan de B-zijde komt, dan is het de rode potmeter die de info verstrekt.

Het geheel is verdeeld in 36 stappen en geeft een resolutie van 10gr. per stap.
Dit lijkt mij voldoende om te beginnen voor de test.
Indien het naar behoren werkt, zal ik eens zien om het naar bijv. 5gr. te maken (72 stappen).

Met deze schaalverdeling, kan ik straks alle waardes gaan bepalen en opschrijven.
Naderhand kan ik die gegevens invoeren in het programma.

Ik moet nog even zien wat de beste methode is, om vanuit te gaan werken.
Mijn idee is nu om een middenpunt vast te stellen en dit te gebruiken als refferentiepunt, voor alle posities.
Op deze manier heb je altijd een vast punt, om op terug te vallen.
Het middenpunt komt overeen met de positie Vooruit.
Ook is dit handig tijdens het opstarten en om het nog te kunnen trimmen.

Ik ga eerst beginnen met de servo en deze eiken op de standaard zender waardes, die je nu via de sticks uitstuurd.
Dit is 'al met al' 1000Ms - 1500Ms - 2000Ms die de ontvanger dan uitstuurd aan PWM-signaal naar de servo.

Dit zou betekenen dat de servo bij een signaal van 1000Ms, een positie heeft die overeen komt met Achteruit (18 ).
Ook bij 2000Ms is de positie van de servo Achteruit (18 )!
Bij 1500Ms, staat de servo in zijn Vooruit (0) positie.
Om het even te beschrijven via de cijfers in de schaalverdeling:
1000Ms = 18
1250Ms = 9
1500Ms = 0
1750Ms = 27
2000Ms = 18
Alle tussenliggende waardes, spreken voor nu zich qua positie.

Als ik nu bijv. de stick van boven naar beneden zou halen, dan maakt de servo een complete cirkel.

Ook betreft de zender sturing, zal ik moeten afstemmen.
Jan (Corrien) vermelde dat de spanning gemeiddeld varieerd tussen 2V en 3V.
Dit zou beteken dat voor positie Vooruit, de spanning 2,5V moet wezen.
Hier weer even via de schaalverdeling:
3V__ = 18
2,75V = 9
2,5V_ = 0
2,25V = 27
2V __= 18
En uiteraard weer de tussenliggende waardes.

Als de schaalverdeling in beide uitvoeringen kloppend zijn, zal de positie 1/1 zijn met elkaar.

Hoop het zo goed te hebben uitgelegd, anders hoor ik het graag :D

(Zodra de spullen in huis zijn, zal ik hiermee van start gaan.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo iedereen.

ik heb met marten gesproken over een testmodel.

er waren al aanbiedingen voor Bestaande modellen maar daar zit heel wat reistijd in.

nu kwamen we op het idee om een duwbak te bouwen en achter een schotttel te plaatsen, voorin een 360 gr. boegschroef.

in rotterdam vaart zo een schip onder de naam waterbakfiets.

de bak heeft genoeg ruimte voor een test

in het ruim kunnen accu's en elektr. app. voor tijdelijke opstelling.


nu komt de vraag, ik heb tekeningen voor een veerhaven duwbak, deze stel ik graag ter beschikking.
wie zou er zich willen aanbieden om een duwbak te willen maken voor marten.

enige eissen, schaal ong. 1/38.
breedte wordt dan 30cm.
lengte mag beperkt worden, hoeft niet op schaal.
ruimschotten hoeven niet geplaatst te worden net als voor en achterdek ivm plaatsen opstelling.
luiken hoeven niet, dubbelwandig ruim en gangboorden zijn wel wenselijk ivm. de stijfheid van het model.

dus wie bied zich aan, we hebben er allemaal baat bij als marten een werkende opstelling kan testen.

ik heb wel een tekening 1/50 die moet aangepast worden op de schaal.
in overeenkomst kan ik hem op ware grootte kopieren of gelijk op schaal laten kopieren.
 
Inmiddels is er al een aanbod geweest van iemand die een duwbak ter beschikking wil bestellen, waarvoor mijn dank.
Wordt vervolgd....
 
Hoi Pergotje,

Hahah, ja zo kan het ook :)

Thanks voor deze oproep en fijn te horen dat er een proto-type duwbak wordt aangeboden :worship:

Dit geeft nu nog meer motivatie, met al deze hulp van iedereen :-D

Ben ook zeer benieuwd wat Ron voor elkaar krijgt, met de zender besturingshendel.

Nogmaals aan iedereen die meedenkt en zich hiervoor ook inzet...
MIJN GROTE DANK :thumbsup:
 
Om gelijk maar even vooruit te lopen, met de proto duwbak.

De Boegschroef:
Deze wil ik gaan uitvoeren met of een Veth Stuurrooster, of een Veth-Jet aandrijving.
Voorkeur gaat denk ik naar de Stuurrooster, daar er dan 2 gescheiden assen opzitten.
Dit lijkt mij makkelijker voor de aandrijving.
Hier 2 links ter info:
De werking
De Veth-Jet

De Schottel:
Ook de schottel wil ik proberen zelf te maken.
Mocht er iemand nog een tekening hebben, dan hou ik me daar graag voor aanbevolen.
De afgetopte schroef zal iets van 60mm gaan worden.
Dit lijkt mij wel voldoende voor zo'n enkele duwbak.
(correct me, if I'm wrong)
Mocht het zelf maken niet gaan lukken door tijd, dan zal ik de Graupner type II Schottels gaan toepassen

De Servo:
Ik ben er nog niet helemaal uit, wat ik ga gebruiken als servo-motor.
Mijn gedachten gaan op de 1e plaats voor een stappenmotor en anders een DC-motor met vertraging.
Dit zal ik uit tests moeten gaan ondervinden.
De aandrijving tussen de servo en de stuuras, wordt hoogstwaarscheinlijk een wormwiel-overbrenging.
De potmeters lopen ten alle tijden 1/1 met de stuuras.

Graag jullie opmerkingen over deze setup ;-)
 
Hoi Huub,

Waar denk je dat ik de info vandaan heb :-)
Juist... uit jouw topic met een prachtige binnenvaart tanker.

Ik zie het wel, wat het uiteindelijk worden gaat.
Eerst maar eens die servo aan de praat krijgen.
 
De Servo:
Ik ben er nog niet helemaal uit, wat ik ga gebruiken als servo-motor.
Mijn gedachten gaan op de 1e plaats voor een stappenmotor en anders een DC-motor met vertraging.
Dit zal ik uit tests moeten gaan ondervinden.
De aandrijving tussen de servo en de stuuras, wordt hoogstwaarscheinlijk een wormwiel-overbrenging.
De potmeters lopen ten alle tijden 1/1 met de stuuras.

Graag jullie opmerkingen over deze setup ;-)

Hey Marten,

Even je servoverhaal geknipt... De gedachte moet zijn dat men bij schottelbesturing meer draaibeweging kan maken of specifiek sterkere aandrijving kan kiezen. Welnu, een rondje internet levert op weinig behalve jouw topic's op fora elders voor heavyduty servo electronica :)
Het commerciële aanbod in servo electronica valt vies tegen, zo blijkt wel. Ik heb o.a. gezocht op 'servo pulse to PWM' maar weinig kunnen vinden. Je hebt ongetwijfeld ideeën welke electronica je hiervoor wilt gebruiken. Kun je daar wat over kwijt?
 
Marten,

Weet je dat we op de club als het goed is nog tekeningen hebben liggen van de schottels van Ruud zijn Thetis? Misschien kan je deze wel gebruiken, en samen met Gerrit die schottels draaien.

Greetz,
Bart
 
Hey Zore,

Het meeste zal gebeuren met de PIC.
Als er een stappenmotor wordt gebruikt, komt er nog een stappenmotor-driver achter de PIC.
Dit moet ik ook nog uitzoeken, wat ik precies hiervoor nodig heb.
(wordt dus men 1e project met een stappenmotor !)

Wordt het een DC-motor, dan kan ik het principe aanhouden van mijn bestaande regelaar.
Echter dan met een H-brug, zoals een L298. (een relai zou gek worden :-) )

Voor de zender zal er nog een D/A converter tussen moeten komen.
Ook hiervoor moet ik even zien, van hoe en wat.

Verders valt het wel mee, qua extra electronica componenten.

Waar had jij trouwens die digitale potmeters gezien ?
Kan ik de datasheet ook eens doornemen.
Heb nu een potmeter die Dirk vermeld had aangevraagd.
Deze kan ik gebruiken voor beide kanten en heb er dan maar eentje van nodig.

De komende tijd ben ik nog wel even zoet, om de matrialen bij elkaar te vinden.

@ Bart,

Dat zou mooi zijn ;-)
Ik zal Ruud dan maar eens vragen, voor die tekening.
Al wordt die van mij iets groter volgens mij.
Maar dat komt vast goed...
 
Hoi Zore,

PB is gelezen, Thanks daarvoor ;-)
Zal ook eens gaan spitten op die ebay.de, staan vaak wel bruikbare matrialen op.

Ik wacht nu eerst even die pots af, deze lijkt mij voor zover wel bruikbaar.
Even zien hoe die precies aangestuurd moet gaan worden, daar er meerdere uitlees-karakters zijn.
Kan tot zover niet de juiste info halen, uit de datasheet.
Maar ook dit is aangevraagd bij de leverancier en is dus nog even afwachten.

Word vervolgd...

@ ISOLA2,

Thanks voor die link...

Die VSP's zien er erg mooi uit, heeft die mooi gedaan.
Dit doe ik hem niet na :-)
Voorlopig hou ik het op een schottel-aandrijving, daar dit makkelijker te maken is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Daar het nu even wachten is, op die pots.

Ben ik opzoek gegaan voor informatie, om stappen-motoren aan te kunnen drijven.
Voor de mensen die er nog nooit van gehoord hebben, hier een korte uitleg:
http://www.tisj.com/ian.claesen/index/frame%20rechts/Cursus/Elektriciteit/Stappenmotoren/cursus.pdf

Als stappenmotor ga ik er eentje van Velleman bestellen, deze kosten niet veel en werken op 12V.
Dit is een Unipolaire stappenmotor, maar wordt Bipolair aangestuurd.

Als driver (aanstuur-unit) ga ik gebruik maken van de L297 en de L298.
(via google genoeg over te vinden ;) )
De L297 neemt een aardige taak over van de PIC, die ik ga gebruiken.
Hierdoor zal de PIC nog nauwkeuriger/sneller kunnen werken.
Ook komt er een vaste timer, om de snelheid van de stappenmotor te regelen.
Dit is een vooraf ingestelde snelheid en zal door een kleine PIC worden gedaan.
De snelheid zal langzaam oplopen, tot de ingestelde snelheid.

De L297 heeft nu voldoende aan 2 commando's.
1- Stappenmotor aan/uit
2- Linksom/rechtsom
 
Laatst bewerkt:
Ook komt er een vaste timer, om de snelheid van de stappenmotor te regelen.
Dit is een vooraf ingestelde snelheid en zal door een kleine PIC worden gedaan.

Hey Marten,

Even een vraag over de aansturing van stappenmotors, kun je gebruik van een timer vergelijken met een quartz welke een (vaste) waarde heeft waarmee je anders gezegd basispunt vormt voor vergelijking van tijd dus omwentelingssnelheid van stappenmotoren?
 
Hoi Zore,

Hmm, nee het is niet echt te vergelijken met elkaar.
Had eigenlijk moeten zeggen, een pulsgever.

Daar komt het namelijk op neer.
Hoe sneller de puls-frequentie is, hoe sneller de stappenmotor zal rond gaan.
De snelheid wordt bepaald door een korte pauze tussen de pulsen.
Je krijgt dan het volgende:
AAN : korte pauze : UIT : korte pauze : AAN :....enz.
De "korte pauze" tijd wordt instelbaar via een instelpotmeter.
Zodat de snelheid altijd nog aangepast kan worden.

Hoop dat het je zo wat duidelijker is.
(het zal voor mij ook nog uitproberen zijn he !)
Nog nooit eerder een stappenmotor in men handen gehad...:rolleyes:
 
Hallo Allemaal,

Vandaag ontving ik een email van Piher en die vroegen om de technische wensen.
Hun programmeren die PSC-360 bij de fabriek, zoals je ze wild hebben.
Dit zou kunnen betekenen, dat ik geen PIC meer hoef te proggen voor de zenderkant :D.
Dit is nog even afwachten uiteraard, wat hun antwoord daarop is.

Verder ben ik nu bezig met de stappenmotor-sturing.
Heb voorlopig maar even een stappenmotor, uit een oude printer gesloopt :mrgreen:

Word vervolgd...
 
Hallo Allemaal,

Vandaag is het me gelukt, om de stappenmotor te testen.
Ik heb nu de L297 compleet vervangen voor een PIC :D

Het programma daarvoor is erg makkelijk te schrijven.
Je maakt immers maar gebruik van 4 poorten.
Deze zullen om de stap verzet moeten worden, op de juiste volgorde.

Met de volgorde bepaal je ook de draai-richting.
In zijn stilstaande positie, blijft de motor actief.
De hoeveelheid stroom, kan ik regelen met een PWM signaal.
Deze is verbonden met beide Enable-aansluitingen van de L298.
Dit geld zowel voor het draaiende en het stilstaande moment.
Tijdens onbelast draaien, zit het verbruik op 300Mah en bij stilstaand is het 130Mah.
De juiste stroomsterkte-instelling zal zich dadelijk bewijzen, met de totale setup.

De motor uit men printer reageerd er in elk geval prima op.

Qua input signalen heb ik maar 2 poorten nodig.
De functies zijn:
MotorStop / MotorEnable
LinksOm / RechtsOm

Dit reageerd allemaal erg direkt en dat komt ten goede voor deze servo.

Wordt vervolgd...
 
Back
Top