3dhs 89 slick

Zou de motor bij stationair en vliegtuig in normaal dan iets rijker moeten lopen. Zou de motor dan niet iets trager moeten lopen (te rijk bij L-naald) na een tijdje op stationair?
Niet echt... binnen bepaalde nauwe grenzen verandert er nauwelijks iets qua loopgedrag. Er zit als het ware een "vlak stukje in de curve".
Van zodra je aan de "arme" kant komt van dat vlakke stukje, is de motor ERG gevoelig voor afslaan, aan de "rijke" kant van dat vlakke stukje loopt hij prima.

bij methanol zit er gewoon een hele grote flow in die motor, als die stationair te rijk staat, loopt "gewoon" het carter vol
geef je dan volgas, gooit ie alles opeens omhoog, verslikt hij zich
Dit is een beetje mijn beeldvorming, technisch zal er vast nog meer aan de hand zijn:D
Neuh, dat klopt wel vrij aardig... Er verzamelt zich inderdaad vloeistof in het carter. Je moet niet denken aan "hele plassen" maar wel meer dan goed is voor een motor.

Intussen krijg ik terug vertrouwen in de motor. Toch al weer er enkele vluchtjes opzitten zonder motorproblemen. Hopelijk blijft het zo.
Wel merk ik al een tijdje beetje speling op de hoogteroer-scharnieren, welke in het begin spelingsvrij waren. Ik vraag me af wat de maximum speling mag zijn.
Misschien deze winter proberen nieuwe in te lijmen?

Even terugkeren naar deze post. Iemand een idee welke nieuwe scharnieren ik kan gebruiken. Op het eerste zicht kan ik niet echt gelijkaardige herstellingen vinden op internet hoe en welke scharnieren best te gebruiken. Ze moeten althans stevig zijn. Een ander alternatief zou zijn om volledige nieuwe stabilo te kopen. Maar lijkt me dan zonde voor degene er nu opzit want buiten deze speling is deze nog altijd perfect.

volledig nieuw stabilo lijkt me wat enthousiast...
los van dat het meer werk is, probeer dat er maar eens netjes uit te krijgen..

ik zou zoveel mogelijk hetzelfde terug proberen te zetten..
nu zit ik ff te zoeken naar stiftscharnieren (die van mij hebben dat) en kom eigenlijk weinig gelijkwaardigs tegen
als komt dit verrot dicht in de buurt:
https://www.lindinger.at/en/AIRPLAN...ort-Hinge-Point-Hinges-4-5-67mm-10pcs/9761312

anders heb je ook nog grote versies van die platte scharnieren
ik dacht dit
https://www.lindinger.at/en/AIRPLANES/AIRCRAFT-ACCESSORIES/Hinges/KAVAN-HINGES-34-16MM-10-PCS./13186

maar mijn voorkeur zou naar die stift scharnieren gaan..
gevoel zegt dat die wat beter met de extreme krachten om kunnen gaan, waar die platte eerder voor normaal kunstvlucht zijn
geen onderbouwing hiervoor.. alleen dan dat de hoeveelheid materiaal rond de pin groter is, dus zal de pin er ook wel beter in blijven hangen..

Idd ik moet terug pinscharnieren hebben. Deze van uw link zien er zeker bruikbaar uit.
Hoe ik ze er uit zal halen weet ik nog niet. Op diverse fora kan ik nergens iets vinden hoe anderen dergelijke scharnieren vervangen.
Ik dacht om ze gewoon door te slijpen met dunne dremel schijfje. Zo heb ik stabilo en hoogteroeren in ieder geval al los.
Zou de oude er proberen uit te frezen ofwel er net naast nieuwe gaten inboren of frezen.
Als ik een mal maak zodoende ik de onderdelen op z'n plaats kan houden kan ik het op een freesbank doen.
P.S. net terug van 4 succesvolle vluchten. Motor doet het nog steeds super.

Net dit filmpje gevonden.
Ofwel deze methode gebruiken ofwel toch nieuwe gaten maken.
Bij nader inzien zou ik er 1 pin scharnier meer in willen steken. Dus lijkt me nieuwe gaten maken beter.
Ik weet dat ze in de nieuwe versie van deze slick ook meer scharnierpinnen hebben gebruikt.

persoonlijk zou ik denk ik met een klein boortje even in het midden een geleidegat boren
daarna met een boor op scharniermaat de rest uitboren
anders zit je altijd op oude lijmresten door te lijmen, ben ik niet zo'n voorstander van

maar, nieuwe gaten zijn ook goed
misschien 1 oud scharnier uitboren, ff kijken of de scharnierbalk overal even dik is

De scharnierbalk is overal even dik. Kan ik zo door de folie zien.
Denk dat het 4 nieuwe gaten zullen worden. Met dergelijke roer vlakken zal eentje extra niet miskomen.
Hoe stom van me. Zie hier:
DSCN3305.JPG
Blijkbaar zaten er nog enkele reserve pin scharnieren bij de 3dhs doos. Was ik totaal vergeten.

ff kijken of ze nog flexibel zijn
sommige typen kunststof verouderen, en worden hard (en breken dus ook meteen onder belasting)
toevallig tijdje terug gezien met platte scharnieren bij een vliegmaat zijn vliegtuig

Lijken me echt nog ok. Kunststof komt harder door het licht of zonlicht denk ik.
Deze zijn altijd in donker kast bewaard gebleven. Dus dit komt goed.

Zal toch volledig nieuw stabilo worden.
Vandaag na het vliegen en uitladen heb ik per ongelijk hapering gadaan aan het hoogteroer met mijn voet. Hoe dom van me en in al die jaren nog nooit tegen gekomen.
Er zit een scheur in de folie en krak in het hout. Zal ik volledig opnieuw in de folie moeten zetten als ik het proper wil hebben. Herstelbaar maar aangezien ik net een nieuw stabilo setje heb kunnen kopen voor 59 euro is de keuze nu snel gemaakt.

Back