3dx500

Enfin, gisteren de hitec hs-81mg's gemonteerd. Helaas waren de bijgeleverde M2.5 inbusboutjes te kort, 8mm ipv 10mm, zucht .... gelukkig had ik zelf nog wat liggen.

Voor de staart wil ik voorlopig ook nog een hs-81mg gaan gebruiken, die heb ik nog liggen. Aangezien deze een stuk kleiner is dan de gaten die voorzien zijn in het frame, heb ik hiervoor een stukje epoxy plaat genomen als montageplaat voor de kleinere servo dus past nu prima.

Wat me verder opviel is dat de staartvin wel heeeel erg flexibel is. Te flexibel naar mijn mening, ik denk dat bij een landing die net iets harder is dan gepland, hij gewoon ombuigt en de staartbladen tegen de grond aan komen. Dit moet ik verbeteren, iemand suggesties voor een betere vervanger ? Moet niet te zwaar zijn !

De staartaansturing gebeurd met zo'n zo'n dun staaldraadje wat door 3 oogjes loopt, die ga ik vervangen door een koolstof buisje (zonder oogjes op het frame), net als op mijn logo.

Verder heeft de heli wel een erg laag landingsgestel. Ik begreep dat het gestel van een hurricane 550 ook past maar wel wat hoger is .
Ook zou ik graag de optionele carbon staartboom monteren, die is namelijk de helft lichter .....mmm ..... het is verleidelijk .....

Er zaten twee hoofdtandwielen bijgeleverd, een die al gemonteerd is en nog een extra. De ene is van een andere materiaal gemaakt dan de andere.

wordt vervolgd
die er op zit moet je niet gebruiken de kans dat hij stript is zeer groot daarom zit die andere erbij die is van beter materiaal

Alles komt van helidirect.com, hij was 9,95usd dacht ik.

Vanmiddag alle spullen alle binnengekregen, lekker wezen knutselen dus.
Hier het resultaat:

De V2 rotorhead heb ik nog niet geinstalleerd, ze hebben mij een verkeerd heveltje voor de cyclic gestuurd, dus meer uitslag kan ik zowizo niet krijgen :-(

Ik heb nu de pinion direct tegen de maingear aan gedaan, veel minder kans op strippen. Hij loopt naar mijn gevoel maar een fractie zwaarder (moet natuurlijk ook nog inslijten), blijkmaar moeten module6 tandwielen erg dicht tegen elkaar aan (minder dan de dikte van een papiertje).

is dat hurricane 550 landingsgestel? ik denk dat ze verkeerd erp zitten... ze horen toch naar voren buigen.

Heb ik expres gedaan, zonder lipo blijft de heli nu recht staan zonder op de staartfin te leunen.

Verder vind ik het er helemaal niet verkeerd uitzien, anders maar niet minder mooi.

Ik heb trouwens ook een langere flybar en t-rex450 paddles die ik kan monteren. véél lichter zijn de paddles maar ook een stuk kleiner. Ik weet niet of dat een negatief effect heeft maar ik kan het proberen lijkt me :-)

Ziet er prima uit hoor, ik las ergens dat de buitendiameter van de carbon staartbuis iets dunner is dan de originele klopt dat ???

Klopt ja, kwam ik achter tijdens het bouwen. Waar de originele buis moeilijk in kwam (bv. staarthuis) ging nu super soepel, maar het is ook al weer niet zoveel verschil dat er speling is. Waar de staartbuis in het frame gaat, kreeg ik eerst allemaal krassen op de buis. Ik heb de randjes dus wat gevijld van de staartboomhouder; geen krassen meer gekregen :-)

ik heb de padels van de 450 er ook opgezet nog niet getest als het goed is wordt de kop nu een stuk sneller.
als dat nog niet genoeg is zet ik de flybar stang van de 450 er ook op.
maar goed eerst maar eens testen.

Zo, de volgende zaken zijn besteld :
flightpower evo 25 4s 3700mAh
align pinion : 16
revco pinions : 18 + 20

De kontronik kora 15-10 volgt binnenkort. Wellicht ook een jazz 80-6-18 ... het is toch wel een fantastische regelaar .....

HDX

Hoi Brushless,

Waar haal je die pinions vandaan, ik heb ook het idee dat die standaard 24 tands te groot is. En wat is er dan zo fantastisch aan die regelaars vergeleken met zo,n standaard regelaar??

de pinions komen van .... revco ! te koop bij revco zelf of bij readyheli :

http://revco-rc.com/

http://www.readyheli.com/SearchResults.asp?Search=0.6

oh, en let op dat je module 0.6 kiest.....

Die 24T in combinatie met een 94T en een motor met 850kv levert een relatief zware belasting voor de motor op. De overbrengingsverhouding komt daarmee op 1 : 3.9
Ik kies een motor met een hoger kv (1133 = kontronik kora 15-10) en om op dezelfde headspeed uit te komen gebruik ik een tandwiel van maar 18tanden. Daarmee is de overbrengingsverhouding 1 : 5.2 en dus een minder zware belasting voor de motor.

Ik heb in een logo 10 3D een jazz 80-6-18 en die heeft een zeer mooie aanloop en een fantastische governor functie. Ik gebruik graag governor omdat je headspeed dan altijd constant blijft, geen "lastige" throttle curve instellingen maar gewoon een waarde kiezen en klaar is kees. Ook wordt de langzame spanningsval van de accu gecompenseerd.

Daarbij heeft deze een heel goede switched bec die niet stoort en flink belastbaar is.

Het optoeren kun je tot een tijd van 12seconden kiezen. Geen kapotte tandwielen en ergernis.
Maar ja, daar betaal je wel een prijs voor : ca. 160euro ....

Hier kun je een test vinden door gerd giese van de 55-6-18 : http://www.elektromodellflug.de/jazz.htm
Kijk maar eens naar dat filmpje van het aanloopgedrag.

Motor wordt ook warm, te warm naar mijn idee. Derde tandwiel zit er inmiddels in. De "Hobbywing" esc die ik erin heb zitten heb ik wel op softstart staan, vergeleken met een Jazz een goedkoop ding. Maar goed het zal ook voor een gedeelte aan mezelf liggen, te snel die stick omhoog!! Met optoeren slaan de bladen ook behoorlijk, lijkt me ook niet best voor de maingear! Maareh als ik jou verhaal zo lees dan weet je wel waar je over praat!!
In mijn HDX 450 zit een align esc, deze staat ook op softstart echter bij deze is het aanloopgedrag erg traag. Te traag eigenlijk!!!

Als de bladen met optoeren 'slaan' dan zitten ze mischien te los. Ik heb op dit forum eens van iemand een tip gekregen. Houd de heli op zijn zij, draai de bout van de bladhouder zo aan dat het blad net niet door zijn eigen gewicht naar beneden draait, snap je ?
En er zitten inderdaad verschillen in het aanloopgedrag van regelaars.
Kun je die align regelaar niet terugregelen dan ? Maar ja, beter te traag dan te snel, die paar seconden wachten geeft toch niks ?

Inmiddels zitten de servo's erin en is het volgende besteld :

motor : kontronik kora 15-10
regelaar : jazz 80-6-18
hurricane landingsgestel

Helaas waren de meegeleverde inbusboutjes te kort voor de montage van de servo's (8mm ipv 10mm a 12mm) maar gelukkig had ik zelf noe iets liggen.

Na alle verhalen ben ik benieuwd hoeveel pitch bereik ik ga halen ... ik hoop -12 to +12 graden .

wordt vervolgd ....

Ik heb zojuist nog een vluchtje gemaakt met de HDX met t-rex 450 paddles... reageerd exact hetzelfde als met de originele paddles die hoewel zwaarder ook wat groter zijn.
Oftewel originele paddles gebruiken, langere paddlestand (heeft wél invloed) en de langere kop voor hard 3D :) Enige wat anders nog kan zijn t-rex paddles, maar dan moet je ook de t-rex flybar hebben die over de hele lengte 3mm dik is..

wordt vervolgd (nieuwe rotorkop monteren, onderste gaatje hoofdas nemen, lekker veel bereik :D

gouden tip;

gooi flybar en paddels van trex500 erop! hij is ook 3mm en weegt 8 gram en is ook langer!

ik heb hem sinds 2 dagen en heli beweegt niet meer als een overgewichte koe :)

kost rond 10,- euro en het is echt elke cent waard! niet goed krijg je van mij je geld terug :)

Enfin, ik ben gisteravond bezig geweest met de afstelling van de 3dx500 kop. Er staat een aantal fouten in de manual wat betreft de lengte van twee linkjes, die blijken met elkaar verwisseld te zijn. Ook klopt de lengte van de linkjes naar de servohevels niet. Verder moet het hoofdrotortandwiel in het onderste gaatje van de hoofdrotoras gemonteerd worden anders is er niet voldoende pitchbereik.

Mechanisch gezien haal ik nu +10 , -8 graden pitch maar zou dat liever symmetrisch hebben, +9 , -9 graden. Misschien valt er nog iets te "fine-tunen".
Toch vreemd dat een heli die "3D" in zijn naam heeft staan geen +12 , -12 pitch bereik heeft ? Maar het kan natuurlijk zijn dat dit niet nodig is , ook niet voor 3D ?!
Ik zal eens kijken naar het pitchbereik van de hirobo lepton , waar deze heli immers van is afgeleid.

wordt vervolgd .....

mijne is 1750gram. ik probeer er mee wat 3d werk te gaan doen (niet dat ik het nog kan) en vandaar dat ik die trex500 paddels erop heb gegooid. als je alleen wilt 8tje vliegen kun je het ook zo laten, want met trex500 paddels reageert ie wel veeeel sneller.

welke frame heb je? als je de frame met directe aansturing hebt + 3dx kop moet je zeler meer pitch en cyclic eruit kunnen krijgen. ik heb nu +10/-10 pitch en 5 graden cyclic. Maar dat is op de oude frame met armpjes. Dus meer kan ik niet eruit krijgen. Er staat inderdaad 3D op de doos maar je moet alle upgrades hebben + ook zelf wat verzinnen om 2,5D van te krijgen :)

De SAH zit anders inelkaar t.o.v. de lepton, de SE uitvoering heeft wel dezelfde servo plaatsing als de lepton (trek,duw). De SE heeft verder de reputatie dat hij weinig pitchbereik heeft met de standaard kop. Die van mij heeft +10 en -10 mechanisch. met de as in het middelste gat! Voor mijn skills meer dan zat.

Op Helifreak staat erg veel info zie onderstaande link, upgrades voor het sah frame

HX500SA Rotorworkz version (RV) - HeliFreak

Sorry ken je al, ik zie je naam daar regelmatig staan!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back