3dx500

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 6 jan 2008.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Iets met de regelaar lijkt me, hij komt in een of andere beveiliging :(
     
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Denk het niet Ton...
    Je hebt te maken met een Delta-T van 7 graden..
    Had volgens mij iets te maken met "E = m x c x delta-T"
    Zou ik eens na moeten zoeken..

    Eric
     
  3. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    [nerd-modus]

    Erm... E=m x c x ΔT is volgens mij onderdeel van de wet van energiebehoud, waarbij E de energie in joules is, m de massa van het voorwerp, c de warmtecoefficient en delta-t het temparatuursverschil tussen begin-en eindstadium. Hiermee bereken je het gedissipeerde vermogen van een lichaam toch?

    ΔT = P x Rth is volgens mij de juiste formule, waarbij de ΔT relatief is aan... de omgevingstemparatuur! En dus een lineair verband bezit...

    [/nerd-modus]

    ΔT = P x Rth voor de niet-natuurkundigen: Delta-T is het verschil in temparatuur tussen wel en niet opstoken. De laagste temparatuur is de omgevingstemparatuur, de hoogste is de opgestookte temparatuur en het verschil daartussen dus de ΔT.
    P is het opgestookte vermogen in Watt
    Rth is de weerstand die het opgestookte object ondervind om zijn warmte af te geven aan het transportmedium, in dit geval de lucht. Aangezien de lucht zelf een vaste warmteopnamecapaciteit heeft, kun je een object een Rth meegeven.

    Even rekenvoorbeeld: Je motor stookt 500 watt op in draaiende energie, maar ook 20% in warmte. De thermische weerstand van je motor is 0,8C/W. Je motor word dan ΔT = P x Rth dus ΔT = (500 x 20%)W x 0,8C/W = 100Wx0,8C/W = 80 graad C warmer dan de omgevingslucht.

    Zo, had ik toch wat aan de uurtjes natuurkunde ;)

    Groetjes,

    Ton.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2008
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Haha :D,
    Ik lees het nog even een paar keer door als je het niet erg vind, lang geleden en ik gebruik het zelden, roestige Nerd aan het werk...
    Petje af :)

    Edit:
    Ermm..beetje een gevalletje van "ik heb de klok horen luiden..."., dit is behoorlijk gecompliceerd!!, heb ik wel vaker ;)
    http://txspace.tamu.edu/bitstream/handle/1969.1/4933/etd-tamu-2006C-MEEN-Dibua.pdf?sequence=1
    Flink stukkie lezen op hoog niveau, maar super interessant, en ook zij hebben schijnbaar moeite met de koeling :).....
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2008
  5. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ik weet het niet, het zou kunnen maar zou hij het dan niet elke keer opnieuw moeten hebben en niet maar soms? :?

    grtz
     
  6. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    lolz, 35kw brushless motortje ;) Leuke scriptie, heb het met plezier zitten lezen! Vanaf pagina 109 zie je trouwens dat ze in de tests ook een lineair verband hadden tussen temparatuur en ontwikkeld vermogen. Liep net met een collega (Ook vlieger) te filosoferen over de eerste brushless Boeing's ;)
     
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    hallo, ik heb voor mijn vakantie nog een aantal malen met de 3DX500 gevlogen en de trage staart (piro-rate) was weer een doorn in het oog.
    Nu weet ik dat het met het alu staarthuis een stuk beter wordt, maar die is toch weer 80 a 90eurootjes.
    Ik wil het dus anders gaan doen, door langere bladen te monteren of een nog iets kleiner staarttandwiel te monteren, nu heeft hij iets van 14 of 13 tanden.
    Heeft iemand tips voor staartbladen of tandwielen en/of een heel goedkoop adres voor een alu staart upgrade ?
     
  8. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    ik zou zeggen doe een bod voor een 2e hands alu staart :)
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    nou, ik wist niet dat jij de heli wegdeed ???
    enfin , je hebt pb !
     
  10. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
  11. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    90°C voor een brushless motor is inderdaad te veel. 70°C is zowat de max voor goeie neodym magneten. Daarboven verlies je magnetisme.
    Was dat bij hevig 3D'en of bij gewoon rondvliegen ?
     
  12. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    de temperatuur is onder controle, het kwam gewoon door het warme weer :)
    maar nu heb ik een andere vraag, gisteren was ik rustig aan het hoveren in de tuin en plotseling begint hij rondjes te draaien, te sturen met z'n hek dus..
    ik had al wel 7 minuten gehoverd, dus de batterij zal ver leeg geweest zijn, kan dit daaraan liggen?
    ik heb er een GY-401 opstaan met een hs-82 servo..
    toen ik de lipo uittrok en terug instak vloog hij terug gewoon maar na een seconde of 10 terug hetzelfde liedje..
    natuurlijk wil ik dit niet meemaken als ik aan het vliegen ben dus wil ik de oorzaak wel met zekerheid weten :)
    grtz
     
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat heeft normaal niets met je lipospanning te maken volgens mij...
    Tenzij je headspeed zo laag wordt en je je pitch zo hoog opvoert om hem nog in de lucht te houden, dat je staart het niet meer houd.
    Maar dat is dan ook gelijk erg slecht voor je lipo om hem zo leeg te vliegen.
    Ik zou het nog eens testen met een volle lipo en kijken of het dan weer snel terugkomt.
    Komt het terug bij een volle lipo, dan is het misschien een kabelbreukje, staartservo probleem, of iets in je gyro wat los is....

    Eric
     
  14. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    net nog 7 minuten gevlogen, niets meer gemerkt, voortaan maar 7 minuten vliegen en ermee kappen :)
    heb ook nog eens alle stekkertjes ed nagekeken maar denk niet dat het daar aan gelegen heeft..

    Dennis
     
  15. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    nou mijn hdx500 is weg, van ene kant ben ik blij :) Stiekem ga ik hem missen :( Hij had mijn eerste flip bezorgd.

    666yeti666;
    als je trex500 tailbladen erop gooit merk je ook een groote verschill. Wel die upgrade versie van de trex500, die zijn zelfs net ietje langer dan de stock van trex500. Die komen samen met de paddels en skids voor 10$ dacht ik.
     
  16. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    niet meer nodig, die van mij is ook complet verkocht aan een beginnende heli vlieger ...

    Bas
     
  18. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Hallo allemaal,

    ik heb wat problemen met de temperatuur van mijn originele motor die bij de HDX 500 SE zat (die silver edition)

    motor heeft temperaturen rond de 100 graden na een 6 min vlucht

    ik vlieg op 5S en met de 24 - 94 T tandwielen combinatie

    graag zou ik temperaturen hebben rond de 50 graden, is het dan het beste om andere tandwielen te steken ? (114 T main gear?)
    of zou ik meteen overschakelen op een ander motor en blijven bij die 24 - 94 T setup?

    Grt Dennis
     

Deel Deze Pagina