[nerd-modus]
Erm... E=m x c x ΔT is volgens mij onderdeel van de wet van energiebehoud, waarbij E de energie in joules is, m de massa van het voorwerp, c de warmtecoefficient en delta-t het temparatuursverschil tussen begin-en eindstadium. Hiermee bereken je het gedissipeerde vermogen van een lichaam toch?
ΔT = P x Rth is volgens mij de juiste formule, waarbij de ΔT relatief is aan... de omgevingstemparatuur! En dus een lineair verband bezit...
[/nerd-modus]
ΔT = P x Rth voor de niet-natuurkundigen: Delta-T is het verschil in temparatuur tussen wel en niet opstoken. De laagste temparatuur is de omgevingstemparatuur, de hoogste is de opgestookte temparatuur en het verschil daartussen dus de ΔT.
P is het opgestookte vermogen in Watt
Rth is de weerstand die het opgestookte object ondervind om zijn warmte af te geven aan het transportmedium, in dit geval de lucht. Aangezien de lucht zelf een vaste warmteopnamecapaciteit heeft, kun je een object een Rth meegeven.
Even rekenvoorbeeld: Je motor stookt 500 watt op in draaiende energie, maar ook 20% in warmte. De thermische weerstand van je motor is 0,8C/W. Je motor word dan ΔT = P x Rth dus ΔT = (500 x 20%)W x 0,8C/W = 100Wx0,8C/W = 80 graad C warmer dan de omgevingslucht.
Zo, had ik toch wat aan de uurtjes natuurkunde
Groetjes,
Ton.