3e F5b wedstrijd 9 juli Nuth

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door JohanvG, 30 jun 2011.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Van 600W naar 2.5kw, is dat niet een stapje teveel Bas?
    En waarom zou je daar in investeren als je een Enigma al bijna af hebt?

    Ik heb eens wat St3 files bekeken, er valt voor de meeste deelnemers veel winst te halen in de keertijden, vooral op het B-rak. Pas beginnen met keren als je de piep hoort is echt te laat, dan heb je keertijden van 2 seconden of meer. Met strak keren kun je keertijden van 1 seconde halen. Bij 30 rakken heb je 15 bochten op B en 7 bochten op A.
    37 bochten x 1 seconde is 37 seconden. Als je je bedenkt dat een cut op B ongeveer 6 seconden kost, kun je dus best zo scherp vliegen dat je af en toe een cut riskeert, en toch nog winst hebben. Met eerder draaien kun je dus veel winnen, zelfs als dat wat meer risico inhoudt.
    Als je rustig iets begint met indraaien voordat de bocht er is, hoef je op het moment dat je echt om moet ook minder scherp om te keren, waardoor het model beter zijn snelheid houdt, scheelt ook weer.
    Te kort draaien kost heel veel snelheid, zoals ik dit jaar in Thumaide ontdekte, daar had ik teveel up, hele korte bochten. Na de eerste bocht was alle snelheid direct weg, met langzame tijden tot gevolg. na goede tips van Luc en Alan de uitslag van het hoogtereor een stukje teruggedraaid, iets dalender bochten gaan vliegen en ziedaar, de snelheid was terug...
    Een hele korte bocht lijkt snel, maar de snelheid die je erdoor verliest is de winst van het korte draaien gewoon niet waard.Het is zoeken naar een balans tussen keertijd en snelheid, die ook samenhangt met je vliegstijl.

    Groet,
    Gerben
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.422
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Gerben,
    Ik ben niet bang voor dat vermogen. Notabene heb ik in 2009 met de Scorpion Hawk gevlogen. Wel de kabel erbij... maar in de lucht was het prima.
    Ik ben niet meer bang voor die kist. Land hem zonder remkleppen zowat voor mijn voeten. Maar bij een beetje wind gaat de snelheid er zo snel ontzettend snel uit. Gister ook weer. amper wind en komt er een wolkbreuk in zicht... wind... vergelijk zaterdag. Kan ik hem zowat met de hand uit de lucht pikken.
    Die 3000 kv motor had ik al besteld... want die budget drive leek me al leuk... een GX regelaar kost de kop ook niet. Ach en dan nog een extra spinnertje, een propje... PG33-je
    15 x 13 of 14? Dan heb ik de Jitze drive op 4S is het niet? Had hij 2,5 kw?
    Zelfs een LRP-BEC heb ik nog...

    De enige schade die ik ooit gevlogen heb was die staart... toen stond er nog Chiquita Banana in koeieletters op...
    ook het ik hem nooit gegooid met de schakelaar uit... over bijzondere vliegtechnieken gesproken...

    Heb natuurlijk zondag rakken gevlogen, wat heet, stond alleen midden op het veld, heerlijk in het zonnetje en de wolken... dus prima oefenen. Geen zeurende foamies. In mijn hart knorrig dat ik zaterdag niet mee kon doen.

    Redelijk wijde bochten gevlogen, ook niet lood recht het rak in, maar met een zwier zoals je ooit eens had aangegeven.

    Dan het bochtenwerk... te kort... en hij valt direct stil, en dat merk je met deze setup onmiddellijk... dus ruim draaien en drukken. Snelheid houden.
    Ondersteboven het rak in na de motorloop. rechtleggen indraaien duiken en weer recht... indraaien duiken en weer recht... maar met die gang blijven het er 15... En dat alles gister op de schakelaar... maar het gaat zo traag...
    Het airframe van de Wilco is nog prima.

    Reden is ook dat mij peperdure polyquestjes aan het afsterven zijn. Die waren destijds zeer pittig geprijsd... ik dacht... ik koop kwaliteit... matig dus... dus moet ik zo langzamerhand nieuwe accu's gaan aanschaffen. Cellen staan niet bol... zjahhhh... wat dan hé?

    Overigens komt er ook een bandenwarmerssetje mee en iets lichtere BEC accuutjes...

    Heb al 2 3600 4S Turnigy...
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok Bas, als jij dat wilt moet je dat natuurlijk gewoon doen.
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik in stappen van +-1000W omhoog gegaan ben en dat was iedere keer behoorlijk wennen. Zeker om de foutjes eruit te krijgen en gewoon netjes te gaan vliegen bij die stappen kostte iedere keer weer tijd en redelijk wat vluchten...

    Gerben
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wist u

    dat sommige mensen met meer vermogen minder rakken gaan vliegen?
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.422
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mark? Minder dan 15...? En nog wel op de schakelaar!
    Met de Jitze drive zit je toch niet op 2,5? maar op +1,5 op 4S?

    Gerben... opeen gegeven moment moet je gewoon door pakken en niet blijven hangen.
    De Enigma zal ik niet direct met het vermogen van Mario gaan vliegen. Puur vanwege de ommezwaai naar schakelaar... dat moet in m'n systeem zitten. Maar het zal spoedig in die buurt komen. Het leek wel of de Enigma harder het rak indook dan de Avionik.. maar vorm en geluid kunnen bedriegelijk werken... het hoeft nog niet zo hard...

    Voor alles geldt... en ook hier.. veel, veel oefenen. Had de Wilco al weer een tijd niet gevlogen... geloof in maart een vluchtje... dat was überhaupt m'n eerste vlucht... en dan nu met schakelaar... het was even wennen... maar bij de tweede accupack was het wel over hoor?... ging het lekker...
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  6. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Ik mis de vind ik leuk knop bij de post van Gert-Jan, maar goed B01 vliegt nog niet zo lekker.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, Mark heeft gewoon pech of moet een keertje direct na Sesamstraat naar bed.

    Met meer vermogen gaat alles gewoon een factor sneller.
    Op de open dag in Dalfsen heb ik mijn S16 met 6,7 KW gevlogen, het gaat dan zo idioot hard dat ik er geen rakken mee zou kunnen vliegen, op het moment dat ik de motor aanzet dan moet ik up trekken, aileron geven en dan de motor weer uitzetten, in 1 a 1,5 seconde.
    Ik vlieg dan het rak in met 300+ , dus binnen 2 seconden ben ik al voorbij het B rak (90 m/s)

    Als je gewend bent dat je model (zoals de Wilco) maximaal 80 km/u gaat.
    Met een Jitze aandrijving loopt hij 150 km/u, dat is 2x zo snel.
    de gegevens heb ik uit de uitslagen van Dalfsen 2011.

    GJ
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.100
    Ik heb gemerkt dat ik in de klim niks anders moet sturen dan hoog om in rugvlucht het rak in te gaan. Pas als het model recht ligt stuur ik die halve rol en draai gelijk door om de bocht op B te maken. Ondanks dat de zipper sneller is dan de Siren lijkt het alsof ik nu meer tijd heb om die halve rol netjes te maken dan dat dit ging en nog gaat bij de Siren. Die Siren zwalkte dan alle kanten op terwijl de zipper netjes rechtdoor gaat.

    Die logs van uit het rakken systeem waar we de snelheid en zo uit kunnen halen komen die straks ook op de site?
     
  9. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Staan er, gewoon op je naam klikken in de uitslag:

    F5B.nl - Uitslagen - 09 juli 2011 Nuth

    alleen werkt het bij mij niet :(
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theo, je moet niet in rugvlucht uitkomen maar in meskant.
    Je vliegt hem dan waarschijnlijk te recht omhoog in, beter is een halve loop op zijn kant.

    De tijden en dergelijke staan al op de site.

    F5B.nl - Uitslagen - 09 juli 2011 Nuth


    [​IMG]
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.422
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, maar natuurlijk GJ!

    Wat zal mijn Sultan V RC1 straks doen met een Saito 100? Die zal toch ook flink tempo gaan maken?

    Hoeveel KW heeft Jitze nu eigenlijk onder de kap?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wim, bij jou is denk ik de ontvanger verkeerd ingelezen.
    Ik heb het aan Mark doorgegeven en de ST bestanden bekeken maar hij geeft alleen maar een error bij motorpositie.

    GJ
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.100
    :oops: oeps :oops: :oops: :oops:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas... een Saito 100 levert geen vermogen, je Kontronik levert meer.
    Brandstof is ouderwets.
    Maar sommige modellen moeten wel op brandstof, ook omdat het gewoon mooi klinkt.
    Hoewel we in Engeland een B29 gezien hebben met een heel mooi geluid, leek wel een echte.
    Alleen was het een electrisch model met een toongenerator, klonk echt fantastisch.

    GJ
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.422
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mark... sorry voor de schakelaar vergelijking... maar het geeft aan hoeveel er fout kan gaan. Je de kop er bij moet houden.

    En Gerben en GJ... op rak B zaten jullie dicht op m'n snuffert... is maar een weet... Een diagonaal rak op een bol veld, scherp aan de wind, vraagt om veel stuurmanskunst. :rolleyes:
    Een kist die een meter voor je voeten -in de lenteuitjes- neer ploft bij een ongelukkige stuurfout/inschattingsfout vraagt ook om intimidatie bestendigheid... blijft de motor uit? Gelukkig een goede beslissing...

    Je moet met een toegenomen vermogen ook niet als een dolle hond te keer gaan? Dan heeft het ook geen zin om de Enigma überhaupt te gaan vliegen. Ja en je moet het sturen ook leren... ik ging in Dalfsen ook hoog over de safety line... en dan corrigeert iemand je (Ronald... gelukkig) En zo leer je weer snel wat bij! Dat moet ook? Oefenen, oefenen etc..

    Wat is nou het vermogen waar Jitze mee vloog op 4S? Dat is ......

    Saito 15" prop... 9 a 10 duizend rpm? Sultan... vol symmetrisch... zal wel vooruit willen...
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha, ik wilde zeker weten dat je hem zag, dus ik denk, laat ik lekker dichtbij Bas gaan vliegen.
    Kan je ook controleren of er wat los hangt bij mijn model.

    Maar even serieus, ik heb aangegeven dat ik het aan de mensen op de rakken overliet of ze het veilig vonden of niet.
    Als het niet veilig was dan mochten jullie het melden en werd de vlieger gediskwalificeerd.
    Kees zijn model had zin in hutspot, de uitjes had hij al gevonden, daar zat jij toevallig tussen, de worteltjes stonden er niet.

    GJ
     
  17. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Wim jouw, log is een beetje vreemd, volgens mij is de gasbox niet goed ingelezen, daarom heeft het documentje er geen log van gemaakt.

    Voor de duidelijkheid volgende wedstrijd wordt er strikt op veiligheid gelet, wees gewaarschuwd!!!!
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.422
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik schreef al... dat ik niet snel onder de indruk ben.
    Ik zag dat een van de wielen van het landingsgestel los hing... dat was vast geen surprise bij al dat laag over de gronds vliegen...

    Punt is... als je zo dicht er op zit het wat lastiger rakken drukken wordt... en ik een rak mis... dan worden het minder europuntjes.. hèhèhè.... Zoals ik al schreef... daar zitten en bekogeld worden met vogelpoep is erger...

    Even serieus, jullie moet wel terdege op die safety-line letten, voldoende afstand houden tot de post. Bij de Duitser heb ik 3x gewaarschuwd richtig Frank. Dat vond ik voldoende... Maar je moet er echt rekening mee houden. En dat is geen grapje. Het diagonaal gelegen rak was niet voor iedereen lastig...

    Al iets over het vermogen van Jitze bekend?
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    Voor het vermogen zou je het budget draadje even na moeten pluizen, maar ben er vrij zeker van dat dat rond de 2.5kw zat. Als ik me niet vergis had ik er nog een logje van gepost ergens. De PG4 gearbox heeft een 4:1 vertraging tegen de 3.7:1 van de Planeta, dus je zult dan iets minder vermoegen hebben met dezelfde prop.

    Als je met motoraan recht omhoogvliegt ipv iets verkant, kom je niet uit in je rakken. Teken het maar eens uit, van boven gezien. In principe vlieg je je rakken parallel aan de safety line, van A naar B een mtr of 40 a 50 diep, van B naar A een meter of 10diep.
    Wil je van je onderste B naar A rak weer op de juiste lijn komen voor je A naar B rak, zul je tijdens de klim iets uit moeten vliegen. Bijkomend voordeel is dat je niet in rugcluvht maar richting meskant uitkomt, je hoeft minder ver terug te rollen.

    Tijdens het rakvliegen heb ik meermaals aan coach GJ gevraagd of ik goed zat vwbt de safetyline, wat in orde was. Dat is vroeger wel eens erger geweest, die intimidatie van de B-rakpieper, probeer dat nu in de perken te houden. Daarbij komt dat wij de laatste bocht vrij laag vliegen om snelheid te houden voor het laatste rak, dan komt het model al wat dichterbij, kan me best voorstellen dat dat minder prettig is en ik probeer dan ook een redelijke afstand te houden.

    Een Saito 100, tsja wat doet dat? 1.9pk ofzo? Dat is nog geen 1400W, als je motor al op max vermogen-toerental zou gebruiken, wat niemand doet. En vaak op een model van 3kg plus, vermogens gewicht verhouding ligt relatief laag. Aan de andere kant zijn RC1 modellen op zekere hoogte te vergelijken met F5B modellen, beiden vliegen erg neutraal als ze goed afgesteld zijn.

    TC01: Heb je die Siren al eens gerold in normale vlakke vlucht?
    Het klinkt alsof er iets met ZWP of differentiatie niet klopt. In speedstand zou hij een nette rol om de romp moeten maken, doet hij dat niet de instellingen voor differentiatie eens aanpassen en kijken of dat helpt. In speedstand heb je nauwelijks tot geen differentiatie nodig, dat werkt alleen maar tegen. Zwaartepunt/instelhoek controleren door rugnlucht te vliegen, als je veel down nodig hebt om op hoogte te blijven zit daar ook een aandachtspuntje. Meet het instelhoekverschil eens, zou rond de 0 graden moeten zitten.

    Groet,
    Gerben
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog een puntje..
    Niet alleen de safetylijn maar volgende wedstrijd gaan we ook maar eens limiters controleren.
    Johan zal voor de volgende wedstrijd weer een lijst plaatsen van mensen die limiters moeten hebben, volgens mij is die hetzelfde als vorige keer, en dan gaan we steeksproefsgewijs eens langs met de laptop.

    GJ
     

Deel Deze Pagina