3m Fairchild C-123 Provider. (Update 30-juli-2007)

Nog meer nieuwe fotos : begint hier : http://avio-eelde.nl/view_img.asp?PhotoID=973

973.jpg

979.jpg

980.jpg

982.jpg

983.jpg

986.jpg

989.jpg

Hoi,

Deze heb ik tot op heden gemist :!: :?:
Ik sta echt versteld...prachtig.

We schrikken er toch wel van hoeveel bouwers er nog zijn!!!
En dan nog wel de toffe soort "Bob de schaalbouwer" :wink:

Super kist, blijf dit met veel plezier volgen.

Tot hoors
Tom

Hetgeen, naar ik aanneem, minstens twee weken van te voren alhier aangekondigd wordt. :roll:

Volgens mij is de romp al haast klaar! :wink:

jan

Ja hoor jan ;) Alhoewel mijn vader het liever stiekem doe wanneer er niemand is ;) Maar ja, als het mis gaat wil je dan niemand onthouden... of is dat nu het erg fout om te zeggen :evil:

Het gaat 99% zeker goed vliegen. 2x15CC erop... dat gaat bijna vertikaal ;) En met vermogen en genoeg uitslag hou je bijna alles in de lucht. En mijn vader kennende zal er niets zijn wat niet goed werkt of gebouwd is dus dan kan er gewoon niets mis gaan.... Komt het allemaal op de piloot aan.... mmh.....

jan brilman zei:
Een soort tweemotorige C-130 Hercules, maar dan anders . . . :wink:

Helemaal anders Jan,

Het verhaal over de Fairchild Provider die de ronde doet is dat het oorspronkelijk als zweefvliegtuig werd ontworpen (stel je voor) een beetje in de geest van de Hamilcar's en Waco's van WWII. Het gedachtengoed was identiek het zelfde.

Blijkt echter dat er niet onmiddellijk een vervanger klaar was voor de reeds ouder wordende vloot van tweemotorige toestellen waaronder DC3's. Tevens werd het idee en daarbij het ontwerp van de C123 (als zweefvliegtuig) als volledig acherhaald en onpraktisch ervaren (alsof je voordien niemand die op D-Day had meegvlogen in die dingen om deze conclusie had kunnen vragen).

Toen werd besloten twee motoren op het toestel te monteren die voor nieuwe problemen zorgden. Er was geen plaats in de vleugel voorzien voor brandstoftanks aangezien het om een zweefvliegtuigontwerp ging. Toen werden die twee sigaren, die zo typisch zijn voor dit toestel, standaard onder de vleugel gehangen die dienst deden als brandstoftanks, ze zijn er tot het einde van de productie blijven onderhangen zonder dat de originele "zweefvliegtuig" vleugel ooit werd aangepast.

Fact or Fiction : The Provider started life as a glider? FACT!

Stevo

Klopt het was eerst een zweefvliegtuig.

Ik heb ergens hier op het forum wat plaatjes geplaatst.

Ha Tadango.

Het wordt al heel wat.
Begint al mooi op een c-123 telijken.
Je Pa doet aardig zijn best.
Doe de groeten aan hem.

Groeten Han.

Mijn vader heeft een hele cd vol foto's van verschillende uitvoeringen. Ik zal eens wat online gooien binnenkort ;)

Back