Goedenavond beste volgers,
Ik zal nu eindelijk eens de voortgang laten zien,deze heb ik al een tijdje geleden toegezegd, maar het kwam er steeds maar niet van om er even voor te gaan zitten.
Het gehele laadbed is geprint, deze is ruim 60cm lang, hierin behoren omslachtige bewerkte alu profielen ter versteviging aangebracht te worden. Na de tip van Bastiaan( enkele posts terug) heb ik de schuur nagekeken en kwam daar nog mooie aluminum U profielen tegen van 10x10x10mm deze passen eigenlijk net zo goed en zijn naar mijn idee nog sterker dan de geadviseerde profielen. Deze zijn welliswaar lager dan de 15mm die geadviseerd is, en hierdoor komen ze nog zo'n 2 mm boven de vierkante openingen in de geprinten delen uit.. dit lost voor mij veel kopzorgen op.
Ik zal dit even nader uitleggen voor degene die dit in eerste instantie gemist heeft waar het over gaat.
Vanuit Gallinger wordt er geschreven dat er in aluminum profielen vierkante openingen van 5x5mm aangebracht moeten worden, alles precies uitgelijnt en dan per kant in 2 afzonderlijke profielen. Hier zag ik enorm tegenop, omdat ik geen boortjes heb die vierkante gaten maken[emoji851].. wellicht dat het met een cns frees te doen zou zijn,maar met een dremel uit de losse hand is het echt onmogelijk om 38 vierkante gaten exact uit te lijnen.
Aangezien de aluminum U profielen lager uitvallen, ga ik slecht 38x een hapje uit de bovenkant halen ( en dit hoeft dus niet op de 10e millimeter precies te zijn) waardoor ik de dwarsliggers ook aan kan brengen. Dus daar ben ik zeer content mee!
Verder zijn de aanpassingen zo goed als allemaal terug gedraait. Dit maakt het zeker eenvoudiger om dit model te maken, het kost alleen soms nu dubbel print werk/tijd. Het voorste gedeelte waar de 2 assen inkomen is in principe klaar om omgebouwd te worden, het was hier even wachten op de andere wielen. Deze komen van Aliexpress, en zijn exact de maat die Gallinger voorschrijft. 50 wielen zijn er nodig( 48 rollend en 2 op de zwanenhals als reserve wiel) dit was even azen op de beste prijs, en uiteindelijk geslaagd voor 180 euro in totaal. Genoeg geld voor wat rubber, maar veel goedkoper dan in Nederland helaas. Ik help liever de modelbouw winkels hier in Nederland dan Aliexpress, maar als het prijsverschil te groot is, dan toch China. De wielen zijn deze week binnen gekomen en zien er prima uit.. het zijn banden.
Duidelijk is wel op de foto te zien dat er wel weer wat aanpassingen aan de wielstellen moeten gebeuren, maar hier ben ik op de achtergrond mee bezig en dit komt goed, omdat de nieuwe banden aanzienlijk kleiner zijn dan de wedico banden waar ik eerst vanuit ging.
Ik ben regelmatig niet heel positief over deze trailer van Gallinger, er zijn echter ook echt wel genoeg zaken waarvan ik denk, wauw hier is goed over nagedacht. Zoals de koppelingen tussen het laadbed en de voorste en achter wielsets.. je print eigenlijk 2 soortgelijke stukken maar bij de 1 verspringen de pootjes net genoeg, hierdoor past de ander er perfect in. Deze worden als laatste met een lange bout en moer vast gezet.
Het kabel verloop is nog wel echt een dingetje en hier gaat nog genoeg dremel werk bij komen kijken.. er is simpelweg niet nagedacht over de kabels die van achter naar voren gebracht moeten worden, dus dit is nog een dingetje waar ik nog wel tijd in kwijt kan.
De zwanenhals is in principe klaar, waar ik de meerwaarde totaal niet van inzie is het aanbrengen van de motor in de zwanenhals. Alles zit straks vast met bouten en moeren, dan mis je volgens mij toch echt het hele effect van motor die de zwanenhals wat kan laten zakken of heffen bij het aankoppelen van het laadbed.. of ben ik nou gek?
Het achterste gedeelte ( de 4 asser) staat op stapel om omgebouwd te worden naar de juiste configuratie. Zodra dit gereed is kan ik veel delen definitief vast lijmen en bouten, het bevalt mij erg goed om te lijmen met Bison hard pvc lijm.. dit komt nooit meer los en voor mij als installateur heb ik een jaar voorraad in de werkbus[emoji28]
De velgen worden morgen en overmorgen allemaal geprint. Zodra ik deze heb en het echte assembleren gaat starten zal ik geregeld updates plaatsen hier.
Owja, ik had in het begin al eens geschat wat de totale lengte ging worden van deze trailer.. ik zit op 150 cm nu.. dus straks met de Benz ervoor, ga ik richting de 205 cm
Nog even een vraag als laatste, wat voor soort plamuur kan ik gebruiken om kiertjes om te vullen? Gaat epoxy plamuur goed met PLA of zijn er betere opties hiervoor?
Mochten er vragen zijn, dan zie ik die vanzelf verschijnen.
Fijne pasen allemaal,
Groetjes Tom