4 cilinder tweetaktmotor met vertraging (nieuw filmpje)

Ja hoor, hij ging fantastisch :p :p
3 geslaagde vluchten gemaakt. De motor loopt goed, de prop heeft een beetje te weinig spoed, dat zie je al bij de start. Ik moet flink gas geven voordat hij begint te rollen en eenmaal op snelheid lopen de motoren toch wel tegen zijn max toeretal aan.
Dus er zal een zwaarder prop op moeten 32x18 of zo.
Maar al met al ben ik heel tevreden met het resultaat.
Erik bedankt voor het filmpje.

Ook dat gaat goed komen Arjan. Iets meer spoed en het komt goed.
Prachtig geluid als ie daar boven aan het rondfladderen is.

Je kunt terecht trots zijn op dit mooie project.

Frank

Laatst bewerkt:
Denk eens even met mij mee.
Welke prop moet ik draaien?
Draai nu 30x14 4000 tot 4100 rpm
ik moet meer spoed hebben om met voldoende snelheid te vliegen zonder constant volgas te draaien volgens propcalculator zou de prop met dit toerental 5.2pk nodig hebben.
De motor is 88cc en ik schat in ongeveer 7pk ?
Een 30x18 zou ongeveer 6.6pk nodig hebben. Werken die propcalculatoren wel voor motoren met vertraging :confused:
Om nou te voorkomen dat ik dadelijk 5 propellors hier heb liggen van 50 euro waar ik niks mee kan wil ik e.e.a een beetje berekenen.
Wie kan mij helpen.

Klopt ,maar dat komt ook door het gewicht.
Ik kan niet minder als half gas vliegen want dan komt hij naar beneden.
Heeft iemand toevallig een 32x18 liggen die ik een keer kan proberen (alleen maar even op de grond en toeren meten)

Vandaag de prop opgehaald.34x20 Heel mooi gemaakt door Sjaak Schepers uit helmond(wat een vakman.)
Zojuist even proef gedraaid en de prop is te zwaar... slechts 2200 rpm aan de prop.
Nu inkorten tot het gewenste toerental wordt bereikt. Ik kan hem inkorten tot ongeveer 30 inch. we beginnen bij 33 inch. wordt vervolgt.

Vandaag heb ik de 2 boxer ontstekingen vervangen door 4 losse 1 cilinder onstekingen en de hall sensors opnieuw geplaatst en afgesteld.
Als het een beetje meezit morgen eens proefdraaien. Hij moet nog klaar voor de piper meeting in nistelrode....

De boxer onsteking moest per omwenteling 2x vonken, echter het toerental van de onstekingen is beperkt tot ongeveer 10000 rpm dit betekende dat mijn motor bij 5000 rpm aan de limit zat.
Dus dan maar 4 losse onstekingen gemonteerd.
gisteren proefgedraaid maar het is nog niet 100%. :(
HK had 1 verkeerde (lange) sensor geleverd en deze zal ik nog moeten vervangen.
Wordt vervolgt.

Zo vandaag alles weer opnieuw opgebouwd en afgesteld met de nieuwe sensor.
Maar helaas loopt hij nog niet goed cilinder 3 valt af en toe uit :confused:
Ik vermoed dat de afstand tussen sensor en magneet een beetje aan de ruime kant is. Alles maar weer demonteren. (ik wordt er steeds handiger in)
Er is ook positief nieuws. Als cilinder 3 wel goed meedoet dan loopt hij perfect zowel stationair als op top toerental, wat nu ook duidelijk hoger is.

Een plaatje van de motor
full

En de ontsteking.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lag dus niet aan de sensor maar een ontsteking is kapot :(

Nu is mijn vraag : mag ik 4 onstekingen aansluiten met 4 losse accu's of moeten ze allemaal op dezelfde accu????
De bougiekappen liggen op de motor allemaal aan massa maar hoe zit het met de Min van de accu's ,moet ik deze ook koppelen ( of allemaal op 1 accu) ??
Wie kan hier iets over vertellen.

Misschien is elke ontsteking een eigen accu het beste en in dat geval moet je de massa alleen via de bougiekabel/kap laten lopen. Als je ook de min van alle accu's aan elkaar knoopt kunnen er "aardlussen" ontstaan die de gekste gevolgen kunnen hebben.
Die aardlussen kunnen ook ontstaan als je alle ontstekingen op één accu aansluit vandaar dat aparte accu's de beste oplossing zou kunnen zijn. Maar het kan net zo goed dat het met één accu ook prima zal werken en dat het met die aardlussen wel los loopt. Je zou het eerst kunnen proberen.

Back