4 modellen “Authentic Models Holland”

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 24 sep 2019.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een heel mooi schip geworden A3!!!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  2. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    Je hebt goed je best gedaan, Hoop je in assen te zien
    groet Cees
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Wow wat een mooi schip geworden.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit vind ik nu leuk. Gewoon "even" iets moois maken voor een oudcollega. Wat prachtig gemaakt en wat zal de man er blij mee zijn!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Adrie het is een heel mooi scheepje geworden, hier zal je oud collega best blij mee zijn, schitterend :wave
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig scheepje geworden Adri, zeer fraai gedetailleerd en gebouwd :worship::worship:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  8. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    3 m3 hout.jpg
    Nadat ik eerst 3 kubieke meter haardhout naar mijn huis had versleept om de komende week te ‘slachten’, zal ik daarna de draad weer oppakken om het 3e model voor één mijn kleinkinderen af te maken.
    Het model dat ik voor € 7,50 op marktplaats had gescoord was de U.S. Schooner ‘Coureuse’ 1785, ik wist al dat er ooit in het verleden eens iemand een poging had gedaan om deze amateuristisch in elkaar te prutsen en gezien het niet toonbare resultaat hiervan was het voor mij overduidelijk dat diegene er maar halverwege mee gestopt was. Al zijn goedbedoelde pogingen waren van dien aard dat er voor mij niets anders overbleef dan de boel maar terug te slopen naar de basis om het van hieruit maar weer op te bouwen. Een mooi klusje om het zo af en toe s ’morgensvroeg eens aan te pakken en de buren niet lastig te vallen met mijn zaag en kloof werkzaamheden buiten.
    DSC_4428.JPG
     
    Jaques, Stephan Kertész en CXello vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Net als je haardhout, de botte bijl er in gezet.... ben benieuwd wat je er deze keer weer van maakt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het weer helemaal goed gaat komen, succes!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Inderdaad Piet, het leek nergens op. Neem nou als voorbeeld de voorste staander op voetplank >> zelf deze zit er niet haaks op en er is geen enkele mast verjongd.en er was rijkelijk veel met contactlijm!!! rond gespoten.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2020
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    De 3m3 stookhout tussen de regenbuien door, gekloofd en wel in de opslag gekregen om daar nog 1,5 jaar te drogen.
    Begin deze week begonnen om het dek op te bouwen, eerst een nieuwe laag dek-fineer geplaatst om daarna wat dek
    attributen in zijn geheel opnieuw aan te maken en te plaatsen.
    dwars-overzicht.JPG
    Omdat straks de beide masten 12 graden achterover uit het lood geplaatst gaan worden heb ik eerst de beide mastvoeten op
    het dek gelijmd en even een hulpmalletje gemaakt om de beide mastgaten dezelfde hoek mee te geven. Op een plank, die ik
    op het werkblad vastgeklemd heb, een geleide blokje met 12 graden t.o.v de kiellijn gelijmd, daarna de kiel vastgeklemd in een
    mini bankschroef parallel langs de mal en met een 6 mm houtspiraalboor (met punt!! vanwege het mogelijke weg glijden) op het
    zicht voorzichtig verticaal de beide gaten geboord.
    Natuurlijk had ik ook direct rechtstandig in de beide mastvoeten een gat van Ø 7 of 7,5 mm kunnen boren zodat de masten ruimte
    hadden om 12 graden te kantelen maar ik vond het wel een beetje een uitdaging (op dit voor mij wel overigens erg saai model) om
    de mast keurig aangesloten in het mastgat te laten zakken. (zie 1e foto)
    2 mastgaten boren 3 in 1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2020
    TIMBERWOLF, cees050, CXello en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    1) romp gereed.JPG
    Na het plaatsen van de beide Nagelbanken; de 2 Boorden; de 2 Berghouten; het Roer en alvast 12 Oogbouten (waarvan 8 direct achter de boorden op het dek)
    is de romp gereed en kon geverfd worden.

    2) nagelbank montage.JPG

    Om de beide Nagelbank-wangen een beetje parallel te krijgen op 12 mm (mastvoet is 10x10 mm) en de Nagelbank-balk (2x2 mm) horizontaal op 5 mm van het dek
    heb ik vanwege de kleine afmetingen even een malletje op mijn werkblad gemaakt.

    waterlijn 2 in 1.jpg

    Opmerkelijk is dat de waterlijn niet parallel loopt met de Kiellijn maar met de Boorden, hieruit kun je opmaken dat de Kiel als gevolg van de schuine stand van de beide masten eigenlijk “achterover” in het water ligt, wat ook duidelijk te zien is op het bovenste gedeelte van de tekening. (kom hier in het volgende bericht op terug)
     
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    schoener met achterover hellende masten.jpg
    Schoeners werden alleen gebouwd voor de commerciële vloot (dus geen oorlogsbodems) en werden alleen maar ingezet als handelsschepen van Oost naar West en omgekeerd. Ze werden niet alleen voor Thee en Specerijen gebruikt maar ook voor de Slaven aanvoer van Afrika en India naar de katoenplantages in de zuidelijke staten van de USA >>> kenmerkend voor Schoeners in die tijd was dat de zeilen alleen langs-gericht waren (geen dwars-getuigde zeilen)

    De grondgedachte aan het eind van de 18e eeuw was dat schuine masten de zeilen meer windvang gaven en door het krachtenspel die de schuine masten aan de romp gaven, dus vaarsnelheid, ook groter zou zijn. Een tweede argument was dat vanwege de schuine mast-stand de romp a.h.w aan de boegzijde uit het water gelift werd en aan de hekzijde dieper in het water gedrukt werd met als gevolg minder Boeg waterweerstand had, dus een hogere kruissnelheid. (denk hierbij aan een moderne speedboot)
    Een laatste argument was dat als de zeilen eenmaal stonden er in principe minder bemanningsleden nodig waren om, zoals bij de voormalige dwars getuigde boten, om de stand van de zeilen naar gelang van de windrichting bij te stellen. (minder bemanningsleden is commercieel goedkoper).
    Midden 19e eeuw werden de traditionele met zeilen uitgevoerde schoeners, binnen ‘no time’ verdrongen door de toepassing met stoommachines aangedreven boten. >>> zie de afbeeldingen en jaartallen van “de blauwe wimpel” https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_wimpel
     
    Prutsertje, CXello, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat de waterlijn niet gelijk loopt met de kiel is minder opmerkelijk als je denkt Adri, dit heeft te maken met de 'stuurlast' en komt vaak voor om twee redenen; het schip reageert beter op het roer en heeft minder weerstand bij de boeg, dus is in principe sneller. Je maakt er overigens weer een schitterend model van:thumbsup:

    stuurlast
    [​IMG]VOC - Scheepsbouw : het achter dieper in het water liggen dan bij de boeg teneinde het effect van het roer te vergroten en de bezeildheid te bevorderen.
    Gevonden op http://www.vocsite.nl/woordenlijst/index.html?of=250
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2020
    a3seidel en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    DSC_4439.JPG
    Nadat ik eerst de 2 staande Masten + Gaffels; Giek en Boegspriet aangemaakt had, was het tijd om de zeilen te inspecteren
    die de voorgaande amateur gedeeltelijk al aangemaakt had.
    DSC_4440.JPG
    Ten eerste waren alle 4 zeilen maar eenzijdig bedrukt, wat ik persoonlijk erg lelijk vind. Verder was:

    Zeil A: Redelijk maar eenzijdig bedrukt
    Zeil B: Linkerzijde was verkeerd om gevouwen en geplakt + lijnen over het zeil waren onderbroken.
    Zeil C: In totaal verkeerd om gevouwen en geplakt.
    Zeil D: top was ernstig verfrommeld en hierdoor niet te herstellen.

    Het was voor mij al direct duidelijk dat ik deze zeilen niet zou gaan plaatsen!!, dus deze worden door mij deze week opnieuw
    aangemaakt en hopelijk door de zeilnaaister in huis nog het komend weekend genaaid.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2020
    janzwart, Hans Groenenberg, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    2 in 1 under.jpg
    Vanwege de geboorte van ons 4e kleinkind gisteren ben ik een paar dagen in Amsterdam, dus deze week even geen update. (felicitaties niet echt nodig ;) )
     
    TIMBERWOLF, Herby63, cees050 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Gefeliciteerd A3!
    Nu moet je er weer een bootje bij zoeken :)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Gefeliciteerd :)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Van harte Adrie, voor de 4e keer Opa :thumbsup::thumbsup: geniet ervan
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  20. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Niet nodig, maar we doen het toch.
    Gefeliciteerd met de kleine.
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina