4 modellen “Authentic Models Holland”

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 24 sep 2019.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  2. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dek vullen (1)
    Dan komt nu het ‘leukere’ werk, het aanbrengen van allerlei Tuttifrutti op en rondom het dek. Achtereenvolgens gemonteerd: 6 x Kruisklampen (101); 8 x Dek-bettingen (57);
    2 x Luchtkokers (82); Stuurwiel (80); 2 x Achterdek-lier + 1 x Middendek-lier + 1 x Ankerlier (nb. leg even een latje onder de (in je hand) te boren handwielen (88) tijdens het opboren van de 1,5 en 0,8 mm gaten, en klem ze met beide duimen).

    3 in 1 nieuw.jpg

    Bij de 4 lieren, waarvan de grootste (ankerlier) niet groter is dan een duimnagel, is het absoluut noodzakelijk om de as-gaten van beide ‘wangen’ (geel) paarsgewijs tegelijk te boren i.v.m. met het uitlijnen van de tandwielen. De 4 zeilen zijn door mij voorbereid en liggen inmiddels al een deurtje verder in de zeilmakerij.
    (sommige dingen moet je echt niet zelf willen doen, maar uitbesteden :koud:)

    achterdek.JPG
    boeg.JPG
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    :wave
     
    symen en a3seidel vinden dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.198
    Locatie:
    Leeuwarden
    Fraai geworden A3
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dek vullen (2)


    1) solderen 2 in 1.jpg

    Dan is het tijd voor een leuke afwisseling: het solderen van de Reling (55, >>deze bestaat uit 3 afzonderlijke stukken), Deze wordt gemaakt van 1 mm messingdraad. Het middenstuk moet voorzien worden van 7 stuks te solderen staanders. Ik heb dit eenvoudig gedaan door een kopie van de tekening op een houten plankje te plakken, even op de kruising van de te solderen verbinding een gat van 5 mm geboord om de warmte niet teveel af te laten vloeien (koude las) en voor de rest te zorgen dat d.m.v spitsklemmen het geheel vlak blijft liggen.

    2)reling boren.jpg

    Een ander verhaal is het plaatsen, dit moet zo strak als mogelijk langs de binnenkant van het boeisel. Voor het overnemen van de afzonderlijke steekmaten van de 9 gaten, heb ik, nadat ik iedere staander op de snijmat had uitgericht, overgenomen op een 0,5x5 mm fineerlat, en deze aan de binnenkant geplaatst en “op het zicht” verticaal in het dek geboord. Een bijkomend voordeel was dat de fineerlat als bescherming diende voor de reeds geverfde binnenboord kant.
    DSC_4356.JPG
    Voor de rest 5 dubbele blokken gemonteerd (3 x achter; 2 x midscheeps en 1 x voor de hoofdmast), en 2 bankjes op het voordek.
     
    Building Mouse, TIMBERWOLF, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een alleraardigst scheepje aan het worden.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi gedaan. :thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Na een korte Kerst/Nieuwjaars vakantie op mijn scheepswerf ben ik begin deze week begonnen de laatste onderdelen aan te brengen rondom de buitenkant van het Boord.

    1) boeg 3 in 1.jpg

    Om te beginnen aan de boeg: Als eerste heb ik het Anker(120) en de bijbehorende Ankerlier geplaats en daarna de beide Boeg-betingen(56). Daarna was het tijd om de Tjalk een naam te geven, dit deed me aan mijn hele vroege jeugd denken toen ik nog in de plastic Revell modelbouw zat (voornamelijk Legervoertuigen/Tanks). De beide naamstickers (BB en SB) en de registratie gegevens van de Tjalk (zien we straks bij het Roer) zitten op een velletje papier die je eerst in wat lauwwarm water moet weken, doe dit niet te lang en blijf er even bij want na ± 30 sec. laten de stickers los en beginnen te drijven en plakken ruggelings aan elkaar en dan is het einde verhaal!!

    2) zwaard 3 in 1.jpg

    Midscheeps worden de beide Zwaarden(105) precies in het midden van de inkeping van het Boord geplaatst.
    De beide Zwaarden zitten in de voor gestanste 2 mm Triplexplaat, maar vanwege de wafel-structuur heb ik deze onmiddellijk vervangen door beiden uit een 2 mm hardhouten plankje te maken. Door ‘Constructo’ worden de Triplex zwaarden in de bouwbeschrijving bekleed met stroken parallelle fineerstroken 0,5x4 mm, en deze, voor mij, onnatuurlijke constructie (zie link- en rechtsonder) heb ik vervangen door een meer natuurlijke ‘look’ door de onderlinge planken een waaiervorm te geven. Via het blok (54) loopt er een zwaardval door een ovaal gat in het Boord naar de Zwaardlier.

    3) roer 3 in 1.jpg

    Daarna was het tijd om het Roer te plaatsen en dat heeft me wel de nodige tijd gekost. Mijn advies is om de 2x 3 Vingerlingen eerst in zijn geheel Dry-Fit aan te passen naar je eigen model en de positie (hiermee dus ook de lengte) van alle drie zeker NIET van de tekening over te nemen. De reden hiervoor is dat de Hek-kromming van de romp altijd iets afwijkt dan van de ideale kromming op de tekening. De meegeleverde vingerlingen zijn standaard van lengte en ook depositie van de bevestigings-gaten, dus je komt er niet onderuit om vooral bij de twee bovensten nieuwe gaten te boren. Links en Rechts komen er nog twee reddingsboeien, breng deze logischerwijs aan nadat je eerst de beide registratie stickers L+R hebt aangebracht.

    Nog even een tip die zeker de moeite waard is om te proberen, over het plaatsen van de 0,8 mm 2 mm lange spijkertjes:

    4) spijker 3 in 1.jpg
    Het Roer wordt standaard geleverd uit een 4 mm gelaserde hardhouten uitvoering. Omdat de vingerlingen een standaard uitvoering is, zitten vreemd genoeg de bevestigingsgaten op iedere poot >> recht tegenover elkaar!!!!! De kans dat ze elkaar in het midden van de dikte van het Roer (4mm) zullen treffen is dus erg groot. Je bent m.i. genoodzaakt om de spijkertjes op kleiner dan de helft hiervan (≤ 2 mm) in te korten. Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar als ik deze probeer ‘onder de kop’ in mijn pincet te klemmen, vliegen ze bij mij aan alle kanten door de kamer, terwijl als mij het al gelukt dan zitten de pincet-einden mij ook nog in de weg bij het plaatsen. Ik gebruik al een geruime tijd de volgende methode: In ieder Precisie-schroevendraaiersdoosje zit ook een magnetische stift om de kleine schroefjes op te pakken, Ik benader het 2 mm afgekorte spijketje met deze magneetstift en zie >> omdat 9 v/d 10 messingkleurige spijkertjes een metalen kern heeft blijven ze mooi rechtop op je magneetje staan en super gemakkelijk te plaatsen (soms is de spijkerkop vervormt en dan lukt het niet, dus kijk hier even naar voordat je hem afkort). De geplaatste afgekorte spijkertjes fixeer ik na het plaatsen met ultra miniem drupje 50/50-houtlijm/water papje op de punt van een satéstokje net onder de kop van het spijkertje.

    Dan nog even probleempje waar ik mee worstel:
    5) onderdeel 52.jpg
    Op de foto zien we dat aan de bovenkant van het Roer een voor mij lelijk wereldvreemd onderdeel 52 wordt geplaatst die ik niet geheel kon thuisbrengen. Ik denk dat later, na het aanpassen van een stuurinrichting d.m.v. een stuurwiel, men de Helmstok gewoonweg bij het Roer heeft afgezaagd en dat dit onderdeel daar nog een restant van is. Vermoedelijk is dit deel door de Spaanse tekenaar van ‘Constructo’ klakkeloos overgenomen en ik vraag mij af in hoeverre dit onderdeel zich daar nog momenteel bevindt. Omdat de Tjalk ‘Silhouet’ nog steeds in de (plezier)vaart zit en als thuishaven Makkum (Friesland) heeft, ga ik bij mijn volgende bezoek aan mijn schoonmoeder er persoonlijk even kijken hoe dit nu er precies uit ziet. Ik heb hem voorlopig nog niet geplaatst en kom er t.z.t op terug.
    Mocht iemand een goede oplossing hiervoor hebben, ik hou me aanbevolen :yes: ik vind het echt geen mooi gezicht zo'n geamputeerde Helmstok

    Alle onderdelen zitten nu op en rond het dek dus nu ga ik “de Masten” in om te beginnen met de boegspriet, de zeilen liggen al helemaal klaar.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2020
    pietsan, TIMBERWOLF, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er allemaal weer gelikt uit Adrie :worship::thumbsup::worship:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Zeer mooi gedaan.
    Voor die spijkertjes heb ik een gebogen spitstangetje aangepast. Ik heb de tandjes van de tang vlak gevijld en daarna een gleufje gemaakt dat het spijkertje er precies invalt. Maar dat magneetstiftje is ook een mooi idee. Handig als je ergens tussen moet en je komt er met de tang niet bij.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heb je een foto van dat tangetje hoe je dit hebt gedaan? Ik wil dit Mischien alsnog gaan doen voor de berghouten.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    IMG_0053[1].JPG IMG_0054[1].JPG

    werkt perfect, je hebt goed grip op het spijkertje en je kan gepaste kracht uitoefenen.
    En daarna de zijkant van de tang als hamer gebruiken :)

    je kan de spijker langszij klemmen of op het kopje
     
    Hans Groenenberg, Wodkadrinker en a3seidel vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Omdat de Boegspriet zijdelings van het midden van de Boeg geplaatst wordt heb ik even een 4x4 mm hulplatje over de schuine Boeg-top geklemd om de Boegspriet-top uit te kunnen lijnen zodat deze keurig over de langs-middellijn van het schip loopt

    1) top uitrichten.JPG

    Om het vangnet, die onder de boegspriet loopt, gemakkelijker te kunnen knopen heb ik de boot verticaal met de boeg naar boven in de bankschroef geklemd en deze van de onderkant geknoopt. Knoop eerst de langste lijn net voor de boeg, plaats de boot even weer vlak op je werkbank en controleer of deze haaks op je boegspriet loopt. Knoop daarna de overige lijnen waarvan ik ieder knoopje even met een 8 mm breed hulplatje controleer of deze parallel loopt met de voorgaande lijn.
    2)net knopen.JPG

    Hieronder is de Boegspriet helemaal gereed, tijdens het plaatsen heb ik tijdelijk een hulplatje tussen de Boegspriet en het Boegboord geplaatst om de hoek t.o.v. de waterlijn te kunnen waarborgen. Ook het Talie-eind, die de ketting eronder op spanning houdt, heb ik tijdelijk even met een mini-wasknijper vastgezet.

    3) boegspriet gereed.jpg

    Om het lopend en staande tuig van de Boegspriet af te kunnen maken is het absoluut noodzakelijk dit in combinatie met de Grootmast te doen. Hieronder alleen even een foto van de Mastvoet en Top, de 2 dunne 0,8 mm ringen die volgens de beschrijving onder de 2x2 dwarsgerichte Want-oogbouten moesten zitten heb ik vervangen door 2 messing banden van 2 en 4 mm (de 0,8 mm ringen vielen m.i. helemaal in het niet)
    Aan de masttop komen 3 enkelschijfs-blokken en 1 dubbelschijfs-blok, plaats de dubbele aan de hekzijde!!
    4) mast 2 in 1.jpg
     
    TIMBERWOLF, janzwart, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Even een vraagje waar ik (nog) geen antwoord op gevonden heb:
    Nu ik op het punt sta om de zeilen te plaatsen zie ik ineens dat dat al deze 4 zeilen zonder een lijkentouw uitgevoerd zijn en ik kijk daar zo vreemd tegenaan. Dus ik heb op het internet geprobeerd daar een antwoord op te vinden maar helaas geen antwoord op gevonden. Dus nu maar even de hulp inroepen van de Forumleden.
    De ‘Silhouet’ is gebouwd in 1893, zou het rond die tijd mogelijk geweest kunnen zijn dat er geen lijktouwen gebruikt werden of is het een commerciële bezuiniging uitvoering van de leverancier ‘Constructo” ??
    Op onderstaand grote foto van de doos is geen enkel lijktouw te bekennen, linksboven het klosje lijktouw dat ik nog heb liggen.
    Dus wat is jullie mening >>> met of zonder??
    lijktouw 2 in 1.jpg
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Met. Het geeft de sterkte aan het zeil, anders scheurt de boel in het echt zo los.

    Zijsprongetje:
    Ik ben in contact (geweest) met een Spaans bedrijf wat kant en klare zeilen levert voor veel bouwdoos-fabrikanten, en ik heb een aantal proefzeiltjes in elkaar genaaid van hen geleverd gekregen. Ik vind de kwaliteit maar zo-zo. Je kijkt er dwars doorheen, de doorgestikte banen wisselen heel erg in breedte en slingeren, afmetingen zijn vrij onnauwkeurig en het is verder niet afgewerkt. Een lijkentouw zit er ook niet omheen. Het kan zijn dat je in jouw doos ook dit soort zeiltjes hebt.
    Je kunt met dit bedrijf wel goed communiceren over uitvoering en kwaliteit, maar dan verdubbelt de prijs ook gelijk.
     
    Herby63 en a3seidel vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik denk dat het onwetendheid was of commercieel. Gewoon doen, want tegenwoordig zit dit nog steeds op grote zeilen, meestal nu een nylon band of touw.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Met lijktouw uitvoeren. Het is onwaarschijnlijk dat dit er niet om zat. De botters uit die tijd hadden dit ook. Ik vermoed ook dat dit een detail is wat om wat voor redenen dan ook weg is gelaten.
    Botter-Elburg28.jpg
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina