450size helikeuze, het is de Mini Titan E325 geworden!

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
Maybe zei:
Aan het BIPT vroegen we of de 2.4GHz band nu wel of niet toegestaan is in België. We kregen het volgende antwoord:

Het BIPT houdt voorlopig zijn beslissing nog in beraad, aangezien zij eerst alle belanghebbenden willen betrekken in de bespreking. U weet dat de 2.4 GHz eigenlijk was voorbestemd voor netwerken, en uit die kant komt er wel wat tegenwind. Zij zijn bang dat netwerken zouden kunnen gestoord worden.

Het BIPT onderzoekt momenteel ook of er geen gevaar bestaat voor storingen bij modelvliegers, gezien ook het GSM netwerk op deze band werkt. Er is al wel vastgesteld dat het zendbereik van de 2.4GHz veel minder is dan die van de 35 MHz band. Ook dat wordt nog onderzocht of dat geen problemen kan opleveren.

Het zogezegd zo veilig zijn van deze band wordt door het BIPT in twijfel getrokken, en moet zeker verder onderzocht worden. Het BIPT moet natuurlijk ook rekening houden dat er verdeeldheid bestaat binnen de Europese lidstaten. Bv. Nederland laat het toe, maar Frankrijk verbiedt het.

Maar men realiseert zich wel dat er ook een probleem bestaat als het mocht verboden worden: het toestel zou kunnen aangekocht worden in een land waar het wel toegelaten is, en mee naar hier gebracht. Het BIPT wil ook niet dat onze Belgische verkopers benadeeld zouden worden.

Het BIPT heeft ons beloofd om ons op de hoogte te houden van de beslissingen die dienaangaande zullen genomen worden. Hou er alleszins rekening mee dat het nog alle kanten uit kan gaan!

Besluit:
Momenteel is het dus niet verboden, maar evenmin toegestaan. We zitten in de “grijze zone”.
Mensen die nu reeds de overstap wagen, kunnen in de problemen geraken mocht de uiteindelijke beslissing negatief worden.

Bron

Ik heb de Mini Raptor E325 gekocht van Philippe en heb nu dus alleen nog een zender met ontvanger nodig, ik neig naar Robbe/Futaba maar de DX-7 vind ik ook wel interessant daar 2,4 GHZ wel mijn interesse had:

Futaba FF9 (2de hands)
Futaba T-6 EXP 2,4 GHZ
Graupner DX-7 Spektrum 2,4 GHZ

Is dat 2,4 GHZ nu wel of niet toegestaan in NL, daarmee doe ik op gebruik bij b.v. een vliegclub.
Wat zijn jullie ervaringen met 2,4GHZ
Ik ben natuurlijk wel beginner en heb geen overkill aan functies nodig, maar ik wil echter ook niet over 1 a 2 jaar weer wat anders moeten kopen > wat is dus wijsheid :?:

(P.s. de ene keer heet het Robbe-Futaba en de andere keer enkel Futaba, ook zijn er 2 websites, hoe zit dat?)

Hoi,

@Dflyer
Hij wordt verdeeld in België en ik heb mij er eentje gekocht. Vind het een prima zender. Voordien met PPM EN PCM had ik storingen op mijn trex en dragonous nu met spektrum (2.4ghz) heb ik niets meer. Wat de wetgeving daar over zegt kan me niet schelen. Maar mijn electro blijft in de lucht.

@nwolsink
Ik zeg je 1 iets, storingen op een electro wil je echt niet hebben. Ik zie dat je twijfelt tussen FF9 en T-6. De FF9 is nieuw vrij duur. En de T-6 is nieuw vrij goedkoop, maar er zullen ook minder functies zijn. Misschien is de DX7 http://www.rcmarket.org/DX-7-Spektrum-w-AR7000-4-DS821-p-14576.html
Een goede keuze. Ik vlieg ook met de DX7 en het is een prachtzender. Opmerking: ik weet niet in welke mode je vliegt maar ik heb de mijne zelf (manueel) moeten veranderen naar mode 3. Hij wordt enkel in mode 1 en 2 geleverd!

Groeten,
Fréderic

P.S. 2.4ghz is echt TOP. Ik wil geen andere meer. (ik heb zelf mijn FF9 verkocht hoewel die veel meer waard is dan de dx7 vind ik de Dx7 honderd keer beter!)

fredje zei:
Hoi,

@Dflyer
Hij wordt verdeeld in België en ik heb mij er eentje gekocht. Vind het een prima zender. Voordien met PPM EN PCM had ik storingen op mijn trex en dragonous nu met spektrum (2.4ghz) heb ik niets meer. Wat de wetgeving daar over zegt kan me niet schelen. Maar mijn electro blijft in de lucht.

@nwolsink
Ik zeg je 1 iets, storingen op een electro wil je echt niet hebben. Ik zie dat je twijfelt tussen FF9 en T-6. De FF9 is nieuw vrij duur. En de T-6 is nieuw vrij goedkoop, maar er zullen ook minder functies zijn. Misschien is de DX7 http://www.rcmarket.org/DX-7-Spektrum-w-AR7000-4-DS821-p-14576.html
Een goede keuze. Ik vlieg ook met de DX7 en het is een prachtzender. Opmerking: ik weet niet in welke mode je vliegt maar ik heb de mijne zelf (manueel) moeten veranderen naar mode 3. Hij wordt enkel in mode 1 en 2 geleverd!

Groeten,
Fréderic

P.S. 2.4ghz is echt TOP. Ik wil geen andere meer. (ik heb zelf mijn FF9 verkocht hoewel die veel meer waard is dan de dx7 vind ik de Dx7 honderd keer beter!)

Wat bedoel je exact met mode 1 tm 3? en wat moet ik verstaan onder "manueel" veranderen?
Wetgeving heb ik ook *&^*&^$ aan maar als ik dan op een vliegclub kom mag ik er dan wel mee vliegen, ik ga mezelf nl niet leren vliegen met de Raptor, dat gaat niet goedkopen nl.

nwolsink zei:
Wat bedoel je exact met mode 1 tm 3? en wat moet ik verstaan onder "manueel" veranderen?
Wetgeving heb ik ook *&^*&^$ aan maar als ik dan op een vliegclub kom mag ik er dan wel mee vliegen, ik ga mezelf nl niet leren vliegen met de Raptor, dat gaat niet goedkopen nl.

Met Manueel veranderen bedoelt hij de zender uit elkaar halen en wat stekkers omsteken of in het ergste geval wat draden opnieuw solderen....
Geen aanrader M.i., Je kan beter gewoon een zender kopen met de gewenste modus.
Mode 2 is het meest gebruikt voor heli's voorzover ik weet en wordt min of meer als standaard gezien, ook in SIMs e.d.:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=462183&sid=429489684f82ab2a55f286453a46575f

Ik zou het wel vreemd vinden als clubs in NL problemen hebben met de 2,4 Ghz band.
Als bijna iedereen in de USA zonder grote problemen overstapt en het geweldig vinden dat er bij grote Events veel minder of zelfs tot 0,0 kanaal administratie hoeft plaats te vinden.
Maar ja het is nieuwe techniek, en wij nederlanders (en belgen nog meer af en toe... ;) )zijn pas gerust als de rest van de wereld het als veilig bestempeld.

Eric

Ik kan nu echter voor € 195,- ook een 2de handse Futaba FF9 (T9CP) 35 Mhz kopen, dit lijk mij een goede deal toch?
Dan heb ik alleen nog een ontvanger nodig, welke is geschikt?

Ik heb zelf een FF8US.
Heb hier vervelende berichten over gehoord, zoals een "BUG" in de CP swashplate mix (tuimelschijf) software en een zeer trage reactietijd tenopzichte van andere zenders.

Dit zou trouwens verholpen zijn in FF9 !!
Volgens vele is de FF9 een top zender.
Maar de DX7 is absoluut sneller en gewoonweg nieuwer, dus nieuwste technieken.
Futaba gaat zelf ook over op de 2,4Ghz band:
http://www.futaba-rc.com/

Maar ja, als je niet meer te besteden hebt, net als ik destijds dan is de FF9 zeker geen miskoop.

Ik gebruik de zender in PCM modes met een Futaba R146IP (6 ch) ontvanger.
Deze (goede) ontvanger wordt erg veel gebruikt in mini heli's, heb eerst veel gelezen en geinformeerd voor ik hem kocht.

Eric

EricW zei:
Ik heb zelf een FF8US.
Heb hier vervelende berichten over gehoord, zoals een "BUG" in de CP swashplate mix (tuimelschijf) software en een zeer trage reactietijd tenopzichte van andere zenders.

Dit zou trouwens verholpen zijn in FF9 !!
Volgens vele is de FF9 een top zender.
Maar de DX7 is absoluut sneller en gewoonweg nieuwer, dus nieuwste technieken.
Futaba gaat zelf ook over op de 2,4Ghz band:
http://www.futaba-rc.com/

Maar ja, als je niet meer te besteden hebt, net als ik destijds dan is de FF9 zeker geen miskoop.

Ik gebruik de zender in PCM modes met een Futaba R146IP (6 ch) ontvanger.
Deze (goede) ontvanger wordt erg veel gebruikt in mini heli's, heb eerst veel gelezen en geinformeerd voor ik hem kocht.

Eric

De Futaba R146IP ontvanger heb ik er inmiddels ook bij.
De DX7 heb je echter ook al vanaf € 359,- bij Eheli.nl
http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?cPath=40_79&products_id=1889
Maar leverbaar is ie dan weer niet :?

Maakt mij ook niet meer uit want ik heb inmiddels een FF9.
Nu nog leren vliegen :?

nwolsink zei:

Dat "leren vliegen" gaat het beste tussen de crashes in vind ik :lol:

En als je moet wachten op onderdelen, heb je veel tijd voor de simulator.
Veel Succes!!!

EricW zei:
nwolsink zei:

Veel Succes!!!

Ik was wel van plan naar een club te gaan voor wat "les" heb ik het verleden met mijn koppigheid ook al 2 vliegtuigen gecrashed en dat was ik met de heli toch niet van plan. Ik ga denk ik naar Nijverdal of Eibergen

nwolsink zei:
EricW zei:
nwolsink zei:

Veel Succes!!!

Ik was wel van plan naar een club te gaan voor wat "les" heb ik het verleden met mijn koppigheid ook al 2 vliegtuigen gecrashed en dat was ik met de heli toch niet van plan. Ik ga denk ik naar Nijverdal of Eibergen

Was maar een geintje hoor ;).
Als je je tijd neemt (en geniet)en zeker als je les neemt zal het wel goed gaan.
Ik ben vanaf Januari bezig en heb 1 keer flink schade gemaakt (beetje overmoed) dus het kan allemaal meevallen, Het is een fantastische hobby.
Veel plezier.

Eric

Mijn definitieve setup is dus geworden:

-TT Mini Titan E325
-Standaard motor (TT Ripper OBL43/11-30H)
-Standaard regelaar (Ace BLC-40)
-3 x HITEC HS-56 carbon gear servo's
-Futaba 401
-Futaba S9650 tailservo
-Futaba 146 IP ontvanger
-MAH carbon bladen
-Robbe/Futaba FF9 (T9CP) zender
-Ultramat 14 met een Flightpower lipo balancer
-2 x Flightpower EVO 25 3S 2170Mah lipo accu's

De lader heb ik vandaag besteld, wilde eigenlijk de Ultramat 15 maar dat ging nog een paar weken duren en ik wil natuurlijk wel vliegen dit weekeinde :D
Ik zal nog wel een keer een koffer nodig hebben maar dat komt later wel.

Wat er wel interessant uitziet is dit http://www.gforceheli.com/c291071_en/c333843/index.html wat is dat precies?

Back