50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Vanavond eventjes tijd gehad om een klein hovertje te maken.
Ik moet nog wel de toerentallen in de Brain2 wat aanpassen.
Het filmpje is met 1600rpm op de rotor, das ongeveer 7000rpm op de DLE. Lager dan dit vind de carb niet fijn, dan draait ie in de midrange en dat heb ik (nog) niet fijn kunnen afstellen.
Had vanavond zoveel lopen pielen met de high en low naalden zodat ik uiteindelijk de factory settings op de naalden terug heb gezet, daarmee loopt ie eigenlijk al best fijn.
Tussendoor is de motor wel 20x afgeslagen omdat ie te rijk of te arm stond tijdens optoeren of stationair, altijd startte hij meteen weer op, zonder problemen, gewoon 1 keer met de starter erop en lopen (zonder choke), heel fijn.
Heb het temperatuur alarm op 145 graden gezet, heb ik vanavond niet bereikt, wel 600ml brandstof erdoor gehoverd. Ik heb de bierfles dempers weer gemonteerd, omdat de demper steun tevens ook boom support brace is, dit helpt staart vibraties voorkomen.
Ik ben dik tevreden!

 
Oh, maar dat is absoluut een aangenaam geluid voor een heli... Dat lage toerental klinkt redelijk vriendelijk...

Beter dan de mijne in elk geval...
 
Oh, maar dat is absoluut een aangenaam geluid voor een heli... Dat lage toerental klinkt redelijk vriendelijk...

Beter dan de mijne in elk geval...

Ja die bierfles dempers halen net even het knetteren van de standaard uitlaat potjes af, en bij nader inzien warmen ze de motor niet zo heel veel op. Misschien voor de mooiigheid een keer een setje Krumscheid/Zimmermann dempers (laten) maken.
 
Ik heb al wel een canopy, maar das “gewoon” een Align canopy
IMG_6497.JPG
 
IMG_6523.JPG

Vanavond nog snel even 2 tankjes leeg gevlogen voordat ik op vakantie moet.
Potverdorie wat vliegt dat fijn!
Eerst nog wat fine-tuning aan de carb moeten doen, uit een 2 meter hoge hover moeten landen met auto-rotatie, omdat de motor uitviel omdat de tank te vol zat en de ontvluchting onder de brandstof zat. Autoroteren gaat heel makkelijk met die 800mm bladen!
Daarna met knikkende knietjes een soort van loopings gevlogen, verder gewoon wat low passes en lekker rondgejakkerd. Benzineverbruik valt me alles mee. Heb het nog niet precies getimed maar ik haal zeker wel een kwartier met bijna 400ml. En de cilinderkop temperatuur zit ook mooi rond de 130 graden, terwijl buiten nog 20 was.
Straks nog even de Brain uitlezen om te zien hoe het met de vibraties zit.

Video’s komen na de vakantie als ik een cameraman m/v mee heb genomen…
 
Nou... dat is dan een van de weinige keren dat het intergalactisch liftershandboek het bij het verkeerde eind had....

Ik vond het al vrij cryptisch dus ben even gaan googelen:

“Onder liefhebbers van Het transgalactisch liftershandboek dient het gezegde "weten waar je handdoek is" als teken om aan te geven dat het prima gaat.” aldus Wikipedia

Nu snap ik m ook….
 
Nou... het handboek raad onder andere aan, om ten allen tijde een handdoek bij je te hebben. Don't leave home without it.

En jij had er niet een, dus kon je hem ook niet in de ring gooien.
 
Trex start-as (2).jpg
Kleine update uit helikopter land:
Na de vakantie éindelijk tijd gehad (en fatsoenlijk weer) om te vliegen.
Gisteren 4 mooie vluchtjes gehad, eerst even de carburateur moeten bijstellen om voor de luchtfilter te compenseren, daarna fijn gevlogen.
De Brain 2 FBL uitgelezen, vooral vibration reports, weet nog niet zo goed hoe ik die moet interpreteren, de heli vliegt er goed mee.
Vanochtend nog een keer gaan vliegen, weer een fijne vlucht.
Getankt, klaar voor een volgende vlucht, ik wil starten, en de starter lijkt de motor ineens heel makkelijk rond te krijgen.... huh?
Wat blijkt: de start-as slipt in de koppeling.

Op de foto is een one way bearing houder te zien waar normaal gesproken de start-as in steekt en dus 1 draairichting een vrijloop heeft, zo startte ik de eerste keren de heli, totdat die one way bearings het heel snel begaven, teveel koppel.
Die one way bearing heb ik er toen uitgehaald en vervangen door een bus die in de houder is geperst, daarin is weer de start-as geperst. En ergens slipt nu iets in dat geheel. Wat weet ik nog niet, de heli moet eerst uit elkaar. Daarna maar alles doorboren en een paspin erdoor steken.
Dan zou het niet meer kunnen slippen.
Langzaam maar zeker krijg ik de kinderziektes eruit!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top