50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Henk,

    Die koppelmoer is inderdaad gewoon staal, niks bijzonders.
    Hierin draai ik de sterke M10 bout om daar weer de M4 schroefgaten in te boren en tappen. Die koppelmoer dient alleen voor iets meer vlees voor het M4 boutje.
    Het boortje is een HSS boortje, z’n 2,5mm broertje wat ik al eens gekocht had fietste zo het staal in.
    Als eenmaal het gat erin zit zal het tappen geen probleem meer zijn, was best een prijzig tappen-setje.

    Altijd leuk om m’n gereedschap wat uit te breiden.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In al mijn antwoorden noem ik de treksterktes van de staalsoorten.
    Dit is net voor niets.
    Bij overtreden van de treksterkte vindt er plastische vervorming en aansluitend breuk plaats.
    Nu ga je een hoogvaste bout 1200N/mm2 plaatsen in een zacht stalen moer 400N/mm2.
    De bout is zo sterk, dat bij stijfvast aandraaien de schroefdraad in het zachte staal plastisch vervormd wordt.
    Het is zelfs mogelijk om de schroefdraad uit het zachte staal er uit te draaien.
    Verder is een hinderlijke eigenschap van het zachte staal, dat door trillingen en de druk op de schroefdraad, deze plastisch vervormd en speling geeft, geen borging.
    Daarom een moer uit een hogere staalsoort, klasse 8, 800N/mm2.
    Deze is beter bestand tegen de druk op de schroefdraad en zal niet plastisch vervormen, de borging behouden.
    Een nog betere kwaliteit voor een moer is klasse 10, 1000N/mm2, maar deze is, in tegenstelling tot de eerder genoemde klasse 8, met de tappen niet te bewerken.
    Samengevat: indien je een harde borgbout gebruikt in een zachte naaf/moer, dan zal deze door de vastschroef kracht en de kracht opgewekt door de trillingen de schroefdraad vervormen en niet meer borgen.
    Bedenk, staal is niet stijf.
    Groet. Henk.
     
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Henk,

    Ik waardeer je bezorgdheid maar ik denk dat ik mijn toepassing nog even moet toelichten.
    Die koppelmoer dient puur en alleen om iets meer vlees te hebben om draad in te tappen voor een borg-boutje (ipv stelschroefje zoals in de starterkop bovenin op de foto) waarmee het geheel (ingekorte 12.9 bout + koppelmoer) op de startas geborgd wordt. Het borgboutje dient dus niet om de 12.9 bout in de koppelmoer te borgen. De bout wordt in de koppelmoer geborgd met loctite, hier zal nauwelijks kracht op komen, daarna radiaal 3 tapgaten M4 erin. 1 voor de borgbout, 2 als contragewicht, gelijk verdeeld rondom de koppelmoer. Axiaal nog een gat van 6mm er doorheen om over de startas te schuiven.
    Ik heb de sterke bout nodig zodat ik hier met goed fatsoen een inbussleutel in een boormachine als starter in kan gebruiken.
    Een zelfgemaakte hex-koppeling voor een inbus 8mm sleutel, dit om de compressie van de 60cc de baas te kunnen.


    IMG_6330.JPG
     
    Johannes59 en Stoompomp vinden dit leuk.
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Om het startprobleem na een vlucht op te lossen heb ik weer vanalles gelezen op het WWW. Ik denk dat vapor lock best wel eens aannemelijk is in mijn geval. De carb zit redelijk ingesloten, dicht tegen het Carter en tussen de dempers (weliswaar gescheiden door CF frame). Maar er is nauwelijks luchtstroming zoals de motor bij een vliegtuig met propeller zou krijgen. Zelfs bij vliegtuigen met propellers kan er overtollige warmte blijven hangen in de cowl. Op de foto een oplossing voor dit probleem.
    IMG_6464.JPG
    Aangezien ik toch nog die cooling fans van de cilinders heb liggen, moet ik ze ook maar eens hiervoor gaan ombouwen, wie weet helpt het door wat koellucht door het frame te blazen na een vlucht, kwaad zal het niet kunnen…
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Op mijn supermoto 710cc één cilinder zat ook een hotstart hevel op de Keihin carb. Klepje dat voor extra lucht zorgde. Anders kon je je letterlijk doodtrappen op dat ding als hij warm was.!
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Sowieso best aardig trappen op zo’n 710cc of niet?
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nou dat moest je goed doen. Die door de compressie heen trappen was onmogelijk. En met wat pech je enkel weg hèhè. Alleen met crosslaarzen en alleen met volle overtuiging trappen..

    Was een omgebouwde ktm 660 factory edition. Blok was door (ktm tuner)JFS in Oostenrijk voorzien van een zelf gegoten cilinder en kop.

    Was met de decompressie hevel net tegen/door de compressie slag. Wel in BDP. Kickstarter omhoog en dan erdoorheen jassen. In het begin wel eens een half uur staan trappen naast het circuit. Was kapot. Zweten als een gek. Warme motorpak aan.. ondoenlijk. En als je de carburateur niet goed had staan ook onmogelijk aan te krijgen.

    Hier wat foto's. Lukt me niet om ze te uploaden

    https://photos.app.goo.gl/FGA9qQhGGt4em2XJ6
     
    HansH en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vet apparaat! Wel iets te groot blok voor een Kickstarter denk ik
    Net als mijn heli, blokje ook iets te groot voor de heli én de boormachine starter…
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Was ivm het gewicht. Woog 105 kilo droog. Dat is erg weinig voor een supermoto. Zat ook geen dynamo of accu op. Stiekem wel eens mee op straat gereden. Enduro lampjes erop. 3s2200mah en kon ik rijden. Dat maar 2x gedaan. Na de revisie nooit meer. Ding was gebouwd nadat KTM de supermoto cup had gewonnen. Dingen waar zeer schaars 15 jaar later.

    Timing was alles met aantrappen. Dan ging het wel. Door de compressie heentrappen ronduit onmogelijk haha.

    Maaaar ik ging de elektrische start op mijn KTM 450 smr wel waarderen. Op het circuit ideaal!. Met de 660 was je al kapot en dan nog dat ding aanschoppen brrr...

    Als je na de foto van mijn carb kijkt zie je de choke zitten, en de rode hotstart trek knop. Misschien een optie zoiets op de carburateur te bouwen? Blokje geforceerd afkoelen niet zo kapot van. Weet niet of het materiaal dat prettig vind.


    Je zou evt ook decompressie klepjes in je 2takt kunnen inbouwen. Maat van mij heeft dat ook gedaan met een (2takt)cr500 blok. Korte kickstarter ivm het quad frame waar hij was ingebouwd. Anders onmogelijk aan te krijgen.

    Een kickstarter ring van een scooter evt op je krukas een optie? Kan je daar je accuboormachine opzetten,

    Screenshot_20210704-220135_Samsung capture.jpg
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Decompressie klepjes, net als op m’n vroegere Vespa Si en Ciao. Dat maakte het aanlopen een stuk makkelijker.
    Om dat op de DLE te maken lijkt me overdreven, bovendien moet ik dan alweer de fan shroud aanpassen.
    Hoe vet zou het zijn om een Kickstarter op de heli te hebben
    Ook dat lijkt me in het echt iets te overdreven…

    Qua voortgang op de starterkop: heb vandaag een gat van 2,5mm geboord door de bout in de lengterichting, ging verbazingwekkend goed met een laag toerental en wat olie. Morgen even m’n 6mm hobby boor proberen te slijpen, kijken of ie dan in de 12.9 bout wil boren, anders een fatsoenlijke 6mm HSS boor kopen, zodat ik de starterkop af kan maken. Woensdag misschien tijd om nog een keer te vliegen als het weer het toelaat.

    Nadat ik op flyinggiants forum vanalles gelezen heb over vapor lock en mogelijke problemen met te warme ignition modules heb ik deze module ook uit het frame gehaald en onder de radio stack gehangen (ver weg van de ontvanger en dergelijke) in de frissere lucht, verder van de motor. Wie weet helpt het wat.
    Komt tevens de CG ten goede.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nee haha geen kickstarter op je DLE. Maar puur als zijnde overbrenging/ starterkop.

    Ach ik zie met plezier nog een andere fan shroud versie tegemoet. Blijft gaaf te zien hoe je dat weet te maken.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  12. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Met zo’n 12.9 bout kan ik een bruikbare starterkop maken, dat is al gebleken, dus daar laat ik het bij.
    Ik zou best nog wel een nieuwe fan shroud kunnen tekenen, maar ik wil er nu even niet nog meer geld in stoppen, ik wil onderhand een keer echt vliegen!

    Ik denk dat ik nog wel een hitteschild tussen carb en carter ga fabriceren, just in case. Dat kost alleen een plaatje aluminium (of wat anders) en wat tijd.
     
    Cnn, Johannes59 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    of heli op zn zij leggen tussen vluchten door.

    eerst ff testen wat de verschillende start/uitzet methodes doen.
    misschien is het inderdaad de carb die warm wordt.
    dan zou op zn zij leggen al veel moeten helpen..
    trekt de warmte een stuk minder die kant op.

    wat potentieel nog kan helpen, maar dat is de volgende test:
    even 10 sec of langer laten draaien stationair.
    de koeling doet het dan nog. blaast een deel van de warmte van de kop af.
    scheelt misschien weer in de carb problematiek.
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Op z’n zij leggen heeft niet veel zin, de carburateur wijst naar achteren, dan zou ik moeten proberen wat Brutus al voorstelde, de heli met de staart naar beneden weghangen of vasthouden…

    Ik laat normaal gesproken de motor altijd draaiend even afkoelen, helaas sloeg ie de laatste keer af en kreeg ik m niet meer aan de praat om te koelen.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2021
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Het boren van de starterkop is gelukt, kon gelukkig de 6mm boor zelf slijpen dankzij m’n dremel en een slijpsteentje. Sneed weer als een mes! Vanavond nog even draad erin tappen en dan is de starterkop klaar.
    Merkte wel dat die oude starterkop alweer goed vast zat, ben bang dat daar weer geboord of geslepen moet worden, maar ook dat komt wel goed…
     
    Johannes59 en Cnn vinden dit leuk.
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De oude starterkop is eraf, uiteindelijk kon ik hem heelhuids eraf halen, zonder slijpen of uitboren.

    De nieuwe starterkop is klaar, wat een genot zeg, draad tappen met een nieuw 3-tappen setje.

    Heb de carburateur nog even los gehad om te zien hoe, of en waar ik eventueel een hitteschild tussen Carter en carb kan plaatsen. Mede door gebrek aan materiaal om een hitteschild van te maken laat ik deze nog even achterwege.
    Morgen verwacht ik te kunnen vliegen: zonder bierflesdempers maar met koeler geplaatste ontsteking.
    Omdat die bierflesdempers er nu niet opzitten kan ik beter bij de carburateur dus ook maar eens een beetje pielen met de L en H naalden.
     
    Johannes59 en Cnn vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Oude printplaat uit b.v. een afgedankte PC is een goede en goedkope isolator.
    Desnoods 2 lagen op elkaar, wel even de koperbanen verwijderen, verkrijgen van vlak materiaal.
    Groet. Henk.
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Tussen de buien door even kunnen vliegen.
    Starten ging als vanouds, wel wat meer herrie zonder de dempers, maar tijdens vliegen scheelt het nauwelijks, maar ik had wel het idee dat het motortje het fijner vond.
    Nu zit er een kleine tail vibratie in, denk dat het de gain van de Brain 2 is, zal de Brain vanavond eens uitlezen en aanpassen.
    Heb niet heel lang gevlogen door die vibraties maar wel lang genoeg om te zien dat de temperatuur echt mooi laag genoeg blijft.
    Als die vibraties opgelost zijn wordt dit een hele fijne heli!
     
    HansH en Johannes59 vinden dit leuk.
  19. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi dat door je eigen doorzettingsvermogen dit zo goed gelukt is. Proficiat
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

Deel Deze Pagina