50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hm. mot ik toch eens een keer opletten als ik start :D
     
    brutus en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Moet je altijd doen:yes:
     
    brutus vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    net ff gecheckt.
    blijkt dat ik qua richtingen even teveel in de automaat stond, want ik sla wel de goede kant op.. op de automatische piloot :D
    excuseer
     
    brutus, Flyingfloris78 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dus geen joeptjoepje van losdraaiende spinnermoeren meer nodig? :D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp

    Ik dacht al... Je slingert toch weleens een motorkistje aan ? en dan weet je toch dat je de bovenkant van de prop naar links slaat
     
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe je het ook wendt of keert (of draait of aanslaat), ik ben blij dat ik nu weet dat zo’n startmotor linksom of tegen de klok in draait!
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    en blijkbaar sla ik hem zo automatisch de goede kant op, dat ik hem bij bedenken verkeerdom ging slaan :D
    eigenlijk start ik alle vliegtuigen met de hand.. alleen heli met de startmotor..
     
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Goeie muscle memory in ieder geval
     
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Een starter is in de maak!!

    Beetje gebaseerd op zo'n Sullivan Dynatron starter, ik had geen zin om er een aan te schaffen.
    Ik had nog een oude gatenzaag-houder liggen, die past mooi in de boormachine, deze wordt aangepast (vlakgedraaid), daarop een dikke gedraaide bus waarin 2 12mm one-way bearings komen en nog een thrust bearing.
    Die 12mm one-way bearings kunnen per stuk bijna 3x zoveel koppel aan als de 10mm variant (zo'n 10mm Align bearing kan 4,6nm hebben, deze 12mm kan 12,2nm hebben).
    In die bearings draait een zuigerpin van 12mm, deze zijn ook iets gehard (zodat dat one-way bearing zich niet invreet) en glad en 12mm. In die zuigerpin pers ik dan een bewerkte, afgeslepen inbussleutel van 8mm.
    Mocht die zuigerpin toch niet hard genoeg zijn moet ik daar nog een geharde bus voor laten maken maar ik denk dat dat wel los loopt.

    Op de startas van de heli komt dan een afgedraaide M10 binnenzeskant boutkop, met een extra busje eromheen zodat de twee stelschroefjes wat extra vlees hebben en goed op de startas kunnen klemmen.

    Misschien lukt het dit jaar toch nog om een keer te vliegen....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er goed en stevig uit!
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik heb destijds bij mijn 10cc's nooit een one way bearing gehad. En de hex kwam altijd prima los. Heb altijd een rechte zeskant gebruikt en 1 keer zo'n bolkop. Die knapte bij mij vrijwel direct af.
    Vandaag de dag gebruik ik nog een graupner 90 starter met een zeskant koppelstuk met vrijloop gewoon in de rubberen dop van de starter gedrukt. Ik denk dat het behoud van het vrijloop lager er in zit dat de rubberen dop de aanzetkrachten dempen en daardoor het vrijloop lager veel minder piek belasting voor de kiezen krijgen. Ik heb deze setup nu al een lange tijd maar daar staat wel tegenover dat ik veel minder brandstof motoren start de laatste jaren.

    [​IMG]

    Het is een oude foto. Ondertussen zit er een lange 6kant op. Gemaakt van een goede chroom vanadium inbussleutel uit de ijzerhandel.

    Steven
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  12. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb de motor al redelijk vaak laten lopen met toen nog een propeller erop om hem in te laten lopen. Er zit behoorlijk wat power in zo’n 60cc, teveel om zonder vrijloop lager te gaan starten vind ik. De starterkop komt in een gewone (accu) boormachine, deze heb ik met 1 hand vast, met de andere de heli. Dan wil ik niet hebben dat die boormachine met de motor mee gaat draaien. Met een 10cc had ik het nog wel aangedurfd...
     
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_6027.JPG
    De laatste onderdelen zijn zojuist met de post gekomen, door die Sinterklaas duurde het allemaal wat langer voordat post uit China aankwam.
    Die One way bearings passen prima op de zuigerpen, heel blij mee.
    Morgen breng ik alles naar de draaier, ben benieuwd wanneer ie alles klaar gaat hebben!

    Dit jaar is starten toch nog mogelijk misschien...
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Good luck! Hopelijk snel een filmpje...

    Ik ben dol op filmpjes van startende motoren...
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou het een mooi kerstcadeau vinden!
     
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_6125.JPG
    Om toch maar weer eens wat te kunnen posten, een foto van de “smerige” carburateur.
    Heb deze preventief maar eens opengemaakt en schoongemaakt om straks geen verrassing te krijgen dat ie het niet doet als m’n starterkop éindelijk binnen is.
    De carburateur was tip top in orde, kan ook eigenlijk niet anders, hij heeft nog nauwelijks moeten werken.
    Máár daar gaat verandering in komen. Heb contact gehad met de draaier om te vragen wanneer ik de laatste onderdelen kan verwachten. Had hem toentertijd (december) al gezegd dat het geen haast had omdat het in de winter toch niet echt vliegweer is, helemaal niet met de -15 van afgelopen week. Maar na bijna 2 maanden vond ik dat het wel af zou kunnen zijn, nu blijkt de beste man positief getest te zijn op Corona en zit voorlopig thuis. Het gaat gelukkig wel goed met hem.
    Zijn collega’s denken het volgende week af te hebben, dus daar hoop ik dan maar op.

    To be continued...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vol verwachting klopt ons hart...
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag zou alles klaar zijn, en in principe was ook alles klaar maar heb toch maar op safe gespeeld.
    De passing voor de one-way bearings in de starterkop was iets te strak (18,03mm in de starterkop en 18,08mm voor de lagers), dus deze wordt maandag nog een klein beetje geruimd. Verder zag alles er tip-top uit, precies zoals ik het op (digitaal AutoCAD) papier had uitgedacht dus vanaf maandag kan ik weer gaan bouwen!

    Even geduld dus nog...
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Daar istie dan: de langverwachte starterkop en aangepaste start-as voor op de krukas.
    Het (in)bouwen kan beginnen, binnenkort hopelijk starten én vliegen! IMG_6153.JPG IMG_6154.JPG
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Nieuw persoonlijk record!
    Vandaag even 2 boutgaatjes draad getapt. Ik had de startkoppeling laten maken van een M10 bout met sterkte 12.9. Daarin 2 M3 gaatjes om de koppeling op de start-as te klemmen. Deze M3 gaatjes bleken toch wel erg priegelig, laat staan dat je een fatsoenlijk stelschroefje kunt vinden. Dus dan maar 2x M4 erin, zelf doen. Ben meer dan een uur bezig geweest om die 2 gaatjes te tappen in die taaie 12.9 boutkop. Maar het is gelukt én de tap is ook nog heel...
    éindelijk kunnen we verder IMG_6155.JPG
     
    Johannes59 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina