50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik maar één batterij, dus bij mij was met zwart en signaal de ontsteking niet meer uit te schakelen, zelfs niet via de ontvangerschakelaar (ontvangervoeding via BEC, en ontsteking op volle accuspanning. Rood erbij heb ik maar niet eens geprobeerd...).
    Dus bij mij moest ik per sé uitsluitend de witte signaaldraad gebruiken.

    Maakt niet uit, als het maar werkt.
     
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb er inmiddels 3 batterijen inzitten. 1 voor de Brain, 1 voor de ontsteking en nog 1 mini accuutje voor de koeling fans. Gelukkig maar want ik had wat extra gewicht in de neus nodig. Maar alles zit er nu in en op en hij is behoorlijk in balans.
    IMG_5952.JPG IMG_5954.JPG
    En wat me nog het meest opviel en zelfs verbaasde, heb het dubbel gecheckt, ook met zelf de heli vasthouden op de weegschaal en dan zonder: hij weegt maar 5,9 kilo, zonder rotorbladen maar wel met een goeie 100ml benzine. M’n oude Century Gasser met een gewone Zenoah woog veel meer! Dus nu ruim 2x zoveel cc en minder gewicht! IMG_5956.JPG
    Misschien morgen even kijken of alles netjes loopt als het niet teveel regent, anders volgende week...

    Langzaam wordt het wat
     
    Helikapoter, Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Prachtig project, mooi om te zien dat mensen de moeite nemen om iets appart te bouwen!

    Even my 2 cents, ik zie op de foto dat je de extra satteliet, eigenlijk vlak tegen het frame hebt geplaats.
    Carbon schermt radio signalen af, dus ik denk dat het juist beter zal zijn de satteliet verder naar achter te plaatsen met de antennes vrij.

    spektrum.jpg
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Gelukkig heb ik 2 satellieten geplaatst, aan beide zijden 1. Via de Brain 2 kan ik de signaal sterkte monitoren, of in ieder geval de fades. Op dit moment heb ik geen langere snoertjes, dat komt wellicht nog.
    Altijd fijn als mensen meedenken
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt zeggen wat je wilt, maar dat ziet er behoorlijk "stoer" uit...:thumbsup::wave
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  6. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag maar eens een poging gedaan om de motor in de heli te starten en om de stationair stand op de Servo in te stellen. Starten is gelukt, beetje spelen met het gas ook, klinkt heel mooi, helemaal geen herrie. Nadat de motor een keer uitviel omdat stationair nog te laag was nog maar eens starten en toen: IMG_5962.JPG
    Starter hex kaduuk, gewoon doormidden gebroken. Ik wist dat de motor behoorlijk wat compressie had maar dit is best flink. De one way bearing waar de start as in draait vond het ook niet leuk trouwens...
    Ik ga nog een keer een nieuwe hex en One way bearing bestellen maar als dit blijft gebeuren moet ik een andere startmethode bedenken
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zo dan..
    die had ik nog niet gezien :D
    wat voor starter heb jij, de v8 uitvoering :worship:

    je zou bijna een blokje ijzer pas om die start hex heen maken.. dat de kracht overgepakt wordt door dat blokje eromheen..
     
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik hoop ook dat het een maandagmorgen start hex was...
    Ik heb inmiddels een nieuwe hex besteld, een nieuwe start-as en een nieuwe OWB.
    Misschien dat de boormachine ook iets te lomp was om mee te starten. Volgende keer maar met de accuschroefmachine proberen, maar daarvan was de accu deze keer leeg... Ik had ook nog niet alles echt goed vast zitten met loctite voor het geval alles nog een keer uit elkaar moest. En dat moest dus ook...
    Kortom, to be continued
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2020
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat een 6 mm Hex gewoon te klein is voor het over te brengen koppel.

    Denk dat je naar 12 mm moet of zo.
    Dat 6 mm zeskantje is bedoeld voor 15 cc motoren, en je probeert er een 70 cc mee aan te rossen....
     
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Niet overdrijven hé? Het is maar een 60cc .
    Maar je hebt wel een goed punt, en ik las op andere fora volgens mij ook al je voorliefde voor de hex starter toen ik zocht op starter/hex problemen...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Foutje...:hammer::hammer::hammer:

    Het Hex startsysteem is slim bedacht, maar niet erg "technisch verantwoord"... Kortom, ik vind het een klotepatent. Nog niet eens vanwege die binnenzeskant, maar vanwege de hele technische set-up met vrijlooplagers, "assen in assen" en ingewikkelde lagerconstructies waarbij de ene as op de andere afsteunt, en een uitlijnfoutje to in elkaar lopende lagers leidt.

    Maar in dit specifieke geval, ja, is dat binnenzeskant het zwakste punt vanwege de afschuwelijke krachten die er op komen, en daar is 6 mm hex helemaal niet voor bedoeld. Zoek maar eens uit wat voor draadsoort er met 6 mm hex uitgevoerd is (M3,5, soms M4) en welke aanhaalmomenten er normaal voor die maat gehanteerd worden.

    Ik denk dat je jezelf een groot plezier doet door een manier te verzinnen om dat vrijlooplager te elimineren (gewoon een constant meedraaiende start-as), en dan zou ik persoonlijk een oude 13 mm dopsleutel (even een zeskant zoeken, niet zo'n sterding) verbouwen tot meenemer. De as op je startmotor kun je dan gewoon van een M8 draadeind met een paar moeren maken, makkelijk aan te komen en nog makkelijker te vervangen als ze sleets worden. Want dat vond ik het andere grote nadeel van dit systeem: het afronden van het zeskant op de startstick.
     
  12. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Zoals gezegd, ik heb een nieuw setje besteld, wil het nog een kans geven. Dit keer dan met de accuschroefmachine ipv gewone boormachine. Ook een 2e vlakke kant aan de startas ga ik maken. De startas is 6 mm dik ipv de 5mm van Align. Én dit keer gebruik ik een afgeslepen 6mm inbus sleutel met ronde kop als starter as ipv een 6mm inbus bitje. En verder m’n enthousiasme in toom houden en de boormachine met beleid gebruiken
    Trouwens die 6mm binnenzeskant zit doorgaans op een M8 bout, die zou het koppel wel aan moeten kunnen.
    Ik denk ook dat er in dit geval heel veel factoren (te grote boormachine, nauwelijks speling met 6mm schroefbitje, nog niets vastgezet met loctite) ertoe bij hebben gedragen dat het kapot is gegaan.
    En als het dan nog steeds snel kapot gaat heb ik heel de winter tijd om iets fatsoenlijks te bedenken... Die tandriemschijf waar de koppeling op zit kan ik eventueel gebruiken en met een startmotor aandrijven
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je nu eens daar een tandriem om legt, met een kleinere poelie er bij, en dáár met een binnenzeskant je starter in zet? Dan heb je een heel stuk minder koppel op dat zeskant. Nadeel is een meedraaiende riem...

    Overigens: Die bol geslepen imbus zet alleen maar nog veel grotere expanderende krachten in dat binnenzeskant. Die bolletjes heb ik er altijd direct afgeslepen, de ellende die ik daar mee gehad heb...
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    constant meedraaien is wel lekker KISS...
    heb je 1 lagerblok nodig, andere kant zit vast op de motor..
    ook geen gezeur met poelies, tandriemen etc..
     
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Deze tandriem is eigenlijk gedacht om een kleine elektromotor aan te drijven die als generator gaat dienen. Om hiervan een starter-generator van te maken zou natuurlijk ideaal zijn. Maar daar moet ik me echt eerst goed in verdiepen...

    Alleen een kleinere poelie en daar de starter op zetten heb je weer een hele snelle boor nodig...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je ook niet met een boor doen...
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    en qua snelheid:
    normaal zit er een prop op zo'n motor, en moet je de prop een zet geven.
    en slaat hij eigenlijk, als het goed is, met 2 a 3 slagen (omwentelingen) aan.
    hoe hard denk je dat zo'n motor moet draaien om aan te slaan?
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb het nooit gemeten maar het is ongeveer zo hard als een flinke zwengel. Met een propeller erop vond ik de motor makkelijk om te starten. Choke erop, 2x zwengelen, choke eraf, nog een of twee keer zwengelen en hij liep. Maar geen idee hoeveel RPM mijn zwengel opleverde, zeg het maar
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Zo, nu is het zeker, die one way bearing gaat eruit.
    Ik wilde het nog een kans geven, maar nadat ik een nieuwe start-as, nieuwe hex-koppeling én een nieuwe one way bearing erin heb gezet, is het geheel na 1 flinke start-poging weer kaduuk.
    Maar het volgende idee ligt al klaar, moet alleen nog uitgewerkt worden.
    Ik kan grotendeels de bestaande opstelling gebruiken, wordt alleen aangepast.
    Ik ga de startas vastzetten in de one way bearing houder (one way bearing eruit en een busje draaien ter grootte van de one way bearing en dit verlijmen of verpennen) zodat het 1 geheel wordt, hiermee behoud ik de centrering van de koppelingsklok tov de koppeling en heb ik directe aandrijving van de krukas.
    In plaats van een hex-koppeling bovenop de start-as zat ik te denken om hier gewoon een soort spinner op te maken en daarop de starter zetten, net zoals bij een echte propellervliegtuig motor. Om te voorkomen dat ik de heli door z'n hoeven duw bij het starten zal ik hiervoor een mooi blok hout maken waar het frame dan op rust tijdens het starten.
    Is allemaal best makkelijk te maken denk ik en dan hoef ik niet alles ineens compleet te veranderen, scheelt een stuk in de kosten.
    Helaas laat het vliegen weer even op zich wachten, maar ik heb de motor nog wel even horen lopen, klinkt wel fijn hoor!
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    vanuit mijn ervaring met spinner starten...
    ik zou een grotere hex pakken of een bout oid.
    mijn 20cc methanol 4 takt is al rot genoeg om op de spinner te starten.
    laat staan 60 cc benzine IN een frame.

    Gewoon je bestaande opstelling, maar dan een stalen bout bewerken, schroefdraad glad draaien waar hij vast moet op de originele startas.. of krukas
    en dan een dop op de boor/starter. maatje 13 of zo :D
     

Deel Deze Pagina