Hallo helivliegers,
Nadat m’n Align Trex 700 HWC gas conversion al een tijd geleden is neergestort (staartrotor verloor een rotorblad) ben ik al die tijd op zoek naar een geschikte vervanger.
De neergestorte heli vloog met een Zenoah G260PUH, en tot grote tevredenheid.
Op dit moment zijn er redelijk weinig ombouw kitjes met Zenoah motor te verkrijgen op de markt dus wilde ik dit zelf gaan maken. Met de resten die ik had en wat er op internet te vinden is moest dit best mogelijk zijn. Ik had zo’n beetje alles in Autocad getekend toen ik op het idee kwam om er een twin gas engine zoals de RCGF 50cc twin of DLE 60cc twin in te bouwen zoals die veel in RC fixed wing modellen gebruikt worden.
Ik vind het idee er heel gaaf uitzien, cilinders die aan beide zijden van de heli uitsteken, aan allebei de kanten een uitlaat. Niet echt aerodynamisch maar dat hoeft voor mij ook niet.
Nu mijn vraag: kan zo’n motor überhaupt werken in een heli?
Op papier (lees: in autocad) heb ik de koppeling, koppeling bel, tandwieloverbrenging en top-start mogelijkheid al uitgedacht. Maar is er misschien iets wat ik mis waarom deze motoren niet in een heli werken maar wel in een vliegtuig waar de propeller direct op de krukas wordt geschroefd.
Ben benieuwd naar jullie meningen!
Groeten Flyingfloris
Nadat m’n Align Trex 700 HWC gas conversion al een tijd geleden is neergestort (staartrotor verloor een rotorblad) ben ik al die tijd op zoek naar een geschikte vervanger.
De neergestorte heli vloog met een Zenoah G260PUH, en tot grote tevredenheid.
Op dit moment zijn er redelijk weinig ombouw kitjes met Zenoah motor te verkrijgen op de markt dus wilde ik dit zelf gaan maken. Met de resten die ik had en wat er op internet te vinden is moest dit best mogelijk zijn. Ik had zo’n beetje alles in Autocad getekend toen ik op het idee kwam om er een twin gas engine zoals de RCGF 50cc twin of DLE 60cc twin in te bouwen zoals die veel in RC fixed wing modellen gebruikt worden.
Ik vind het idee er heel gaaf uitzien, cilinders die aan beide zijden van de heli uitsteken, aan allebei de kanten een uitlaat. Niet echt aerodynamisch maar dat hoeft voor mij ook niet.
Nu mijn vraag: kan zo’n motor überhaupt werken in een heli?
Op papier (lees: in autocad) heb ik de koppeling, koppeling bel, tandwieloverbrenging en top-start mogelijkheid al uitgedacht. Maar is er misschien iets wat ik mis waarom deze motoren niet in een heli werken maar wel in een vliegtuig waar de propeller direct op de krukas wordt geschroefd.
Ben benieuwd naar jullie meningen!
Groeten Flyingfloris