50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Begrijp ik je goed als je zegt dat de motor het vliegwiel middels een getandde riem gaat aandrijven? Dat belast je voorste krukas lager behoorlijk zwaar, en het is maar de vraag of het daarop berekend is. Want OF je riem moet heel erg strak staan (wat veel dwars-axiale kracht oplevert) of de riem gaat staan klapperen, wat ook op het lager kan gaan staan hameren. Persoonlijk zou ik een vliegwiel op de krukas monteren samen met een pulley, en de getandde riem alleen een (lichte) koppeling aan laten drijven, dan kun je met minder riemspanning toe en gaat de massatraagheid niet aan die riem staan rukken en klapperen.

    Maar dat is maar gewoon mijn inschatting....
     
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    Nee niet helemaal: die tandriem pulley met daarop de koppeling zit allemaal direct op de krukas.
    De pulley zal alleen een klein dun riempje omkrijgen naar een generator motortje.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK, dan had ik dat helemaal verkeerd begrepen. Zoals je het nu uitlegt, zie ik in elk geval voor wat de lagerbelasting aangaat, weinig problemen.
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_5320.JPG IMG_5329.JPG
    Zoals ik al vaker vermelde zal de vooruitgang langzaam zijn maar nu met het Corona virus zitten we toch thuis dus meer tijd om wat te klussen.
    Een kleine testopstelling gebouwd om de DLE60 in te laten lopen (het keukentrapje was veeeeeel te gammel, de bakfiets staat lekker stevig)
    Als demper heb ik aluminium bierflessen gevonden waarvan de hals zowat perfect aansluit op de originele uitlaat van de DLE60.
    De originele uitlaat knettert behoorlijk, met de bierfles-demper klinkt het stukken beter, en stukken goedkoper dan een Krumscheid demper bijvoorbeeld. Voor de test zeker voldoende,
    De DLE start heel makkelijk, 1 keer laten aanspringen met de choke erop, dan een keer aanzwengelen zonder choke en ie loopt!
    Heerlijk geluid en wat een trekkracht, subjectief tenminste want ik heb nog nooit een propeller motor gehad. De komende tijd dus af en toe laten lopen en dan moet het goed komen.
    De Spektrum telemetrie temperatuur sensor geeft om en nabij de 100 graden aan (tegen de cilinder tussen 2e en 3e koelvin vanaf de kop) bij stationair lopen en af en toe wat gas geven.
    Wil nog niet lang volgas gaan, heb er pas een halve liter Aspen doorheen gedraaid.

    Ondertussen wordt het helical tandwiel voor op de koppelingsklok, de koppelingsklok zelf en nog een motorsteun gedraaid en gefreesd.
    Nu alleen nog een koppelingshouder laten draaien van een grote timing pulley en dan éindelijk het main frame laten watersnijden.

    Het gaat niet snel, maar er gebeurt nog steeds wat ;)
     
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_5383.JPG
    En alweer wat progressie.
    Eindelijk de pinion binnen gekregen (mooi stukje vakwerk), samen met de koppelingsklok en een motorsteun.
    Toch mooi om te zien dat de onderdelen uit Autocad in het echt nog mooier zijn
    De koppelinghouder wordt nog wat afgedraaid en gefreesd.
    Nog 1 keer alles opmeten, in Autocad tekenen en dan de frame delen laten waterstraal snijden.
    Misschien dat deze zomer nog gevlogen kan worden!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jonkje en renetl50 vinden dit leuk.
  6. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Lommel
    Hoi ik ben opzoek naar een coversion kit voor mijn trex 700E weet jij waar ik dan moet zijn voor dat spul om te bouwen naar gas dat van u zag er mooi uit ik ben dat accu laden meer dan zat grt guus
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Rotterdam
    zo, een electro heli naar benzine?
    daar zijn origineel helemaal geen setjes voor..
    ik heb niet gezocht. maar dat weet ik redelijk zeker. voor nitro naar benzine zijn de setjes al schaars
    vanaf nitro naar benzine, dat is relatief makkelijk.. met wat bouwen.
    en maar net hoe mooi je het wilt, of wat voor motor je erin lepelt :D
    motorplaatsing, koppeling etc is al voorzien, frame is al wat breder en open op die locaties.
    je kan best wat standaardlocaties gebruiken.

    vanaf electro naar benzine..
    dan moet je wel wat aan gaan passen.. best veel zelfs.
    dan zou je bijna een nette nitro 700 2e hands op moeten zoeken..
    besturing overbouwen. en dan aanpassen naar benzine.
     
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ga hier voor niemand reclame maken maar als je op Google: RC Heli gasser conversion intypt krijg je meteen al een aantal sites die nog conversion kits aanbieden.

    Ik was ook helemaal klaar met die accu’s opladen, daarom had ik m’n eerste gasser conversion gekocht voor een Zenoah 26PUH motortje erin. Die conversion is helaas niet mee te krijgen. Vloog heerlijk en met een redelijk klein tankje (300cc of zo) vloog je makkelijk een kwartier!
    Dit was ook om mijn Trex 700E om te bouwen, dat ging prima.
    Naar mijn weten zijn de meeste conversion kits die nu te krijgen zijn ook geschikt om elektro heli’s om te bouwen, omdat gewoon alle benodigde parts behalve de motor erbij zitten.
    Ik ben op het moment m’n eigen conversion (kit) aan het maken omdat ik er een 2-cilinder motor (DLE 60cc twin) in wil hebben.

    Ik ben bijna zover dat ik het carbon fiber main frame kan laten maken, dan alles in elkaar schroeven en hopelijk snel weer eens vliegen.

    Succes met zoeken en (om)bouwen
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2020
  9. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Lommel
    Hoi Floris ik wil ook een zenoah 23 cc ombouwen in een nitro frame maar de motor moet een koppelstuk hebben voor de koppeling op te draaien zijn die te koop of moet je die zelf maken om dat te la ten passen in de nitro versie hoe heb jij dat toen gedaan grt guus
     
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    Hi Guus,
    Bij mijn oude ombouw kit zat toen een aparte koppeling en koppelingsklok dus daar hoefde ik me geen zorgen om te maken.
    Tegenwoordig gebruiken veel ombouw kits de originele Zenoah koppeling omdat deze gewoon heel sterk en betrouwbaar is, en volop te krijgen.
    Heb je inmiddels een ombouw kit gekocht of ga je het ook zelf maken?
    Ik hoop volgende maand eindelijk weer eens wat te kunnen laten zien van m’n 2 cilinder heli. Door de Corona gaat alles een beetje langzamer dan gepland.

    Groet Floris
     
  11. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Lommel
    hoi ik ben op zoek naar frame voor de motor maar er is niet veel te vinden op het net alleen gehele kit maar die kost 600 euro dat is me net te veel we zoeken verder grt guus
     
  12. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    Miniature aircraft in Duitsland verkoopt Gasser heli’s, daar kun je ook losse frame delen bestellen maar dan moet wel de rest van je heli erbij passen dus dat gaat waarschijnlijk niet werken
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Rotterdam
    of gewoon de motor bestellen.. en je huidige frame passen maken.
    beetje zagen.
    plaatje erbij her en der.
    beetje alu aanpassen.
    je komt vlot een heel eind..
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    Of je neemt zo’n OS GT15HZ motor, die schijnt redelijk standaard te passen in een Nitro frame. Maar daar lees je weer niet zo’n goeie verhalen over...
    Heeft heel veel olie nodig om koel te blijven, 1:10 of zo dus dan rookt ie bijna als een nitro. En dat is (ik tenminste) juist waar je vanaf wil door benzine te vliegen...
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat valt reuze mee hoor... Ze roken overigens niet van de olie, maar van de eventueel benodigde rijke afstelling.
    Dit is 1:10 en baggervet afgesteld:

    en (weliswaar geen heli, maar) dit is 1:10 bij een "piekvermogen" afstelling:


    Het rookt wel iets, maar bij lange na niet zo erg als Nitro.
     
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    Ik geef eerlijk toe: ik heb nooit zo’n OS GT15 motortje gehad of gezien, ook nitro is mij onbekend.
    Ben van electro direct naar benzine gegaan en gebleven.

    Maar ik boek vooruitgang met m’n 2 cylinder in de heli, hopelijk eind volgende maand wat resultaat!
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wacht gespannen af!
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_5645.JPG IMG_5646.JPG IMG_5647.JPG

    Wat mooie spulletjes opgehaald vandaag!
    Koppeling houder, aangepaste magneet ring voor de elektronische ontsteking en een nieuw tandwiel, deze keer met de juiste tandhoek en gelijk maar goeie schroefdraad in laten snijden.
    Carbon frame zou ook binnen 2 weekjes klaar moeten zijn.

    Goed werk heeft tijd nodig, maar het wordt langzaam wat...
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarvoor dient die riempoelie op het motorvliegwiel?
     
  20. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Zwolle
    In eerste instantie als vliegwiel maar die gaat uiteindelijk ook een generator aandrijven. Of misschien ooit een startmotor.
     

Deel Deze Pagina