50 grams spread tow weefsel

Naar verluid heeft R&G nu 50 grams spread tow weefsel in het assortiment.
Het staat (voorlopig) nog niet in de catalogus.
Koolstof is een Intermediate Modulus, wordt onder 45 graden gesneden en kost 125 Euro/m2.

Allard,

goed nieuws!!!!
Is er iets bekend over de binder die gebruikt is. Ik heb een stuk 80 grams IMS van LE-composites liggen ( CFK-Gewebe ). Dit weefsel is zeer stabiel en hierdoor eenvoudig te verwerken.

Bas

Allard,

Heb jij een speciale manier om de gaatjes die vaak tussen de spreadtow zitten te dichten? Zijn deze dicht te rollen met een geribbelde roller als de mat éénmaal nat is?

Allard,

Heb jij een speciale manier om de gaatjes die vaak tussen de spreadtow zitten te dichten? Zijn deze dicht te rollen met een geribbelde roller als de mat éénmaal nat is?

Alex,

bij het 80 grams band weefsel dat ik heb zit er soms meer dan 2mm ruimte tussen twee naast elkaar liggende banen. Indien er ook ruimte zit tussen de banen die hier loodrecht opstaan geeft dit een gat op de kruising. De meeste banen zitten echter goed tegen elkaar aan en zijn de kruisingen dicht.
Het is me niet gelukt om de banen naar elkaar toe te schuiven omdat de banen vastgeplakt zitten met de binder. Hopelijk heeft Allard een oplossing........(delen waar gaten zitten niet gebruiken maakt het erg duur).

Bas

Laatst bewerkt:
Het stuk weefsel dat ik op Malden Int. heb mogen uitzoeken heeft ook een binder aan een zijde.
Welk type/leverancier het is weet ik niet, wel dat het ca. 80 gram/m2 weegt.
Dit spul lijkt precies op de binder wat op de rooving zit die Alan Wright verkoopt voor het verstevigen van de Gambler+ vleugel.
De binder bestaat uit een PE (polyethyleen) net.
Ik denk niet dat je het weefsel ooit dicht gerold zal krijgen.

Frans

Eigenlijk is spread tow een drama om mee te werken. De naam zegt het al: 'gespreide garens'. Dit houdt in, dat als er een trekspanning op een bandje wordt aangebracht, deze vrij rap in breedte krimpen: terug naar de begintoestand. De filamenten kruipen naar elkaar toe en de 'spatie' is geboren. En helaas, die rol je niet zomaar weer dicht. Sterker nog, er is een grote kans dat het hele weefverband verkracht wordt. Het is dus zaak om het spul 'maagdelijk' in handen te krijgen. iedere maar dan ook echt iedere handeling, resulteert in een verstoring van het weefverband. Op mijn vleugel heb ik getracht e.e.a. met een pincet terug te schuiven. Dat is redelijk gelukt, aangezien de verstoringen nog te overzien waren. En dan heb ik het over 80 grams! Stel je 50 grams eens voor. Nou ja, eigenlijk kan ik het me niet voorstellen.
Overigens vliegen mijn kisten beter met standaard weefsel door de 'wafel structuur' in het oppervlak van de vleugel. Bij DLG speelt dit zeer zeker ook een rol. Laat me raden: Een spekgladde vleugel gooit lekker hoog, maar moet snel gevlogen worden om overtrekken te voorkomen. Thermiek gedrag niet optimaal. Een ruwe vleugel (porositeit door pinholes in 25 g weefsel) gooit minder hoog , maar oh oh wat plakt zo'n kistje. Klopt dit een beetje? Eigenlijk een beetje off topic. Bij mijn F1A is het verschil tussen een spread tow vleugel en een 60 grams weefsel vleugel maar liefst 1.1 graad extra instelhoekverschil, en nog wil de kist niet pompen. Spread tow: 2.4 graden en moeilijk stabiel vliegend te krijgen.....
Ik denk dat bij spread tow de enige optie idd. een 'backing' is van het een of ander.

Allard,

als je een PB-tje stuurt met je adres stuur ik een stukje op. Ik heb de indruk dat het bandweefsel waar Alex, Frans en ik het over hebben door de gebruikte binder andere verwerkingseigenschappen heeft dan het bandweefsel dat jij gebruikt hebt.

Bas

Bas,

ik heb je stukje 'spread tow binnen', hartelijk dank daarvoor. De bandjes zijn ieder afzonderlijk, dus vóór het weefproces, voorzien van een zeer dun plastic bindfilament. Het is in een wirwar patroon aangebracht, en plakt de afzonderlijke bandjes aan elkaar. Dat is overigens ook al in de envelope gebeurd: de stukjes zitten stevig aan elkaar geplakt. Dat is dus oppassen geblazen als het op rol wordt aangeleverd. De kans is dus groot dat je het weefsel niet meer heel van de rol krijgt, tenzij er een schutvel tussen de lagen zit.
De binddraad is zeer effectief om het weefsel netjes te kunnen verwerken. Geen onverwachte verschuivingen en andere ellende. De binddraad is zeer dun en met de vingers niet voelbaar. Het zal dan ook nauwelijk gewicht toevoegen en niet aftekenen in het uiteindelijke oppervlak (dit in tegenstelling tot het R&G UD band, wat een relatief dikke binddraad heeft).
De draad lost zeer snel op in aceton en dan is de koolstof snel verplaatsbaar, alcohol doet niks met de draad. Een optie is dus het weefsel op maat te snijden (met rolmes!), op de Mylar te plaatsen en nat te maken met aceton en dan met de roller aan de slag om eventuele openingen te sluiten. Goed laten drogen en dan met epoxyhars verder. Ik weet niet of de draad in epoxyhars oplost maar ik vrees van niet. Al met al een verbetering op het kale weefsel.
Overigens kan je ook direct met epoxy aan de slag, de binddraad zit aan een zijde en verstoort dus niet de 'looks' van je kist als je het aan de binnenkant houdt. De bandjes laten zich dan niet verschuiven en een opening in het weefverband blijft dus. Eventueel kan lokaal met aceton de verbinding opgelost worden en de bandjes op de plaats geschoven worden.
Weet iemand of het spread tow van de Stobel boys ook deze binddraad heeft, of is dat uitsluitend bij R und G?

Laatst bewerkt:
Weet iemand of het spread tow van de Stobel boys ook deze binddraad heeft, of is dat uitsluitend bij R und G?

Ja, het weefsel dat bij de Stobel wordt gebruikt heeft ook een bindfilament en gaten trouwens ook.

DSC01885-%28Medium%29.jpg

DSC01883-%28Medium%29.jpg

DSC01886_%28Medium%29%7E0.JPG

Frans

op mijn werk hebben ze net die zonne-energie boot van de TU-delft gemaakt. ging aardig wat van dit weefsel in, zowel prepreg als droog. Jammergenoeg hebben ze daar alleen 200grams van. Heb de leverancier nog gebeld, maar die liet weten dat dunner niet gemaakt word...
Dat 200grams had trouwens geen binddraad ofzo, maar voelde wel mooi stug aan, misschien iets van een coating ofzo wat sommige weefsels hebben.
in de boot zag je makkelijk nog wel aardig wat van die gaatjes zoals op de foto hierboven, maar goed. dat is ook het principe van tijd=geld, dus flikker de zooi er maar in.

Vind het prachtig weefsel, maar 125 euro per meter vind ik toch wat gortig... vooral omdat mijn vleugeltjes met 58 grams glas van 5 euro per meter al meer dan sterk zat zijn :). Mhh, krijg net een idee. Glasvleugeltje met belgisch carbon :D hahaha

Allard,

dank voor het verslag, de tip om de binder met aceton op te lossen lijkt me erg nuttig!!!!!

Wat ik heb opgestuurd is van Stobel (80 grams IMS). Het wordt met schutvel geleverd dus het plakt niet aan elkaar. De vraag is dus of iemand weet of het weefsel van R&G (80 grams / 50 grams IM en HM) dit binddraad heeft.

Weet je of de band ook los leverbaar is (40 of 25 grams). Het lijkt me mogelijk om de banden als twee unidirectionele lagen aan elkaar te plakken. In dit geval heb je geen last van de gaten tussen de banden.

Bas

Door de fabrikanten wordt los band wel geleverd, echter heb ik het nog niet in het commerciële circuit gezien.
Dat Stobel spul is zo eigenlijk onbruikbaar. Die spaties krijg je nooit dicht (ook niet met aceton) en zo'n zooitje wil je echt niet op je vleugels hebben!
Losse bandjes geeft meer controle maar is wel heel bewerkelijk.
Overigens is er ook nog steeds de 25 grams (koolstofaandeel) prepreg voor de schte fanaten.
Nog kostbaarder dan spread tow weefsel.....

Overigens zou ik het weefsel zoals in bovenstaande plaatjes als consument absoluut niet accepteren. De verschuivingen zijn dermate ernstig, dat van een productiefout gesproken mag worden. Mogelijk hebben de Stobel boys een afkeurpartij op de kop getikt. Dit soort fouten zijn niet meer te corrigeren. Ik weet niet welk percentage weeffouten heeft, maar het leidt beslist tot zeer veel snijafval. De prijs mag dan gunstig afsteken bij R&G, de effectieve prijs per vierkante meter ligt mogelijk hierdoor zelfs hoger.

Overigens zou ik het weefsel zoals in bovenstaande plaatjes als consument absoluut niet accepteren. De verschuivingen zijn dermate ernstig, dat van een productiefout gesproken mag worden. Mogelijk hebben de Stobel boys een afkeurpartij op de kop getikt. Dit soort fouten zijn niet meer te corrigeren. Ik weet niet welk percentage weeffouten heeft, maar het leidt beslist tot zeer veel snijafval. De prijs mag dan gunstig afsteken bij R&G, de effectieve prijs per vierkante meter ligt mogelijk hierdoor zelfs hoger.

Allard,

het weefsel op de foto van Frans was een gift en blijkbaar een stuk waar een productiefout in zit. Zelf heb ik een vierkante meter aangeschaft, niet geheel zonder gaten maar velen malen beter dan het stuk dat Frans in z'n bezit heeft.
Alex heeft plannen om er binnenkort een vleugel van te bouwen en het is de bedoeling is dat dit weefsel als toplaag gebruikt wordt, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Bas

Het CF laminaat van de Stobel vleugels is absoluut dicht.......

Mee eens, op Malden heb ik verschillende Stobels gezien en absoluut geen gaatjes.
Duidelijk dat het stuk dat ik heb tweede (voor sommige derde of vierde) keus is.
Mij hoor je niet klagen, een gekregen paard...........
Er zitten ook goede stukken in, moet alleen even om de gaatjes heen snijden, da's alles:D

groet

Frans

Laatst bewerkt:
Alex wees me op de volgende link:

50er Spread Tow Kohlenstofffasergewebe - RC-Network

"Das Gewebe besitzt keine Schiebeverfestigung wie sonst üblich und ist dadurch recht empfindlich in der Handhabung - die Ränder sind dazu mit Klebeband abgetaped".

Het lijkt me een stuk moeilijker te verwerken dan de 80 grams versie van LE-Composites (Stobel).

Laatst bewerkt:
Update:

Het weefsel is nog niet verkrijgbaar. R&G is op het moment waarschijnlijk aan het inventariseren of er voldoende afzet voor is.
De bandjes zijn 14 mm breed en dus smaller dan het Stobel spul. Dat maakt het iets minder kritisch (ik heb een Stobel-achtig spread tow weefsel zonder stabilisatie gebruikt) maar nog steeds heel moeilijk te verwerken. Maar zeker niet onmogelijk.
Ik denk dat het vooral als D-doos maar vooral aileron/flap bekleding ideaal is. De UM55 is inderdaad alleen in Japan verkrijgbaar en heeft een zeer hoge E modulus. Dat maakt het laminaat zeer bros, maar voor torsiestijfheid op dit moment het hoogst haalbare in stijfheid/gewicht verhouding. Ter vergelijk, een grove schatting is een verdubbeling van torsiestijfheid van een flap indien vergeleken met normaal 80 grams CF weefsel!
Indien we dit spul daadwerkelijk op de markt willen zien, moeten er bestellingen geplaatst worden. Opmerkelijk dat R&G zich hier niet wat actiever opstelt. Zonder reclame geen belangstelling, en zonder belangstelling geen bestelling. Op die manier komt het dus nooit op de markt....
De prijs is aan de hoge kant, maar IM55 is heel kostbaar. Er is schaarste op de CF markt, veroorzaakt door beperkte productie capaciteit en een grote vraag naar standaard koolstofvezel(met name jongens als Boeing en Airbus). De productielijnen draaien dus vrijwel uitsluitend standaard koolstofvezel. Bovendien kan je je afvragen waar, behalve bij modelvliegen, dit soort lichte weefsels worden gebruikt. Het is dus echt een 'special order' en de prijs navenant (hoog maar reëel).

Laatst bewerkt:
Back