7 cilinder 120 cc radiaal motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 nov 2017.

  1. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo,

    Ik heb óp mijn gemak wat kleine dingetjes af kunnen vinken.

    Onder andere de krukpennen de krukpen borgplaten,bronzen tussen ringen een lagerbusje voor mijn tandwielen,een opsteekdoorn voor mijn modulefrezen en uiteindelijk de tandwielen. 20180128_163555.jpg

    De pennen passen precies,de drijfstangen bewegen soepel en absoluut zonder speling en de krukpennen kan ik er net met de hand uit duwen.

    Verder dus ook de tandwielen,ik had er 3 nodig,2 van 25 en 1 van 10 module 1

    Je hebt voor verschillende aantal tanden verschillende frezen en dit gaat vanaf 12 tanden.
    Ik heb het 10 tands wiel met de frees voor 12 en 13 tanden gefreesd en hoop dat het ok is anders bestel ik alsnog het 10 tands tandwiel.

    Ook nog een paar plaatjes van het maken van 1 van de tandwielen.

    eerst een blank draaien, 20180203_103451(0).jpg
    Vevolgens in de MC2 spantang rechtstreeks in de verdeeltafel.
    Toch fijn als je wat gereedschap verzameld hebt in de loop der jaren.. 20180203_104335.jpg
    Dit was het 10 tands wiel,de 2 25 tands die ik nodig heb had ik al gemaakt.
    Tevens plaatje van de homemade opspandoorn.

    Het 10 tands wiel is makkelijk te maken op elke verdeelschijf,gewoon 9 keer helemaal rond per tand.
    Het 25 tands was 3 keer rond en dan 12 op de 20 schijf en dat keer 25 dus.

    20180203_105103.jpg
    daarna op afzagen en op maat draaien 20180203_110130.jpg

    vervolgens moest ik een lagerbusje maken waar het geheel in komt te draaien.
    Het 25 tands op het 10 tands en een 25 tands op de krukas. 20180203_130145.jpg 20180203_130510.jpg

    20180203_130556.jpg

    En dan kijken of alles past natuurlijk.. 20180203_131522.jpg

    Past perfect!:)
    20180203_133228.jpg

    Volgende week ga ik voor de tweede poging CNC nokkenschijf maken,mocht dit weer niks worden dan probeer ik het conventioneel.
    Maar daar gaat dan wel heel veel tijd in zitten,op zich ook niet erg.
    Wat belangrijk is dat het goed gaat als ik hetzelfde profiel om het 60 tands binnentandwiel ga frezen,dat is meteen 50 euries weg als het mis gaat.

    wordt vervolgd...
     
    MikeMohawk, chickinox, Gea en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Ik ben en blijf diep onder de indruk, complimenten!
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Mooi werk zo

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Petje af.... Schitterend!
     
  5. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
  6. Mossie

    Mossie

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    61
    Chapeau, ben diep onder de indruk
     
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Prachtig werk , en het gaat nog snel ook.

    Dirk
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Netjes hoor, Ik heb aan de radiaal niets gedaan, Oude reparatie van tandwielen in de draaibank er toch weer uitgelopen.Heeft het 4 jaar dagelijks gebruik vol gehouden. Helemaal klaar mee .
    Ding moet van de week weer klaar voor een klus, maar dan gaat alles eruit en een handje vol elektronica er in voor een electronic lead screw .
    een eenvoudige CNC variant , Niks geen G code of tekenwerk maar een instel menu. komt wel op de beide assen,
     
  9. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou bedankt voor alle complimenten,het is echt niet zo moeilijk hoor.

    Afgelopen 2 avonden 2de poging nokkenschijf gedaan...
    Nog slechter dan de 1e poging.

    Wordt dus conventioneel maken met de verdeeltafel en een liftdiagram.

    Ik hoop dat t lukt zoals ik het bedacht heb,geen idee hoe anderen zo'n schijf maken.
    Maar ik moet er eerst zeker van zijn voordat ik aan de binnentandwiel schijf begin.

    Mischien maak ik eerst wel iets anders,ben eigenlijk ff klaar met die schijven.
     
    Tug.NL en chickinox vinden dit leuk.
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    @ Rutten,


    Ik vroeg me eigenlijk af hoe jij de nokkenschijf van de Edwards gemaakt hebt.
    CNC wordt niks bij mij dus wordt t conventioneel,ik heb een kleplift diagram gemaakt en neem aan dat je dat voor de Edwards ook hebt als je 'm tenminste conventioneel hebt gemaakt.
    Ik vroeg me dus af hoe je te werk gegaan bent,in de verdeeltafel,horizontaal of verticaal?En dan Y of X of Z offsetts met wat voor rotatie intervallen?
    Ik dacht aan intervallen van een halve graad,en dan horizontaal in de verdeeltafel met Y offsetts,zou dat werken?
    Sorry dat ik je hier mee lastig val maar bij mijn tekeningen zit niks bij hoe ik dit zou moeten aanpakkken.
    Alvast bedankt!
    Patrick
     
  11. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Patrick,

    Jammer dat het niet lukt op je eigen cnc bank.
    En dit is geen lastigvallen.

    De nokkenschijf is bij een vriend die een machinefabriek heeft gedaan op zijn cncbank (moriseiki). Heb dus enkel de contouren aangeleverd.
    Voor de radial heb ik de 15 cc Lynx gebouwd. Hiervoor heb ik de nokken thuis gefreesd met de verdeeltafel. dit is uitstekend gelukt.
    Werkwijze is als volgt : nokkenas helemaal op maat draaien, 1 mm toeslag op de nok.
    1. opspannen op de verdeeltafel (nokken as horizontaal met freesbed en op de x-as uitgelijnd) de dial van de verdeeltafel op een hoek zetten waar zich geen nok bevind.
    vervolgens ga je met de frees verspanen totdat je op de grondcirkel van de nok bent. (frezen door over de y-as te verplaatsen. en de z-as in kleine stappen te laten zakken)
    2. de frees vrij van je werkstuk. en dan de verdeeltafel 1 graad verdraaien. y as heen en weer verplaatsen.
    3. stap 2 herhalen totdat je het begin van de nok bereikt.
    4. nu ga je de z-as omhoog verplaatsen. (van te voren heb je in cad de hoogte opgemeten van de nok, met een interval van 1 graad.) nu frees je weer heen en weer over de y-as.
    5. dit blijft je doen totdat je 360 graden verdraaiing hebt gehad.

    Dit was bij een kleine nok (gronddiameter nok 8 mm) Denk dat je voor jou nokkenschijf met een interval van een halve graad moet gaan werken om enigszins een mooie curve te krijgen.

    succes en mocht je nog wat te vragen hebben dan hoor ik het wel.

    Timo
     
  12. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ach ja,de lynx?

    Das toevallig,heb je mijn versie gezien?

    Ja ik weet hoe die nokken gemaskt worden.

    Toch bedankt,ik ga t gewoon proberen.
     
  13. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Loopt prima zo. Gaf bij mij het vertrouwen dat een wat complexere motor ook wel zou lukken.
     
  14. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Let niet op die rare meneer met de taart.


     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mooie motorkes, mooie geluiden, mijn complimenten :thumbsup: :worship:
    Zit er bij jullie isolatie tussen de kop en de carburateur, geen vapor-lock problemen?
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2018
  16. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Bedankt en nee. Carburateur zit rechtstreeks gemonteerd op een aluminium spruitstuk.
     
  17. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk hoor die Lynx :).

    Kijk,het probleem met deze nokkenschijf is dat in tegenstelling met een normale nok er niet alleen buiten maar ook binnenradiussen in zitten.

    Bij de aanloop van de nokken zit een binnenradius van 20 mm 20180105_064501.jpg
    Hier kun je dus geen frees verticaal overheen laten lopen.
    Mischien.heb je daar niet aan gedacht maar die z offset methode van de lynx gaat niet werken.
    Daarom dacht ik de zijkant van de frees te gebruiken net als je conventioneel een cirkel zou frezen met een verdeeltafel maar nu met offsetts in y of x.

    Je freest dus niet met x y of z maar met de verdeeltafel zelf.

    Mischien is het zelfs wel beter om 0.25 graden intervallen te gebruiken om de segmenten kleiner te houden en de overgangen vloeiender te houden.

    Maar ja..
    6 nokken maal 38 graden x 4 offsetts...
    912 frees intervallen voor alleen de nokken.
    Dat houdt me wel zoet tot de komende kerst ben ik bang.
    En dan nog geen foutjes maken...
    Maar goed,we gaan t proberen...:)

    En ik ben gewoon benieuwd wat de gangbare methode is om zoiets conventioneel te maken.
    Dit zou kunnen lukken maar er zullen wel meer wegen naar Rome leiden.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2018
  18. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    @Remco
    Wat is jouw plan voor de nokkenschijf?

    Jij hebt mischien nog ándere opties omdat je wat meer ruimte hebt in je eigen ontwerp?
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Wat zijn de 3 kleinere cirkels op de tekening ? Gaten? Hoe dik is de nokkenschijf?
    Dirk
     
  20. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Die gaten zijn puur gewicht besparing,
    Het is in principe de bedoeling om deze motor in een vliegend model te bouwen,vandaar.

    De schijf is waar de nokken zitten 5 mm dik.

    Ik dacht eerst ruw te vormen en pak m beet 0.50 mm te laten zitten en dan precies volgens mijn liftdiagram na te frezen.
     

Deel Deze Pagina