7 cilinder 120 cc radiaal motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 nov 2017.

  1. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Zoals beloofd hier een paar plaatjes.

    Na eerst een een proefstukje gemaakt te hebben eerst maar weer een blank gemaakt.
    Dit bleek nog niet mee te vallen,eerst veel uitdraaien voor de lagerzitting bleek zoveel flex in mijn beitel te geven bij dit taaie materiaal dat mijn maatvoering niet klopte.
    2 keer de lagerzitting te ver uitgedraaid was het gevolg,ik dacht dat ik gek werd.

    Uiteindelijk lukte dit de derde,dus in totaal de 5de keer ..shit.(haastige spoed enz..)

    Maar goed lagerzitting 0.02 ondermaats voor een perspassing voor het lager wat er in komt.
    Verder geen plaatjes van,5 keer hetzelfde gaat vervelen.

    de goede blank ingespannen in de verdeeltafel 20180213_220343.jpg


    Nu alles perfect uitklokken,dit Moest lukken!
    Eerst de lagerzitting run out uitklokken zodat ie precies concentrisch is met de rotatie as van de verdeeltafel,dit is een must om iets goed te maken,tijd voor nemen.

    Daarna de spil precies centreren boven het center van de lagerzitting,ook tijd voor nemen.
    Check,alles binnen een honderdste.

    20180215_203505.jpg

    Daarna eerst het meeste materiaal wegnemen. 20180215_203517.jpg

    Daarna beginnen met de nokken,stapje voor stapje volgens mijn liftdiagram met stapjes van 0,5 graad.
    erg goed opletten om geen fouten te maken. 20180215_220449.jpg

    Het begint er op te lijken na 240 frees en verdeeltafel bewegingen....

    20180215_223117.jpg

    Nog wat gaatjes voor de andere nokkenschijf en wat gaten voor het geheel wat lichter te maken.

    20180217_105519.jpg Na dat ik klaar was bleek alles 0.15 mm overmaats te zijn dus kon ik alles nog een keer overnieuw doen,weer alles uitklokken enz..

    5 pogingen liggen hier.. 20180217_105707.jpg 20180217_110312.jpg 20180217_110446.jpg

    Het lagergat zit mooi in het midden,alles is mooi rond,alleen de nokken zijn iets steiler dan op mijn tekening,wel allemaal hetzelfde,ik heb mijn diagram nagekeken en het klopt.
    Mischien door de manier waarop ik gefreesd heb ik weet het niet,kleplift klopt alleen de flanken zijn iets steiler dus.

    Ik hou het hier voorlopig maar bij,dit was 1 van de lastigste dingen die ik ooit gemaakt heb.
     
    MikeMohawk, Paul Konings, Dunsz en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    phoe. wat een hoop werk. maar de aanhouder wint.
     
  3. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Een tijd geleden zag ik er 1 "lopend" op een evenementje, wat een geweld uit zo'n dingetje zeg! Het viel mij op dat de eigenaar al erg op leeftijd was, daar kunnen we uit opmaken dat dit zeer veel werk is.....Je bent oud en grijs als hij af is haha ,

    Het wordt mooi hoor hee, mijn respect heb je: hier begin ik echt niet aan.

    Mvg monsterdiesel
     
    Zeiler en ron van sommeren vinden dit leuk.
  4. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Nog zo'n verhaaltje...

    Nou had ik altijd een hele verzameling van die kleine motoren, van vliegtuigen en zo. Mooi voor op de plank, jaren verzameld en niks mee gedaan .

    Ga je je toch afvragen :zouden ze het doen? Dat wil je dan weten he, dat moet dan gewoon ff.

    Nou had ik zo'n mooie Cox, de liefhebber kent hem wel. Ik had zelfs de luxe editie, met een mooie houten gelakte propeller erop, en een "repeteer" starter, het geheel nieuw uit het doosje.

    Dus ik alles klaar gemaakt , methanol erbij en het gloeiertje erop...starten maar!

    Zo'n repeteer starter is een enorme veer, waar die prop inhaakt en dan slaat ie aan... Ik ben daar zo gruwelijk met de vinger tussen gekomen, gelijk einde poging en nooit meer geprobeerd.

    1 dat doet zo zeer je gaat bijna over je nek
    2 je rent bloedend en scheldend met je geknakte vinger over de zolder
    3 daarna ben je bang voor die dingen...

    Kun je het plaatje erbij vormen, zie je t gebeuren?

    Nee. . Ik kijk wel. Ik vind het mooi wat je bouwt maar ik hou het bij stoom en af en toe een dikke diesel. Gaat langzamer, beter voor mij, blijven mn vingers heel.

    Ik wens iedereen een fijne zondag, en vergeet niet ff uit je werkplaats te kruipen, het is hartstikke mooi weer.

    Mvg monsterdiesel
     
    Peppie en corvl vinden dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.429
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Watje!
    Wondranden tegen elkaar knijpen, secondenlijm erop, en verder vliegen. Of in jouw geval, over de zolder rennen.
    Watje!
     
    Gea en Zeiler vinden dit leuk.
  6. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Tja,veel werk is t zeker.
    Ik schat dat ik met de 7 cilinderkoppen compleet met kleppen,klep geleiders en tuimelaars mischien wel een half jaar bezig ben.

    Maar goed oud en grijs wordt je ook als je geen motoren bouwt(en geluk hebt).

    En het gaat natúúrlijk om het bouwen,het is echt goedkoper om een kant en klaar model te kopen als je alles gaat tellen maar that's not the point.

    Die nokkenschijf was moeilijk te maken maar ik vind het wel vet dat t uiteindelijk toch gelukt is.

    En ik steek er nog wat van op ook nog.


    Ja en motoren moeten uiteindelijk af en toe iig "lopen"en om in de toekomst ook nog tot 10 te kunnen tellen op mijn vingers voorzie ik ze van een vliegwiel ipv prop.
    Weinig koeling maar ze lopen dan ook niet zo lang.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    WATJE!....

    Ik was 12, toen ik mijn linkerhand in een vlaag van onnozelheid dwars door de prop-disc van een vol gas lopende Enya 1,5 cc haalde.
    Gevolg was 7 fikse snijwonden verdeeld over middel en wijsvinger van die hand....
    De dokter was er even zoet mee, maar gelukkig ben ik rechtshandig, dus twee uur later was ik al weer bezig dat ding te starten....
    (Al geef ik toe dat moeders het daar totáál niet mee eens was....)
     
    Tug.NL en Gea vinden dit leuk.
  8. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik kan me dat nog goed herinneren , zo'n grote opgedraaide dikke veer, schiet van die propeller af..... Aiai caramba....

    Vliegwieltjes zijn beter idd, loopt vaak nog mooier ook.

    Mvg
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.947
    Locatie:
    Woerden
    Ooit ook een Coxje gehad wat mis is gelopen. Op de ene of andere manier heb ik dat ding een keertje verkeerd in elkaar gezet en zat die veer te dicht op de prop. Hij zat ook niet goed "gelocked". Starten was een kriem en hij wilde ook niet best blijven lopen. Toen hij eindelijk een keertje liep ging het na enkele seconden mis en liep die veer tussen de prop. Hoe dat mogelijk was weet ik nog steeds niet precies maar die veer draaide gruwelijk om de prop en krukas. De hele zaak zat muurvast in elkaar gedraaid. Ik was toen zo kwaad op dat kl... ding dat ik het in de vuilnisbak heb gegooid. Nu zou ik daar wat anders over denken maar toen was ik zelfs een soort van blij dat ik van dat kl.... ding af was. :rolleyes:
     
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ff een vraagje om wat op de feiten voorruit te lopen..

    Ik zit al vast te denken aan de ontsteking en nou wil ik 'm eigenlijk het liefst op benzine laten lopen.
    Nou is er een 7 cilinder cdi van rcexl.
    Weet er iemand hoe dat ding werkt,is het het slim ding of gewoon eigenlijk 7 losse cdi's in 1 doosje?

    Heb je 1 hall sensor en 1 magneet of heb je 7 magneten nodig en kun je dus net zo goed 7 losse cdi's gebruiken,iemand kennis hiervan?
    Dit zal trouwens niet gaan werken want die magneten triggeren dan 7 x per rotatie de hall sensor dus zal er iets van slimme electronica in moeten zitten?

    Of een alternatief,of mischien een schema voor zelfbouw,mischien iets aangestuurd door een arduinootje met wat code of zo?
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.137
    Locatie:
    Geldrop
    Het lijkt mij dat er maar 1 magneet, en 1 hall sensor in zit.
    Bij de 7 cilinder zullen geen 2 cilinders tegelijkertijd een vonk krijgen.
    Zit er niet een soort rotor die er voor zorgt dat elke cilinder op tijd zijn eigen vonk krijgt?
     
  12. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb meerdere enkele cdi's van rcexl en hier zitten geen magneten bij of in ,die moet je zelf op de kruk of nokkenas knutselen.
    Op de plaatjes die ik zie zie ik 1 hall sensor.
    En waar zou die rotor moeten zitten?

    Ik denk zelf 1 hall sensor en meerdere magneten zodat de cdi t9ch iets van info over de positie van de krukas heeft.
    Hoe weet de cdi anders welke cilinder moet vonken?
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Nederland
    Het is één PIC-je die in één slag vonkt op alle cilinders tegelijk,.
    Het verschil met een één cilinder CDI of meervoudig is de CDI-ontsteekspoel.
    Dit is de RCexl voor 1 cilinder met klein spoeltje.
    rcexl.jpg

    Bij een twee cilinder uitvoering zitten er twee kleine spoeltjes in maar de elektronica blijft gelijk.

    rcexl-hv1.jpg

    Voor een meervoudig is alleen het HV-gedeelte aangepast, lees groter gemaakt.
     
  14. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Betekent dat 7 magneten,gelijk verdeeld en 7 vonken per cilinder per rotatie?
    Of zie ik het verkeerd?

    Ik hoef maar 7 vonken per 2 rotaties te hebben.

    Over wasted spark gesproken
    .
     
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Nederland
    Inderdaad, 1 hall sensor en 7 magneetjes.
    Telkens als een magneetje langs de sensor gaat ontsteken er 7 cilinders....6x wasted spark o_O
    Maar dat mag geen probleem zijn als er (ook) in de uitlaatslag een vonk gegeven wordt.
     
  16. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Lijkt me dst ef op 7 momenten in de 4 takt cyclus een .vonk wordt gegeven.niet op 2 momenten.
    7 vonken tijdens de 4 slagen
    Ben benieuwd of dat iets uitmaakt.
     
  17. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    7 vonken per omwenteling is trouwens 14 vonken per cyclus..
    Als de magneten op de krukas zitten iig

    Kan dat kloppen?
     
  18. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Nederland
    Ik ken je motor niet goed, heb nog nooit een stermotor van dichtbij gezien.
    Maar als de krukas 1x rond gaat krijg je 7 ontstekingen.
    Volgens mij heeft Brutus ook zo iets gemaakt, maar dan in de sluitdeksel achterop een motor.

    Ik heb de files van de RCexl voor zowel 2T als 4T, maar heb de 4T nooit geprobeerd.
    Wij hebben zelf een CDI ontwikkeld welke draadloos te programmeren is met een APP.
    In de RCexl zit een vast onsteektijdstip van bv 30 graden (of groter) BTDP en dat wordt krap met een 7 cilinder.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2018
  19. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kan me niet voorstellen dat t zo werkt.
    Bij een 2 cilinder lukt t nog wel msar bij een 7 cilinder heb je echt een vonken regen.

    Ben benieuwd of dat nadelig kan zijn
     
  20. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Nederland
    Bij model V8 enz hebben ze er een (ouderwetse) verdelertje op gezet, maar is nog gewoon een RCexl die de vonken regelt.
    Het probleem zit hem nl in het moment dat de ontsteking een vonk op welke cilinder moet geven.
    Eea is niet op te lossen met een RCexl, die vonkt gewoon als de sensor een magneetje ziet.
    De verdeling zal mechanisch gemaakt moeten worden, net zoals bv in een 3 of 4 cilinder wegmotor oid en inderdaad 7x een RCexl bouwen.

    Nog even ter aanvulling, je hebt maar 1 HV nodig, maar wel 7 timers.
    HV staat voor High Voltage die van 12 volt oid 3 a 400 volt maken voor de CDI ontsteekspoelen.

    Als je even bij Adrian kijkt zie je ook dat hij 7 magneetjes gebruikt en 1 RCxle met 7 spoelen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 feb 2018

Deel Deze Pagina