7 cilinder 120 cc radiaal motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 nov 2017.

  1. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Vanavond de schuur maar weer eens in geweest,
    Verleden week wilde mijn duim even uitproberen of hij sterker was dan een 20 mm frees op 2000 RPM , Frees won, met een flinke jaap als gevolg.
    Maar goed , met de hoofddrijfstang verder dus. De rand lijkt zo wat dun maar is alleen maar als geleiding , drijfstang word op meerdere punten vastgezet op schijf van de hulpdrijfstangen.
    ster15.jpg ster16.jpg
     
    peter verhulst en Tug.NL vinden dit leuk.
  2. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit Remco,hoe ga je drijfstangen lageren op.de moederdrijfstang?
    Bij mijn drijfstang vallen de hulpdrijfstangen in een sleuf in de moederdrijfstang schijf maar bij jou komen ze er zo te zien op te liggen?

    Ik heb ook nog wat gedaan en zal vanavond wat plaatjes posten.
    Er gaat bij zo'n radiaal motor zo verschrikkelijk veel tijd zitten in op het eerste gezicht simpele bewerkingen.
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Kennis werkt bij motoren revisie bedrijf, hij heeft wat piston pennen in dezelfde maat bij elkaar gezocht. Lagering denk heel eenvoudig met alubrons busjes met een kraagje eraan .
    Wat bedoel je met een sleuf in de moederdrijfstang?
     
  4. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    101
    Ik zie roest, veel roest
    op precisie gereedschap.......

    Aan het gereedschap erkent men de vakman, schreef Frits Philips ooit.
     
  5. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Gelukkig ziet het er op de foto veel erger uit, Maar je hebt wel gelijk zonde is het wel.
    Werkelijk alles druipt hier van de ballistol, Maar in een houten schuurtje blijft het een gevecht .
     
  6. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Ook ik heb een houten schuurtje voor mijn hobby, op dit moment heb ik een luchtontvochtiger aan staan die de relatieve vochtigheid op zo'n 50% houdt. Verder alles blanke delen als standaard in de olie, ik soms ook als hij ijs- en ijskoud is.

    Greetz,
    Paul
     
    ron van sommeren en Roel van Essen vinden dit leuk.
  7. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Bij mij vallen de de drijfstangen in de schijf (zie het zijaanzicht van mijn drijfstang tekening)en zo te zien vallen ze bij jou over de schijf met een gaffel aan het big end van.je hulpdrijfstangen of ze komen er boven op te liggen?
     
  8. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben nog wat bezig geweest afgelopen week.
    Ook nog wat dingen fout gegaan dus dat vertraagde de zaak ook nog.
    Ik ben begonnen aan voorste carter gedeelte wat ook meteen het voorste lagerhuis is.
    Het is dus zaak om de zaak exact concentrisch te krijgen met het midden carter lager.
    Dus maar begonnen met een plakje af te zagen. 20171125_114141.jpg dit deel wordt een soort van conisch deksel van binnen en van buiten dus ben ik eerst maar begonnen met de binnenkant 20171125_131653.jpg boren en vlakken 20171125_141913.jpg topslide op 52 graden 20171125_141918.jpg 20171125_151906.jpg pasrand voor het middencarter erin.
    Deze pasrand is ook nodig om de buitenkant exact concentrisch op te spannen.
    Ik heb hiervoor weer een dun plakje 120 rond afgezaagd en een borst er op gedraaid die in de pasrand valt. 20171127_203857.jpg 20171127_210000.jpg het laatste stukje ronde overgang heb ik ala houtdraaien met een schraapijzer met de hand gedaan. Bekijk bijlage 263960
    Daarna de bout verwijderd en met loctite vastgeplakt om de lagerzitting uit te draaien
    20171129_222934.jpg
    En 2 avonden bezig geweest om de bevestiging gaten op de goede plek te boren en tappen waarbij ook nog een m4 tap in het carter afbrak(echt een K..momentje)
    Die zit er nog in maar ik heb alles wat in de weg zat weg kunnen dremelen en je ziet er gelukkig niks meer van.
    20171130_222712.jpg 20171130_222747.jpg
    Morgen begin ik met 14 gaten voor de nokvolggeleiders te boren,tappen en frezen.
    Waarschijnlijk maak ik dan ook maar de 14 nokvolggeleiders voordat ik aan de kruk as begin,dat wordt ook nog een dingetje
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    IK heb twee schijven,
     
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ach ja,2 op elkaar.Hetzelfde effect.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2017
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Hulpdrijfstangen ook voorbewerkt, Ga ik ze nog verjongen , of een sleuf in het midden.??
    aan de ene kant is het zo dat wat je niet doet ook niet kunt verprutsen. ster20.jpg
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.194
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aan de andere kant verstoort wat je niet doet, wél de balans die de ontwerper in gedachten had....
     
  13. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Wormerveer
  14. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb deze week de gaten voor de nokvolger geleiders geboord getapt en gefreesd,best wel weer wat werk om ze op precies de goede plaats te krijgen.
    7,5 graden voor en na het hart van de cilinder boring op respectievelijk 11,50 en 16,50 mm van de pasrand keer 7 dus nogal een gewissel met graden handwiel en verdeel schijven.
    Anderhalve avond mee bezig geweest. 20171204_211106.jpg

    Daarna maar meteen doorgezet naar de nokvolggeleiders zelf.

    14 stuks(er gaan nog behoorlijk wat dingen keer 14 komen).
    Op zich een simpel onderdeeltje maar door het aantal best tijdrovend.
    Het kleine radiusje op de kop heb ik weer met met de hand met een klein schraapijzertje gedaan. 20171207_212030.jpg
    Het stukje zonder schroefdraad is nodig omdat mijn snijplaatjes niet tot de kop komen en de busjes anders niet goed aan komen zitten.


    20171209_124810.jpg

    Ik ben ook aan de krukas begonnen,deze maak ik in delen van C45 en ga die in elkaar persen/krimpen.
    Volgens het ontwerp moet ie eigenlijk uit 1 stuk gemaakt worden maar 90 rond 170 lang C45 excentrisch opspannen en afdraaien trekt mijn draaibank niet,rond 50 voor mijn 2 cilinder boxer was eigenlijk al te veel.
    Mocht dit te zwak blijken dan maak ik m op mijn werk daar heb ik een groter exemplaar in mijn werkplaats staan.

    En mischien gaat dit project wel ff on hold,ik heb tekeningen van een V8 liggen die erg lonken.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.431
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het oppervlak spiegelt behoorlijk, hoe heb je het behandeld na het draaien?
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.194
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kom nou! :rolleyes: Een V-8... iedereen doet dat al... :D een radial is zo ontzettend veel gaver (en klinkt ook beter) !
     
  17. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    266
    Ziet er puik uit.
    Die V8 is dat een auto motor of een vliegtuigmotor ?
     
    Paul Konings en Tug.NL vinden dit leuk.
  18. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb er van grof naar fijn een schuurpapiertje op gehouden,eerste was 400 en de laatste 2500 korrel.
    het ziet er uit alsof het gepolijst is maar dat is het dus niet.
    Ik probeer deze motor ook mooi te maken(en te houden)dat was absoluut geen prioriteit bij mijn vorige motoren.
    Ik denk maar zo,als ik 'm niet aan de praat krijg dan is ie iig nog mooi om in de kast te zetten:)
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja het is idd wel erg burgerlijk om zo'n standaard v8tje in mekaar te flansen,mischien als deze af is dan.
    Ik heb er eigenlijk toch maar een hekel aan om iets niet af te maken.
    (maar stiekum is het toch ook wel echt vet zo'n vloeistof gekoelde v8 met dubbele bovenliggende nokkenassen)
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Eindhoven
    Een automotor,beetje model ford V8.
    Ik was vorige week bij iemand die had er een stuk of 5 staan,ook nog een 6 cilinder boxer ala porsche.
    Deze meneer ging ze commercieel bouwen en verkopen,hij had voor 200 motoren onderdelen laten maken,ik ben daar een beetje besmet met V8 virus denk ik.
    deze gaat in productie..
    20171202_154945.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017

Deel Deze Pagina