7s Lipo XH blanseer stekker vervangen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r_heliman, 1 okt 2017.

  1. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Het ‘krimpen’ van de metalen beugeltjes die op de pinnetjes van de nieuwe stekker zitten kan ook gewoon met wat finesse met een klein platbek tangetje. Als je wel eens trekt aan de snoertjes zou ik m toch even snel en heet een tikje geven met soldeer om storing te voorkomen.
    Een balanceer stekker inkorten is meestal geen probleem als je hem alleen gebruikt voor balanceren/ laden.
    Ik gebruik een balanceer verlengsnoertje van 5cm tijdens het laden om te voorkomen wat hier is gebeurd, de schade is dan in het verlengsnoertje en is makkelijk te vervangen. Bovendien is de vlieg (bij mij vaar-)dag niet meteen over. Ook voorkom ik hiermee bij mij dat ik de balanceer stekker aan de snoertjes uit de lader moet trekken want die zit redelijk diep en stevig vast.
     
  2. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Als je de juiste krimptang correct gebruikt kun je de draad niet los trekken en heb je een goed elektrisch contact.
    Door "na te solderen" is de kans groot dat het tin de draad inzuigt en creëer je een potentieel breekpunt op het punt waar het tin ophoudt in de draad.
    Mijn advies is om alleen te krimpen en niet na te solderen.
     
  3. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi heren,

    Ik begrijp allemaal wat jullie vertellen maar verbaas me tegenlijk ook.. (JA ben echt wel blij met alle tips en adviezen!)

    De vraag gaat hier om een balanceer stekker. Ik verwacht dat mijn Lipo maximaal 1 jaar mee gaat. Deze zit in een heli die met 14 (2x 7s in serie) het flink te voorduren gaat krijgen. Dus nog maximaal 100 keer opladen en dan zal deze lipo wel op zijn ;-) of een tweede leven krijgen. Foto's op www.facebook.com/PitchPlayNL

    Verder worden ALLE stekkers van motor gesoldeerd.
    Motor (pyro 800) -> connector - connector -> schoefverbinding (Kosmik 200) -> schroefverbiding -> connector (AS150) - connector AS150 -> Lipo

    Deze regel zitten maar liefst 4 connectoren met soldeer verbindingen die 200 ampere bij 58 volt voor de kiezen krijgen. En deze moeten "langer" meer dan één setje lipo's waar we hier praten over de balancer stekkers.

    Nogmaals ik ben echt super geholpen met alle tips, met een goede tang zijn de connectoren aangeknepen en een klein puntje tin om zeker te zijn dat ze vast blijven zitten. Mede dat losschieten en kortsluiting maken ECHT fataal is. ;-)

    Groeten
    Roel
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor alle zekerheid, mocht Ernst's :eek: emoticon te voorzichtig/terughoudend zijn, in dit draadje de nodige uitleg door Ernst en consorten over het hoe en waarom:
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!! - MBF

     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Een dunne draad laat zich veel gemakkelijker buigen dan een dikkere bij gelijke krachten/belasting.
    Juist door het buigen (door trillingen) zal er uiteindelijk "materiaalmoeheid" optreden.

    Een dikke draad voor een motor kun je dus met veel minder risico solderen dan een servo-connector.
    Voor een balanceer-connector maakt het voor gebruik niets uit.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Zoals ik al opmerkte is wat ik schreef zeer algemeen en geldt het in veel mindere mate voor de manier waarop wij onze spullen gebruiken. Dat de motor draden aan de contacten zijn gesoldeerd, en daar loopt veel stroom door, levert wel degelijk de door mij omschreven problemen op. Echter hoe veel uren maken onze motoren? In hun "hele leven" maken die bij lange na niet het aantal uren dat de motoren in de industrie draaien. Wij zullen dus die problemen zo goed als nooit mee maken. Alleen het probleem van het tin dat onder de isolatie in de kabel "kruipt" kennen we wel en heel goed. Dat heb ik helaas vaak genoeg fout zien gaan bij servo stekkertjes. Vooral bij die welke er aan gesoldeerd werden in plaats van gekrompen. Helaas maar daar zijn echt al de nodige modelvliegtuigen door uit de lucht komen vallen en speedboten door in de kant geboord.
     

Deel Deze Pagina