Ik lees hier dingen als het meten van rpm.
Een eagletree micropower datalogger heeft geen onhandige sensor in combinatie met een magneet maar kijkt naar de pulsen die op een draad van de regelaar naar de motor staan. Je moet vervolgens in de software aangeven hoeveel polen(=magneten) je motor heeft. Daarmee berekend hij het toerental van de motor. Ook geef je in de software aan wat je totale overbrengingsverhouding is waarna je vervolgens het toerental van de hoofdrotor voor handen hebt.
Dat werkt heel erg handig, geen gedoe met magneten lijmen en sonsoren heel nauwkeurig plaatsen dus die kunnen ook niet lostrillen.
Je hebt maar 1 "sensor" nodig die je voor al je heli's / vliegtuigen kunt gebruiken !
Ik heb daartoe een klein stekkertje op de meeste van mijn regelaars gesoldeerd en ook op de sensor. Als ik toerental wil meten sluit ik de sensor op de datalogger aan en voila !
In de software kun je verschillende menu's maken voor verschillende modellen, dus het opgeven van aantal polen en overbrengingsverhouding hoef je maar eenmalig te doen.
Ook heb ik het losse LCD display aangeschaft, waarvan je de waarden die hij weergeeft kunt programmeren en na het vliegen uit kunt lezen. Je hebt dus niet perse een laptop/pc nodig op het veld.
Wat ook een voordeel is van de micropower is dat hij GEEN shunt (laagohmige weerstand) gebruikt om stroom te meten , maar een Hall sensor (
Hall-sensor - Wikipedia) . Hierdoor heb je dus geen verliezen in de shunt en wordt er niks warm. De kans op storing is dan ook kleiner.
Oftewel, een superhandig tooltje ! Hier meer info :
Eagle Tree –R/C UAV RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder
Bas