90 size elektro heli ?

@Laurens,

Daar zitten idd magneten in, maar niet waar je wat aan hebt om toerental info van de krijgen. Althans niet voor je (standaard)governor sensor.

Greetz,

Michiel.

Toch gek dat er geen govenor is die simpel een pool van de motor uitleest... zo doet het eagletree systeem dat ook. Met electro zijn ze gewoon nog niet zover.....

1 pool an de motor uitleest? Vertel eens hoe dat werkt dan?

Ik weet dat er van de unilogger een sensor is die via de motor kabels het toerental kan meten, dat lijkt mij iets voor de hand liggender.

Greetz,

Michiel.

Een eenvoudigere oplossing voor RPM metingen met magneet :

Ik heb altijd een magneetje in de lock collar bevestigd , die is meestal toch van alu .
Kun je ook altijd makkelijk bij ,sensor dan met tape oid bevestigen .
Zo kun je eenvoudig met een loggersetje in meerdere heli's meten .

Henk

Toch vindt ik de govenor van een kontronik jazz veel beter dan die van een cc.... ook met die nieuwe software ;)

Ja, ook ik vind die kontronik governor uitstekend maar enkel in combinatie met welbepaalde motoren. Op mijn IonX met actro32-3 bijvoorbeeld werkt het zeer goed. Echter met o.a. Neu motoren werkt de kontronik niet zo goed, dat geven ze trouwens ook toe bij kontronik. Een belangrijke parameter vooral bij kleine helicopters is de governor gain, deze kan je bij CC instellen zodat je een optimale staart krijgt bij zo hoog mogelijke governor gain.

Ik lees hier dingen als het meten van rpm.

Een eagletree micropower datalogger heeft geen onhandige sensor in combinatie met een magneet maar kijkt naar de pulsen die op een draad van de regelaar naar de motor staan. Je moet vervolgens in de software aangeven hoeveel polen(=magneten) je motor heeft. Daarmee berekend hij het toerental van de motor. Ook geef je in de software aan wat je totale overbrengingsverhouding is waarna je vervolgens het toerental van de hoofdrotor voor handen hebt.
Dat werkt heel erg handig, geen gedoe met magneten lijmen en sonsoren heel nauwkeurig plaatsen dus die kunnen ook niet lostrillen.

Je hebt maar 1 "sensor" nodig die je voor al je heli's / vliegtuigen kunt gebruiken !
Ik heb daartoe een klein stekkertje op de meeste van mijn regelaars gesoldeerd en ook op de sensor. Als ik toerental wil meten sluit ik de sensor op de datalogger aan en voila !

In de software kun je verschillende menu's maken voor verschillende modellen, dus het opgeven van aantal polen en overbrengingsverhouding hoef je maar eenmalig te doen.
Ook heb ik het losse LCD display aangeschaft, waarvan je de waarden die hij weergeeft kunt programmeren en na het vliegen uit kunt lezen. Je hebt dus niet perse een laptop/pc nodig op het veld.

Wat ook een voordeel is van de micropower is dat hij GEEN shunt (laagohmige weerstand) gebruikt om stroom te meten , maar een Hall sensor (Hall-sensor - Wikipedia) . Hierdoor heb je dus geen verliezen in de shunt en wordt er niks warm. De kans op storing is dan ook kleiner.

Oftewel, een superhandig tooltje ! Hier meer info : Eagle Tree –R/C UAV RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder

Bas

1 pool an de motor uitleest? Vertel eens hoe dat werkt dan?

Ik weet dat er van de unilogger een sensor is die via de motor kabels het toerental kan meten, dat lijkt mij iets voor de hand liggender.

Greetz,

Michiel.

Eeh ja, sorry, dat bedoel ik ;) 1 fase van de motor (draad), niet een pool... Sorry voor het misverstand :)

Toch gek dat er geen govenor is die simpel een pool van de motor uitleest... zo doet het eagletree systeem dat ook. Met electro zijn ze gewoon nog niet zover.....

Sterker nog, de governor hoeft geen fase van de motor uit te lezen, alle informatie over het toerental bevindt zich alreeds in de regelaar ;), de governor gebruikt deze info en probeert dit stabiel te houden.
Het is vrij simpel om een regelaar van een governor te voorzien, om het goed te laten werken is een ander verhaal.
Het is een gesloten "loop" systeem en allerlei factoren kunnen ervoor zorgen dat het systeem instabiel wordt.

Er werd hier een externe governor bedoeld, omdat er een regelaar interessant lijkt maar die heeft geen governor, lees even de hele post voor je reageert. De mensen die actief zijn in deze post weten echt wel hoe een governor in een regelaar werkt.

Greetz,

Michiel.

Tja, blijkbaar een misverstand? Ik had de hele post wel degelijk doorgelezen, maar ik snap niet helemaal wat Tadango bedoelt met:

"met electro zijn ze gewoon nog niet zover......"

Wat bedoel je daar mee Tadango?

Dat je geen losse externe govenor kunt gebruiken als je die in de regelaar niet voldoende vindt. De govenor in de regelaar werkt in de meeste gevallen wel goed maar toch zijn er erg goede regelaren zonder govenor. Een losse unit die een motor fase neemt als referentie zou handig zijn.

Excuus, ik dacht dat het wel duidelijk was.

Maar zoals Tadango al zei, we bedoelen eigenlijk net zoiets als je bij de IC motoren hebt, een losse governor aangesloten op de regelaar.

Greetz,

Michiel.

Ik vlieg alleen elektro, het was dus niet helemaal duidelijk voor mij ;)

Jullie bedoelen dus een governor die eigenlijk bedoeld is om te gebruiken met een brandstof motor en die wil je dan gaan gebruiken met een regelaar voor een elektromotor die geen ingebouwde governor mode heeft?
Dan is het de vraag of de response tijd en dergelijke van zo'n governor wel aan te passen is aan de elektro regelaar :confused:
Ik kan me voorstellen dat zo'n brandstof governor is aangepast aan de eigenschappen van een servo die er dan natuurlijk nog tussen zit en een brandstofmotor zal wellicht anders reageren dan een elektromotor :?:

Laatst bewerkt:
Dus daarom was het een beetje onduidelijk voor mij. Ik laat jullie weer verder brainstormen ;)

Hoi Frank,

Naar mijn idee heb je het nu begrepen ;-)
Idd we willen en IC governor gebruken op bijvoorbeeld de 100A Turnigy Sentilon.
Je hebt gelijk, je zal de parameters van de governor aan moeten passen. En ik heb dus geluk want ik vlieg met CSM governors en die kan je echt helemaal naar je eigen zin instellen. De CSM gov's zijn dus uitermate geschikt voor deze toepassing. Ik ga het waarschijnlijk testen met die Sentilon.

Greetz,

Michiel.

Nou, na lange tijd weer tijd voor een update; de lagers zijn binnen dus ben ik de ion-x2 weer aan het opbouwen !

Gelijk een vraag aan de kenner, Jurrien : als ik alles opbouw volgens de manual dan zit er enige mate aan speling tussen het crowngear (naar de staart) en die van de maingear , zie foto. Als ik dat exact doe volgens de manual, dan is de speling aanzienlijk. Ik meen mij te herinneren dat de speling juist geminimaliseerd moet worden om problemen te voorkomen, klopt dat ? Ik heb het nu als volgt gedaan; een stukje dunne tissue tussen de crowngears, dan tegen elkaar aanschuiven en de mainshaft fixeren.

Is dat goed of moet de speling nog kleiner gemaakt worden ?
Bas

1150491abc0e470bd.jpg

1150491abc0e75305.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat geldt voor alle tandwiel overbrengingen. Ze mogen nooit met veel speling lopen maar altijd met slechts een tissue speling. Ik doe het zelf altijd op gevoel. Eerst strak zodat er 0,0 speling op zit en dan steeds iets losser zodat je net heel lichtjes de speling tussen de tanden voelt en nog nauwelijks zien. Dan zonder belasting laten draaien om te luisteren of het ook mooi klinkt, als het vreet hoor je dat echt direct.

Als er echt meer speling op moet zitten dan normaal dan zou dat in de handleiding moeten staan. Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen......

Die schuin vertande tandwielen van de staartaandrijving zoals bij oa Fury's en Synergy's monteer je best met 0,0 speling, eerst het kleine metalen tandwiel zo vooruit/achteruit afregelen dat de tandwielen mooi over de gehele breedte van de tanden in elkaar nemen, daarna de hoofdas optrekken en vastzetten zodat er geen speling tussen de tandwielen zit.
als je aan de as draait zul je meestal voelen dat er een moment is waar het tandwiel soepeler loopt, het laagste punt in het grote tandwiel, zorg dat je ook daar op dat punt geen speling hebt. Ook af en toe eens controleren.

In het begin zal het wel wat stroef lopen maar na een aantal vluchten zijn de tandwielen op elkaar ingelopen en lopen ze soepel.
Je wil echt geen speling op die tandwielen want dan bestaat het gevaar dat ze strippen, bv als je tijdens het pirouetten ineens je stick los laat, of ineens vol de andere kant op gaat pirouetten.

Ik heb ns gelezen op de site van een van de gesponsorde miniature aircraft piloten dat die de collar op de mainshaft loszette, dan de complete heli bij de kop van de tafel opnam en dan met het hele gewicht van de heli eraan de collar weer vastzette.
Ik heb dit eens gedaan maar vond dat het toen wel heel stroef liep, volgens hem zou dit na een paar vluchten ook inlopen, althans bij hem misschien wel.

Groeten Gio.

Ja, dat heb ik ook van jurrien begrepen , die vliegt ook met ion-x2, tegenwoordig flybarless. Heb hem al gevraagd om hierop te reageren.
Hij vertelde me destijds dat de kroontandwielen in het staarthuis geen speling mogen hebben. Of dat dan ook geldt voor de kroontandwielen in het mainframe .... daar komen immers dezelfde kracthten op te staan.

Aan de andere kant vlieg ik geen 3D, eerder "soft akro" . Maar wil nog wel eens wild heen en weer raggen met snelle loopings en korte bochten.

Bas

Back