Enfin,
afgelopen weekend nog 2 maal gehooverd en de vibratie er niet uit gekregen, tenzij het toerental aanzienlijk wordt verhoogd (governor op 85%).
Vervolgens van alles gecontroleerd om te kijken of het , buiten de harde dempers (tip van Laurens !) die er nu op blijken te zitten, wellicht (ook) aan iets anders ligt.
Bladen gewogen en verschil < 1gram. Dynamische balans geeft een verschil van 1mm. Paddles zijn exact even zwaar (20gram). De hoofd-as en de blad-as waren tijdens de bouw al over een glazen tafel gerold en bleken perfect recht.
De staartbladen nog niet aan toe gekomen.
Vanmorgen nog even dezelfde vraag over de vibratie op helifreak gepost en waarempel erg snel antwoord gekregen. Ook daar was er iemand die met de hardste dempers een vibratie had en met de wat zachtere dempers nergens last meer van had, zie hieronder.
Het is nu dus wel duidelijk dat ik zachtere dempers ga bestellen. Moet ik ook wel navragen of de C-clips nog steeds op de blad-as gemonteerd moeten worden, lijkt me van wel.
"I fitted the hard (90 D) one piece dampers (MA0844-12) on my Ion-x and got a lot of wobbles during spool-up and spool-down. Always happened at ~1500-1700 hs. I went back to softer 60 D O-rings (2 per side, MA0844-8) and all wobbles went away. When I need to replace these dampers I'd probably try the 80D O-rings (MA0844-4) next time.
I hate wobbles!
Cheers,
TomC"
Hier te vinden :
Ron's HeliProz South: MA08 OLDER UPGRADES
Verder heb ik 2 maal ca. 6 minuten kleine stukjes heen en weer gevlogen en wat gehooverd met verschillende toerentallen. Daarna moest ik 2000 a 2200mAh bijladen. Gemiddelde stroom dus ca. 20 a 22A.
Voor de ontvangeraccu moest ik iets van 280mAh bijladen (maar dit is niet helemaal eerlijk, want de accu is ook nog gebruikt om wat in te stellen, dus dat meet ik nog eens nauwkeuriger…).
Als ik tijdens hooveren vol max pitch geef (+12graden) dan schiet de heli natuurlijk naar boven en hoor je de staartbladen flink "blazen" . Lijkt wel een soort overtrekken/stallen.
Is dit normaal ? Zou de maximale bladhoek te groot zijn ? De staart blijft overigens wel keurig op zijn plaats, de spartan en de ds8900g doen wat dat betreft prima hun werk.
Bas