90 size elektro heli ?

nou, ik zit net de reference guide door te bladeren en kom op blz. 19 een tabel tegen met tandwielen van de drive pulley. Bij de " motordrive" staat een range tandwielen in de maat 6mm en 8mm.
Voor 6mm EN 8mm is beschikbaar : 16 t/m 22 T !
Dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.

http://www.miniatureaircraftusa.com/Support/Instructions/XCell_IonX2_Reference_Guide_Current.pdf

Nog een vraag jurrien:
Welke servo's , gyro en regelaar gebruik jij ?

Ik heb een jeti spin99 op het oog , ervaring mee ?

nou, ik zit net de reference guide door te bladeren en kom op blz. 19 een tabel tegen met tandwielen van de drive pulley. Bij de " motordrive" staat een range tandwielen in de maat 6mm en 8mm.
Voor 6mm EN 8mm is beschikbaar : 16 t/m 22 T !
Dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.

http://www.miniatureaircraftusa.com/Support/Instructions/XCell_IonX2_Reference_Guide_Current.pdf

Wel de manual klopt niet, ik heb het zelf een tijdje geleden nagevraagd. Ik heb me namelijk door dezelfde vragen moeten worstelen een jaar geleden toen ik een 90size E heli wilde kopen.

Je kan best bij MA navragen want het is tegenwoordig wel mogelijk om een goede verhouding te bekomen op 12S en 1850 headspeed en 8mm as. Maar dan moet je met de andere tandwielen gaan spelen, een 19T op 8mm hebben ze niet! Ikzelf blijf voorlopig op 8mm met op het einde 6mm.

Volgens mij heeft de IonX2 2 ondersteuningen voor de motoras toch? Of heb ik het nou verkeerd? Dat helpt ook al heel erg met de krachten die op het tandwiel komen te verdelen.

Wel de manual klopt niet, ik heb het zelf een tijdje geleden nagevraagd. Ik heb me namelijk door dezelfde vragen moeten worstelen een jaar geleden toen ik een 90size E heli wilde kopen.

Je kan best bij MA navragen want het is tegenwoordig wel mogelijk om een goede verhouding te bekomen op 12S en 1850 headspeed en 8mm as. Maar dan moet je met de andere tandwielen gaan spelen, een 19T op 8mm hebben ze niet! Ikzelf blijf voorlopig op 8mm met op het einde 6mm.

Wel verdikkeme ! Wat een boeven ! Zouden zij die tandwielen inmiddels al niet beschikbaar hebben ?
Ik zal eens informeren bij MA.

En hoe bepalen zij dan de verhouding, rekenen zij dat voor je uit ? Ik kan het zelf ook wel, maar ik zie liever een uitkomst gebaseerd op praktijk metingen, als ik nog een setje andere tandwielen erbij moet kopen wordt het wel een erg dure grap vermoed ik zo.
Ik wil trouwens wel met governor aan de gang, doe ik nu ook, is erg gemakkelijk.

Welke headspeed gebruik jij nu jurrien ? 1850rpm ?

Nog een vraag jurrien:

Ik heb een jeti spin99 op het oog , ervaring mee ?

@laurens:
neen, motor maar aan 1 kant bevestigd, zie foto's uit de manual :

115048760b4c63693.jpg

115048760b4db25f7.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke headspeed gebruik jij nu jurrien ? 1850rpm ?

Nog een vraag jurrien:

Mijn setup vind je hier:
[38258] ion-x2-met-filmpje

Ik schakel nu wel over naar de spartan gyro en moest ik nu een regelaar kopen zou ik de Kontronik Jive kopen, die was er vorig jaar nog niet.

1850 is bij mij idle 1, idle 2 is 1950

jurriens set-up :

Eindelijk staat ie op mijn bureau. Het ziet er allemaal high quality uit, een hele doos vol met onderdelen.

Mijn setup:

Köhler Actro 32-3
12S 3700Mah Flightpower EVO25 (2X 6s)
Kontronik PowerJazz
611 gyro set , nu spartan DS760
3* S9451 voor eCCPM
Duralite regulator met 2S 1800 flightpower lipo

1850 is bij mij idle 1, idle 2 is 1950

TZ*90*Shark*-*60-1.8*Size

deze is zowel voor nitro als voor accu`s het ontwerp vind ik erg mooi.

Heb ne eens zitten kijken en inderdaad mooi ding, hij lijkt trouwens wel erg veel op de Revolution ECF .....

Ziet er wel erg fragiel uit moet ik zeggen , maar daardoor is hij ook erg licht.
Ik kan alleen niks vinden over elektro set-up, geen foto's , niks.
600euro, da's inderdaad een koopje ! (relatief dan ....)

Wie dacht dat een 90size traag was : yYrosmT2MD8[/media] - Bert Kammerer ION-X 2

Ja lager gewicht en interne BEC zijn de voordelen. Als ik een paar goede reviews lees dan koop ik er wel één.

Bij de specs zie ik wel die anti-vonk niet meer staan, dit vind ik dan weer zeer spijtig als dit er niet meer op zit. Dat is een zeer leuk feature bij de PJ. Geen vonk bij het aansluiten van de lipo!
De PJ is een zeeeeeer goede regelaar alleen is ie wat zwaar en zit er geen BEC in. 150Amp continu heb ik trouwens niet nodig.

Hoi,

Een interessant draadje dit.
Zoals sommige misschien al weten ga ik na de Masters beginnen met een van mijn Synergys om te bouwen naar Electro. Dit gaat wel even duren omdat ik een volledig nieuw frame wil maken en de heli echt perfect maken voor electro. Tegen die tijd dat ik echt begin zal ik wel een draadje openen.

Hij zal iig flybarless zijn net zoals de brandstof nu is. De setup zal gelijk zijn aan Jurrien's setup, behalve dan dat ik direct een Jive regelaar neem. Misschien ga ik wel met een hogere capaciteit accu vliegen voor het trainen, zodat ik net wat meer vliegtijd heb. maar dat komt vanzelf!

Wat betreft Bas die nog steeds op zoek is naar een heli volgens mij, zou ik voor een MA gaan. De Henseleits zijn qua techniek erg goed en vliegeigenschappen ook, maar de zichtbaarheid vindt ik zelf niet echt super, en van het model moet je houden. Onderdelen, tja lastiger verkrijgbaar maar ach met UPS (als je echt haast hebt) heb je het in 2 dagen in huis en anders toch zeker in een weekje.

Nou de groeten weer en tot op de Masters voor een aantal en tot een keer voor de rest :-)

Michiel.

@jurrien:
gebruik jij de governor mode van de power jazz ? Zoja, op hoeveel procent staat de regelaar dan ? 80% ?

@michiel:
jij hebt het voordeel dat je al een 90size heli bezit. Ben benieuwd als je eraan begint.
Wat betreft de ION-X2 , ja ik neig steeds meer naar die machine. Met de lage dollarkoers is het op dit moment de meest logische keuze.
Henseleit is prachtig, maar zo'n high-end machine .... ik weet het zo net nog niet, ik wil er wel wedstrijden mee gaan vliegen en eerlijk gezegd heb ik er nog geen enkele wedstrijdvlieger mee zien vliegen. Misschien toch te duur na een crash ?
Wie zal het zeggen .....

Alvast succes op de masters en bedankt voor je bijdrage

Wat betreft de ION-X2 , ja ik neig steeds meer naar die machine. Met de lage dollarkoers is het op dit moment de meest logische keuze.

Idd, volgens mij is dit vandaag de meest verantwoorde keuze.
Tenzij je al een 90-er heli hebt die je zou ombouwen, maar om van niets te beginnen lijkt dit de beste investering. Het is een beproefde heli, wat je met die nieuwkomer van TZ niet kan zeggen.
Er is ook al heel wat ervaring met deze te vinden in onze regio.

Er gaan geruchten dat Mikado een grotere heli dan de Logo 600 gaan uitbrengen (zie tandwielen met module 1, langere staartbuis,... in de onderdelenprijslijst), of een ombouwkit om 710 mm bladen te kunnen vliegen. Maar voor dit effectief op de markt komt... zullen we wel 6 maand tot een jaar verder zijn.

Succes alvast met de toekomstige aankoop ;-)

Ja , op zich snap ik goed dat mikado dit gaat doen, zij zijn de "elektro heli fabrikant pur-sang" en zien ook dat de interesse groeit voor 90size.
Ik vraag mij dan wel af of de aangepaste versie met het zwaartepunt goed uit zal komen. De accu zal verder naar voren moeten en wellicht uit het frame steken. Da's nu net jammer , want die ligt , net als bij de logo500 goed beschermd in het frame.
En een omgebouwde versie is altijd een compromis, de ion-x2 is vanuit de basis een 90size heli, dat bevalt me wel meer.

En wat mij nog steeds tegen de borst stuit zijn de hoge prijzen voor de onderdelen. Ik had enkele maanden geleden met mijn mikado logo 10 3d xl een soft crash en had meer dan 150 euro schade ....

Ik heb ook naar de prijzen van de onderelen van de ion-x2 gekeken en die vallen mee voor een 90size. Er zijn wel enkele onderdelen duur, maar de rest is relatief goed betaalbaar.
Dure onderdelen zijn dan : torque tube (ca. 45U$) en de bladhouders (ca. 40U$) , hoofd-as, blad-as , staartbuis, paddle-stang zijn goedkoop .

Back