Je hebt helemaal gelijk

Als hij klaar is moeten we maar weer eens gaan vliegen
Strak plan, een keer bij jou op de club?
Gisteravond de maiden van de 600-3D. Tegen een uurtje of acht, de wind iets rustiger, maar nog lang genoeg voldoende licht om te kunnen "vliegen". Het was ook voor de setup (motor, nog géén Scorpion/regelaar/akku/tandwielverhouding) een maiden, dus eigenlijk dubbelspannend. Het was dan ook de bedoeling om kort te hooveren, ondertussen meten of alles binnen de grenzen blijft qua stroom/temperatuur.
Eerst het optoeren, je merkt direct dat het om een zwaardere heli gaat. Gelijk al méér geweld, en direct op veilige afstand maar eens opgetoerd naar het max toerental op 0 pitch. HEFTIG!
Aftoeren, en alles controleren. Bladen er af, bladhouderbouten nog recht, alles zit nog netjes vast, geen schroeven/moeren los enz.
Optoeren naar ca 1300 toeren. Rustig pitch en los. Trimmen blijkt niet nodig.
Rustig laag wat heen en weer. Het waait nog redelijk, weliswaar minder als overdag, maar toch behoorlijk. Wat direct opvalt is dat je hier eigenlijk geen hinder van hebt. Het verschil tussen de 500 en 600 is al heel goed merkbaar, maar met deze wind zou de 600 ook wel aardig dansen.
Zwaar onder de indruk van het vlieggedrag gaat het toerental omhoog naar ca 1600 toeren. De heli voelt zwaar, toch heel direct, en erg precies te sturen. Hij reageert onmiddelijk op alles wat je doet, maar hij doet dit statig, anders dan gewend. Je voelt de brute kracht, perfect te beheersen aan de knuppels. Erug leuk, vooral bij hardere wind, waar hij ook een beetje voor bedoeld is (bij mij).
Na ca. 3 minuutjes even aftoeren. DPR aflezen... zoals verwacht alles ruim binnen de limiet. De regelaar is lauw, de motor is lauw/warm. Ik ben helemaal blij met deze setup.
De akku blijkt nog halfvol. Dus optoeren, dit keer naar max toerental..ca 2000 toeren. Even kort wat roppen en scheuren, vooral het geluid van de bladen geeft je kippevel. Grof geweld, erug leuk!
Een sprintje... dit lijkt rustig en beheerst te gaan, toch bereik je wel heel snel de andere kant van het veld, aanmerkelijk sneller dan met de 500 en 600. Nog een paar minuutjes wat ruiger met de pitch om vervolgens rustig te landen. De motor is dit keer warm, maar probleemloos vast te pakken en te houden. De regelaar is nu lauw/warm. Akku's zijn wel ietsje warmer, iets beneden de 40 graden.
Blij pak ik alles in. Opvallend was dat de bladen smeriger waren dan dat ik bij de 500 en 600 gewend was. Ook begrijp ik nu waarom de meeste helivliegers de ratel van de pitch afhalen, het was me nooit opgevallen, maar deze heli reageert gewoon ook schokkend op de ratel van de pitch... tikje op de knuppel is ook een tikje op de heli.
Vooral de rust bij hardere wind ga ik waarschijnlijk zeer waarderen. De 2000 toeren word waarschijnlijk zelden nog gevlogen, maar het is toch leuk dat het mogelijk is. De gehele heli en zijn componenten zijn voor mij ook eigenlijk zwaar overkil. Maar waarom niet eens zo'n heerlijke machine, hij is met zorg samengesteld en gebouwd, het nodige plezier al van gehad, het is toch ook lekker om een ferari in de schuur te hebben (terwijl je er in Ned. niets mee kan)!
Zojuist thuis de DPR afgelezen, en gezien dat hij tijdens de rop en scheur "sessie" pieken over de 4 Kw haalt. Wel heftig, maar het gemiddeld stroomverbruik valt me mee, en waarschijnlijk kan je een minuutje of 10 a 12 met mijn (rustige) vliegstijl op ca 1400 toeren rondfladderen. Ik ben zeer tevreden over deze setup met op dit moment een el cheapo UH Turnigy motor. Eerst eens aan de heli wennen, en dan de Scorpion erin om te vergelijken.
Greetz,
Aldert