90 size elektro heli ?

Gefeliciteerd Bas! Zo jammer dat foto's geen recht doen aan de werkelijkheid. Je hebt het over vuil en vies. Je hebt toch een nieuwe gekocht of heb ik over iets heen gelezen (De koerier heeft hem een maand geleden zonder doos op een nabij gelegen vuilstort gediumpt...)?

ja, de heli vind ik ook mooi compact opgebouwd, heel erg basic. Natuurlijk vanaf de grond af opgebouwd voor elektro, dus geen overbodige zaken. Wellicht scheelt dit ook in het gewicht.

Wat betreft accu's , uiteindelijk is het de bedoeling om met 2 maal 6s in serie te gaan vliegen, echter houd ik F3C ook nog in mijn achterhoofd, waar maximaal 10s oftewel 42 V is toegestaan.
Momenteel heb ik 2 maal 5s 5000 flightpower evo liggen. Ook nog een ongebruikt 6s pack saehan 4000 waarvan ik er nog 1 zal bij kopen (ook goede cellen, hier getest : ********** Elektromodellflug - Saehan-HS1 - LiPos im Test)

Jurrien, bedankt voor je aanbevelingen:
1) wat bedoel je daarmee ? hij is nu even heel snel provisorisch in elkaar gezet
2) er zitten maar 2 speciale schroeven bij om de canopy te bevestigen, bedoel je dat er beter 4 te gebruiken zijn ?
3) dat wist ik, zie 1) ….. ;-)
4) naar de staartaandrijving ? kan speling zorgen voor een zwabberende staart zeker
meer tips, welkom !

ps. neen, het is geen nieuwe , deze kwam 'toevallig' voorbij en kon ik niet laten schieten, de bedoeling is om er pas volgend voorjaar mee te gaan vliegen ….. dus heb nog even de tijd om de elektronika ervoor aan te schaffen …. en wie weet is de prijs van flybarless dan nog meer gedaald :-)

wordt vervolgd ….

Jurrien, bedankt voor je aanbevelingen:
1) wat bedoel je daarmee ? hij is nu even heel snel provisorisch in elkaar gezet
2) er zitten maar 2 speciale schroeven bij om de canopy te bevestigen, bedoel je dat er beter 4 te gebruiken zijn ?
3) dat wist ik, zie 1) ….. ;-)
4) naar de staartaandrijving ? kan speling zorgen voor een zwabberende staart zeker
meer tips, welkom !

1) er zijn 3 posities voor de link van flybar naar bladhouder, ik zou de middelste nemen.
2) Ja ik weet het, best 2 bijkopen alsook 2 rubbertjes. Dit is de enige 'upgrade' die ik zou aanraden.
3) ;)
4) nee, speling -> strippen van het tandwiel. Ook die in de tail gearbox met minimale speling instellen.
5) lees ook de manual van de stratus, daar staat iets meer uitleg over de kop en staart (en die is identiek met de IonX2).

1) er zijn 3 posities voor de link van flybar naar bladhouder, ik zou de middelste nemen.
5) lees ook de manual van de stratus, daar staat iets meer uitleg over de kop en staart (en die is identiek met de IonX2).

1) heb net gelezen dat het binnenste gat voor :
radical and less stable flight
buitenste gat :
less radical and stable flight, middelste is dus een mooi compromis !

De rest is duidelijk, bedankt.

Iets anders : wat is het verschil tussen de FAI head (bedoelt voor F3C) en de standaard head ?

Minder uitslag/bereik voor een rustiger stuurgedrag ?

Laatst bewerkt:
Vooral de afstelbaarheid verschilt, volgens mij kan je de FAI head voor 3D afstellen maar niet andersom.

Ik zou de staartrotor inderdaad andersom monteren zoals MA het ontworpen heeft, ik merk er zelf geen negatieve dingen aan, maar ik denk dat de manier hoe je staartbladen nu draaien wel merkbaar word.

Verder kan je beter een canopy hebben die veraf goedzichtbaar is en van dichtbij lelijk dan andersom, dat heb ik nu. Ik heb overigens mn Flybar cage vandaag binnen.

Maar ja, wat valt er dan allemaal nog meer aan af te stellen vraag ik me af ?
Ik kan me voorstellen dat vooral stabiliteit belangrijker is dan bv. pitchbereik e.d.

Heb jij de staartrotor dan al eens omgedraaid ???

De canopy is heeeeel erg duidelijk te zien en dat vind ik wel prettig, dus ach, voorlopig zit het wel goed, bovendien kan ik de minste mooie nog eens overspuiten.

Waar komt je flybar cage vandaan ? USA ? Ik heb waarschijnlijk nog wat kleine dingetjes nodig, dus ik ga maar eens een lijstje maken. Het eerste is dus op advies van jurrien de 'speciale' canopy boutjes.

Mijn handen jeuken om met de ion te beginnen ,maar ik moet me toch echt eerst concentreren op de dutch3d , anders wordt dat helemaal niks.
Hoop trouwens wel dat het weer volgende week een beetje mee gaat werken, ik heb er een hard hoofd in. Zo laat in het seizoen en dan toch weer in het westen .....
Maar goed we zien het wel.

ION-X2 ! :banana: IONX-2 ! :banana: ION-X2 ! :banana:

Laatst bewerkt:
Ik ga van de winter nog een heel BW Stratus ombouwkitje kopen en wat klein spul. Verder kan ik je de Synergy canopyschroeven aanbevelen, die heb ik van Fast Lad in Engeland gekocht. Deze passen zo in een MA heli, en scheelt qua verzendtijd en en kosten nogal wat tov uit Amerika bestellen.

gister was Aldert hier en hij had zijn heli bij,
dus hebben we even wat foto's gemaakt;)

Foto-QE4UL3ZQ.jpg

Foto-76KIN7GM.jpg

Foto-LZLQSAYV.jpg

groeten Jeroen

Mooi filmpje :)
Hele hoge toerentallen zijn ook niet nodig m.i.
Maar hoe lager de headspeed met grote uitslagen, des te beter moet je collective management, oftewel op zijn hollands "stuurkunst" zijn.
Bij sommige bewegingen zie je de staart ook nog maar net meedoen en het toerental valt op een paar punten bijna stil.
Verschrikkelijk knap stuurwerk.
Met je eens, niet nodig....
Maar om te leren is een hoge headspeed met geknepen uitslagen m.i. makkelijker.

Zijn jullie wel goed bij je hoofd ;)? 1700 toeren, op een lichte 90 size heli!!! Je hebt een kanon! Als motor een 4035 Scorpion, je kan probleemloos naar 12 graden pitch gaan en hij zakt nog amper in. En gezien de pirorate heeft die staart niets te kort, als hij tekort heeft met het achterwaarts vliegen (ik vraag me af hoe je dat op het filmpje kan zien), dan zit dat meer in de gyro afstelling of een mindere gyro, dan aan de power op de staart.

Mooie film overigens, mooi geluid van de bladen!

Greetz, Aldert

ps. het lange landingsgestel op de Logo is handig, hij valt niet achterover zonder akku.

Ik zie in het filmpje de kop behoorlijk zwaar opladen bij pitch en rudder combinaties en bij het loskomen van de torque zie ik de staart doorzwiepen i.p.v. constant doorroteren, hij verliest dan ook aardig wat hoogte af en toe....
Gewoon weinig toeren over dus.
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie dat zo.. ;)

Eric

Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken en ik hoorde dat tijdens de langere tic-tocs inderdaad de rpm inzakken. Maar ja, dat hoor ik bij menig andere 3D heli ook, als ik eerlijk ben.
En ja, je moet er denk ik ook heel goed voor kunnen sturen, er zal minder ruimte zijn voor eventuele correcties.

Desondanks heeft hij enorm veel power, bijna op het einde maakt hij ineens een enorme grote looping en iets later trekt hij hem helemaal hoog op voor een autorotatie. Hij schiet als een raket omhoog en dat terwijl z'n accu al flink aan het leegraken is.

ps. wat betreft die 2200rpm , oei dat vind ik wel erg hoog voor een 90'er !

Tijdens die snelle klim zie je dat de kracht/massa verhouding prima in orde is.
Maar zodra hij meer met de staartbladen gaat werken blijft er wat weinig over.
Misschien dat 1900-2000 toeren een mooie middenweg zou kunnen zijn voor deze helie.
Ik heb op U-tube een ander filmpje gezien van een ionX met meer toeren, en dan vliegt hij de wat aggressievere stijl, snelle tictocs, korte piroflips en dergelijke (beetje USA stijl).
De helie doet het trouwens geweldig hoor en heeft een prachtig vliegbeeld, maar dat vind ik ook weer iets te zoemerig voor een 90' er, hij mag wel een beetje opladen en blaffen toch.

Eric

1850rpm , met welke bladlengte ?
Video ziet er uiteraard weer super uit ....

FLYBARLESS , kijk, now you're talking !

MrMel uit zweden (Fredrik) heeft hier al veel ervaring mee. Hij gebruikte oa. metalen bladhouders van een raptor 90 ...
Ben zeer benieuwd naar of je heel goed verschillen merkt, ik zit er namelijk ook aan te denken ....

1850rpm , met welke bladlengte ?

Ik vlieg met 710mm KOK Topblades en 12S3700mAh Flightpower.

En ja ik heb al veel contact gehad met MrMel alsook Stefan P van AC-3X. Beide zeer behulpzaam maar daarover meer in een ander draadje dit weekend, ik wil deze niet hijacken.

Jurrien,
ik heb gisteren weer met cees verplanke gesproken over zijn set-up.
Hij gebruikt jeti spin 99 opto + extra heatsink en een scoprion 4035-500. De regelaar is volgens hem zeer betrouwbaar , heeft er tussen de 300 a 400 vluchten op zitten zonder een probleem.
Op zich denk ik dat ik 12s lipo niet boven de 100A uitkom. Jij had eens een plaatje laten zien van je logger met de stroom, spanning en vermogen.
Kwam jij daarbij boven 100A uit ? Ik dacht het niet maar ik wil het even zeker weten om te kijken of deze jeti spin 99 groot genoeg is.

Heb je wel eens emt 10s lipo gevlogen en de stroom gemeten ? Dan kan hij misschien wel boven de 100A uitkomen ?

Hoe is het verder met je AC3X .... ?

Back