"_Alu Tamiya F350 High Lift_"__Update:_20-05-2010:__Project Finished!____(weggebracht naar nieuwe ei

Jazeker,
Update 16-11-2007
Vanmorgen , tijdens wat koffie leuten met de buurvrouw, de bel,OEi, zei ze, vast je pakketje!
En of ze gelijk had! De set RVS materiaal van RC screws.
rcscrewz.jpg

Tuurlijk komt het goede nooit alleen, en belde een kamaraad op,dat de de eerste lading rvs materiaal binnen gekomen was!
1edeelrvs.jpg

Bouw-vorderingen:

Eindelijk kunnen beginnen met de bouw, oh boy oh boy!
Ik moest de tranny (versnellingsbak nog afmaken, en ben daarmee begonnen. Het aftermarket spul pastte op het eerste oog, prima. Al snel had ik hem inelkaar, en was het tijd voor de test. Man wat een lawaai!, das niet gezond 8O

Alles weer los, en het viel me op dat de assen op zich nogal wat speling hadden en je ze wat heen en weer kon bewegen, en dat de plastic lagerhouders, in de alu plaat meedraaiden!
Een 2delige oplossing dan maar, alles uitshimmen, en de plastic lager houders, maar vastgelijmd op de alu plaat. Weer inelkaar, en weer de test, het was op zich geen hout beter geworden. :oops:. Na inspectie, en stap voor stap alles nagelopen te hebben , bleek dat de final gear cover niet helemaal goed gefreesd was, of dat er door het gebruik van kogellagers, ipv bronsen bussen, een kunststof tandwiel aanliep..

Shimmen gaf geen oplossing,hierdor kwam de boel te strak in het huis, en dat zou lagers gaan kosten. Dan maar met de schuifmaat meten, en frezen wat eraf moest om het geheel soepel te laten lopen.
Das nogal een stukje wat eraf moest! Iets teveel, ik gok op een foutje.....
trannycstm1.jpg

De boel netjes bijgewerkt en kijken of het idd vrij loopt, ja hoor alsof het er voor gemaakt was:
trannycstm2.jpg

Ik heb er tijdens de bouw voor gekozen, tot zover mogelijk, binnenzeskantbouten te gebruiken, met enkel zelfborgende rvs moeren , en overal een rvs ringetje tussen te doen, zowel onder een boutje als een moertje. Het staat dan wel zo afgewerkt.
Tevens vallen de ringetjes en moertjes dan meer op zodat je ook beter ziet hoeveel er wel niet gebruikt wordt.

Dit wil ik ook tijdens de verdere opbouw ptoberen vol te houden. Ik stap af van mijn idee om hier dus kruiskoppen voor te pakken,oorspronkelijk waren de inbussen voor het zichtbare gedeelte van het chassis, maar aangezien ik er toch genoeg heb.....

De complete tranny met motor:
trannycpt1.jpg

Van de andere kant gezien:
trannycpt2.jpg

Laatst bewerkt:
Het voegt weinig toe aan het topic, toch wil ik het even kwijt: Heerlijk bouwverslag, dit is genieten met een hoofdletter G, zelfs voor een niet automan. Erg mooi!

Greetz van Aldert

Update van vandaag (17-11-2007)

Bouw-vorderingen:

Na twijvel of ik meteen voor het junfac conversion kit ging, of toch maar voor de originele , met junfac liftkit set, heb ik besloten toch te gaan voor nu, de minste weerstand.
Het conversion chassis is NIET gemaakt voor de MFU-02 unit, en dan moet er een ombouw, en beugeltjes, etc gemaakt gaan worden, waar ik toch echt een kolomboor machine(tje), (liefst freesset) voor nodig heb, dus druk achter mijn proxxon freestafel set! 8)

De schokmounts van Junfac, verdorie, net te weinig ruimte voor een ringetje, hier moet en plat kantje aan, hoe krijg je nu 8 ringetjes min of meer exact het zelfde ???

Inventief, en gewoon uit de losse hand met de proxxon, dit is nog tijdens het schuren,en niet het uiteindelijke product.
plattekant.jpg

Schockmount gemonteerd op de chassis balk,met het bewuste ringetje.
shockmount1.jpg

Daar waar mogelijk heb ik overal een dubbele montage gedaan, normaal zit er in de balk al draad, maar dit vind ik mooier:
shockmount2.jpg

De truck met de ringetjes ook gebruikt voor de junfac suspension mounts:
suspensionmount.jpg

Het chassis met de alu braces, schok- en suspension mounts:
chassisbraces.jpg

In de diffs, heb ik speciale rode protech kleverige ,high speed grease gebruikt, ipv de smurrie die word bijgeleverd.
diff1.jpg

Het diff gemonteerd, en let op de kleine m2 inbus boutje...
diff2.jpg

Nu het complete diff uitshimmen in de alu asbehuizing:
shimming2.jpg

Nu kon ik het tandwiel wat het diff zou gaan aandrijven , uit gaan shimmen,want we willen een perfecte mesh.
Uiteraard heb ik ook de andere kant(de kant van het tandwiel) geshimmed,helaas heb ik hier geen foto van,..
shimming1.jpg

Het diff,nu met een perfecte mesh, met lichtelijk vet in de alu as behuizing van rc4wd:
diffaxlemount.jpg

Na veel gepruts, 2 prachtig lichlopende complete assen. Let op dat er een normale is, en een straight as is voor achter.
In de assen zitten de speciale geharde shafts van rc4wd, en in de straight axle , zit natuurlijk dan ook, de speciale straight axle shaft.
axles.jpg

"voor mijn lieve hardwerkend mannetje" was het commentaar van Inge, lekker een Corana biertje, ijskoud, en, TADAA:
Een heerlijk ijsje van vanille en aardbij ijs, met veel slagroom, en nougatine, hmmmmmm
break.jpg

Laatst bewerkt:
Ehh : Wow
Heel erg vet gedaan, met die ringetjes en imbusjes.
Duidelijk te zien dat hier héél veel aandacht in zit!

Heej

WAUW, wat een mooi project. Niet uit te drukken in woorden 8O :P
Heel even een vraagje, ga nou ook een Tamiya High Lift bestellen.
Wat zijn echte option parts die zijn geld ook echt waard zijn, behalve de kogellagers?

En behoud je de originele wielen van de f350?
ben er anders wel in geinteresseerd.

grt Zeb

Alle parts die door option parts vervangen zijn gaan wat mij betreft de verkoop in.....
Dit zijn er dus nogal wat....., doe eens een voorstel van wat je wilt, etc ;)
Kan nog wel wat geld gebruiken voor aanschaf van meer tuning en option parts!

Denk enkel dat de lagers erg nuttig zijn....
Zou verder niet weten wat nog meer, maar goed ik heb deze wagen ook gekocht om hem to the max te verbouwen, en liefst verder, in ieder opzicht, maar wel met stijl, en klasse....

"voor mijn lieve hardwerkend mannetje" was het commentaar van Inge, lekker een Corana biertje, ijskoud, en, TADAA:
Een heerlijk ijsje van vanille en aardbij ijs, met veel slagroom, en nougatine, hmmmmmm

ik wou dat mijn vriendin ook zo reageerde als ik met m'n auto's bezig ben...
en heb er net een mad force bij....

jij krijgt dessert, ik de vraag: " toch niet weer de hele namiddag hé??"

Update 20-11-2007

Bouw-vorderingen:

Vandaag wou ik verder met de assen, en specifiek de fusees monteren. Het lijkt allemaal simpel, en dat is het op zich ook, echter het probleem kwam in 2 delen.

Deel 1: Op een of andere wazige manier draait de bus normaal in het plastic, ipv de volgens mij bedoelde actie, dat de lagerbus vast zit in het huis, en de kingpin in die lagerbus draait. Check, dubbel check, ja deze bussen moeten het toch echt zijn, en ook deze kingpins, maar zo gaat dit natuurlijk nooit vrij lopen!
bus1.jpg

Hoe gaan we dit aanpakken, een shim ringetje op maat maken?, nee afwijkende maten, ach een flanged lager, nee hier ook weer de domme maatgeving van tamiya, hmm, das jammer........
Dan doen we het anders, kort ik de bovenkant van de bus toch in!
Even inventief geweest, met een soort houder dat kan draaien , en niet kan kantelen, even zoeken in de berg met rommel, maar het is gelukt.
bus2.jpg

Dan de proxxon er op een lichte hoek erop zetten, en langzaam, slijpen, het ding draait nu rond, en dat garandeerd me een preciese afdraai, iig zo precies dat het meer dan voldoet,voor mijn toepassing. Ik moet toch echt over op een kolomboormachine en kruistafel, minimaal....
Stoppen , pasen, weer iets eraf, weer meten, etc etc, etc. Enfin, het resultaat:
bus3.jpg

Probleem nummer 2 deed zich aan, nu de bussen goed waren, moesten ze nu nog in het alu blijven zitten....
Ik kan het risico niet nemen dat de bussen IN het alu ronddraaien, nee dat moeten we niet hebben, het is niet voor niets een lagerbus. :wink: ... Das het nadel van alu, dat kun je niet even iets te klein makn, en er klem in persen...

Bij een bevriende scooterboer langs gegaan, en daar een paar druppen locktite gekregen voor het weer verwijderbaar "lijmen" van lagers in ruime gefreesde lagerhouders van (chinesche) scooterblokjes.
Zie ook het topic in het verlijmings gedeelte:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67989

Nu dit na 3 uur hard was, kon ik dan eindelijk beginnen met de fusees te plaatsen in de asbehuizing.
Meteen in een ruk, de alu leafspringsblock en bladveren gemonteerd. En natuurlijk de speciale tlt1 asbeschermer, voor het beschermen van de alu asbehuizing.
vooras1.jpg

vooras2.jpg

Die leafspringblocks waren me niet naar het zin. Op de een of andere manier leek het nergens naar...
De oplossing, een normale moer van m3 erop, en dan een doomed nut er boveen op kem draaien, uiteraard allemaal van rvs. Het was een beetje priegelen voordat ik hem perfect uitgelijnd had, maar het resultaat mag er zijn vindt ik:
vooras3.jpg

Ja, kun je nagaan dat ik ook nog eens 6 jaar moest "nadenken" voordat ik inging op haar huwelijks-verzoek.... Over sukkels gesproken!

Enfin, as 18 jan. 2008 zijn we 1 jaar getrouwd ;) ....
Uiteraard houd ik wel rekening met haar, en zij met mij, anders is het eind ook zoek hoor, maar eerlijk gezegd, vindt ik zelf dat ik het uitermate goed heb bij mijn poeppie,en gelukkig ook andersom,op alle vlakken, en zo hoort een huwlijk ook te zijn...

Update 21-11-2007
Bij thuiskomst van het werk ligt er een mooi pakketje , uit Hong kong.
2x de Alloy Front & Rear Steering Servo Assembly & linkage set van Yeah Racing.
Beetje jammer dat ik er door mijn straight achteras , maar 1 nodig heb :( De andere maar te koop aanbieden straks.
Helaas kwamen ze enkel in een set van 2. Op zich mooi spul dat van Yeah racing:
stservolinkageset.jpg

Laatst bewerkt:
update van vandaag (21-11-2007)

Tevens heb ik nu niets meer in bestelling staan, iets wat me toch een raar gevoel is. Het word zowat verslavend om te wachten op moois uit het buitenland...

Gelukkig ben ik al geinspireerd door het edn en ander, dus met een paar dagen volgt er vast wel weer edn bestelling of 2, en mischien wel meer als het geld het toestaat.... ;)

Morgen hoop ik weer wat verder te zijn met de bouw van de wagen, hoef pas om 15.00 aan de arbeid.[/quote]

Bouw-vorderingen:

Vanmorgen, en in de loop van de middag lekker wezen knutselen.
De bumpers, waren nog niet helemaal voorzien van rvs inbus materiaal, dus dat hebben we eerst maar even veranderd:
bumpers1.jpg

Ach, wat eigenwijs accentje, normaal zit hier een stelschroef in,met m3, dus hoppa, een imbus past ook!
bmpers2.jpg

Totaalgezicht:
bumpers3.jpg

Hierna verder gegaan met de assen te monteren aan het chassis:
chassisaxles.jpg

De frictie shocks, iets wat me toch in eerste instantie tegenviel,achteraf is de werking wel behoorlijk oke!
Deel 1: 2 o-ringen met daar tussen frictie vet:
innerschock.jpg

Deel 1 komt in deel 2, en je hebt de schock compleet.
schokcomplete.jpg

De montage van de schokdemper aan de alu asbehuizing:
schockmontage.jpg

Alu rear body mounts gemonteerd:
rearbodymaunt.jpg

Tijd voor de voorbumper te monteren, dat lijkt op eerste oog prima, ECHTER, ik loop tegen een groot probleem aan!
De verlengde shackles, komen tegen mijn bumper aan tijdens het inveren! Of dat al niet genoeg is, komt ook de speciale asbeschermer tegen de bumper aan, Das mooi balen!

Te lange schaklels lopen tegen de bumper aan:
problem1.jpg

En ook nog eens speciale asbeschermer, welke bij een beetje inveren al tegen de bumper aan komt.
problem2.jpg

De oplossing ligt op zich wel voor de hand, gezien dit een option onderdeel is van het junfac conversion chassis.
Het werkt het op zichzo dus wel met de originele bumper. Enfin die hebben we dus niet.
Wat ook werkt is om niet gebruik te maken van de extra lift welke je met deze set kan krijgen, wederom iets wat we niet willen. De boel aanpassen, zal te veel materiaal weghalen, waardoor de stevigheid van de bumper in gevaar komt. De asbeschermers kunnen in beide opties gewoon aangepast worden. De lift heb ik absoluurt WEL nodig voor mijn 2.2 ich alu velgen.

Bestudering van de junfac platen laten zien dat de gaten behoorlijk anders zitten, en er vermoedelijk niet eens wat aangepast hoeft te worden om deze alu bumper te gebruiken, op zich ook logisch omdat de lift set, meestal in combi gebruikt word met de chassis platen.

Al met al, jammer, want nu ben ik genoodzaakt meteen over te gaan op het junfac conversion chassis, en deze biedt standaard GEEN plek voor de mfu speakerset,en de rumble motor.

Een ding is zeker, zonder een deftig kruistafeltje, en kolomboormachine (liefst een freesset), kom ik hier dus zowiesoo niet uit...
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmzz... :evil:

bouw-vorderingen 22-11-2007
Oke, over op het complete junfac chassis dan maar....
Meteen al problemen met het monteren van de X chassis steun, zucht het zal me ook mee zitten...
chassisxbrace1.jpg

Hmm , dit gaan we dus nooit zo uit de hand pas maken.. Overleg met de vrouw :roll: , en verassend genoeg was het commentaar:
"Ik hoor je al over die frees-set, sinds je begonnen bent met de modelbouw. Ik vondt op zich dat je best nog heel veel hebt kunnen doen zonder dat ding, en niet alleen bij jezelf.. Als dat nu dan met dat geeval beter en makkelijker kan, dan sponsor ik je wel voor een deel, je doet ook zoveel voor mij, zonder na te denken wat dat voor (financiele)gevolgen heeft voor jezelf... Als je nu weggaat, ben je er net nog voor sluitings tijd.." Dag pop, en geeft me een kus.. 8O :lol: :lol:
WHOIE!

Op naar de winkel!, Ha, en nog in de aanbeiding ook!, en de volgende dag alles inelkaar gezet:
mf70.jpg

Even priegelen, maar goed, ben gegaan voor de volgende oplossing, best netjes, en het "echte frezen" ga ik wel leren op een stukje afval! Dit past precies in de lijnen welke het chassis heeft.
chassisxbrace2.jpg

En het bewuste gedeelte gemonteerd:
chassisxbrace3.jpg

Standaard zat de servo plate met draad in de plate zelf vast. Niet echt een fraaie oplossing, dat moet ook anders kunnen.
Het kost wat werk, want standaard heb je net geen ruimte, maar met wat slijpwerk aan boutjes& moertjes, past het prima:
servoplate.jpg

Het lijkt nu allemaal voorspoedig te verlopen.. De echte problemen verwacht ik ook pas later...
Hmm, das nou ook mooi jammer, de alu gearcover loopt op diverse plaatsen tegen de platen aan.

Nou ja de proxxon in de platen,en de boel maar zo bijwerken, zodat het wel past:
gearcover1.jpg

gearcover2.jpg

gearcover3.jpg

Het complete kale chassis:
junfacchassis.jpg

Troubles, en de update van vandaag (22-11-2007) in startpost.....

Wordt het mischien toch nog een lang winterproject?, want nu komen er een boel problemen in ene tegelijk, welke opgelost moeten worden....

Best wel balen, maar goed, dit zal op zijn beurt wel de nodige uitdaging gaan bieiden,en des te mooier zal de beloning zijn, als alles op zijn pootjes terecht komt...

Op zoek naar een deftige kolomboormachine voor fijn werk, met een kruistafeltje, of beter, een complete micro frees set!
Kan me ook niet veroorloven om in de 180,00 dollar kostende chassis balken van junfac, mis te boren 8O :? :evil: :oops:

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad minder :? En dat net nu het project mooi op gang was gekomen.

Nog succes en ik ben benieuw hoe je het gaat oplossen.

@ Psycho moet het korte veerblad niet onder het blad wat aan de uiteinden vast zit, zoals ik het op je gemaakte foto zie, heeft nu het korte veerblad totaal geen nut namelijk en wipt ie inderdaad bij inveren irritant omhoog, monteer je ze anderom dan krijgt het langere blad juist meer stijfheid en zal ie ook minder inveren!

Succes verder met de bouw

@ Psycho, heb net even op het www wat plaatjes van bladvering bekeken, en hieruit kan ik eveneens afleiden dat je het korte veerblad onder de lange moet plaatsen!

weet ff niet hoe je hier zo snel een link kunt plaatsen maar als je bij google afbeeldingen bladvering intypt krijg je genoeg beeldmateriaal om te zien hoe en wat!

Succes verder

Bedankt voor je input, en complimenten, via je pb:

Ik heb even goed gekeken naar de bouwhandleiding, en daar is het net zo getekend als ik het heb gemonteerd.

Uiteraard even goed geken, en je hebt idd gelijk, bij echte modeeln ligt het anders.

Wat testjes gedaan, , en wat blijkt, bij diep inveren, pakt de kortse bladveer wel deglijk aan.

De lange veer boven op de hoofd veer, word gebruikt als "anti wrap leaf", dat wil zeggen dat deze het kantelen van de assen, tijdens remmen dan wel accelereren opvangt.

Dit model leent zich iig voor een lange veerweg, en of dat nu hier de reden is dat de korte veer onder zit , weet ik niet, zou ook voor de looks mkunne zijn.

Die lange verweg is voor mij wel een blangrijk iets. Dat wil ik zeker gaan behouden....

Anny way, ze leveren dus wel een iets kortere veer mee, welke ik nu gebruik als anti wrap leaf, en dez eis net even dat stukje korter, dat de problemen hopenlijk voorbij zijn.

Edit:
Update, in startpost.

Back