Aanbrengen exploitant nr op modellen

Je kan er een code van een ander of geen code opzetten als je wild gaat vliegen.
Ja en bij schade of zo bij een ander, veroorzaakt door een kistje met een gekloonde illegale code, dan moet die eigenaar van de code maar aantonen dat tie daar niet is geweest en dat het crashkistje niet zijn kistje is.
Zo zit de wet in elkaar.
 
Lees dan eerst eens goed op de rdw site
Wie wat lezen?
Om er achter te komen dat iemand het exploitatie nummer heeft gekloond, daar kom je pas achter als er iets gebeurd met het kistje waar het nummertje op zit.
Om een nummer volledig te klonen zijn ook nog de 3 laatste karakters nodig.
Maar voor een eenvoudige aanduiding op een kistje, mogen die 3 karakters er niet bij staan ivm het pikken / klonen van het volledige nummer.

Wat is nu de meerwaarde van dat nummer?

Als leek / omstander / verenigingsbestuur is een exploitanten nummer niet te verifiëren op geldigheid, mocht die noodzaak bij een vereniging er wel zijn, alleen de plisie en zo kunnen dat.
 
Je kunt er natuurlijk geen code opzetten, maar bij een controle heb je een probleem. Je kunt er ook een valse code opzetten, maar het RDW gaat niet over 1 nacht ijs denk ik zo. De code van een ander gebruiken is ook een optie, maar wie is zo gek om die code door een ander te laten gebruiken ?
 
nou ja , aangezien de code op je model moet staan, kan een ieder die code overnemen en ook op zijn model plakken.
 
Lezen stelletje..... Je brengt het nummer aan enkel het gedeelte voor de streepjes, dus minus de laatste 3 letters. En met 23 letters in je code met 26 mogelijkheden per letter. En het fijt dat je met digi d. Er aan gekoppeld bent. Zeer sluitend.
Zo en nu ga ik mijn tijd wel nuttig doorbrengen aan een bouwtafel of vliegveld ipv hier in het azijn ballet.
 
rare opmerking serge (imo)

Die code is inderdaad uniek genoeg, dat is het probleem niet, maar stel (stel!) dat ik een slecht willende modelvlieger ben.

ik kom op jouw veld, zie je code op je model (ff foto maken, wat een mooi model)

vervolgens plak ik jouw code op mijn model en ga er op de DAM in amsterdam mee crashen

Heren politie vinden dat model, zien jouw code....

bij wie denk je dat ze nu verhaal komen halen?

hoe verdedig je dat dat gevonden model NIET van jouw is

ik denk dat dat de vraag is, of ik lees m verkeerd....
 
rare opmerking serge (imo)

Die code is inderdaad uniek genoeg, dat is het probleem niet, maar stel (stel!) dat ik een slecht willende modelvlieger ben.

ik kom op jouw veld, zie je code op je model (ff foto maken, wat een mooi model)

vervolgens plak ik jouw code op mijn model en ga er op de DAM in amsterdam mee crashen

Heren politie vinden dat model, zien jouw code....

bij wie denk je dat ze nu verhaal komen halen?

hoe verdedig je dat dat gevonden model NIET van jouw is

ik denk dat dat de vraag is, of ik lees m verkeerd....
Ja jongens, ga nu zelf proberen duidelijk te maken waarom een modelregistratie zou moeten worden ingevoerd.

Lol.
 
Klopt wvr, maar hetzelfde kan op die dam gebeuren met een auto waar jouw kenteken op zit. Dan moet jij ook verdedigen dat het niet jouw auto is.
 
Dan moet jij ook verdedigen dat het niet jouw auto is.
Dat is makkelijk een auto heeft een chassisnummer, met de kentekenpapieren staat met de voertuig kenmerken op naam geregistreerd, aan een modelfladdertje ontbreekt zo'n chassisnummer en ontbreken de luchtvaartuigkenmerken.
En de eigen administratie qua foto archief is niet sluitend.

Wat sluitend is, rondhuppelen met een GPS enkel of nek band of GPS implantaat, zo dat naderhand is aan te tonen dat je niet daar in de buurt bent geweest.

Als er mot is met b.v. de buren en zijn/haar drone, dan kopieer je het nummertje, schaft een modelfladder aan, plakt dat nummer er in.
En nee je hoeft echt niet heel goed te kunnen modelvliegen om te kunnen crashen.
En crasht dat even lekker ergens waar wat schade uit ontstaat aan derden.
Dan hebben de buren even wat uit te leggen.
 
Dus dan zijn we het toch eens dat die registratie op deze manier niets toevoegd?

Fijne jaarwisseling iedereen, volgend jaar weer verder!
 
Dus dan zijn we het toch eens dat die registratie op deze manier niets toevoegd?

Fijne jaarwisseling iedereen, volgend jaar weer verder!
Yep, fijne jaarwisseling, en op naar de model-id met chipjes.

(Ik bedoel de modellen om middernacht op de Duitse tv, met aardappelchips om te knabbelen).
 
Het label machientje wat ik hiervoor heb gebruikt, kan met de pc communiceren.
Een tape van 12 mm in het apparaat gedaan.

Tekst aanpassing, de nummertjes 0 of 4 aan de buitenkant van het toestel bij zelfbouw hoeven niet.


labeltjesmaker.jpg

En dan komt er een bedrukt stukje transparante tape uit.

Het exploitanten nummer moet met het blote oog leesbaar zijn, dit mini schrift kan ik nog lezen zonder hulpmiddelen, dus dan moet dat goed zijn.

freubellabeltje 0-4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gewoon op de onderkant vleugel of stabilo
Plakken en niemand die er zo eff een foto van maakt.
En bij mijn jet doe ik het aan de binnenkant van de flap
Als je de flap laat zakken zie je pas het nummer
 
En bij mijn jet doe ik het aan de binnenkant van de flap
Als je de flap laat zakken zie je pas het nummer

Ik denk niet dat dat geaccepteerd wordt mocht je ooit controle krijgen, puur vanwege het feit dat het in feite verborgen is. Het moet makkelijk vindbaar zijn en als je flaps ingetrokken zijn is het dus niet makkelijk vindbaar. Iets om rekening mee te houden. ;)
 
Ik denk niet dat dat geaccepteerd wordt mocht je ooit controle krijgen, puur vanwege het feit dat het in feite verborgen is. Het moet makkelijk vindbaar zijn en als je flaps ingetrokken zijn is het dus niet makkelijk vindbaar. Iets om rekening mee te houden. ;)

Ik denk dat een gemiddelde BOA niet eens weet waar hij zou moeten kijken.
Als ik een sticker in de binnenkant van de afneembare cockpitkap plak, dan denk ik dat hij niet eens weet dat de cockpitkap afneembaar is.
En wat als er een model crasht, vaak ligt het in onderdelen verspreid, op welk onderdeel moet je het plakken?
Denk een hiaat in de wet, dus niet te handhaven.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Op een fladdertje onder de 249 gram of was het nu 250 gram, moet dat 0 getal zonder dat lange nummer aan de buitenkant.
Afknippen wat je nodig hebt.
En op een fladder in de open categorie modelvliegtuig, dan moet dat 4 getal er aan de buitenkant op zitten.
Het exploitanten nummer moet met het blote oog leesbaar zijn, dit mini schrift kan ik nog lezen zonder hulpmiddelen, dus dan moet dat goed zijn.
Bekijk bijlage 412665

Dat heb ik even gemist, denk ik, moet het nummer van je C categorie ook op je toestel? Dat is toch een CE keur en die kan nooit op een zelfbouwtoestel zitten. vandaar dat wij over het algmeen in A3 vliegen.
 
Klopt volgens mij ook niet, het staat wel in een ander document vermeld maar dat is meer voor de fabrikanten die drones maken. Niet om nadien op een eigen toestel te plakken.
 
Back
Top