aanmelden: electro-sleepmeeting MVC Columbia Boxmeer zaterdag 25 september

Ben ook weer thuis van een zeer geslaagde dag! Prima weer, mooie kisten en een gezellige groep mensen. Wat ik vooral leuk vind is de grote diversiteit aan vliegtuigen.
Het slepen en me sleper gingen boven verwachting goed. Had voor vandaag pas 3 vluchten gemaakt en dat was met een kleinere motor.
In het begin was het nog erg zoeken naar vliegsnelheid hoek enz. maar hoe verder de dag vorderde hoe beter het ging. Wel bleef het landen met de turbulentie steeds weer een uitdaging.

helaas is het slepen van Raymond zijn elefant niet gelukt door het spectaculair falen van mijn regelaar. Mijn vliegtuig staat in de schuur te stinken, morgen maar poetsen en het gaatje in de romp maken. Zojuist heb ik een RMA nummer bij HC aangevraagd, hopen dat het garantie is.
De volgende meeting ben ik zeker weer van de partij (wanneer, waar????????).

@Arjan, leuke toespeling met de muziek :P

Groet,
Ruud.

Leuk te lezen dat het weer gezellig, en ook dat het weer beter als hier was.
Het gaat steeds beter met de electro spullen wie had dat ooit kunnen denken.

Was een leuk dagje, was een stukje rijden maar was het meer dan waard.
Zelf heb ik een vlucht gemaakt met mijn 2 meter kistje met allen richting en hoogten en dat viel niet mee.
kon hem niet op het veld krijgen en werd een landing in het maïs, geen schade.

Ga nu kijken of ik aan een leuke zwever kan komen met rolroer, ook rond de 2 meter, mag een gebruikte zijn of bouwdoos, als jullie iets weten laat het mij weten.

Hier een paar foto's van gisteren.

full

full

De hele leuke zwever van Arjan.
Arjan ik heb er nog veel meer van,als je ze wild hebben stuur mij even een pb met je mail adres.

full

Deze doet het niet meer.

Groet Jan...:bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanochtend het gat in de romp van de Habicht gedicht. Ik kan er niet over uit dat de kist maar beperkt schade heeft opgelopen. Dit was veruit de zwaarste crash die ik in jaren heb gehad, de kist ging echt meskant het mais in. Ik had verwacht dat we de stukken bij elkaar hadden moeten zoeken. Alleen nog het gedichtte gat verder afwerken en een nieuw roerhoornje op het rolroer. Wel bizar dat ik gebruik had gemaakt van stalen draadeind 3mm als roerhoorn en dat deze finaal is afgebroken (en dat de servo nog heel is). In ieder geval geeft deze crash aan dat de kist qua kunstvlucht wel wat kan hebben, als 'ie dit overleeft zal die in de lucht niet snel de grens van de belastbaarheid bereiken. Volgende keer takelen met een sleper met meer vermogen.
@Arjan: je voelde je nogal bezwaard gisteren, dat is wat mij betreft niet nodig. Deze dingen gebeuren en het hoort erbij, bovendien is het een reparatie van niks. Ik zie het als een leermoment (deze kist heeft gewoon een sleper met meer vermogen nodig)
Overigens ook nog dank aan allen die hielpen met zoeken!!!!!

Groeten, Maarten

Het was de moeite waard, vele uren knutselen aan mijn DG-100 en een lange autorit naar Boxmeer. Voor deze inspanning werd ik beloond met meerdere prachtige vluchten met mijn DG-100. :D
Ook het weer was ons goed gezind. Behalve de turbulenties was het prima vliegweer met af en toe thermiek. Bij één van mijn landingen werd ik verrast door flinke turbulenties en kwakte mijn DG-100 oneerbiedig op de piste. :( Deze landing (crash) heeft aangetoond dat mijn reparatie aan de
DG-100 vakkundig is uitgevoerd.:) Geen beschadiging aan overgehouden.

Mijn dank aan de sleeppiloten en vooral Ruud die amper de tijd naam om wat te eten en drinken. Voor een volgende sleepmeeting stel ik voor dat sleeppiloten (verplicht ;)) een pauze inlassen voor eten en drinken. Zoals elke voorgaande meeting, was ook deze voor mij zeer leerzaam.

Na afloop van deze prachtige sfeervolle dag gingen Jan en ik nog een lekker hapje eten in het plaatselijke dorp.
Het was een geslaagde meeting. :D

Mijn dank aan de organisatie en natuurlijk aan alle deelnemers voor deze gezellige dag.

Johannes

Nog wat onboard beelden vanaf mijn Cirrus 75 en de rampsleep met de Habicht achter de Taxi....
(duurt misschien even voor hij zichtbaar wordt)

Hier onboard beelden van 2 sleeps van de Mentor. Eerst een geslaagde sleep van de Grunau Baby van Arjan, vanaf 2'12 de minder geslaagde sleep van Johan. Hier speelde hetzelfde probleem als bij de combinatie Taxi-Habicht, de Salto was net iets teveel voor de Mentor.

Mooi filmpje van Arjan (en van Fotor) Het lijkt in het begin allemaal goed te gaan. Wel is te zien dat de stijghoek beperkt was. Vanochtend had ik het nog erover met MadDuc. Het feit dat het vrij lang duurde voordat de kist op de grond in beweging kwam en dat we na het loskomen maar beperkt hoogte konden maken was al aanleiding om eerder te ontkoppelen. In ieder geval is het goed geweest dat ik kon ontkoppelen toen het fout ging ander waren we alletwee het mais ingegaan. Inmiddels is de Habicht weer vliegklaar!!

Hier onboard beelden van 2 sleeps van de Mentor. Eerst een geslaagde sleep van de Grunau Baby van Arjan, vanaf 2'12 de minder geslaagde sleep van Johan. Hier speelde hetzelfde probleem als bij de combinatie Taxi-Habicht, de Salto was net iets teveel voor de Mentor.

Door het zien crashen van de Habicht van Maarten eerder op de dag besloot ik met de Salto (gelukkig) vroegtijdig af te koppelen, het leek erg dezelfde kant op te gaan. Blij dat ik op tijd ontkoppelde, maar had het achteraf gezien nog eerder moeten doen, zodat ik gewoon rechtuit had kunnen landen.

De Salto heeft gewoon snelheid nodig. Het contrast bij de start is ook duidelijk te zien in dit filmpje. De Grunau Baby gaat na een paar meter al hoog de lucht in, veel eerder dan de sleper, terwijl de Salto ongeveer op hetzelfde moment als de sleper, en pas na vele meters slepen los komt.

Al met al weer erg leerzaam.

@maarten, mooi dat de Habicht al zo snel weer vliegklaar is!

Groeten,

Johan

Hallo

Even nog mijn observaties van die dag. Zeer zeker in de eerste uren hadden de slepers de neiging te snel hoogte te willen maken ....... Ook het ongelukje met de Habicht - Kadet combinatie was hier voor een deel aan te wijten. Deze combinatie kwam weliswaar moeilijk los maar daarna werd te krampachtig geprobeerd hoogte te maken.
Op de eerste plaats moet er voorwaartse snelheid in zitten zodat beide partijen tenminste kunnen sturen. De hoogte komt dan vanzelf wel.

Ook de Trainer van Ruud ging in eerste instantie te stijl waardoor er best wel een paar zwevers wat waggelig achter aan gingen. Dit heeft Ruud naderhand knap bijgesteld waardoor de sleeps er een stuk stabieler uitzagen.

Eerlijkheidshalve moet je hier natuurlijk aan toe voegen dat de weersomstandigheden met wind en turbulentie het slepen niet echt eenvoudiger maakten. Punt blijft echter, dat je er tijdens een sleep op moet letten de "voorwaartse" gang erin te houden; de hoogte komt dan vanzelf.

even mijn mening, maar neem deze niet als slecht op...

ik heb de indruk dat de nederlanders heeel anders slepen dan de belgen.
ik merk het verschil als ik achter beide hang.
wij belgen (de slepers) vliegen vlakker, en dus duurt het vaak langer om boven te komen.
maar het lijkt al bij al meer op een schaal sleepje.

de nederlanders gaan vaker in 1 rechte lijn omhoog en klimmen vaak erg stijl.
dit is natuurlijk niet slechter, maar de kisten moeten dit ook beide aankunnen.
zoals hieronder vermeld word moet de salto bv heel wat snelheid hebben.
dat krijg je enkel als je vlakker sleept.

ik veralgemeen nu wel, maar het zal zeer waarschijnlijk liggen aan de manier waarop je het aangeleerd krijgt.

kortom, ik merk het verschil duidelijk :)
maar dit ter zijde...

ik vond het erg leuk om de fotos te zien. ik wou dat ik er bij was, maar ja, andere verplichtingen...

DJ

Klopt gedeeltelijk firefox,
Wat we zaterdag gezien hebben is niet representatief voor alle slepers in Nederland.
De vorige sleper Gerben sleepte wat vlakker maar ook "takelen' was mogelijk vooral bij 2D zwevers heb ik begrepen:D:D
In de meeste gevallen had de sleper van Ruud veel meer vermogen dan noodzakelijk was.
Het lijkt dan niet zozeer op schaal slepen maar op (met alle respect) takelen. Ingegeven door de lange wachtrij die staat te wachten. Uiteraard bij de grotere en kwetsbare zwevers werd er wel vlak gesleept. Alles in overleg met de zwever!!!
Met Ruud kon je alle kanten op(vooral omhoog) Ik denk dat ook Ruud het nodige geleerd heeft afgelopen zaterdag. Hij heeft even 15 minuten gegeten maar voor de rest gesleept.
Jammer voor hem dat z'n regelaar is uitgebrand.
Misschien de volgende keer Ruud en Gerben samen??? wie weet
Ik denk dat de Salto en de Habicht minder lift genereren(acro) en dus veelmeer snelheid(vermogen) nodig hebben. Achter de sleper van Ruud zal het geen probleem opgeleverd hebben.

Bedankt Ruud

Willem

Laatst bewerkt:
uiteraard ligt het grotendeel aan de zwever die er achter hangt.
ik vermoed dat een habicht met zijn span van 2.60m (als hij van jamara is) een dikke 3.3kilo zal wegen.
dit is niet in verhouding met een cirrusje dat 1.2kilo weegt op 3m span.
je mag appelen en peren niet vergelijken.

daarom is het altijd leuk om verschillende slepers (span en vermogen) te hebben zodat er meerderen tegelijk kunnen slepen.
ik merk vaak op treffens dat er soms met 3 slepers tegelijk gevlogen word (om de wachtrij kort te houden.)

het is inderdaad erg jammer dat er een regelaar gesneuveld is.
en zoals vaak zul je nooit de precieze oorzaak weten.

Ook het ongelukje met de Habicht - Kadet combinatie was hier voor een deel aan te wijten. Deze combinatie kwam weliswaar moeilijk los maar daarna werd te krampachtig geprobeerd hoogte te maken.

Het is een Taxi :-)
Ik deel je observatie gedeeltelijk. Het was geen enkel probleem geweest vlakker te blijven slepen als de situatie daar naar was. Ik ben er ook van overtuigd dat de Habicht achter de Taxi best omhoog kan. Nu komt de "maar".....

Na het loskomen naderden we bomenrij op het eind van het veld, waar we nooit overheen konden komen. Dus draaide ik links af. Achter die grote bomenrij zit je echter midden in de rotor en werd de combinatie naar beneden gedrukt. Tevens was het er zeer turbulent en werden we op een koers met de wind mee gezet. Als dat niet was gebeurd had ik zelf die kant op moeten sturen omdat we evenwijdig aan die bomenrij niet omhoog konden komen. En dan....met de wind mee, zeer turbulent en vlagerig: dat gaat niet goed. Resultaat is bekend.
De Mentor-Salto sleep lijkt daar erg op.

Ik ben erg voor "vlak slepen" maar dat was dus het eerste stuk eenvoudigweg niet mogelijk op dit veld, met deze wind. Ruud kon zich daar met vermogensoverschot uit takelen (maar ook dat ging soms moeilijk!), dat kan ik niet.

Maarten, ik daag je uit het op een kalme dag en een vrij veld nog eens te proberen. Ik denk dat je verrast zult zijn. :-) Mijn Taxi heeft ongeveer 1kW aan boord, dat zou voor de combinatie op 155 W/kg uit komen. Dat moet echt wel kunnen hoor.

Laatst bewerkt:
Arno, ik weet dat jij geen fan bent van takelen, maar ik zie er de voordelen wel van. Steil slepen gaat meestal stabieler dan vlak slepen. Als zwever hoef je veel minder te sturen. Sowieso hoeven er minder bochten te worden gemaakt. Bij vlak slepen loop je vooral in bochten het risico dat de sleep destabiliseert, dat de zwever de sleper in gaat halen etc. Verder denk ik dat steil slepen zuiniger is, waardoor je meer sleepjes met een accu kunt maken. Uiteraard is voldoende vermogen en snelheid een vereiste, maar bij een flink vermogenoverschot mag men mij best takelen.

Zelf had ik in het begin (toen ik begon met slepen) ook de neiging teveel te trekken, nu kan ik de snelheid beter inschatten en de combinatie beter naar boven brengen. Ik was zaterdag erg tevreden over de sleeps met de Grunau Baby van Arjan, de Mentor en de Baby passen goed bij elkaar en het ging strak omhoog.

Arno, ik weet dat jij geen fan bent van takelen, maar ik zie er de voordelen wel van. Steil slepen gaat meestal stabieler dan vlak slepen. Als zwever hoef je veel minder te sturen. Sowieso hoeven er minder bochten te worden gemaakt. Bij vlak slepen loop je vooral in bochten het risico dat de sleep destabiliseert, dat de zwever de sleper in gaat halen etc. Verder denk ik dat steil slepen zuiniger is, waardoor je meer sleepjes met een accu kunt maken. Uiteraard is voldoende vermogen en snelheid een vereiste, maar bij een flink vermogenoverschot mag men mij best takelen.

Hi

Ben ik volkomen met je eens en takelen biedt aan de minder geoefende sleper ( sorry, gesleepte) voordelen. Echter ....
Zo stijl slepen, wat ik inderdaad takelen noem, is alleen veilig wanneer de sleepkist voldoende vermogen heeft !
En zelfs Ruuds sleper op zaterdag had ondanks de vele mooie sleeps geen echt power overschot bij de grotere kisten.

Back