Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 8 dec 2013.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, met de waterlijn heb ik me vergist.
    Het lijkt dat de ketting is opgehangen op twee punten, waarvan er een pal onder een luik zit. Toch niet makkelijk benaderbaar.
    Maar boven water houden tegen roestvorming klinkt redelijk. Slechte benaderbaarheid dan maar op de koop toe genomen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Boegspriet

    Al weer een poos niets van me laten horen/zien. Toch heb ik niet stilgezeten.
    De masten zijn voorzien van stagen en pardoenen. Ben nu bezig met de boegspriet stagen.
    [​IMG]

    Foto: De huidige situatie.

    De stagen en borgstagen voor grote en fokkemast waren voor mijn gevoel te iel. McKay vermeld de diktes van allerlei touwen en na wat gereken bleek het stag een dikte van 1,8 mm en het borgstag van 1,2 mm te moeten hebben. Dat is duidelijk zwaarder dan de door DeA voorgestelde 0,8 en 0.5 mm.

    Ik heb daarom het stag gemaakt van 3x0,8 en het borgstag van 3x0,5 mm.
    Hiervoor heb ik eerst een primitief touwslagerijtje moeten maken. Maar dat is gelukt.
    Op voorgaande foto zijn de zwaardere stagen goed zichtbaar.

    Een gevolg van zwaarder touw gebruiken is dat de voorgestelde blokken en hun bevestiging ook veel te iel zijn. Dus ook hiervoor nieuwe blokken gemaakt. In de vorm zoals afgeleid van foto's en in de maten opgegeven door McKay.

    [​IMG]
    Foto: Links zie je het fokkeborgstag en rechts het fokkestag. Aan het borgstag zie je nog hoe DeA het voorstelde. Een “Closed heart” blok bevestigd met een dun draadje aan de boegspriet.
    Rechts het nieuwe “Open heart” blok bevestigd in een stevige strop.

    [​IMG]
    Foto: Beide stagen bevestigd met een evenredig zware strop.

    [​IMG]
    Foto: En zo zijn de stagen in het echt bevestigd.

    Verder met de boegstagen.
    DeA stelt voor ze aan een oogje in de romp vast te knopen. Nou in een polsdik touw leg je in het echt niet zo maar even een knoopje.

    https://www.modelbouwforum.nl/media/19-5-oogmetring.268975/full
    Foto: Bevestiging van boegstagen.
    In het echt zit er een lus aan het eind dat met een ring aan een ring in de romp is bevestigd. Dat heb ik ook zo benaderd.


    [​IMG]
    Foto: Bevestiging van boegstag aan de romp via een ring.

    De bevestiging van enkele pardoenen heeft DeA ook iets vereenvoudigd. Ik heb het op de correcte manier gedaan, ook zoals Caldercraft aangeeft. Niet met een takel van twee blokken maar met drie blokken. Verder heb ik de takel niet geknoopt maar met een haak aan het oog op de rust bevestigd.

    [​IMG]
    Foto: De bevestiging van de bakboord-grote-steng-voorpardoen bestaat uit een takel met drie blokken. Het onderste blok is met een haak bevestigd aan een ring op de rust.

    [​IMG]

    Dat was het weer voor deze keer. Ik ga weer wat doen om haar presentabel te maken op de 19e april.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Klasse!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Germt

    Germt Guest

    Kun je wel zeggen, ik ben een groot fan van dit soort historisch onderzoek en verbeteringen:D
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is ook wel mooi als er een echte schuit als voorbeeld bestaat. Daar kan je de nodige correcte oplossingen zien en die navolgen. Je ziet het ook gebeuren bij de Wasa - daar was de bovenbouw op vroegere modellen blauw, en nu het donkere rood.

    En bij de Batavia bouw ik momenteel meer van foto dan van tekening.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Tuigage
    Ben bezig geweest met tuigage. En natuurlijk liep ik tegen iets aan wat niet klopte.

    De voorbramra-vallen. Dat zijn de touwen waarmee de fokkebramra omhoog gehouden wordt.
    Voorstel van DeA:
    [​IMG]
    Foto: Eén tweeschijfsblok volgens DeA.

    [​IMG]
    Foto: En zo had ik het voorbereid bij het bouwen van de mast.

    Onder de bramzaling hangt één tweeschijfsblok en aan de ra ook.
    Op een foto van betreffende situatie zie ik echter twee blokken onder de bramzaling.
    [​IMG]
    Foto: In rode ellips twee blokken. In groene ellips geen touw bevestigd onder het blok.

    DeAgostini is dus niet correct. Caldercraft dan ?

    [​IMG]
    Foto: Caldercraft Sheet 15.
    Caldercraft stelt wel twee blokken voor, 1x stuurboord en 1x bakboord, zie grote groene ellips, maar onder die blokken is de fokkemarseraval draaireep bevestigd. En dat is niet zo.

    In Peterson: RiggingPeriodShipModels vond ik de volgende tekening.

    [​IMG]
    En deze is wel conform de werkelijkheid. De fokkemarseraval-draaireep moet dus om de masttop worden bevestigd.

    Zo moet het dus worden. Dat levert meteen het volgende probleem op: Volgens Caldercraft moeten de blokken 7mm groot zijn.
    Het bestaande tweeschijfsblok was ook 7mm. Die moet dus worden vervangen door twee eenschijfsblokken van 7mm. Die had ik niet in voorraad want DeA houdt hier geen rekening mee.
    Nu is 7mm niet zo heel klein, en ik had nog een stukje beukenhout, dus heb ik ze zelf maar gemaakt. Had geen zin om te bestellen en dan te wachten.

    [​IMG]
    Foto: De huidige situatie.

    Een overzichtsfoto van de huidige situatie.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Ziet er heel knap uit.
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Netjes hoor:D
    Caldercraft zit dus redelijk bij de waarheid, maar het lijkt wel handig om "Rigging Period Ships" erbij te houden.
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit is inderdaad de juiste manier, of de draaireep om de masttop word bevestigd is volgens mij geen wet. Op sommige schepen werd deze ook wel om de voorste dwarszaling gelegd. Ik weet niet met 100% zekerheid of dit ook werkelijk correct is, maar zo is het gedaan op mijn tekeningen van de Bounty. En ik weet dat de makers van de Caldercraft modellen veel onderzoek doen naar de correcte manier van bouwen en tuigen.
    Bijgaand een foto waarop je kunt zien wat ik precies bedoel.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    En dat maakt het bouwen zo leuk!

    Paul
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, je kan de val dus ook aan de dwarszaling bevestigen. Maar als je goed kijkt naar de foto dan zie je in het echt dus een knoop rond de mast en niet rond de dwarszaling. Maar hoe het nu is, is natuurlijk geen garantie dat het altijd zo is geweest. Dit is met zekerheid een optie.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    De afgelopen dagen heb ik Victory zoveel als mogelijk opgetuigd, niet al te veel lettend op historische juistheid.
    Ik wilde haar zoveel mogelijk voor het oog gereed hebben om zo goed mogelijk voor de dag te komen op de modelbouwersdag.
    Dat was gisteren en daar zijn ook foto's genomen.

    De Victory:
    [​IMG]
    Victory

    [​IMG]

    Victory

    Hiermee is een eind gekomen aan de rapportage van aangebrachte wijzigingen. Ik moet nog enige details afwerken, en daarna zal ik nog enige detailfoto's toevoegen.
    Bedankt iedereen voor de belangstelling, en tot het volgende project.

    Jan Zwart
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Germt

    Germt Guest

    Ik heb ze al een paar keer bekeken Jan, in Barneveld en in Duizel.
    Blijft een mooi model, mijn complimenten hoor:D

    Ben erg benieuwd naar je volgende project, weet je al wat het gaat worden
    Wel een bouwverslag bijhouden hé, één toeschouwer heb je al;)
     
  14. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Ze blijft een mooi schip Jan. Ik heb veel gehad aan je aanpassingen. Heb namelijk stiekem gekeken of alles dan ook bij mijn schip klopte. Ik ze je graag met je nieuwe project.
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn eerste noodzakelijke project is een vitrinekast maken op mijn kamer.
    Daarna de doorsnede van de Victory die Piet zo goed gemaakt heeft. Mijn aanpassing is dan verlichting erin.
    En stiekem denk ik weer aan een Victory, maar dan zodanig dat alles inwendig is aangebracht. Om dat dan zichtbaar te maken bouw ik het in "plakken". Eén plak per dek.
    Dat worden dan 6 plakken die op elkaar gestapeld kunnen worden, en dan een complete romp vormen.
    Maar dat is nog alleen in "denkfase".
    Als het in de realisatie fase komt zal ik er zeker melding van maken.
    Jan Zwart.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je raakt toch niet verslaaft aan de Victory Jan ??
    Wel bedankt voor alle adviesen en aanpassingen.
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, de "directie" bij mij thuis twijfelt daar wel eens aan. Maar als we straks op vakantie zijn in Engeland, gaat ze toch wel mee de Victory echt te bekijken.
    Dus misschien is het nog besmettelijk ook.
    Jan
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Germt

    Germt Guest

    Jouw plannen beloven in ieder geval véél moois Jan:D
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Wapen boven “entry port”.
    Op mijn Victory heb ik boven de entry port een afbeelding van het wapen aangebracht.
    Daar is het echter maar 10 x 2 mm. Details zijn niet echt meer te onderscheiden.
    Op de doorsnede, die Piet bouwt, is de ruimte boven de entry port 15x4 mm.
    Op de modelbouwersdag heb ik Piet aangeboden twee stickers te maken in die maat, met de afbeelding van het wapen.
    En zoals je in zijn verslag kan lezen is het aardig geslaagd.

    Op verzoek van Adrie Seidel hier wat meer informatie hoe dat kan worden gemaakt.

    Uitgangspunt is de volgende foto.
    Gevonden na een search op google met “Victory entry port”. (probeer maar)

    [​IMG]

    Bewerking van foto's doe ik altijd met irfanview. (Zie www.irfanview.com voor gratis download)
    Eerst het deel eruit gesneden wat ik nodig heb.

    Dan heb ik deze foto 2x naast elkaar en 4x onder elkaar gecopieerd.

    Dan geprint met irfan view. In het print menu daarvan heb je de mogelijkheid de afmetingen aan te geven waarin het moet worden geprint.

    Twee naast elkaar = 30mm en de hoogte moet proportioneel blijven en dan maakt Irfanview daar 18,8 mm van.

    [​IMG]

    Printen op een A4-stickervel en voilá.
    Ik heb eenmaal geprint met normale instellingen en eenmaal op hoogste resolutie, maar dat geeft zelfs onder de loep geen verschil.


    In principe dus heel eenvoudig en makkelijk na te doen.
    Veel succes
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Bedankt Jan, een duidelijk verhaal.
    Inmiddels met Pietsan contact gehad en die heeft nog wat stickers over die jij hem opgestuurd hebt en die mag ik van hem hebben.


    gr. A3
     

Deel Deze Pagina