Aansluiting 12V veldstroom met zonnepaneel

Niemand kan me opjagen, zelfs Wil niet.
Ik baal er alleen zelf enorm van.

GJ

..... Ik heb hier 2 laadregelaars liggen en die geven helemaal geen alarm als de accuspanning te laag word.
Die zijn er inderdaad ook maar "een beetje goede" lader heeft die voorziening wel. Wanneer de loodaccu te ver leeg raakt en de zonnepanelen hem niet bij kunnen houden dan komt er een alarm. Soms wordt ook de belasting uitgeschakeld.
Een camper die ik een paar jaar geleden heb gebruikt had die voorziening in ieder geval wel. Om een uur of 4 in de nacht werd ik wakker door een alarm, "Accuspanning te laag!" Koelkast uitgezet, een paar laders uit gezet waarna het alarm weg was. De volgende dag werkte er niets meer omdat de belasting totaal was afgeschakeld. Er was nog te weinig zon om met de zonnepanelen te laden dus de motor maar even gestart en daarmee de accu voor een deel geladen waarna ik de waterpomp en zo weer kon gebruiken. Gedurende de dag de accu verder opgeladen met de zonnepanelen.

Dan heb je het over dure laadregelaars.
De Victrons hebben dat maar een gemiddelde China regelaar van een paar tientjes niet.
Een Victron heeft vaak standaard die Battery Protect standaard ingebouwd en die kan een extern alarm aansturen, zelfs walstroom of iets dergelijjks inschakelen.
Maar dan praat je over dingen van 150 Euro minimaal en mijn laadregelaar was een tientje.
In modelbouw is het ook niet nodig, in een boot of camper wel, maar dan ga je ook niet bezuinigen.

GJ

Ik weet niet zeker of het gelukt is.
Het schermpje gaat uit als de accu's op 14.2 volt zijn gekomen.
Ik kan op alle knopjes drukken, dan gebeurt er niks. Trek ik de - van de solar los, dan komt het display weer tot leven....dat vind ik wel vreemd.
Als ik m'n lader op 12A laat laden met een 6s lipo (even voor de test normaal doe ik minder) zakt de spanning van de accu's snel terug naar 11.8V dat ik het 2e wat ik er vreemd aan vind. Nu is dat wel pittig laden natuurlijk [emoji847]

Als het display uit is doet de usb lader het wel overigens

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft....

Voor de volledigheid de plaatjes:
49777153.jpeg
584985660.jpeg
1322632814.jpeg

De solar is later nog aangesloten op de 2 linkse poorten..

Wij hebben ook zo'n regelaar in het clubhuis hangen, werkt prima en als je op het linker knopje druk zie je de amperage welke van het zonnepaneel komt.
ik heb nog nooit gemerkt dat het display uit gaat.

upload_2022-4-15_18-7-33.png

Wij hebben ook zo'n regelaar in het clubhuis hangen, werkt prima en als je op het linker knopje druk zie je de amperage welke van het zonnepaneel komt.

Bekijk bijlage 490179
Zover was ik gekomen ja, kwam 1.9Ampere binnen.
Was flink bewolkt.
Nou ja, zal er binnenkort weer eens gaan kijken.

Voor nu is het prima, ik heb de boel bedekt met hitec-kit. Dat had ik hier ook met een accu gedaan die achter in de auto stond.
Je wilt niet dat er een ijzeren voorwerp op kan vallen![emoji29]
Ik ben een poos aan het snijden geweest om de boel weer te ontbloten[emoji28]

Bekijk bijlage 490179

Sinds wanneer hebben jullie solar en accu's op de club?
Volgens mij was dat juist het punt van discussie, dat het er niet was.

Ik weet niet zeker of het gelukt is.
Het schermpje gaat uit als de accu's op 14.2 volt zijn gekomen.
Ik kan op alle knopjes drukken, dan gebeurt er niks. Trek ik de - van de solar los, dan komt het display weer tot leven....dat vind ik wel vreemd.
Als ik m'n lader op 12A laat laden met een 6s lipo (even voor de test normaal doe ik minder) zakt de spanning van de accu's snel terug naar 11.8V dat ik het 2e wat ik er vreemd aan vind. Nu is dat wel pittig laden natuurlijk
emoji847.png

Als het display uit is doet de usb lader het wel overigens

Ik heb mijne nog niet echt aangesloten.
Ik heb er 2, 1 zou voor de club van Wil zijn, de andere voor mijn eigen gebruik.
Ik kan morgen wel even kijken maar het lijkt mij dat als de accu onder de maximale laadspanning zakt het display weer aan moet slaan, als ie al uit hoort te slaan.

GJ

..... Het schermpje gaat uit als de accu's op 14.2 volt zijn gekomen.
..... Als ik m'n lader op 12A laat laden met een 6s lipo (even voor de test normaal doe ik minder) zakt de spanning van de accu's snel terug naar 11.8V dat ik het 2e wat ik er vreemd aan vind. Nu is dat wel pittig laden natuurlijk [emoji847].....
Dat is zeker pittig laden. Je trekt dan zeker zo'n 30A uit de accu's. Als ik naar de foto's kijk zijn de aansluitdraden niet echt dik en ook nog eens vrij lang. Ook de klemmen die je voor de aansluiting hebt gebruikt doen er geen goed aan. De verliezen over die draden en de klemmen kunnen zo maar tot 1V á 1,5V oplopen. Misschien nog wel meer!
Een bijkomende oorzaak kunnen de accu's zelf zijn. Hoe goed zijn die accu's nog? Meet eens met een multimeter rechtstreeks op de accu's. Als de spanning daar ook zo ver inzakt dan zijn die accu's niet zo heel best meer.

De draden lopen vanaf buiten direct naar binnen, daar 2x aan de accu, zo kort mogelijk.
Die lus die je ziet naar de laadregelaar is van het laden van de accu's.
Ik heb expres nergens een draad doorgeknipt.
Draad is 6mm²
2056425437.jpeg

1 accu is inderdaad een oud beesje
De andere gaat nog wel.

Ik kan ook de draden naar de laadpunten rechtstreeks aansluiten op de laadregelaar. Misschien raakt ie toch in de war van de schommelende voltage als je lipo's gaat laden.

Oh ja, het voedt ook de wifi, het alarm en de webcam, wist je ook niet hè?

Dan gaat het argument van vandalisme voor een laadaansluiting ook niet op want de keet met paneel en spullen staat er al een tijdje, en het paneel blijft heel.

De draden lopen vanaf buiten direct naar binnen, daar 2x aan de accu, zo kort mogelijk.
Die lus die je ziet naar de laadregelaar is van het laden van de accu's.
Ik heb expres nergens een draad doorgeknipt.
Draad is 6mm²
Bekijk bijlage 490229
1 accu is inderdaad een oud beesje
De andere gaat nog wel.

Ik kan ook de draden naar de laadpunten rechtstreeks aansluiten op de laadregelaar. Misschien raakt ie toch in de war van de schommelende voltage als je lipo's gaat laden.

Ik zou hem toch eens aansluiten zoals het hoort.
Want je gebruikt zo te zien de uitgang van de laadregelaar niet.
De laadregelaar gaat uit als ie geen accu op de laaduitgang ziet en ik denk dat de spanning op de accu aansluiting te laag word en dan de regelaar uitschakeld.
Je voorkomt dat door de lader op de belasting aan te sluiten, dan kan ie niet onder een bepaalde spanning zakken en blijft ie aan.
De kabeldikte kan nog wel, dikker is beter maar je zit met de aansluitingen op de laadregelaar.
Je zou vanaf de laadregelaar naar de accu en vanaf de laadregelaar naar de belasting eigenlijk 35 mm2 moeten hebben maar dat past niet in de aansluitingen.
Met moeite krijg je er 10mm2 in.
Dat is het nadeel van een chinese laadregelaar, mijne doet 100A maar ik krijg er nooit kabels in die dik genoeg zijn voor die stromen.
Een Victron of ander kwalitatief goed merk heeft schroefterminals waar je wel dikke kabels op kan zetten.
Maar je kan natuurlijk zelf wel iets maken met een hele korte verbinding vanaf de laadregelaar naar een koperen strip en vanaf daar dikke kabels naar de accu en lipo lader.
Een paar centimeter 6mm2 kan behoorlijk wat stroom aan zonder verlies, lees warm te worden.

GJ

Dat is het nadeel van een chinese laadregelaar, mijne doet 100A maar ik krijg er nooit kabels in die dik genoeg zijn voor die stromen.
Wat goed te gebruiken is om dikke kabels in kleinere holletjes te duwen, zonder draadjes weg te knippen, is een stiftkabelschoen gebruiken.
van 25mm² naar iets minder dik van b.v. cimco.
Nu handelt die firma ook in de gereedschapjes om dergelijke dingetjes aan een kabel te nijpen.
(nijpen niet verwarren met knijpen).

180594-800-600.jpg

Een Victron of ander kwalitatief goed merk heeft schroefterminals waar je wel dikke kabels op kan zetten.
Nou niet echt altijd, de kastjes hebben gewoon grotere klemmen waar dikke kabels in kunnen aan boord.
95mm² is zo ongeveer het maximum bij printmontage.
<Bron ff klikken>

Probleem is gevonden denk ik.

488756073.jpeg

Dit zegt de handleiding.

Meerdere optie:

-Een andere laadregelaar is best een dure optie zag ik. De meesten kunnen het niet aan.

-we zouden de accu's in serie kunnen laden en parallel(vanaf 1 accu) kunnen gebruiken.

De optie die mij het meeste aanspreekt:
-een step down regulator vanaf het zonnepaneel.
Deze moet dan max 20-25 Volt en 15 Ampère aankunnen.
Maar kan dat wel? Die spanning reduceren van het paneel?

De laadregelaar is dus geen 50A maar 26..
Deel het wattage maar eens door het voltage, beide komen uit op 26A.
Maar ik denk dat ze het als voorbeeld en niet als vaste waarde gebruiken.
Hij kan 650 Watt aan bij 12V accu en 1300 bij een 24V accu.
Dan zou je bij een paneel van 35V, wat jouwe is 910 Watt moeten kunnen leveren (35x26).
Er zijn amper panelen die een lagere MPPT spanning leveren dan 25V.
Ze zitten allemaal rond die 30V.
Ik geloof niet dat het probleem in de spanning van het paneel en accu zit.
Bij die van mij staat alleen dat de maximale spanning van het paneel 50V mag zijn.
Bij 12 en 24V.

GJ

Omdat ie de voltage erg nar beneden moet halen lukt dat de regelaar niet. Bijna 50 Volt ingangsspanning is teveel van het goede.

Omdat ie de voltage erg nar beneden moet halen lukt dat de regelaar niet. Bijna 50 Volt ingangsspanning is teveel van het goede.

Nee, dat kan het probleem niet zijn.
De tracker regelt het met fets via PWM dus kan ie makkelijk van 50 naar 12Volt, of eigenlijk 14 Volt terugregelen.
Hoger dan 50V mag ie niet worden omdat dat de maximale spanning van de gebruikte electronica is.

Capture.JPG

De beschrijving heeft het toch echt over de maximale ingang van het zonnepaneel!
50A is het maximum van deze regelaar. Je hebt ze in meerdere soorten.

Back