Aansturing werkt verkeerd om?

Discussie in 'Speedboten' gestart door pascalbianca, 1 jul 2018.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Sneek
    Mooi, houdt ons op de hoogte van de resultaten (filmpje?).

    Met het oog op het gebrek aan koeling; zorg ervoor dat de motorsteun niet de gaten aan de voorkant van de motor afdekt, want anders kan de warmte die in het anker ontstaat geen kant op.
    Met dat in het achterhoofd; maak eerst korte runs van hooguit één minuut en controleer dan hoe warm de motor wordt, zonder enige vorm van koeling gaat de opbouw van warmte in een borstelmotor sneller dan je denkt, vooral als je lang achter elkaar doorvaart.

    De gemiddelde borstelmotor is maar 60-65% efficiënt, de rest wordt omgezet in warmte.
    Stel dat je daadwerkelijk de volledige 140W gebruikt, dan wordt 49W daarvan omgezet in warmte in plaats van voortstuwing, dat is méér dan een kleine soldeerbout voor elektronica, om je een idee te geven van hoe heet de boel kan worden.

    Magneten verliezen hun kracht als ze te lang te heet worden, dan is je motor weg.

    Groeten, Jan.
     
  2. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Daar had ik al rekening een beetje mee gehouden.
    De motor heeft van de voorkant 2 driehoeken , die ik in mijn houder ook eruit heb gehaald.

    motor steun.png

    Maar Jan wat ik mij afvraag, dat water waarmee je koelt van welke kant haal je dat naar binnen en gebeurt dat met een pompje of uit eigen kracht?
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2018
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Het koelwater voor snelle boten kun je op verschillende manieren 'naar binnen halen':
    - In het roerblad (meestal hangt dit type achter de romp aan de spiegel) zit een kanaal geboord, waar het water door de voorwaartse beweging van de boot wordt opgestuwd. Boven aan het roerblad zit een nippel waar je een slangetje op kunt schuiven en zo breng je het water naar de (watergekoelde) regelaar en motor.
    Voorbeeld: https://www.alientac.com/products/52mm-aluminum-rudder-blue-with-water-pickup-for-rc-boat-brushless
    Daarna gaat het koelwater overboord, meestal via een nippel in de zijkant, zodat je tijdens het varen een visuele controle hebt of er water door het koelsysteem loopt.

    - Heb je geen roerblad achter de boot hangen, of zit daar geek inlaat in, dan lijm je een Ø4 mm dunwandig aluminium of messing pijpje in de bodem van je boot vlak bij de spiegel (zodat die inlaat altijd onder water zit) waarbij je het pijpje onder een kleine hoek naar voren laat wijzen.
    Afhankelijk van hoe groot je de varende fontein wilt hebben, laat je een randje staan, zodat er een schep ontstaat.
    Dat een uitstekend pijpje aanzienlijke weerstand heeft die je snelheid kost hoef ik niet te vermelden, bij mijn boten steekt er dan ook niks uit, de stroming langs de romp zorgt ervoor dat ik ruim voldoende koelwater binnen krijg.

    - Een andere manier die je bij een oppervlakte aandrijving (steeds maar één blad in het water, roostertail achter de boot) kunt inzetten is een spray pickup; van achteren gezien plaats je een pijpje in het quadrant rechtsboven bij gebruik van een (van achteren gezien) linksom draaiende prop.
    Het pijpje staat in de spray die door de prop wordt opgeslingerd. Zorg ervoor dat de slangen gezekerd zijn, er zijn drukken van rond de 2 Bar gemeten, als er dan wat losschiet staat je boot rap vol water...
    Een spray pick-up genereert bijna geen weerstand en kost je geen snelheid.

    - Een aanvulling op iedere inlaat, is een uitlaat die ook onder de romp zit, maar dan wijst het buisje naar achteren; de stroming zorgt voor onderdruk/zuiging, waardoor de flow in het koelsysteem gemakkelijker op gang komt en ook bij lage snelheid in stand blijft.
    Bij mijn snelle semi schaal modellen werkt het zelfs bij het achteruitvaren, nadat het systeem met water is gevuld door een dot gas vooruit te geven, hier een foto van het drukloze koelsysteem (inlaat en uitlaat) bij mijn M.A.S.: http://www.modelbouwforum.nl/media/waterkoeling-05.156601/full
    Omdat dit een gestepte romp is, zitten in- en uitlaat op de eerste step, verder naar de spiegel komt er teveel lucht onder de romp (een eigenschap van een gestepte romp).

    Bij mijn 80 cm Arowana zitten de beide pijpjes vlak voor de spiegel:
    Drukloos.jpg
    In de romp liggen de buisjes zó gebogen dat ze vlak op de bodem blijven, hoe lager in de boot, hoe kleiner de weerstand die het water moet overwinnen, als het systeem eenmaal met water is gevuld is de weerstand te verwaarlozen, evenals het effect op de snelheid.

    Groeten, Jan.
     
  4. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Thx Jan, met deze info en hulp kan ik echt vooruit.
    Kijken of ik hier nog tijd voor krijg om dat nog deze week te maken.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Als je nog foto's wilt hebben van het binnenwerk, laat je het maar weten.

    Groeten, Jan.
     
  6. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Ow ja Jan, alle extra kennis wil ik graag van je krijgen, tenminste als het niet teveel werk is voor je.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Hier een foto van de binnenzijde van de romp waar de inlaat (grote bocht) en de uitlaat te zien zijn.
    Zoals je kunt zien liggen de pijpjes naast elkaar op de bodem, de uitlaat loopt naar voren tot naast de motor, de inlaat stopt ter hoogte van de regelaar.

    In- en uitlaat.jpg

    Naast de motor zie je de uitlaat door de motorsteun naar achteren verdwijnen.
    Linksboven op de foto zit de regelaar, onder de schroefaskoker zie je nog net de inlaat richting regelaar lopen, de invoer is aan de onderkant, aan de bovenzijde loopt het koelwater naar de motorkoeling en via de blauwe slang naar de uitlaat:

    PIC07677.JPG

    Omdat de Ø4 mm aluminium buis lekker glad is, heeft een grotere diameter geen zin, bovendien hebben de nippels op de regelaar en motorkoeling toch geen grotere doorlaat...

    Groeten, Jan.
     
  8. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Je schuift die slang over dat buisje wat van onder de boot naar binnen loopt, lijm je dat slangetje met iets vast en zo ja met welke lijm of is dat gewoon op basis van het erover klemmen zeg maar.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    De transparante siliconenslang is de dikwandige versie, die klemt fors op een 4 mm pijpje.
    Daarnaast is het een drukloos systeem, dus het afschuiven van de slangen door waterdruk is niet aan de orde, bij gebrek aan waterdruk...
    Ook de dunne blauwe siliconenslang blijft (al jaren) op z'n plaats.

    Als je geen drukloos systeem maakt, dan moeten de slangen wél gezekerd worden met een tie-wrap, zeker bij een spray pick-up is de druk dusdanig hoog dat dit geen overbodige luxe is.

    Groeten, Jan.
     
  10. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Oke Thx Jan, neem deze tips echt mee in onze volgende ontwerp.
     

Deel Deze Pagina