abachi beplankte vleugels in 2k autolak spuiten !!

hallo allemaal

ik heb een dg 600 van 3,5 meter , en omdat de folie los laat en niet mooi blijft , wil ik hem in de 2k autolak zetten.
ik heb de vleugels nu in de grondlak staan (hout grondlak) en morgen ga ik ze in de 2k auto grondlak spuiten, en daarna tot p1000 schuren en dan 2k autolak erop met blanke lak, en dan moet ik wel een super mooi vleugeltje hebben , dan spuit ik de romp ook meteen mee , maar ik ben benieuwd wat dat voor het gewicht uitmaakt ?? hij woog eerst vliegklaar 1600gram !! dus dat moet nog wel gaan met de lak erop denk ik niet ??

Zit er nog iets van glas over het abachi?
Ik denk dat de vleugel in het begin erg mooi zullen zijn, maar als het abachi gaat "werken" je snel de nerven etc gaat zien, om eventuele scheurtjes maar niet te denken.........

neej het is gewoon alleen abachi,,,ik heb het bij de verfzaak gevragen, of het kon ze zeiden van wel, dat die grondlak een beetje meegeeft , en de 2k autolak geeft ook een beetje mee, want als ik een auto uitdeuk , dan scheurt de lak ook niet zomaar. dus ik denk dat het kwa hechting enz.. wel goed zit , maar eerder het gewicht :$ en als ik de vleugels op stoken zet in de spuitcabine zakt de lak meteen in de diepste nerven dus ik zie meteen of het goed is of niet, dan kan het na 2 weken nog wel een beetje inzakken de lak ,maar toch al niet zo erg meer , dus daar heb ik wel vertrouwen in :$

Als je er zo'n vertrouwen in heb zal het wel goed komen.
Ik heb dat vertrouwen er alleen niet zo in :P

Als ik goed tel ga je 4 keer spuiten.

1 keer gronden gewone lak
1 keer gronden auto grondverf
1 keer 2 k auto lak (kleur)
1 keert blanke lak.

4 a 500 gram zwaarder denk ik.
En na een aantal weken a maanden scheuren.

1600gram vliegklaar? Dat lijkt me extreem licht..

Ben het eens met de suggestie om 25gr mat te gebruiken. Anders heb je geen goede basis voor een duurzaam resultaat.

Ook ben ik bang dat de 2k lak met de 1k houtgrondlak gaat reageren. Je hebt kans dat de 2k lak de 1k gaat aanvreten/oplossen.

Succes,
Gerben

Nick,

Ik sluit me aan bij de anderen.
Waarschijnlijk heeft de verfman je geadviseerd, denkend aan een houten kast. Op vleugels staan forse belastingen, het beweegt, strekt en drukt er continue.
Een 15 of 25 gr mat was beter geweest, wel iets zwaarder, maar de vleugels worden er misschien wel 100% sterker mee.
Goed, je experiment zal met de tijd wel bewijzen wie er "gelijk" had.

Idd, 2K lak (grondverf) spuiten op 1K materiaal heeft risico. Ik weet wel dat als de onderlaag bvb spuitbus verf is, je geheid problemen krijgt.
Alleen G4 reageert bvb niet met 2K.

Volgens mij moet je voor de laatste verflaag met plm 600 schuren, anders heeft de toplaag te weinig houvast zoals bij 1000.
Maar goed, ik neem aan dat ze dat bij de garage wel beter weten.

Zet er eens een foto op als het allemaal gespoten is.

Ik denk dat je gauw een 300-500 gram zwaarder uitkomt als alles gespoten is, maar dat geeft helemaal geen zier, een beetje gewicht in de lucht, dan vliegt het allemaal beter.

Ik ben ook op het punt dat ik mijn vleugels ga moeten indekken. (fox 4 meter)

ik heb van mijn epoxyboer volgend advies gekregen :

Het beste is nog steeds eerst een dunnen cellulose lak ( verdunnen met thinner 100% dus 1 op 1 )
licht instrijken en drogen laten
dan heel even licht schuren
dan de glasmat er op en met verdunde epoxy ( 100% verdunnen met methanol )
dan licht schuren ( eerst drogen ) .
Dit herhaal je een keer of 3
dan gaan de gaatjes van de mat mooi dicht zitten theoretisch kom je dan op een gewicht te zitten van het gewicht van de glasmat + het gewicht van de epoxy vuling is dan ongeveer 50 gram per m2

lijkt me veel werk maar het is te proberen waard.

Peter

nou ik neem aan dat jullie er toch wel een beetje verstand van hebben van het vlieggebeuren en ik nog niet egt ze veel , ik kan super vliegen , maar het bouwen is nog onbekend voor mij :$ als jullie zeggen dat het beter is een laag glasmat erover te trekken , dan zal ik dat maar doen , dan schuur ik de vleugel wel eerst weer tot op het hout.
Maar zou iemand mij dan aub uit kunnen leggen hoe ik die glasmat laag erover moet zetten , daar heb iik nog nooit mee gewerkt. en weten jullie ergens waar je dit niet al te duur kunt kopen ? en dan 24 uurs epoxy ??
ik neem aan dat je wel ergens een hele rol glasvezel kunt kopen of niet??p.s: richard , wij doen normaal op het werk ook maar tot p400 schuren voor we de werkelijke kleur laag zetten , maar bij de egt oldtimers doen ze overal wel tot p1000 schuren, dan wordt de verf laag steeds gladder , maar het is eigenlijk beter gewoon tot p600 ofzo te schuren daar heb je gelijk in !! alvast bedankt allemaal

Peter,

Prima, zo doe ik het ook.
Ter verduidelijking voor diegenen die er onbekend mee zijn:
De allereerste laag doe je er op omdat er anders teveel epoxy(zwaar!) wordt opgezogen door het hout. De spanlak "sealt" het gedeeltelijk.

Glasmat kun je per m kopen bij Hobby in.
Epoxy ook. Zorg echter dat je goed ventileert bij het werken ermee.

Een bijzonder goed alternatief is G4 (ook bij HI), dat is een 1K lak, erg dun. Wordt KNALhard op den duur.
Moet je wel VIER lagen na opbrengen van de mat toevoegen, werkt mooi met de roller. Het schuren daarna moet je na 24 uur doen moet professioneel schuurpap. uit de spuitwereld.

De mat kun je dus ook opbrengen met G4. Truuk is om als de mat er op geplakt is, er met een oude creditcard (nieuwe mag ook :D ) overheen te schrapen om het teveel aan epoxy of G4 weg te halen.

dus: als ik het goed wil doen:

eerst 3 lagen g4 ??
dan 25 grams glasmat met 24 uurs epoxy ??
dan 2k auto grondlak
en dan 2k kleur met blanke lak ??

en dan zou het goed moeten zijn ??

Nee, helemaal fout, goed lezen!

eerst een laag verdunde spanlak(=cellulose lak)
Dan de mat opbrengen met óf epoxy, óf G4
Dan 3-4 lagen G4 of Epoxy
Dan 2k grondverf spuiten
dan 2k lak

over abachie zou ik niet verf lagen doen dat werkt toch.
ik heb 12 jaar in de epoxie gewerkt :wink:
je kan er eerst sterk verdunde epoxie op zetten,
laten drogen en licht schuren,
dan er hele dunne glas mat op zetten,
beginnen bij de dunne gedeelte van de vleugel en dan om slaan en weer eindigen bij het dunne gedeelte van de vleugel en daar dan later afwerken.
gebruik in ieder geval niet te dikke en te veel epoxie,
de mat geeft de sterkte en niet de hars.
de hars kan je het beste met een kwast deppend aan brengen en met de kwast alle lucht er uit deppen.
zorg dat de matten bij het dunne gedeelte van de vleugel goed op elkaar komen en goed met hars door drenken.
no even een link voor hars en matten,
ik zou in iedergeval voor keverweefsel gaan,
goed te verwerken en ook diagonaal te verwerken.

http://www.polyservice.nl/

Wat ik begrijp is dat nick ze al in de 1k grondverf heb zitten van de schilder.

Dat krijg je er niet zomaar weer af.
Want het zal er wel ingetrokken zijn.
Ten tweede zie ik het nut van blanke lak niet echt.
Ik denk dat je ze beter in de openhaard kan gooien. 8)
Dan zit je nog even warm :lol:
En heb je nog even thermiek.
Maar even serieus maak er eens een foto van, dan kunnen we zien waar je het over heb.

Bertus, Nick,

Nee, dat gaat wel loslopen, Epoxy reageert met weinig zaken agressief.

Dus gewoon lekker vlakschuren, epoxy plus mat erop en dan verder zoals aangegeven.

owkee richard bedankt !!

dan schuur ik de vleugels eerst compleet en dan de rest dan komt het wel goed !! , ik maak z.s.m. foto's bedankt allemaal !!

Trouwens denk ik niet dat je meer gewicht gaat hebben dan met een bespannen vleugel, oracofer weegt ook flink door.
veel succes

Nick succes met je experiment!!!!!!!

Zelf zou ik er opnieuw folie op gezet hebben, dan was hij nu al klaar geweest (en waarschijnlijk goedkoper) :oops:

Maar door te experimenteren leer je veel bij.
zoals ze zeggen: allen door schade en schande wordt je wijs.

Groetjes

jha het was mss makkelijker en sneller geweest om hem opnieuw te folien , maar ik vindt het zowieso mooier om een zwever te zien die helemaal in de autolak gespoten is , en ik kan het nu goedkoop doen , omdat ik op het werk de lak , grondlak en spuitcabine tot beschikking heb , en ik heb tijd zat er is geen haast bij , en ik wil het graag leren hoe ik een zwever netjes kan maken en alles netjes inbouwen. en dan kan ik mss over een tijdje eens een mooie grote zwever kopen van 4,5 meter ofzo. (daar werk ik naar toe in iedergeval )

ik hou jullie op de hoogte

Je hebt gelijk dat je dat ook eens probeerd/oefend. Zelf heb ik veel ervaring opgedaan met het bespannen met glasmat met mijn Beech (dat was voor mij ook de eerste keer dat ik dat deed) zelf vond ik het maar een geknoei en tijd rovend maar het resultaat is goed mee gevallen en mag gezien worden en het zou normaal duurzamer moeten zijn dan folie.

dus heb ik de vleugels van mijn Swift (+3mtr) gisteren avondtoch maar gefolied (2 vleugelhelfte klaar binnen de 3uur)
ps wel eerst de randen van de abachie eerst ingesmeert met balsaloc voor betere hechting van de folie

Grtjs en tot in Bladel

Back