Accu's voor 2008

Uit een van de filmpjes van de DHI cuo hoorde ik Oscar Janssen zeggen ontladen naar 0 volt.
Ik dacht dat het een vergissing was, maar dat is dus niet zo.
Hij gaf als een van de oorzaken van de plofcellen dat er niet goed ontladen wordt.
Dat kan ook gebeuren doordat een van die gammele pootjes van je Team Wave slecht contact maakt.

Ikzelf ben daar steeds preciezer mee geworden en heb ervaren dat ontladen bijzonder belangrijk is bij IB4200 SHV en WC cellen.
De prestaties verbeteren enorm en de accus slaan niet meer te vroeg af.

Iedereen heeft echter zijn eigen "receptuur" als he om accus laden gaat.
waar de een 48 graden als afslag temperatuur neemt neemt de ander 52 graden.
De een laad met 5 ampere de ander met 6 of hoger.

Duidelijk is wel dat als je helemaal veilig gaat je niet het maximum er uit haalt.

Ben benieuwd of daar nog iets over te vinden is op de orion site ( ontladen )
want als het beter kan wil je het ook beter doen,
maar experimenteren is me iets te kostbaar.

Ik heb het vanmiddag uitgeprobeerd met twee IB4200 WC pakketten waar ik normaal gesproken niet meer dan 3800Mah in kreeg met 6A. Beide pakketten ontladen op de Team Wave V2 naar 0.00V en toen weer geladen op 6A en tadaa... Resp. 4600 en 4700Mah in de pakketten. Ik had het eerst getest op een oud GP3300 pakketje en ook die ging weer naar de 3700Mah dus denk dat het wel werkt. De spanning was ook nog dik in orde. Tussen de 6.1 en de 6.2 Volt op een 4 cellen pakket (IB4200 WC SMC).

JK.

Ik heb het vanmiddag uitgeprobeerd met twee IB4200 WC pakketten waar ik normaal gesproken niet meer dan 3800Mah in kreeg met 6A. Beide pakketten ontladen op de Team Wave V2 naar 0.00V en toen weer geladen op 6A en tadaa... Resp. 4600 en 4700Mah in de pakketten. Ik had het eerst getest op een oud GP3300 pakketje en ook die ging weer naar de 3700Mah dus denk dat het wel werkt. De spanning was ook nog dik in orde. Tussen de 6.1 en de 6.2 Volt op een 4 cellen pakket (IB4200 WC SMC).

JK.

Dat is normaal, hoe meer energie je ontrek uit de cell, hoe meer energie je er in moet pompen om hem vol te krijgen (er gaat dus niet meer in), hier is al heeeeeel veeeeeel over geschreven op het forum, dat dit fenomeen op een mythe berust (dit ga ik niet meer uitleggen).

Leuk idee, ontladen tot 0 volt; Sinds begin vorig jaar gebruik ik mijn Team Wave v2 al om vlak voor het laden de packs naar 0v per cel terug te brengen, het idee erachter was:

1. 0 volt zou de cellen extreem moeten rechttrekken en ZIE UITLEG
2. Er zou meer capaciteit in moeten kunnen??ZIE UITLEG

Ondanks dat ik de TW op 0,0v liet afslaan bleken de Robi ontlaadtray-lampjes nog extreem fel te branden als je het pack daarin legde. Team Wave-0 volt blijkt dus niet echt 0 volt???
Eric

De V2 ontlaad met een minimum van 1.0Amp (volgens opgave), ik kan niet terug vinden bij welke cut off spanning dit is, maar vele andere merken geven een waarde op van 0,1Volt bij deadshorten. Much More ontlaad met een minimum van 5Amp bij een cut off van 0,1Volt, dat betekend dat de Team Wave V2 “dieper ontlaad” dan de CTX-D. Omdat er een hoge ontlaad stroom loopt kan je in vergelijking een lagere cut off spanning hanteren zonder dat deze de cell “extreem” dieper ontlaad, het is dus heel goed denkbaar, en ook door jou vastgesteld, dat de Robitronic ontlaadtray die nog maar met enkele mAmperes zijn cut off vindt bij 0,7Volt, veeeeeel dieper ontlaad (zie uitleg in een van mijn eerdere post).

Ik ben ook een ontlader tegengekomen waarbij je de duur van het deadshorten in kan stellen, deze zou ik toch maar zo kort mogelijk instellen, als je hier toch mee gaat experimenteren.

Gezien de hoge ontlaad stroom en de waarschijnlijk/hopelijk snelle afslag, kan je afvragen of het ontladen op een ontlaadtray misschien toch niet dodelijker is, dan het hier boven beschreven moderne systeem van deadshorten. Weerstandjes zijn uit den bozen, ook moet je geen lamp of ander ontlaad systeem parallel aan een ontlaadtray zetten, dit resulteert in ompoling, en dat wil je niet meer met je dure cellen.

Ik zelf heb ook problemen gehad met cellen die niet even snel vol geraakten waardoor 1 of meerder cellen zeer heet werden bij de afslag, wat niet echt goed is voor je pakket. Allerlei manieren geprobeerd met ontladen en laden, uiteindelijk lag toch de oplossing in het “vol wegleggen” van mijn pakket en de avond voor gebruik individueel per cell ontladen. Het hele pakket werd hierdoor ook een stuk minder heet bij de afslag. Ook al zou je alle cellen “precies gelijk trekken met ontladen” dan zit je nog met het probleem dat niet alle cellen “even snel” de energie opnemen tijdens het laden, met gevolg dat de ene cell toch eerder vol is (en heter wordt) dan de ander wanneer je gebruik maak van een lader die het hele pakket in 1keer oplaad ipv een lader die individueel per cell laad. Hoe hoger de laadstroom, hoe sterker de verschillen zich zullen openbaren in "eindtemperatuur" dus in risico op beschadiging.

ik heb hier nog een gloednieuw setje liggen (IB4200's wc) van 2007.
die ga ik samen gebruiken met mijn ouwe vertrouwde 3700's (die ook al 2 seizoenen presteren). maar zit er een verschil in het ontladen? want ik ontlaad die 3700's ook tot 0,1

Ook al zou je alle cellen “precies gelijk trekken met ontladen” dan zit je nog met het probleem dat niet alle cellen “even snel” de energie opnemen tijdens het laden, met gevolg dat de ene cell toch eerder vol is .

Blijft toch het probleem dat sommige cellen niet leeg genoeg zijn bij ontlading tot 0,9 v.
die dan bij lineair laden in serie een probleem geven.

Tja, dan zou je bijna denken dat voor dit probleem het indivudueel laden zoals de Spintec het beste zou zijn. Dan heb je eigenlijk nooit meer het probleem dat cellen overladen worden. Wel raar dan dat Spintec nog steeds de enige is met zo'n lader of ze moeten er een vet patent op aangevraagd hebben...

JK.

Het probleem is dat iedereen altijd alles gelooft wat de verkoper vertelt. Ik ontlaad al 15 jaar lang mijn cellen met een LAMP. Maw soms hangt die er een kwartier aan, volledig gedoofd. Ik heb nog nooit een pack doen ontploffen of andere problemen gehad (in heel m'n rc tijd 2 kapotte cellen gehad, niet meer dus dan andere mensen). M'n laatste set packs zijn ook IB's trouwens. Prestaties verminderen sowieso, ook al heb je een ontlader van 200 euro. Nieuw zal altijd beter zijn... Onlangs een splinternieuw gematched pack geleend van iemand, en dit had slechts een mini hoeveelheid meer power dan mijn IB's van een jaar oud die ik ontlaad met een lamp, en waar ik soms tot 3/4 keer per dag mee race. Mijn cellen zijn niet eens gematched, gewoon los gekocht (30 euro per pack in lokale hobby winkel).

Ok, in touring is het wel erg belangrijk, maar er zijn nog zoveel andere dingen je kan doen vooraleer dubbel zoveel geld uit te geven aan packs en ontladers, te beginnen met je rijstijl bvb.

Onlangs een splinternieuw gematched pack geleend van iemand, en dit had slechts een mini hoeveelheid meer power dan mijn IB's van een jaar oud die ik ontlaad met een lamp, en waar ik soms tot 3/4 keer per dag mee race. Mijn cellen zijn niet eens gematched, gewoon los gekocht (30 euro per pack in lokale hobby winkel).

Ik denk dat als ik het zo lees dit niets zegt over jou packs maar over de belachelijk gematsche variant van jou collega. Ik denk dat vele graag aan je het verschil willen laten zien wat er in die andere top packs zit.

te beginnen met je rijstijl bvb.
Ik snap deze reactie niet echt. We praten hier over cellen die in 2008 toegestaan zijn. Vele van de mensen die hier reageren rijden wedstrijden waar dergelijke regelementen van toepassing zijn. Ik ga er dan ook redelijkerwijs vanuit dat deze mensen jou genoemde fase al lang voorbij zijn.

Mijn ib's waren nog geen jaar oud en ze waren op.
Ik heb de laatste 2 wedstrijden van iemand anders accu's geleend en ik merkte heel duidelijk het verschil.
tevens liepen de andere rijders niet meer uit op het rechte stuk.
Het maakt wel degelijk uit.
Vandaar dat ik dit jaar apparte wedstrijd accu's heb en trainings accu's.

Eigenwijs dat ik ben heb ik zelf ook een IB4200 pack (ook hier ging niet meer dan 3900mAh in) tot 0 volt ontladen en vervolgens aan mijn overloader gehangen met 6 ampère constant op 3mv/cell. Resultaat: gepiekt op 4486mAh op 38,1 graden, erg netjes dus. Wat me opviel is dat tijdens het laden het voltage eerst zoals altijd erg snel opliep, toen een heel klein beetje afnam en vervolgens 2000mAh lang niet toenam (verschil in voltage maximaal 0,005 volt) daarna begon het voltage pas weer op te lopen. Normaal gaat het altijd veel evenrediger, ook dan neemt het voltage in de eerste helft in verhouding minder toe dan in de twede helft, maar niet zo extreem. Zie foto:

[img=http://img153.imageshack.us/img153/8956/dsc00134vg6.th.jpg]

Eigenwijs dat ik ben heb ik zelf ook een IB4200 pack (ook hier ging niet meer dan 3900mAh in) tot 0 volt ontladen en vervolgens aan mijn overloader gehangen met 6 ampère constant op 3mv/cell. Resultaat: gepiekt op 4486mAh op 38,1 graden, erg netjes dus. Wat me opviel is dat tijdens het laden het voltage eerst zoals altijd erg snel opliep, toen een heel klein beetje afnam en vervolgens 2000mAh lang niet toenam (verschil in voltage maximaal 0,005 volt) daarna begon het voltage pas weer op te lopen. Normaal gaat het altijd veel evenrediger, ook dan neemt het voltage in de eerste helft in verhouding minder toe dan in de twede helft, maar niet zo extreem. Zie foto:

[img=http://img153.imageshack.us/img153/8956/dsc00134vg6.th.jpg]
Ik ben in dit geval erg benieuwd naar je rij tijd, deze zal als het goed is enorm afnemen.

gr

Stephan

achja zolang ik nog stock rijd :D Ik heb idd begrepen dat de rijtijd hierdoor afneemt, maar... waarom? Er zit toch alleen maar meer mAh in zal ik zeggen? Is er een logische redenatie voor, of is de cel hierdoor "mishandeld" waardoor het voltage snel instort?

Ik ga van het weekend (modified) rijden met IB cellen waarvan ik als experiment 1 pack tot 0 heb ontladen. Zal mij benieuwen.

Kaduuk

Ik ga van het weekend (modified) rijden met IB cellen waarvan ik als experiment 1 pack tot 0 heb ontladen. Zal mij benieuwen.

Vandaag eens ff wat teamrijders gebeld over de zogenaamde 0-Volt.

Uitkomst: NOOIT DOEN (tenminste met IB4200 cellen)

Na 3 keer laden zijn er gegarandeerd cellen stuk!

Als je gratis cellen krijgt... kan je wat kapot maken...

Vandaag eens ff wat teamrijders gebeld over de zogenaamde 0-Volt.

Uitkomst: NOOIT DOEN (tenminste met IB4200 cellen)

Na 3 keer laden zijn er gegarandeerd cellen stuk!

Als je gratis cellen krijgt... kan je wat kapot maken...

Wellicht een idee om eerst de laatste twee pagina's even te lezen? Voor modified is het naar alle waarschijnlijkheid niet aan te raden daar de looptijd van de hedendaagse NiMh akku's sterk af lijkt te nemen als je dit doet. Dit gaat Joep dus nu voor ons testen.

Cellen hoeven echter niet kapot te gaan als je ze op de juiste manier tot 0V leeg trekt. Zelfs al is de looptijd dan waarschijnlijk minder, de spanning voorzover we nu weten niet dus in de stock kan dit waarschinlijk prima. Dit zou dan veel veiliger moeten zijn daar de cellen dan absoluut gelijkgetrokken zijn. Dit is volgens de echte goeroe (met alle respect voor alle Nederlandse teamrijders inclusief ikzelf) Oscar Jansen niet altijd zo met de verschillende systemen die de cellen tot 0.9V leeg trekken. Gevolg is dan dat bij het laden de cellen op verschillende momenten vol zijn met alle potentiële risico's van overladen en ontploffende cellen als gevolg.

Die packs waar ik de test mee doe zijn toch verboden voor de wedstrijden voor volgend jaar, dus ik neem de gok wel ff. En ik moet wel zeggen dat de hoeveelheid Mah per cel die er nog uitkwam per cel heftig verschilde. We zullen zien ik zal zondag de results posten :)

1 van mijn 1:12 packs had 2 cellen die het totaal niet doen en 2 die het nog redelijk doen. Die 2 cellen heb ik tot 0.1 volt ontladen. ( ik kan met mijn ontlader niet lager )
Vervolgens de cellen per cel geladen. Wat opviel was dat er 4777 mah inging en dat is op een Robitronic Overloader gewoon veel. de 2e cel kreeg 4592 mah totdat die afsloeg. Beide cellen sloegen af op een temperatuur van 34.5 graden.( delta peak afslag dus met 3 mv ) Bij het ontladen ging er per cel slechts 200 mah minder uit als erin was gegaan. Wat me wel opviel was dat het voltage heel snel onder de 1 volt kwam van beide cellen !!!!!

Ik ga dit nog 1x proberen met dezelfde cellen en 1x met een pack waarvan 1 cel kapot is.
Wordt vervolgt.

Back