Accu's voor 2008

Je moet de review ook lezen he, hij haalde dezelfde power en rijtijd met de SHO's omdat ze een stuk efficiënter zijn. Ze worden inderdaad ook amper warm.

ik ken die John Doucakis verder niet, maar als ik zijn blog bekijk is het orion voor en orion achter.
Ik bedoel als mijn schoonmoeder me elke maand nieuwe accu's geeft plak ik ook haar foto op mijn body en noem haar de mooiste en liefste vrouw van Nederland.

Dat klopt volledig, maar cijfers spreken voor zich. Als hij de gegevens die hij van z'n lader krijgt ter goeder trouw neerschrijft, zal het wel kloppen. Ik koop zelf ook veel van Orion, gewoon omdat het goede producten zijn. Je kan gelijk hebben hoor, maar als hij zijn review vervalst, komt dat zeker uit en doet het geen goed aan zijn geloofwaardigheid. Moest hij dan teamrijder zijn van Orion is het nóg erger.

ik dacht dat de cijfers juist in het voordeel van de ib's zijn. De interne weerstand mag dan een ietsje hoger zijn, maar als het uiteindelijke voltage toch hoger is, nou en...

En "efficient" wat is nou efficient. Het is een mooi en veel gebruikt marketing woord. Hoeveel wasmiddelen zijn niet efficienter dan het volgende merk. Je hebt een voltage en een runtime. Waarin zit hem verder dan het efficiente in een dom ding als een cel.

ik dacht dat de cijfers juist in het voordeel van de ib's zijn. De interne weerstand mag dan een ietsje hoger zijn, maar als het uiteindelijke voltage toch hoger is, nou en...

En "efficient" wat is nou efficient. Het is een mooi en veel gebruikt marketing woord. Hoeveel wasmiddelen zijn niet efficienter dan het volgende merk. Je hebt een voltage en een runtime. Waarin zit hem verder dan het efficiente in een dom ding als een cel.

De cijfers zullen iets lager zijn omdat de nieuwe Orion cellen wel 'veilig' zijn. Er is dus een concessie gedaan aan die cijfertjes ten voordele van de veiligheid.

Waarom rijden, vliegen of varen er tegenwoordig zoveel meer mensen met brushless? Niet alleen om dat het in de meeste gevallen sneller en onderhouds vriendelijker is. Dit heeft ook met een betere efficiëntie te maken. Wat als gevolg heeft dat je langere rijtijd krijgt met de zelfde accu's en vaak nog sneller ook.

Hoe beter de efficiëntie van een accu hoe minder energie er wordt omgezet in warmte of andere verliezen. Dus die efficiëntie is zeker belangrijk. Het is alleen jammer dat het in de runtime qua seconde op de cellen niet te zien is dat ze efficiënter zijn. Maar dit zal idd iets te maken hebben met een hogere veiligheid en/of betrouwbaarheid van de cellen en de iets lagere spanning. De betrouwbaarheid is bij de IB cellen toch niet echt om over naar huis te schrijven.

De toekomst van de Orion cellen zal dit moeten uitwijzen of ze goed zijn. Nu maar afwachten welke cellen er straks allemaal goedgekeurd zijn door de EFRA.

Laatst bewerkt:
een brushless set is efficienter dan een brushed set, klopt.
Om bier koel te houden is een koelkast efficienter dan een wasmachine.
Als ik cellen koop voor de veiligheid is een sho efficienter(mits alle voorspellingen waar zijn).
Als ik cellen koop om harder te gaan zijn de IB's efficienter.
(ik koop cellen om hard te gaan)

Als we toch dat woord efficient moeten gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
als we toch gek op cijfers zijn
vapex tech comp 1
1,23.8 v
498 sec
1,3 /1,5 ir
en de comp 2 van vapex gaan nog beter maar heb ik nog geen cijfers van
ps. heb 10 paketen al bijna een jaar in gebruik nog niet een cel stuk of slecht
en ja ik laad ze gewoon op 5,5 amp
DUSS, lol

Vapextech Competition 2 cellen uit datasheet (En dus niet van de sticker)
spanning: 1,24V
Runtime: 480 sec
Internal R: 1.6 / 1.9 (Ave 1.8 )

Afmetingen van de cel:
Diameter: 22.5mm
Hoogte: 42.8mm

Nu maar afwachten op de EFRA homologatie lijst :mrgreen:

Groet Robert

als we toch gek op cijfers zijn
vapex tech comp 1
1,23.8 v
498 sec
1,3 /1,5 ir
en de comp 2 van vapex gaan nog beter maar heb ik nog geen cijfers van
ps. heb 10 paketen al bijna een jaar in gebruik nog niet een cel stuk of slecht
en ja ik laad ze gewoon op 5,5 amp
DUSS, lol

En je bent hoeveelste geworden in de diverse kampioenschappen? ;)

En je bent hoeveelste geworden in de diverse kampioenschappen? ;)

Gelukkig ligt dat niet alleen aan accu's natuurlijk. Iemand kan de beste auto, zender, motor en accu's hebben, maar de persoon met de zender in de hand is voor meer dan 50% van invloed denk ik.

Gelukkig ligt dat niet alleen aan accu's natuurlijk. Iemand kan de beste auto, zender, motor en accu's hebben, maar de persoon met de zender in de hand is voor meer dan 50% van invloed denk ik.
Misschien wel meer dan 50% 1 seconde per ronde harder lopen maar 1of 2 keer in het gras en je wordt geen 1e meer.

Roger zei:

My point exactly... Mooi allemaal die cijfertjes, maar waar het om gaat is hoe hard ze gaan en hoe lang ze heel blijven. Volgens mij is er geen geformaliseerde standaard op basis waarvan de fabrikanten die cijfers opstellen, dus zoveel zegt het allemaal niet.
Het is duidelijk welke cellen het vorig jaar goed gaan. De IB's gingen goed hard, maar ook goed hard kapot. Ik hoop dat dit jaar een stuk beter is, de tijd zal leren wat de beste cellen zijn.

Volgens mij is er geen geformaliseerde standaard op basis waarvan de fabrikanten die cijfers opstellen, dus zoveel zegt het allemaal niet.

Fabrikanten dikken hun cijfers graag aan....
Ook met brandstof motoren kunnen de fabrikanten er wat van.
Force recreatie motoren, hebben op papier vaak net zoveel vermogen als de wedstrijd motoren, waarom zie je ze dan niet door de wedstrijdrijders gebruikt worden?....
De snelste motor nu op de markt, VOLGENS de fabrikant, is van AXE Rossi. heeft 3 pk....
Ik heb er nog nooit 1 gezien in het NK veld, simpelweg, omdat ze niet snel zijn....Snel op papier is leuk, maar snel op het asfalt is belangrijk.....

Zijn er overigens cijfers bekend over het vermogen verlies in een regelaar?.....

Laten we even wachten op de eerste grote wedstrijden.

De DHI cup is wellicht interresant?
Als daar de IB is toegestaan en de ORION rijders gebruiken de SHO's dan zullen de verschillen wel duidelijk worden, of niet?

Het wordt in ieder geval een spannend jaar in accu land.

Naast de SHO ben ik ook benieuwd naar de enerG cellen van SMC of gaat de EP cel nu doorbreken? We zullen nog even moeten afwachten.

Een ding is duidelijk er komt altijd 1 winnaar uit de bus.
Na Panasonic/ Sanyo / GP en IB , wie neemt het stokje over? Of blijft IB gewoon de snelste, nu zeker niet de beste cell.

Ik hoor aan de andere kant toch ook wel weer zeer positieve dingen over de nieuwere IB's van SMC. Voorlopig komen er bij mij op korte termijn alleen nog een paar pakketjes voor de 1/12 bij voor wat wedstrijden. Voor het 1/10 gebeuren ben ik er nog lang niet uit, qua cellen én qua auto haha...

JK.

Ik heb hier nog het 2de deel van de test: http://rctouring.eu/test_2_new_orion_cells.htm

Zoals Michael al aan gaf denk ik ook dat de DHI Cup wel iets zal gaan aangeven. Verder kwam ik deze nog tegen:

zillisheim_div-6g.jpg

^ Is dit een plan B van Team Orion :P .

Groeten Victor

Back